Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat vind jij het beste ras dat bij ons past?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Re: Wat vind jij het beste ras dat bij ons past?

Ongelezen bericht door veertje »

Ik denk dat een paar keer per week mee naar de paarden ook best geschaard kan worden onder werken hoor. Een erg baasgericht ras zal daar moeten 'werken' om zich niet overal mee te gaan bemoeien of je overal te achtervolgen, zoals je zelf zegt niet mee de wei in bijvoorbeeld. Vergis je niet wat het aanleren en behouden van zelfbeheersing kost van een hond. En een wat zelfstandiger ras heeft daar genoeg te beleven om zichzelf even te vermaken (dan moet je de eerste anderhalf jaar wel veel tijd steken in gewenste vormen van vermaak :wink: ). Mijn groenendaeler zou het fantastisch vinden in ieder geval. Mijn straatrat ook, maar die zou ik daarna kwijt zijn, dus dat raad ik niet aan :LOL: Een groenendaeler staat ook bekend als werkras, en dat zijn ze ook, maar het is heus niet dat ze dagelijks uren moeten werken. Voor Tess bestaat het 'werken' momenteel uit samen wandelen en haar eigen ding doen, tussendoor moet ze soms iets van mij. Geen kunsten, gewoon even terugkomen, mensen passeren, aan de kant van de weg gaan staan omdat er een auto komt. Gewone dingen die het wandelen praktisch en veilig maken. Dat is alles wat wij aan werken doen momenteel en ze vindt het helemaal prima :wink:
Nu denk ik niet meteen aan een groenendaeler bij je omschrijving, maar gewoon even ter illustratie dat je je niet helemaal moet blindstaren op die werklust. Ik denk dat mensen met paarden die regelmatig buiten zijn en waar de hond mee kan, zeker genoeg te bieden hebben om ook een werkras tevreden te houden. Al moet je er bij alle rassen de eerste 1-2 jaar wel genoeg tijd in steken dat ze weten wat ze moeten/mogen en wanneer het tijd is om even niks te doen.
Winegum
Actief

Ongelezen bericht door Winegum »

@nanna: Daarom de smooth-versie :) Het scheelt dat ik zelf ook slecht ga op hard geluid, kunnen we gezellig samen onder het dekbed kruipen ;)

@Veertje: ah, dank voor je toelichting, misschien staar ik me teveel blind op het werken, je noemt goede punten. Ik ben idd al begonnen met een train-schema. Niet zo zwart-wit dat moet dan, maar in mijn eigen trainingen werk ik alles stapsgewijs uit. Grote stappen klein maken. Zo ben ik dus ook begonnen met een pup-training en aan t nadenken hoe ik dat bij de paarden wil doen.
En precies wat je zegt, de eerste twee jaar heb ik niet de verwachting dat de hond braaf zn ding doet en snapt wat de bedoeling is.

Ik ben wellicht bevooroordeeld, maar ik wil niet dat het ons overkomt dat wij een ongelukkige hond krijgen, omdat de hond zich verveelt en niet genoeg uitdaging heeft.
welshwitch
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Jack Hussell
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door welshwitch »

Als ik je lijstje zo zie past een Jack Russell daar best tussen. Die zijn echt wel vergelijkbaar met de andere terriërs in de lijst.
Mijn ervaring had ik je in je voorsteltopic al gegeven.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Bij Jack Russells ligt echt heel veel aan de opvoeding. Geef je ze duidelijke grenzen en regels en zorg je voor voldoende activiteit (lichamelijk en mentaal) dan zijn het heerlijke hondjes. De vervelende Jackies moeten het over het algemeen doen met een paar keer een blokje om en hebben inconsequente baasjes die geen grenzen weten te stellen bij hun hond. Wat ik van jou hoor, ga jij een Jack Russell gewoon kunnen bieden wat hij nodig heeft
Winegum
Actief

Ah wat leuk om te horen dat je wel denkt dat t kan passen.
Kwam laatst bij de dierenarts een leuke roedel tegen, allemaal los en waren zo goed gefocused op de baas. Bleven keurig bij elkaar en reageren direct op een cue/commando. De enige keer dat ik ze niet hyper tegen kwam. Mooi gezicht.
Winegum
Actief

Parson is een aparte jack russel afdeling? :)
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Onder 'werken' verstaat iedereen (hier) wat anders; persoonlijk voel ik meer voor het begrip 'bezig zijn met je hond'. Dat kan op veel manieren: wandelen, trainen, spelletjes, opdrachtjes geven, laten puzzelen enz. Ik denk dat de minder valide persoon wellicht best de hond puzzeltjes kan laten doen in huis, al is het maar iets simpels als snoepjes verstoppen en die dan door de hond op te laten speuren. Niet dat ik vind dat je dan maar meteen een Mechel in huis moet halen, maar mijn Bodeguero vindt zo'n leven perfect.

