Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup is niet echt fan van de bench..!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Raspberry
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Aantal honden: 1

Pup is niet echt fan van de bench..!

Ongelezen bericht door Raspberry »

Hoi!

Zoals beloofd het topic :-P

Wij hebben Aika nu sinds 5 weken in huis. De eerste paar dagen sliep zij in de bench op de slaapkamer, vervolgens in de gang en daarna in de huiskamer. Of zij nu bij ons in de slaapkamer sliep, of uiteindelijk in de woonkamer, ze jankte altijd. De eerste paar nachten in de woonkamer duurde het heel erg lang voordat zij kon stoppen met janken. Maar, met een gedragen t-shirtje erbij ging het goed. Een aantal nachten lekker doorgeslapen, maar nu helaas toch weer iedere nacht een serenade. Soms 5 minuten, soms wel bijna een uur. Wij slapen er niet minder van, maar zouden het voor haar graag leuker maken!

Wij denken dat het komt omdat zij gewoon niet graag in de bench zit, en geen verlatingsangst is. Wanneer zij in de tuin ligt te relaxen, en ik ga naar binnen, toont zij geen aanstalten mij te volgen. Ook wanneer ik even naar boven ga, wacht zij netjes in de gang en piept niet.

De bench staat in achterin de woonkamer, de achterzijde en zijkanten staan meubelen zodat zij beschermd zit en ook geen last heeft van voorbijwandelende mensen iedere keer. Maar toch wil zij er niet echt in..! Geef je een kluifje wanneer zij in de bench zit? Ze bedankt je, en komt er lekker weer uit. Tussendoor slapen? Ik denk het niet :tongue:

Zij slaapt gerust aan onze voeten, en soms ook zelf op de gang of achter een grote stoel waar zij ons niet kan zien.

Wat hebben wij geprobeerd?

- Muziek bij het slapengaan;
- T-shirt in de bench;
- Spelen voor het slapengaan, waarna zij even kort rust voor het slapen;
- Benchtraining volgens een uitvoerig stappenplan, gaat wel steeds beter;
- Lichtje aan in de woonkamer.

Wat overwegen wij nog om te doen?

- Tikkende wekker;

Ook na 5 weken blijven wij proberen, wij trainen overdag met eetmomenten in de bench, en hele korte 'verlaatmomenten'. Dat gaat echt beter, zou dit heel erg kunnen helpen, of hebben jullie misschien nog een andere gouden tip?
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Re: Pup is niet echt fan van de bench..!

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Moet ze per sé in de bench? Het is een optie om hem gewoon niet te gebruiken.
Eventueel een ren in de kamer voor de momenten dat je weg bent (indien je niet wil dat ze in de hele kamer komt dan.)
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Kayltje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kayltje »

Ik doe mijn pups niet in de bench.
De eerste periode slaap ik bij ze op de bank/matras, en als ik denk dat ze er aan toe zijn verhuis ik weer naar mijn bed. Meestal als ze overdag al eventjes alleen kunnen zijn.
Kan ff duren, Maddie een weekje, Fitz 2.5 maand, Imp daar tussen in, maar dan heb je ook wat. Kleine investering voor 12-15 jaar slaapplezier :wink:
:I: Maddie :I: Fitz :I: Imp :I: Djinn :I:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Sorry, ik ken het probleem niet. Bij mij sliepen ze heel lang gewoon bij mij boven, Gait vanaf het begin in bed. Vervolgens naast het bed. Op een gegeven moment kozen ze voor liever op de bank blijven liggen dan mee naar boven gaan voor het slapengaan. Sindsdien slapen ze standaard beneden
annnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje

Ongelezen bericht door annnie »

De bench is niet heilig. Als je het perse wilt zou ik helemaal overnieuw beginnen in veel kleinere stapjes of een andere oplossing verzinnen zoals een ren. Zoals je haar beschrijft lijkt ze het verder prima te doen en ook geen moeite te hebben met eventjes alleen zijn?
Raspberry
geregistreerd lid

