@nathalie: ok, sowieso goed om te testen hoe dat gaat icm rolstoel en wandelen. Het praat inderdaad ook makkelijker.
@boutje: Hij vind het niets qua uiterlijk he.. dat is natuurlijk wel anders dan dat je het niets vind nadat je kennis gemaakt hebt.
Ik was inderdaad al aan het rondneuzen naar fokkers, ik vind helaas wat meer gedateerde sites. Eens kijken of ik Lieke op het forum kan vinden en had even niet door dat Persistence er ook mee fokt.
Karakter
De Collie is een contactgerichte hond die erg van gezelschap houdt. Hij wil daar zijn waar zijn baas is en bemoeit zich graag met alles wat er in huis gebeurt. Hij zoekt vaak lijfelijk contact. De Collie is een echte contactligger: onder uw stoel tegen uw been, bovenop uw voet; hij voelt graag dat u er bent. In de keuken kan dit nogal eens tot gevaarlijke situaties leiden. Als u daar aan het werk bent, moet u bij iedere stap achteruit even controleren of daar inmiddels niet een hond is gaan liggen.
De Collie is sportief en komt het best tot zijn recht bij een baas die hem veel mee op stap neemt. Als hij mentaal en fysiek voldoende uitdaging krijgt, is hij in huis rustig en ontspannen. Hij is geen sloper. De Collie is doorgaans heel zacht in de mond. Een hondenspeeltje gaat vaak heel lang mee. Ook zijn er veel Collies die een knuffel hebben, waar ze eindeloos mee rondsjouwen en die ze ook mee hun mand in nemen als ze gaan slapen. Ze houden van een zacht kussentje onder hun hoofd. Ook daarin kan zo’n knuffel zijn functie hebben.
De Collie heeft een beperkte jachtpassie. Hij vindt het wel interessant om in het bos een konijntje of ree achterna te jagen. Ook vogels opjagen vindt hij leuk. Zijn interesse is meestal van korte duur: uit het zicht, uit het hart. Het is dan meestal ook geen probleem om hem terug te roepen.
Ik vond dit wel een fijne informatieve site:
https://www.onzehond.nl/rassen/schotse-herdershonden/
Hoe gaat de schotse collie op een dagje actief en een dagje wat minder actief? De sites die ik tot nu toe gezien heb omschrijven ze toch wel als hele actieve honden, althans mentaal en fysiek voldoende uitdaging geven.. wat betekent dat voor deze hond?
Of geldt ook hier: kies voor het showtype?
Wat wil en kan meneer Winegum zelf met de hond doen? Moet de hond alleen maar bij hem liggen en kan hij er niets mee, of wil hij er binnen zijn mogelijkheden zelf mee aan de slag? Dat maakt natuurlijk ook heel wat uit.
Vanaf de bank kun je een hond al heel veel kunstjes, gehoorzaamheids- en apporteeroefeningen leren. Erg handig voor een invalide baas, een hond die van alles brengt op verzoek. Daar heb je dan al het hersenwerk en de Taak voor de werkhond. En als jij dan thuiskomt ga je d'r een uurtje mee fietsen of hij gaat mee naar stal of naar behendigheid. Op die manier krijgt de hond het nog druk zat.
Hoe sterk is zijn voorkeur/afkeur voor bepaalde rassen? Als hij het meest met de hond optrekt en er tegenaan moet kijken, moet het ras ook wel zijn keuze zijn. Wat je als zijn voorkeuren noemt lijkt, op de pitbull na, wel te passen bij mijn smaak qua honden en een havanezer zou wat mij betreft toch echt een serieuze Nee zijn. Lees voor de aardigheid in de rubriek Rassen eens het topic 'zwarte lijst honden', dat gaat over welke honden men níet zou willen hebben en daar weten heel veel mensen, toch heus hondenliefhebbers, het nodige te noemen dat er bij hun echt niet in komt. Ik geloof dat er al eerder ook een dergelijk topic is geweest maar kan dat zo gauw niet meer vinden.
Als je een keeshond te veel haar vindt hebben: heb je al eens bij de Scandinavische herderkezen / keesherders gekeken? Je hebt de Finse lappenhond, die zijn langharig maar net wat minder lang dan een kees. Er is ook een kortharige soort lappenhond, de Lapsk vallhund die in Nederland bij z'n Finse naam genoemd wordt: Lapinporokoira. Daar heb ik een jaar of wat geleden op een tentoonstelling een grotere groep van gezien, leken me prettige honden, kwamen wat rustiger / minder vocaal over dan de IJslandse honden in de ring ernaast. De IJslandse hond werd hierboven ook al genoemd als een hond die goed met paarden samengaat, en dan is er ook nog de Noorse buhund.
En een middenslag schnauzer? De ruwharige variant van de pinscher van oorsprong, dus als je de pinscher al op je lijst hebt staan..... Baard even afvegen na het eten, twee keer per jaar plukken en dan heb je het meeste vachtonderhoud wel gehad.
hahah meneer winegum kan en zal absoluut meer kunnen dan alleen liggen. Inderdaad kunstjes, gehoorzaamheids- en apporteeroefeningen. Door de korte belastbaarheid kan dit echter elke keer maar kort. Dus 5 tot max 10 minuutjes per keer.
Ik werk zelf onregelmatig (vroege, late -en nachtdiensten) en ben mantelzorger, ik heb daardoor niet de energie om elke dag een uur er op uit te gaan. Vandaar ook dat ik zoek naar een balans in ene dag actief, andere dag wat minder. Dat moet niet resulteren in een stuiterende hond. Dat maakt ook waarom ik de hava niet uitsluit. Belangrijkste is en blijft gezelschap houden en met mij af en toe wat actiever doen.
En waarom ik hava ook niet uitsluit, omdat wij door drukte nooit aan honden zijn begonnen hebben we voor katten gekozen. Daarmee probeer ik te zeggen dat wij het niet erg vinden om onze eigen voorkeur aan te passen, als dat beter in de situatie past.
Ik ga je andere honden eens zoeken.