Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat vind jij het beste ras dat bij ons past?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Persistence
Zeer actief

Re: Wat vind jij het beste ras dat bij ons past?

Ongelezen bericht door Persistence »

Boutje schreef:
Ik blijf er bij, schotse herder. Maar dan wel uit stabiele ouders. Oke, behendigheid op hoog niveau moet je niet verwachten, maar ze vinden het wel fijn en kunnen het goed. In huis echt rustig, gevoelig om stemmingen aan te voelen en te steunen, geduldig om urenlang naast je partner te liggen. En toch sportief genoeg om mee naar stal te gaan, mee op buitenrit (waarvoor je een hava in een zadeltas moet stoppen) . Kijk naar Amerikaanse type. Zoals Lassie van de film ;-). Niet de kleine ontplofte haarballen met te kleine oogjes van tegenwoordig.
Volgens mij was je al van de collie afgestapt, maar dit ben ik toch met Boutje eens.

Persoonlijk vind ik voor de langharen de Amerikaanse weer mooier dan de Engelse lijn, maar voor de kortharen de Engelse.
Maar de Amerikaanse lijn schijnt wel stabieler te zijn.

Een boerenfox is inderdaad geen erkend ras, maar meer een type hond, uit diverse terriërs. Ze zijn wel behoorlijk energiek.
Ze blaffen ook vrij snel overigens. Ik vind het wel echt leuke honden die overal voor in zijn. En dan ruimen ze ook nog eens de muizen in de stallen voor je op :wink:

Ik las ergens dat je zelf de gezelschapshondjes het best vond passen, het 'jammere' van gezelschapshondjes is wel dat ze doorgaans klein zijn en dus wat meer risico bij de paarden.
Wat vind je van een keeshond? Die zijn er in verschillende groottes.
Winegum
Actief

Ongelezen bericht door Winegum »

@nathalie: thanks, daar krijg ik weer wat meer vertrouwen van.

@persistence:.
Nou ja, mijn partner is dus minder valide, het meeste thuis en het meeste met de hond. Dan zou een gezelschapshond het beste passen.
Keeshond ook naar gekeken, grootste minpunt daar vind ik de vacht.

Nee hoor, de schotse collie absoluut niet van afgestapt. Die stond al in mn top 5.

Afbeelding

Sterker nog, die staat in mijn voorlopige top 3 :D

Afbeelding
Persistence
Zeer actief

Ja, Keezen zijn erg langharig inderdaad :tongue:

Omdat je de Duitse pincher nog steeds hoog in je lijst hebt staan: ken je de manchester terrier ook? Volgens zeggen van een eigenaar die er twee heeft, zijn die net wat gezelliger dan de duitse.

Wat Nathalie al zei: staar je niet blind op de raseigenschappen, want iedere hond heeft toch individuele eigenschappen.
Er zijn op het forum ook hele leuke kruising nestjes geweest, zoals van Sofi van Sandra&Co en nu van Mira van Cleva.
200% zeker dat daarbij naar de karaktereigenschappen (en gezondheid) van beide ouders gekeken wordt. Je kunt dan ook wel een vrij goede inschatting maken wat type hondjes dat worden.
Winegum
Actief

Ja, die stond in mijn lijstje waar ik mee begon. Ik kreeg echter de indruk dat de manchester juist nerveus is. Daarom staat die er niet meer bij.

Nee, ik zal me er zeker niet op blind staren. Voor nu helpt het om enigszins sturing te geven in de zoektocht. Ik denk dat drie bovengenoemde rassen alle drie bezocht gaan worden, voor t zelfde geldt vinden we ze in t echt wel helemaal niets.

Is het ook raar om bij een kennismaking te vragen of we een stukje gaan wandelen? Samen met de eigenaar uiteraard. Maar om eens te zien hoe de honden zijn buiten hun veilige omgeving.

Kruising is ook zeker een optie, mits inderdaad gericht gefokt op gezondheid en karakter.
Ik ga eens kijken of ik meer op het forum kan vinden over de genoemde twee. Op de een of andere manier krijg ik constant een error als ik de zoekfunctie gebruik.
Laatst gewijzigd door Winegum op 30 aug 2020 13:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Persistence
Zeer actief

Het topic van Mira en haar pups is makkelijk te vinden: viewtopic.php?f=6&t=325353

Van Sofi is al wat langer geleden, is idd even lastig zonder de zoekfunctie.
Persistence
Zeer actief

Sofi's Glitter litter: viewtopic.php?f=6&t=325356
Winegum
Actief

Wat vind jij het beste ras dat bij ons past?

