Onder 'werken' verstaat iedereen (hier) wat anders; persoonlijk voel ik meer voor het begrip 'bezig zijn met je hond'. Dat kan op veel manieren: wandelen, trainen, spelletjes, opdrachtjes geven, laten puzzelen enz. Ik denk dat de minder valide persoon wellicht best de hond puzzeltjes kan laten doen in huis, al is het maar iets simpels als snoepjes verstoppen en die dan door de hond op te laten speuren. Niet dat ik vind dat je dan maar meteen een Mechel in huis moet halen, maar mijn Bodeguero vindt zo'n leven perfect.
Een dagelijkse wandeling van een uur (of langer maar hoeft niet)
Training, gehoorzaamheid/agility enz af en toe
lekker zoveel mogelijk overal mee naar toe
thuis eens een puzzeltje
en vooral héél veel knuffelen want dat is nog haar grootste hobby. Het liefst ligt ze zo dicht mogelijk tegen je aan
Heel veel honden zouden denk ik heel blij worden van zo'n leven
Als ik het goed begrijp ga je naar de paarden toe die in een wei staan en verwacht dat je dat de hond dan buiten de omheining blijft wachten. Mijn Liza blijft vrijwel altijd dicht bij mij in de buurt, maar als ik geen aandacht aan haar besteed gaat ze wel jagen. Dat kan trouwens gewoon op sprinkhanen en molletjes in het gras zijn, het is niet dat ze meteen de benen neemt. Ik vind het persoonlijk héérlijk dat ze zichzelf zo goed kan vermaken, dit in tegenstelling tot mijn herders.
Overigens heb ik zelf ook paarden. Mijn honden lopen daar gewoon tussendoor (onder toezicht). Ik vind het juist fijn dat mijn paarden leren zich niets van honden aan te trekken en vice versa.