Een dagelijkse wandeling van een uur (of langer maar hoeft niet)
Training, gehoorzaamheid/agility enz af en toe
lekker zoveel mogelijk overal mee naar toe
thuis eens een puzzeltje
en vooral héél veel knuffelen want dat is nog haar grootste hobby. Het liefst ligt ze zo dicht mogelijk tegen je aan :I:

Heel veel honden zouden denk ik heel blij worden van zo'n leven :wink:

Als ik het goed begrijp ga je naar de paarden toe die in een wei staan en verwacht dat je dat de hond dan buiten de omheining blijft wachten. Mijn Liza blijft vrijwel altijd dicht bij mij in de buurt, maar als ik geen aandacht aan haar besteed gaat ze wel jagen. Dat kan trouwens gewoon op sprinkhanen en molletjes in het gras zijn, het is niet dat ze meteen de benen neemt. Ik vind het persoonlijk héérlijk dat ze zichzelf zo goed kan vermaken, dit in tegenstelling tot mijn herders.
Overigens heb ik zelf ook paarden. Mijn honden lopen daar gewoon tussendoor (onder toezicht). Ik vind het juist fijn dat mijn paarden leren zich niets van honden aan te trekken en vice versa.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Je hebt veel leuke maar ook diverse rassen op je lijstje staan :)

De oostenrijkse pinscher zijn wat grotere en robuustere honden, die ik wel bij de paarden mee zie gaan. Het is wel even investeren in een leuk luisterende hond, ze nemen niet alles direct aan. Een kennis van mij heeft er op hoog niveau mee gefrisbeed, dus ze kunnen zeker wel wat leren :) Ze hebben ook op mijn lijstje gestaan, maar uiteindelijk ging de relatie over en kon er wel een hond met prikoren komen (dat wou ex beslist niet) en is daar de australian kelpie gekomen.

Ik heb inmiddels twee australian kelpies en ik ben ook niet het type dat elke dag met ze aan het werk is. Nu in de tijd dat mijn baby jong is, hebben ze zelfs al een tijdje niet gewerkt. Wel gaan we er met andere honden op uit, minimaal 2 keer in de week naar het bos en het scheelt dat ik nu vanuit huis werk, ze zijn al snel tevreden met persoonlijke aandacht en je aanwezigheid.

Ik denk dat veel mensen een verkeerd beeld hebben van een werkhond, het zijn inderdaad honden waar je iets mee moet doen. Maar als je de basis goed aanlegt, ook een uit-knop op je hond traint, dan zijn het echt hele leuke honden. Het is wel van belang dat je ze als jonge hond aanleert dat ze niet altijd aan hoeven te staan.

Mocht je eens kennis willen maken met mijn honden, dan ben je altijd welkom. Ik verwacht in het voorjaar van 2021 een nestje met mijn kepie teefje :)
Afbeelding
Winegum
Actief

@lucie: thuis trainen, spelletjes, voedselverijking zijn zeker allemaal dingen die kunnen! Die gebeuren hier nu ook elke dag, maar dan met een kat die vervelend wordt als hij zn energie niet kwijt kan. Overal mee naar toe is ook absoluut de bedoeling. Aanwezig, persoonlijke aandacht en knuffels zijn in overvloed in de aanbieding.
Loop jij meermaals per dag een uur met de honden? Of in zn totaliteit? Daar ben ik ook nog wat zoekende in.