Thanks. Knappe pups heeft Mira gekregen. Ik kan zo gauw niet vinden waarmee ze gekruist is.

Ik ben nog even zoekende hoe dit forum werkt. Zit al jaren op bokt, maar de handigheidjes daar kan ik hier nog niet vinden.

Doe nu een poging via tapatalk :)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door natalie »

Winegum schreef: Nee, ik zal me er zeker niet op blind staren. Voor nu helpt het om enigszins sturing te geven in de zoektocht. Ik denk dat drie bovengenoemde rassen alle drie bezocht gaan worden, voor t zelfde geldt vinden we ze in t echt wel helemaal niets.

Is het ook raar om bij een kennismaking te vragen of we een stukje gaan wandelen? Samen met de eigenaar uiteraard. Maar om eens te zien hoe de honden zijn buiten hun veilige omgeving.
Nee, dat is zeker niet raar. De fokker van mijn hond stelde zelf voor om een keer bij een jachtwedstrijd te komen kijken. Maar die wedstrijd ging niet door en in plaats daarvan zijn we samen gaan wandelen. Dat biedt tevens de gelegenheid om heel veel vragen te stellen, zonder dat het een overhoring wordt ;-). Al wandelend klets je vaak toch meer en gemakkelijker dan wanneer je tegenover elkaar aan de keukentafel zit. En het is heel prettig om de honden dan een keer echt meegemaakt te hebben.
Pauline
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pauline »

Winegum schreef: Nou ja, mijn partner is dus minder valide, het meeste thuis en het meeste met de hond. Dan zou een gezelschapshond het beste passen.
Keeshond ook naar gekeken, grootste minpunt daar vind ik de vacht.
Wat wil en kan meneer Winegum zelf met de hond doen? Moet de hond alleen maar bij hem liggen en kan hij er niets mee, of wil hij er binnen zijn mogelijkheden zelf mee aan de slag? Dat maakt natuurlijk ook heel wat uit.
Vanaf de bank kun je een hond al heel veel kunstjes, gehoorzaamheids- en apporteeroefeningen leren. Erg handig voor een invalide baas, een hond die van alles brengt op verzoek. Daar heb je dan al het hersenwerk en de Taak voor de werkhond. En als jij dan thuiskomt ga je d'r een uurtje mee fietsen of hij gaat mee naar stal of naar behendigheid. Op die manier krijgt de hond het nog druk zat.

Hoe sterk is zijn voorkeur/afkeur voor bepaalde rassen? Als hij het meest met de hond optrekt en er tegenaan moet kijken, moet het ras ook wel zijn keuze zijn. Wat je als zijn voorkeuren noemt lijkt, op de pitbull na, wel te passen bij mijn smaak qua honden en een havanezer zou wat mij betreft toch echt een serieuze Nee zijn. Lees voor de aardigheid in de rubriek Rassen eens het topic 'zwarte lijst honden', dat gaat over welke honden men níet zou willen hebben en daar weten heel veel mensen, toch heus hondenliefhebbers, het nodige te noemen dat er bij hun echt niet in komt. Ik geloof dat er al eerder ook een dergelijk topic is geweest maar kan dat zo gauw niet meer vinden.

Als je een keeshond te veel haar vindt hebben: heb je al eens bij de Scandinavische herderkezen / keesherders gekeken? Je hebt de Finse lappenhond, die zijn langharig maar net wat minder lang dan een kees. Er is ook een kortharige soort lappenhond, de Lapsk vallhund die in Nederland bij z'n Finse naam genoemd wordt: Lapinporokoira. Daar heb ik een jaar of wat geleden op een tentoonstelling een grotere groep van gezien, leken me prettige honden, kwamen wat rustiger / minder vocaal over dan de IJslandse honden in de ring ernaast. De IJslandse hond werd hierboven ook al genoemd als een hond die goed met paarden samengaat, en dan is er ook nog de Noorse buhund.

En een middenslag schnauzer? De ruwharige variant van de pinscher van oorsprong, dus als je de pinscher al op je lijst hebt staan..... Baard even afvegen na het eten, twee keer per jaar plukken en dan heb je het meeste vachtonderhoud wel gehad.
Winegum
Actief

@nathalie: ok, sowieso goed om te testen hoe dat gaat icm rolstoel en wandelen. Het praat inderdaad ook makkelijker.