Jion schreef:Waarom moet ze in de bench?
Ze moet van ons in de bench omdat wij geen fysieke scheiding hebben tussen de begane grond en eerste verdieping. Dit levert 's nachts een uitdaging op omdat mevrouw een beetje leert traplopen. Hiernaast heeft zij soms haar momenten en is zij haar zindelijkheid vergeten. Ik begreep dat een pup in principe zijn nest niet vervuilt, en dat lijkt ook zo te zijn! :)
Heavy schreef:Gewoon maar een uur laten janken gaat in ieder geval zeker niet helpen om de bench leuk te vinden
Iedere maal teruggaan om met haar de interactie aan te gaan werkt ook averechts heb ik begrepen.
annnie schreef:De bench is niet heilig. Als je het perse wilt zou ik helemaal overnieuw beginnen in veel kleinere stapjes of een andere oplossing verzinnen zoals een ren. Zoals je haar beschrijft lijkt ze het verder prima te doen en ook geen moeite te hebben met eventjes alleen zijn?
Ik kan haar er niet op betrappen. Wanneer zij lekker in de tuin op de koude stenen ligt, kan ik gerust het hele huis stofzuigen en dweilen, zonder dat zij van haar koude tegels afkomt. Soms zoekt zij zelf een eigen plekje op, dikwijls uit het zicht. Als zij erg actief is, is het wat moeilijker.

Als zij in haar bench met gesloten deur zit, is zij heel erg geconcentreerd op onze aanwezigheid. Ze stopt gerust met eten en gaat zitten wachten tot je terugbent, soms wil zij daarna niet meer door eten. We blijven ook gewoon volhouden met benchtraining ^_^
Afbeelding
annnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje

Ongelezen bericht door annnie »

Met een ren heb je die fysieke afscheiding ook en daar kleeft misschien minder het gevoel van opgesloten/buitengesloten zijn dan aan de bench
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Raspberry schreef:
Ze moet van ons in de bench omdat wij geen fysieke scheiding hebben tussen de begane grond en eerste verdieping. Dit levert 's nachts een uitdaging op omdat mevrouw een beetje leert traplopen. Hiernaast heeft zij soms haar momenten en is zij haar zindelijkheid vergeten. Ik begreep dat een pup in principe zijn nest niet vervuilt, en dat lijkt ook zo te zijn! :)
14 weken is ze, lees ik in je voorstelbericht. De controle over de blaas is er gewoon nog niet. Dat is dus geen kwestie van zindelijkheid vergeten, maar dat ze er 's nachts nog af en toe uit moet. Je wil te snel. Zorg dus dat je bij je pup slaapt, of je pup bij jou, zodat ze zich veilig en geborgen voelt en jij haar naar buiten kunt laten als ze in de nacht nodig moet
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Hoe groot is trouwens de bench waarin ze moet slapen? Kan ze op verschillende plekken liggen? Zeker met de warmte van de afgelopen weken moeten ze regelmatig op een andere plek kunnen gaan liggen, anders krijgen ze het veel te warm.

Zoals anderen al aangeven: ik zou een ren gebruiken, of een ander soort afscheiding bij de trap. Of een andere ruimte inrichten voor haar, waar ze geen kwaad kan, waar je haar hoort als ze piept en waar ze de ruimte heeft om op verschillende plekken en ondergronden te gaan liggen
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Raspberry schreef:
Ze moet van ons in de bench omdat wij geen fysieke scheiding hebben tussen de begane grond en eerste verdieping.
:wink: Zet je daar een hekje.
Marlett
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel

Ongelezen bericht door Marlett »

Ik heb er destijds een topic over geopend: https://www.hondenforum.nl/plaza/viewto ... 9&t=329056

Lang verhaal kort: ik heb hekjes aangeschaft en dat was voor alle partijen veel prettiger. :D
Hammetime
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Hammetime »