Wij staan op een paddock paradise die helemaal omheind is. Van mijn eigen paard en wat andere paarden weet ik dat ze met honden kunnen. Maar als er hengstige merries tussen zitten met losse beentjes, vertrouw ik daar nog geen kinderen bij, dus ook mn hond niet :)

@kloesje: haha, ja een heel divers lijstje. Ik wil denk ik tot een top 3 komen en dan eens bij fokkers gaan kennis maken. Fijn om ook iets te lezen over de oostenrijkse pinscher! Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoeveel beweging geef jij de honden op de dagen dat je niet naar het bos gaat?
Ik vind het best moeilijk om dat in te schatten.
Dank je wel voor je aanbod, ik vind dat je prachtige honden hebt!
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ik zie nog steeds een wat meer gematigde, niet te grote terriër (maar ook geen mini) het best in het plaatje passen.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Ik vind een korthaar collie niet echt een zelfstandige hond die zelf z'n gang gaat. Tenminste, de mijne niet, die zal waarschijnlijk bij de stal blijven wachten tot je terugkomt. Ze zijn erg baasgericht. Hier dan toevallig eentje die qua geluiden als onweer en vuurwerk bomproof is, maar wel weer erg waaks en vocaal bij opwinding. Niet alle collies blaffen evenveel, maar daar moeten de paarden dan wel tegen kunnen :wink:
Verder zijn ze makkelijk trainbaar. De mijne vind alles leuk, of het nu in huis wat speuren of een spelletje, of een wandeling van een paar uur maken. In huis is hij erg rustig. Ik heb even gemist of er ook kinderen zijn, maar bij hele drukke kinderen gedijen de meeste wat minder goed, ze zijn best wel van de rust en orde haha. En gevoelig. Je stem verheffen is vaak al voldoende als iets niet mag.
Wij bewegen wel veel, maar ik denk dat hij met wat minder ook prima af zou kunnen.
Winegum
Actief

Alfilillo schreef:Ik zie nog steeds een wat meer gematigde, niet te grote terriër (maar ook geen mini) het best in het plaatje passen.
En welke terrier is dat?

@persistence: is dat vocale trainbaar? Of is het de baard-in-de-keel-variant van een kleine keffer? :)
Nee, geen kinderen in huis. Wel enthousiaste neefjes en nichtjes die we regelmatig zien.
Persistence
Zeer actief

Winegum schreef: @persistence: is dat vocale trainbaar? Of is het de baard-in-de-keel-variant van een kleine keffer? :)
Nee, geen kinderen in huis. Wel enthousiaste neefjes en nichtjes die we regelmatig zien.
Het is een vocaal ras, dus ze blaffen meer dan gemiddeld :wink: Het is tot op zekere hoogte wel trainbaar, maar niet helemaal.
Tis trouwens niet dat ze niet met kinderen kunnen hoor, daar zijn ze best zacht voor. De collie die ik heb was bijvoorbeeld herplaatst omdat hij te beschermend was over het kind in dat gezin, bijv. tegenover schoolvriendjes. Ik kan hem prima meenemen naar een bbq met kinderen, maar als ze gaan stoeien, rennen en gillen dan vind hij daar toch wel wat van en moet ik hem even bij me houden anders gaat hij het regelen. Dat zal denk ik bij meer herderachtigen het geval zijn.

Ik denk eigenlijk ook dat een terrier leuk bij jullie zou passen, die zijn wat zelfstandiger.
Winegum
Actief

@heavy: ja, dat heb ik in mn achterhoofd. Ook wil ik niet het gevoel hebben constant op de hond (even uitgaande van dat de hond volwassen is) te moeten letten als ik met mn paard bezig ben. De Jack russel heb ik zelf gewoon niet het goede gevoel bij, de andere terriers staan om die reden op het twijfel-lijstje.

Als jullie een top 3 voor mij zouden maken tussen deze honden, wat zou die dan zijn?
Met in t achterhoofd 3-4 keer per week 1,5–2 uur mee naar stal, de overige dagen op zn slechtst 1 uur per dag wandelen en thuis binnen of in de tuin bezig met spelletjes, puzzelen, trainen etc.
Maar wel als belangrijkste doel: rustig gezelschap voor mijn partner (die dus minder valide is)
Mijn volgorde momenteel:
duitse pinscher
vastgotaspets
Schotse korthaar herder
Havanezer
bodeguero
Oostenrijkse pinscher

En nog een vraag over wandelen: waar doe je bovenstaande honden de meeste plezier mee op een dag:
- 1x een uur, 2x 15 min
- 3x een half uur
- anders, namelijk

In de tuin maken wij sowieso een hondentoilet dat de behoefte nooit opgehouden hoeft te worden.
Persistence
Zeer actief

Wellicht ook nog wel handig voor je om mee te nemen in je zoektocht: wil je een waakse hond of niet?