@boutje: Hij vind het niets qua uiterlijk he.. dat is natuurlijk wel anders dan dat je het niets vind nadat je kennis gemaakt hebt.
Ik was inderdaad al aan het rondneuzen naar fokkers, ik vind helaas wat meer gedateerde sites. Eens kijken of ik Lieke op het forum kan vinden en had even niet door dat Persistence er ook mee fokt.

Karakter

De Collie is een contactgerichte hond die erg van gezelschap houdt. Hij wil daar zijn waar zijn baas is en bemoeit zich graag met alles wat er in huis gebeurt. Hij zoekt vaak lijfelijk contact. De Collie is een echte contactligger: onder uw stoel tegen uw been, bovenop uw voet; hij voelt graag dat u er bent. In de keuken kan dit nogal eens tot gevaarlijke situaties leiden. Als u daar aan het werk bent, moet u bij iedere stap achteruit even controleren of daar inmiddels niet een hond is gaan liggen.

De Collie is sportief en komt het best tot zijn recht bij een baas die hem veel mee op stap neemt. Als hij mentaal en fysiek voldoende uitdaging krijgt, is hij in huis rustig en ontspannen. Hij is geen sloper. De Collie is doorgaans heel zacht in de mond. Een hondenspeeltje gaat vaak heel lang mee. Ook zijn er veel Collies die een knuffel hebben, waar ze eindeloos mee rondsjouwen en die ze ook mee hun mand in nemen als ze gaan slapen. Ze houden van een zacht kussentje onder hun hoofd. Ook daarin kan zo’n knuffel zijn functie hebben.

De Collie heeft een beperkte jachtpassie. Hij vindt het wel interessant om in het bos een konijntje of ree achterna te jagen. Ook vogels opjagen vindt hij leuk. Zijn interesse is meestal van korte duur: uit het zicht, uit het hart. Het is dan meestal ook geen probleem om hem terug te roepen.
Ik vond dit wel een fijne informatieve site:
https://www.onzehond.nl/rassen/schotse-herdershonden/

Hoe gaat de schotse collie op een dagje actief en een dagje wat minder actief? De sites die ik tot nu toe gezien heb omschrijven ze toch wel als hele actieve honden, althans mentaal en fysiek voldoende uitdaging geven.. wat betekent dat voor deze hond?
Of geldt ook hier: kies voor het showtype?
Wat wil en kan meneer Winegum zelf met de hond doen? Moet de hond alleen maar bij hem liggen en kan hij er niets mee, of wil hij er binnen zijn mogelijkheden zelf mee aan de slag? Dat maakt natuurlijk ook heel wat uit.
Vanaf de bank kun je een hond al heel veel kunstjes, gehoorzaamheids- en apporteeroefeningen leren. Erg handig voor een invalide baas, een hond die van alles brengt op verzoek. Daar heb je dan al het hersenwerk en de Taak voor de werkhond. En als jij dan thuiskomt ga je d'r een uurtje mee fietsen of hij gaat mee naar stal of naar behendigheid. Op die manier krijgt de hond het nog druk zat.

Hoe sterk is zijn voorkeur/afkeur voor bepaalde rassen? Als hij het meest met de hond optrekt en er tegenaan moet kijken, moet het ras ook wel zijn keuze zijn. Wat je als zijn voorkeuren noemt lijkt, op de pitbull na, wel te passen bij mijn smaak qua honden en een havanezer zou wat mij betreft toch echt een serieuze Nee zijn. Lees voor de aardigheid in de rubriek Rassen eens het topic 'zwarte lijst honden', dat gaat over welke honden men níet zou willen hebben en daar weten heel veel mensen, toch heus hondenliefhebbers, het nodige te noemen dat er bij hun echt niet in komt. Ik geloof dat er al eerder ook een dergelijk topic is geweest maar kan dat zo gauw niet meer vinden.