Wat bij mijn hond hielp was steeds wat lekkers geven in de bench en haar favoriete bal mee. Maar ik heb haar wel cold turkey laten wennen. Nu is het geen probleem meer maar meestal slaapt ze op de bank.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zou de bench in de deuropening zetten met de deur van de bench open. Toch een fysieke barrière maar dan hoeft de pup niet in een hok. Waarschijnlijk doet de hond niks in huis hoor. Of wel maar dat is dan tijdelijk normaal gesproken. Ik zou voor zindelijkheid eigenlijk nooit een bench gebruiken omdat je wil dat de pup zindelijk in huis wordt en niet alleen in de bench.
Afbeelding
Raspberry
geregistreerd lid

Heavy schreef:Je moet er geen wedstrijdje van gaan maken. Ze voelt zich duidelijk niet fijn in de bench . Misschien ben je te snel gegaan. Bij mij slapen pups in de bench naast bed . Als ze piepen stop ik even mijn hand in de bench zodat ze weten dat ik er ben en midden in de nacht piepen betekent even eruit voor een plas of poep

Pas als dat niet meer nodig is en de bench helemaal vertrouwd is gaat de bench een eindje van mijn bed af en als dat goed gaat steeds verder van bed af . Tot op de overloop,onder aan de trap en tenslotte in de huiskamer

Overdag staat het deurtje open en als ze er zelf in gaan liggen zien ze dat als vertrouwd plekje maar opgesloten worden ze niet

En sommige honden houden er niet van om opgesloten te zitten dan kan je beter een ren of traphekje gebruiken
Zo heel af en toe gaat zij ook zelf de bench zin. Wel alleen als wij er ook bij zijn. Vanmorgen was zij nog een beetje moe en bleef madame gewoon nog 5 minuten liggen voordat zij er zin in had. Heel mooi om te zien! :engel:
Fotogravinnetje schreef:Hoe groot is trouwens de bench waarin ze moet slapen? Kan ze op verschillende plekken liggen? Zeker met de warmte van de afgelopen weken moeten ze regelmatig op een andere plek kunnen gaan liggen, anders krijgen ze het veel te warm.

Zoals anderen al aangeven: ik zou een ren gebruiken, of een ander soort afscheiding bij de trap. Of een andere ruimte inrichten voor haar, waar ze geen kwaad kan, waar je haar hoort als ze piept en waar ze de ruimte heeft om op verschillende plekken en ondergronden te gaan liggen

We hebben een ruime bench, maar daarin heb ik een houten schot gemaakt dat ik kan verplaatsen. Zo laat ik de bench met haar meegroeien :-)
Heavy schreef:Je moet er geen wedstrijdje van gaan maken. Ze voelt zich duidelijk niet fijn in de bench . Misschien ben je te snel gegaan. Bij mij slapen pups in de bench naast bed . Als ze piepen stop ik even mijn hand in de bench zodat ze weten dat ik er ben en midden in de nacht piepen betekent even eruit voor een plas of poep

Pas als dat niet meer nodig is en de bench helemaal vertrouwd is gaat de bench een eindje van mijn bed af en als dat goed gaat steeds verder van bed af . Tot op de overloop,onder aan de trap en tenslotte in de huiskamer

Overdag staat het deurtje open en als ze er zelf in gaan liggen zien ze dat als vertrouwd plekje maar opgesloten worden ze niet

En sommige honden houden er niet van om opgesloten te zitten dan kan je beter een ren of traphekje gebruiken
Ik kan mij inerdaad goed voorstellen dat 'ineens' in de bench opgesloten worden voor een jonge pup niet fijn is. Wij bereiden haar voor met een halfuur rust en een Kong in de bench. Ik heb alleen gelezen dat een pup het beste met 12 weken op zijn nieuwe slaapplek kan slapen. Omdat na deze periode het wennen aan afwezigheid van de baas nog moeilijker zou zijn.
dagmar88 schreef: :wink: Zet je daar een hekje.
Wij hebben een plek waar dat heel goed zou passen, ik ben alleen erg benieuwd of het nog even 'doorbijten' is qua bench of dat een andere oplossing toch meer gepast is. Van huize uit ben ik namelijk alleen gewend dat een hond tot het eerste jaar in een bench slaapt :-)
Marlett schreef:Ik heb er destijds een topic over geopend: https://www.hondenforum.nl/plaza/viewto ... 9&t=329056