En een boerenfox, geen écht ras maar wel leuk, klein maar niet zo kwetsbaar, sterk en slim. En waaks ook.

Als je zelf de terriers niet zo ziet zitten, heb je al aan waterhonden gedacht?
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie

Ongelezen bericht door Odi »

Ik denk dat een showlijn border collie van een f=goede fokker ook wel zou passen.
Ik vind borders echt heel makkelijk.
Ik heb 2 oudere showlijn teven (bijna 13 jaar), maar gaan nog dagelijks mee naar mijn schapen.
En 2 werklijn borders, een van dik 2½ en 1 van 14 maanden.
Alle 4 super makkelijk.
In huis merk ik nooit dat ik honden in huis heb.
De showlijn vinden alles leuk en gezellig, zijn met alles tevreden
Met de 2 werklijnen train ik bij mijn schapen.
Maar eens een paar dagen alleen een wandeling, maakt ze echt niet nerveus.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Barkley »

lucie schreef:
Alfilillo schreef:
lucie schreef:Ik heb zelf een Bodeguero die goed in dit plaatje past, alleen weet ik niet of je makkelijk aan een pup kunt komen.
https://www.adopteer.be/hond/bodeguero/javi

Even vluchtig gezocht en ik vond deze. Wel jammer dat hij zó jong gecastreerd is.
nou inderdaad, ze slaan wel erg door :ugh:

Ik weet ook niet waarom het een pup moet zijn, maar Bodegueros staan erom bekend dat ze zich heel makkelijk aanpassen en dat is dan ook mijn ervaring. Liza was meteen 'thuis' en leert waanzinnig snel, daar hoef je weinig moeite voor te doen. Ze is ook absoluut niet overdreven energiek of blafferig. Het jagen zit er wel in, maar ik vind het prima te behappen.
Een vriendin heeft een Bodeguero geadopteerd en dat is me toch een leuk ding! Vanaf dag 1 al helemaal prima.
Ik maakte me wat zorgen over een buitenlandse hond emt twee onervaren mensen maar dat bleek compleet overbodig.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik denk dat een Schotse herder misschien inderdaad wel zou kunnen passen.
Mijn langharige Schot had als jonge hond wel wat meer nodig, in ieder geval een lange wandeling per dag van minstens anderhalf uur en veel één op één tijd waarbij ze ook mentaal bezig was. Ik deed met haar agility en allerlei leuke cursussen op de hondenschool, zoals balans & coördinatie, teambuilding, maar ook voor workshops gehoorzaamheid, dogdance, praktijkspeuren en een paar lesjes schapendrijven was zij te porren, er is eigenlijk weinig te bedenken wat ze niet leuk vindt. Maar lekker samen spelen in de tuin, trucjes leren met de clicker, speurspelletjes, etc. vindt ze net zo leuk en geeft haar meer voldoening dan gewoon wandelen - als we maar samen bezig zijn, is het goed. Nu is ze inmiddels bijna tien en vindt ze dat nog steeds allemaal het leukste wat er is, en houdt ze nog steeds van lange wandelingen en veel spelen, maar is een tandje rustiger ook prima. In huis is ze eigenlijk altijd een vrij kalme hond geweest. Wel een hond die graag overal met haar neus bovenop staat, vaak lekker zelf aan het spelen is, maar nooit fysiek heel erg aanwezig/druk of lomp.

Ze is een tijd enige hond geweest en altijd een hond die ook heel veel in haar eentje met een speeltje heeft gespeeld en zich daar goed mee kon vermaken. Maar in zo'n situatie met de paarden zou ze zichzelf waarschijnlijk tot taak geven mij en alles in de omgeving in de gaten te houden. Ik denk wel dat ik haar prima had kunnen leren om op een vaste plek te blijven liggen en daar te wachten, maar ik denk niet dat ze echt iets zou gaan doen om zichzelf te vermaken dan. Mijn andere honden wel, maar die zou ik in zo'n situatie dan ook zeker nooit los kunnen laten zonder ze elke seconde in het oog te houden. Dat kan bij Mila wel, want die heeft geen enkele neiging om bijvoorbeeld te gaan jagen, andere mensen aan te gaan blaffen, op zoek te gaan naar eten, etc. Bij honden die zichzelf heel goed kunnen vermaken, moet je er denk ik wel rekening mee houden dat dat zeker de eerste jaren ook zal betekenen dat je nog heel veel toezicht zult moeten houden en dat ze zich ook op minder gewenste manieren kunnen gaan vermaken.
Winegum
Actief

Jullie maken het er niet perse makkelijker op :)
Winegum
Actief

Jaren geleden eens bij Martiniplaza gekeken bij een show, maar toen waren we nog niet concreet aan het zoeken.
Ik vond de mensen niet zo toegankelijk, maar dat kan ik verkeerd geinterpreteerd hebben natuurlijk.
Wel een goed idee om meerdere rassen ineens te kunnen bekijken en dan eens op mensen af te stappen.
Winegum
Actief

whaha, dank voor je tip.