Als je een keeshond te veel haar vindt hebben: heb je al eens bij de Scandinavische herderkezen / keesherders gekeken? Je hebt de Finse lappenhond, die zijn langharig maar net wat minder lang dan een kees. Er is ook een kortharige soort lappenhond, de Lapsk vallhund die in Nederland bij z'n Finse naam genoemd wordt: Lapinporokoira. Daar heb ik een jaar of wat geleden op een tentoonstelling een grotere groep van gezien, leken me prettige honden, kwamen wat rustiger / minder vocaal over dan de IJslandse honden in de ring ernaast. De IJslandse hond werd hierboven ook al genoemd als een hond die goed met paarden samengaat, en dan is er ook nog de Noorse buhund.

En een middenslag schnauzer? De ruwharige variant van de pinscher van oorsprong, dus als je de pinscher al op je lijst hebt staan..... Baard even afvegen na het eten, twee keer per jaar plukken en dan heb je het meeste vachtonderhoud wel gehad.
hahah meneer winegum kan en zal absoluut meer kunnen dan alleen liggen. Inderdaad kunstjes, gehoorzaamheids- en apporteeroefeningen. Door de korte belastbaarheid kan dit echter elke keer maar kort. Dus 5 tot max 10 minuutjes per keer.
Ik werk zelf onregelmatig (vroege, late -en nachtdiensten) en ben mantelzorger, ik heb daardoor niet de energie om elke dag een uur er op uit te gaan. Vandaar ook dat ik zoek naar een balans in ene dag actief, andere dag wat minder. Dat moet niet resulteren in een stuiterende hond. Dat maakt ook waarom ik de hava niet uitsluit. Belangrijkste is en blijft gezelschap houden en met mij af en toe wat actiever doen.

En waarom ik hava ook niet uitsluit, omdat wij door drukte nooit aan honden zijn begonnen hebben we voor katten gekozen. Daarmee probeer ik te zeggen dat wij het niet erg vinden om onze eigen voorkeur aan te passen, als dat beter in de situatie past.

Ik ga je andere honden eens zoeken.
Laatst gewijzigd door Winegum op 30 aug 2020 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Die beschrijving klopt voor Mila heel aardig, maar ook dit zal zeker niet voor alle collies gelden. Ik ken bijvoorbeeld maar héél weinig collies met ook maar iets van jachtpassie :D Het enige wat Mila wel doet, is de roedel bij elkaar willen houden.

Ik vind dat dit wel een duidelijk beeld geeft van hoe mijn wandelingen verlopen met een collie versus een onafhankelijkere en minder baasgerichte hond zoals Taartje:
En collie versus mijn jagers:

Er bestaat bij de collie geen werk- of showlijn, maar gemiddeld genomen zijn de Amerikaan en de korthaar wat actiever en werklustiger dan de Engelse langharen. Wat betreft de behoefte aan lichamelijke activiteit en 'werk': ik zou dat bij Mila als gemiddeld omschrijven. Een lekker lange wandeling en samen dingen doen heeft ze wel nodig, maar dat kan net zo goed samen spelen zijn in de tuin, wat trucjes oefenen en opdrachtjes uitvoeren in en om het huis - Mila helpt graag met het huishouden en met tuinieren ;-) Amy, mijn podencomix is een hond met een echt hoog energieniveau en die stuitert door het huis als ze haar lichamelijke energie niet goed kwijt kan, maar dat heeft Mila nooit. Als je geregeld een lange wandeling van ongeveer een uur kunt maken en daarnaast nog tijd hebt voor samen spelen, wat trucjes leren, af en toe mee naar de paarden en misschien elke week een les op de hondenschool, is dat voor de gemiddelde collie denk ik wel genoeg om voldaan en rustig in huis te zijn.
Pauline
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pauline »

trainingsblokjes van 5 tot 10 minuten verspreid over de dag zijn juist prima om een hond wat te leren, dàt is alvast geen bezwaar, integendeel.
En mijn ervaring met Hollandse herders (die ik jullie al niet zou aanraden), is dat die ook best met de afwisseling tussen meer en minder actieve dagen kunnen omgaan. Dat zal heus wel voor meer honden zo zijn.
Winegum
Actief

Ah kijk, dit geeft mij een goed beeld. Dank je wel Diana voor het delen. Ik merk bij mezelf dat ik dan gelijk naar je collie trek. Ik begrijp heus dat niet elke collie hetzelfde is, maar het geeft me wel een goede indruk van hoe ze los is. Je ziet idd duidelijk het contrast en ik merk dat ik dat gefocusde op de baas wel iets is wat me aanspreekt. Fijn om te zien hoe ze zichzelf goed kan vermaken, maar wel graag in de buurt blijft.
Leuk trouwens hoe je ook met je honden kletst, dat had ik zelf kunnen zijn :D

De hondenschool hebben we ook al uitgekozen trouwens. Is wel op 45min rijden van huis. Maar die trainen ook heel positief, veilig en met kleine groepjes. Ze hebben ook speeluurtjes ingericht dat ze onder begeleiding veilig leren spelen en grenzen van de honden goed bewaakt worden.