Wat zijn jullie ervaringen verder vwb het wandelen? Op een slechte dag 3x20-30 minuten, of liever 1x een uur en twee keer een kwartier? Ik noem maar wat.
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Winegum schreef:whaha, dank voor je tip.

Wat zijn jullie ervaringen verder vwb het wandelen? Op een slechte dag 3x20-30 minuten, of liever 1x een uur en twee keer een kwartier? Ik noem maar wat.
Ik denk dat je dat zelf moet gaan ontdekken, wat bij de hond past. Sinds ik verhuisd ben en de honden een grotere tuin tot hun beschikking hebben, wandel ik eigenlijk nog maar twee keer per dag. Dat is dan een wandeling van (ruim) een uur. ‘s Avonds laat ik ze alleen nog even plassen. Ik merk aan mijn honden dat ze nu veel relaxter en meer tevreden zijn dan voorheen, terwijl ik toen dus vaker (maar korter) wandelde. Bij de oudste hond doe ik regelmatig wat zoekspelletjes tijdens de wandeling, terwijl de jongste daar totaal niet in geïnteresseerd is. Hij vindt het veel leuker om nieuwe bospaadjes te ontdekken en overal uitgebreid te snuffelen. Hij mag van mij vaak de route bepalen. In een uur tijd lopen we soms maar 3 km, maar móe dat hij dan is. :lol1: Dus het maakt ook uit welke invulling je aan de wandeling geeft.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb er dus eentje waarvan de stressemmer snel overloopt. Die doet het beter op 1 keer per dag lang en verder alleen even snel poepen en plassen dan op vaker maar korter lopen. Nu heeft hij veel rust tussendoor. Gaan we vaker maar korter, rust hij te weinig uit tussendoor en raakt z'n emmertje alleen maar steeds voller en voller. De ander draait gewoon mee in dat stramien en heeft daar ook geen problemen mee
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Winegum schreef: Wat zijn jullie ervaringen verder vwb het wandelen? Op een slechte dag 3x20-30 minuten, of liever 1x een uur en twee keer een kwartier? Ik noem maar wat.
Daar zal wellicht ook per hond verschillen en deels gewenning?
Voor mij is 1x per dag lang intensief bezig zijn het beste om de honden relaxed en tevree te houden. Dat kan een wandeling van (meer dan) een uur zijn of een training. Of een kortere wandeling in combinatie met ergens op bezoek of bezoek krijgen dat bezig gehouden moet worden :wink:
Daarnaast zijn er de korte poep en plas rondes van een goed kwartier en bijna elke dag wel een verstopspelletje of puzzel.
Hoe jonger de hond hoe vaker je met ze bezig bent om ze tevree te houden: ze kunnen minder lang maar zijn ook sneller weer opgeladen.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mijn honden vinden het ook fijner om één keer lang weg te gaan in plaats van meerdere keren kort.
Winegum
Actief

Fijn dat jullie je ervaringen delen, geeft mij toch een beter beeld. Is dus niet rasgebonden, maar echt persoons(honds)gebonden.
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)

Ongelezen bericht door kloesje »

Winegum schreef:
@kloesje: haha, ja een heel divers lijstje. Ik wil denk ik tot een top 3 komen en dan eens bij fokkers gaan kennis maken. Fijn om ook iets te lezen over de oostenrijkse pinscher! Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoeveel beweging geef jij de honden op de dagen dat je niet naar het bos gaat?
Ik vind het best moeilijk om dat in te schatten.
Dank je wel voor je aanbod, ik vind dat je prachtige honden hebt!
Er zijn dagen bij dat ze er 3 keer per dag 20 minuten uit komen.
Het scheelt wel dat we meer honden hebben, ze spelen onderling. Bij mijn jonge hond merk ik wel dat ze iets meer nodig heeft, daar begin ik nu weer actiever mee te frisbeëen. Maar als ik dat 2 keer in de week doe, daarnaast 2 keer per week bos en dan dagelijks de losloop speel rondjes met de andere honden, dan zijn ze wel tevreden hoor :)