@pauline: ah goed om te horen. Nee, hollandse en mechelse herders vinden we prachtig. Maar dan wel als we beide gezond zijn en de paarden aan huis hebben.
Winegum
Actief

Fijn hoe je de vergelijkingen maakt Boutje, dat maakt het voor mij begrijpelijker!

Is de duitse pinscher wat minder mensgericht en misschien wat meer op zichzelf in vergelijking tot de hava/schotse herder?

Mocht iemand fokkers kunnen en willen aanbevelen, hetzij middels website, facebook of anders om in contact te komen?
Persistence
Zeer actief

Ik sluit me volledig aan bij wat Diana en Boutje zeggen. De veelzijdigheid vind ik zo fijn aan de collie, ze kunnen moeiteloos en met veel plezier 20km wandelen, maar vinden het net zo leuk om bij wijze van spreken thuis de sokken uit de wasmachine naar je toe brengen. Als het maar iets samen is, maakt niet uit wat. Ze willen het je graag naar de zin maken. Ze kunnen gerust met een dagje minder hoor.
Het blaffen vind ik irritant, maar ik vind het wel leuk dat ze zoveel met je 'praten'. Hele gesprekken kun je voeren haha.

Meld je anders gewoon eens aan bij 'smooth collie friends' op FB, dan zie en lees je meer erover.

Boutje, gewoon uit nieuwsgierigheid; vind je een sheltie meer 'behoeftiger' in activiteit?

Mocht je trouwens de lapinporokoira ook interessant vinden, dan weet ik wel een fokker die je vast graag van meer informatie voorziet.
Zijn ook echt leuke honden.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Winegum schreef:Ja, die stond in mijn lijstje waar ik mee begon. Ik kreeg echter de indruk dat de manchester juist nerveus is. Daarom staat die er niet meer bij.

Nee, ik zal me er zeker niet op blind staren. Voor nu helpt het om enigszins sturing te geven in de zoektocht. Ik denk dat drie bovengenoemde rassen alle drie bezocht gaan worden, voor t zelfde geldt vinden we ze in t echt wel helemaal niets.

Kruising is ook zeker een optie, mits inderdaad gericht gefokt op gezondheid en karakter.
Ik ga eens kijken of ik meer op het forum kan vinden over de genoemde twee. Op de een of andere manier krijg ik constant een error als ik de zoekfunctie gebruik.

Ik weet niet waar je woont, ik woon in Capelle aan den IJssel en als je wilt kunnen we wel in het bos gaan lopen met de honden. In het Hitlandbos of het Schollebos.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

gonnie schreef:
Winegum schreef:Ja, die stond in mijn lijstje waar ik mee begon. Ik kreeg echter de indruk dat de manchester juist nerveus is. Daarom staat die er niet meer bij.

Ik weet niet waar je woont, ik woon in Capelle aan den IJssel en als je wilt kunnen we wel in het bos gaan lopen met de honden. In het Hitlandbos of het Schollebos.
Dan wil ik ook best aansluiten met Gait
Winegum
Actief

Nou ik wordt almaar enthousiaster over de collie als ik eerlijk ben. Ik ga me aanmelden bij die FB groep!

Ik heb nog veel leuke en leerzamen artikelen gelezen op de website van Nina van Tilbeurg. Dit vond ik ook echt een eyeopener:

https://www.ninavantilbeurgh.nl/artikel ... an-mensen/

Dit maakt het namelijk ook veel toegankelijker voor mijn partner. Ik vind het namelijk nogal een verschil om een uur te lopen of om een uur te struinen, snuffelen, verkennen, ontdekken.

@gonnie en gravinnetje: wat een leuk en lief aanbod! Natuurlijk woon ik midden in Drenthe, lekker uit de richting :LOL:
Laatst gewijzigd door Winegum op 30 aug 2020 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
gonnie
Zeer actief

Winegum schreef:Fijn hoe je de vergelijkingen maakt Boutje, dat maakt het voor mij begrijpelijker!