Een kennis van mij heeft 4 oostenrijkse pinschers, het zijn zulke heerlijke knuffelhonden. Je moet wat humor hebben met het opvoeden, maar ach, zo is er met elke hond wel wat :)
Afbeelding
Winegum
Actief

Ik wil ook graag meer honden, maar niet twee pups. Het liefste zou ik met twee jaar een tweede hond erbij willen, maar wellicht gaat dat in de praktijk wel anders.

Oh wat leuk om te horen. Ik heb de indruk dat de oostenrijkse wellicht ook rustiger zijn dan de duitsers, zie ik dat goed? Dat is in elk geval het beeld dat ik kreeg na het online inlezen.

Ik denk dat opvoeden en trainen idd ook afhankelijk is van je eigen mentaliteit. Ik ben een creatieve omdenker, met veel geduld en positiviteit. Ik las vanavond nog een artikel over training-burn out. Vond het wel toepasselijk voor mezelf om niet in door te slaan.
Winegum
Actief

Mooi omschreven en fijne tips.

Hoe meer ik ook over opvoeding lees, hoe meer ik besef dat alles niet zo zwart-wit is als dat ik dacht.
Ik ben wel blij dat ik veel ervaring en kennis heb opgedaan in (gedrags)training. Of het nou voor paarden, honden of katten is, ik zie veel overeenkomsten.
Ik ben ook blij dat ik me doorontwikkeld heb en niet stil ben blijven staan bij Cesar’s way waar ik vroeger zo’n fan van was. Kan me daar nu niets mee bij voorstellen.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Winegum schreef:@heavy: ja, dat heb ik in mn achterhoofd. Ook wil ik niet het gevoel hebben constant op de hond (even uitgaande van dat de hond volwassen is) te moeten letten als ik met mn paard bezig ben. De Jack russel heb ik zelf gewoon niet het goede gevoel bij, de andere terriers staan om die reden op het twijfel-lijstje.

Als jullie een top 3 voor mij zouden maken tussen deze honden, wat zou die dan zijn?
Met in t achterhoofd 3-4 keer per week 1,5–2 uur mee naar stal, de overige dagen op zn slechtst 1 uur per dag wandelen en thuis binnen of in de tuin bezig met spelletjes, puzzelen, trainen etc.
Maar wel als belangrijkste doel: rustig gezelschap voor mijn partner (die dus minder valide is)
Mijn volgorde momenteel:
duitse pinscher
vastgotaspets
Schotse korthaar herder
Havanezer
bodeguero
Oostenrijkse pinscher

En nog een vraag over wandelen: waar doe je bovenstaande honden de meeste plezier mee op een dag:
- 1x een uur, 2x 15 min
- 3x een half uur
- anders, namelijk

In de tuin maken wij sowieso een hondentoilet dat de behoefte nooit opgehouden hoeft te worden.
Van jouw lijstje zou ik voor jou de volgende top 3 maken:
1. Bodeguero
2. Bodeguero
3. Oostenrijkse Pincher

:D
De Västgötaspets vind ik te druk en ze zijn enorm vocaal.
De Duitse pincher vind ik minder geschikt voor wat jij met de hond wilt, ik vind ze te zelfstandig en dan in de zin van hun eigen weg gaan zodat jij meer op hun moet letten dan dat zij dat op jou doen
De Schotse Korthaar wederom vocaal erg aanwezig en ik vind ze te gevoelig, voor mij te nerveus.
De Havanezer te kwetsbaar.

Zoals ik jouw posts lees zegt mijn gevoel een bodeguero, gewoon een ongecompliceerde hond die met alle soorten mensen overweg kan. Die Mario is een plaatje maar ik werd zelf op slag verliefd op Benetto. :I:

https://www.adopteer.be/hond/bodeguero/benetto

En ik snap dat je een pup wilt hoor, maar je gaf ook aan dat je wel open staat voor 2 honden, dan kun je ook beginnen met een adoptie hond en er later, als je gewend bent en ziet hoe het allemaal loopt, een pup bij nemen, bijvoorbeeld een Oostenrijkse Pincher pup :engel:
Gr. Aniek

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”