Is de duitse pinscher wat minder mensgericht en misschien wat meer op zichzelf in vergelijking tot de hava/schotse herder?

Mocht iemand fokkers kunnen en willen aanbevelen, hetzij middels website, facebook of anders om in contact te komen?
Tanja van ons is erg mensgericht. En Anne ook, de vorige waren zelfstandiger, het is niet zo dat Tanja en Anne constant bij ons in de buurt lopen, maar ze zijn wel altijd in zicht de vorige niet. Die waren naar hazen op zoek, zeker toen ze nog met zijn vieren waren.

Tanja en vooral Anne willen altijd graag bij ons in de buurt liggen als we thuis zijn.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
gonnie
Zeer actief

Winegum schreef:Nou ik wordt almaar enthousiaster over de collie als ik eerlijk ben. Ik ga me aanmelden bij die FB groep!

Ik heb nog veel leuke en leerzamen artikelen gelezen op de website van Nina van Tilbeurg. Dit vond ik ook echt een eyeopener:

Dit maakt het namelijk ook veel toegankelijker voor mijn partner. Ik vind het namelijk nogal een verschil om een uur te lopen of om een uur te struinen, snuffelen, verkennen, ontdekken.
Collies zijn ook leuk.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Winegum
Actief

Onze antwoorden lopen elkaar net mis ;)

Ik had het nog aangepast dat ik midden in Drenthe woon, jammer genoeg niet om de hoek!
De fokker aan wie je me had doorverwezen had me ook al uitgenodigd, die zit ook al op 2,5 uur rijden. Jammer allemaal zo ver weg.
gonnie
Zeer actief

Winegum schreef:Onze antwoorden lopen elkaar net mis ;)

Ik had het nog aangepast dat ik midden in Drenthe woon, jammer genoeg niet om de hoek!
De fokker aan wie je me had doorverwezen had me ook al uitgenodigd, die zit ook al op 2,5 uur rijden. Jammer allemaal zo ver weg.
dit is een fokker in Drenthe.

https://www.fiebelekwint.nl/
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
gonnie
Zeer actief

Ik weet niet of je al op de DPVN site heb gekeken?

https://www.duitsepinschervereniging.nl
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
natalie
Zeer actief

Winegum schreef: Ik heb nog veel leuke en leerzamen artikelen gelezen op de website van Nina van Tilbeurg. Dit vond ik ook echt een eyeopener:

Veel honden doe je een groot plezier als ze lekker mogen struinen en snuffelen. Mijn hond Jip is daar niet zo van, maar Abel kan dat als de beste! Hij mag van mij vaak de route en het tempo bepalen tijdens een wandeling in het bos. Dan heb ik hem inderdaad aan de lange lijn (geen losloopgebied in dit bos) en dan treuzelen we samen een beetje. Ik heb een maand terug wat filmpjes van onze wandeling geplaatst. Het ziet er heel saai uit, maar Abel geniet hier enorm van en ik dan dus ook :D

viewtopic.php?f=9&t=311407&p=8443098#p8443098
DeDiana
Zeer actief

Boutje schreef:
Persistence schreef: Boutje, gewoon uit nieuwsgierigheid; vind je een sheltie meer 'behoeftiger' in activiteit?
Shelties zijn vele malen aanweziger. En blaffen meer (tenzij je het van het begin heel goed indamt).
Ik zie ze toch wel echt als werkhondjes. Niet in de mate van een border collie, maar toch...

Ze waren oorspronkelijk manusje van alles op de boerderij. Kleine werk schaapjes in en uit stal of naar dichtbije weitje en terug, en pluimvee verhuizen, wat muizen vangen, gezelschap, waken,.. alles in en rond huis. Voor het echte ratten verdelden waren er de terriers, voor het echt (be)waken weer anderen en voor het grote werk met de schapen de borders natuurlijk.
Maar ze willen dus altijd alles zien, altijd overal commentaar op hebben, overal bij zijn, je voor de voeten lopen, deurbel zijn (niemand krijgt de kans om effectief aan te bellen als je een sheltie hebt), was "sorteren", helpen koken ...
Ik vind de schotse herder in huis een hele rustige hond. Shelties (en kleine hondjes in het algemeen vind ik) zijn drukker in huis. Buiten vind ik ze ook meer werklust hebben dan een Schotse herder. Al ken ik zat shelties die zeer tevreden bij mensen wonen die er alleen maar mee wandelen.... maar zo ken ik border collies ook. Vraag is of dit ideaal is en waar ze voor bedoeld zijn. Maar 't Is ook wel wat hoe je ze het gewoon maakt natuurlijk.
Als ik kijk naar de shelties die ik wat beter ken, zijn ze inderdaad beweeglijker en aanweziger dan de Schot. In het werk vaak ook fanatieker. Mijn collie is ook overal goed voor te porren qua werk en voor een Engelse dame heeft ze best wat pit, maar fanatiek zoals een border, kelpie of sheltie is ze niet. Daardoor is ze juist een heel fijne hond om recreatief mee te sporten, want ze doet alles graag, is heel goed te sturen, blijft goed bereikbaar en verliest zichzelf niet in fanatisme. Als je het leuk vindt om samen met je hond bijvoorbeeld behendigheid, gehoorzaamheid of een andere hondensport te gaan doen zonder dat je per se serieuze wedstrijdambities hebt en een heel hoog niveau wilt bereiken, voldoet een collie daar prima aan.
Collies hebben vaak een soort kalmte over zich en een goede aan-/uitknop (daar heb ik bij Mila als jonge hond wel bewust aan moeten werken).
gonnie
Zeer actief

natalie schreef:
Winegum schreef: Ik heb nog veel leuke en leerzamen artikelen gelezen op de website van Nina van Tilbeurg. Dit vond ik ook echt een eyeopener:

Veel honden doe je een groot plezier als ze lekker mogen struinen en snuffelen. Mijn hond Jip is daar niet zo van, maar Abel kan dat als de beste! Hij mag van mij vaak de route en het tempo bepalen tijdens een wandeling in het bos. Dan heb ik hem inderdaad aan de lange lijn (geen losloopgebied in dit bos) en dan treuzelen we samen een beetje. Ik heb een maand terug wat filmpjes van onze wandeling geplaatst. Het ziet er heel saai uit, maar Abel geniet hier enorm van en ik dan dus ook :D

Ja, Anne houdt daar ook van, en zeker als ze aan de lijn loopt, gelukkig heeft Gerard haar aan de lijn, want ik loop graag dat constant stil staan om aan een plantje te staan snuffelen vind ik best vervelend. Als ze los loopt snuffelt ze maar een eind weg, maar aan de lijn is het doorlopen.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Nanna noemde een Golden. Spreekt die je aan? Die teven zijn zo lief en makkelijk met iedereen. Als de hond zichzelf af en toe moet vermaken op de manege lijkt me dat een fijne eigenschap. Zeker als er ook nog andere mensen rondlopen. Bij een gevoelige collie lijkt me dat iets lastiger.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
natalie
Zeer actief

gonnie schreef:
natalie schreef:

Ja, Anne houdt daar ook van, en zeker als ze aan de lijn loopt, gelukkig heeft Gerard haar aan de lijn, want ik loop graag dat constant stil staan om aan een plantje te staan snuffelen vind ik best vervelend. Als ze los loopt snuffelt ze maar een eind weg, maar aan de lijn is het doorlopen.
Haha, ik wandel het meest met Abel omdat mijn vriend dat getreuzel ook heel irritant vindt. Mij maakt het niets uit. En als ik er geen zin in heb, rijd ik naar losloopgebied :ok:
DeDiana
Zeer actief

Mila loopt nooit aan de lijn en mag snuffelen zo veel ze wil, maar die behoefte heeft ze véél minder dan mijn andere honden. Zoals Natalie hierboven ook al schrijft, hebben niet alle honden die behoefte zo sterk. Als ik lang op een plek blijft staan, komt ze bij me staan en kijkt ze me aan om te vragen of we nog wat gaan doen vandaag :F:
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Winegum schreef:Op de een of andere manier krijg ik constant een error als ik de zoekfunctie gebruik.
De server/software trekt een grote zoektocht niet sinds een tijd en dat zal nog wel even zo blijven heb ik begrepen. Hij werkt wel als je je zoekgegevens/-opdracht specifieker maakt. Dus niet alleen een zoekwoord geven maar ook een auteur (bijv. collie en Lieke), of een zoekwoord met één of meerdere subfora (collie en honden algemeen).
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”