Lang verhaal kort: ik heb hekjes aangeschaft en dat was voor alle partijen veel prettiger. :D
Ik ga hem lezen, thanks! :-)
Jion schreef:
Dat denk ik ook. Lekker rustig die zindelijkheid opbouwen en tegelijkertijd die vertrouwensband verder aanhalen. Ze is nog zo jong...
Wij zetten de benchtraining met haar ook door, en dat gaat ook steeds beter. Het is inderdaad ook een jong ding, en we willen het beste voor haar :D
Cleva schreef:Ik zou ook hekjes maken. Veel fijner.

Maar je vraag was hoe je de bench aantrekkelijker maakt.

Ik zou er een in de auto zetten en haar vaak meenemen. Bij bezoek eventueel daar ook even in de bench als ze eerst gewandeld en dan een uurtje de gastvrouw heeft gepest. Dan went ze vanzelf in korte periodes en jullie zitten voorin en negeren de boel.
Dan kun je een maand later ook af en toe thuis de bench gebruiken. Tijdens het eten bijvoorbeeld.

Binnen een paar dagen naar een hond die de hele nacht tevreden in een bench blijft is niet haalbaar. Het kan wel lukken, hoor maar dat is dan mazzel en geen resultaat van je sublieme aanpak. Zo maakbaar is het allemaal ook weer niet.
Dat denk ik ook, het is geen computer :-)

Wij nemen altijd een kleedje mee wanneer wij de deur uit gaan. Die gaat als wij thuis zijn weer in de bench. We leren haar hierbij gelijk 'Plaats' en dat doet zij goed!
Hammetime schreef:Wat bij mijn hond hielp was steeds wat lekkers geven in de bench en haar favoriete bal mee. Maar ik heb haar wel cold turkey laten wennen. Nu is het geen probleem meer maar meestal slaapt ze op de bank.
Gaf Cold Turkey niet veel gehuil in het begin? :19:
laeken schreef:Ik zou de bench in de deuropening zetten met de deur van de bench open. Toch een fysieke barrière maar dan hoeft de pup niet in een hok. Waarschijnlijk doet de hond niks in huis hoor. Of wel maar dat is dan tijdelijk normaal gesproken. Ik zou voor zindelijkheid eigenlijk nooit een bench gebruiken omdat je wil dat de pup zindelijk in huis wordt en niet alleen in de bench.
Ja, als het nog een tijdje zo doorgaat nemen we gewoon een hekje! Liever een plasje in huis, dan een ongelukkige pup :ok:
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Haal dat schot maar uit de bench. Zeker met deze warmte heeft ze echt ruimte nodig. En zorg dat ze er in de nacht even uit kan om te plassen. Zindelijk worden ze vanzelf met het ouder worden, mits ze voldoende gelegenheid krijgen om het op de gewenste plek te doen. Nu is ze nog te jong voor die controle over de blaas. En voelt ze zich alleen maar ongelukkiger als ze het niet weet op te houden (bevestiging dat bench en alleen zijn nare dingen zijn)

En na 12 weken kunnen ze slecht meer leren elders te slapen? Wat een quatsch. Op die leeftijd lag Gait nog naast m'n hoofdkussen op het bed. Hij slaapt nu beneden. Natuurlijk kunnen ze dat op latere leeftijd nog leren. Zolang de basis goed is. En die is veiligheid, vertrouwen, geborgenheid. Start daar nu maar mee. Hoe meer ze dat ervaren, hoe makkelijker ze ook alleen kunnen blijven
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Fotogravinnetje schreef:Haal dat schot maar uit de bench. Zeker met deze warmte heeft ze echt ruimte nodig. En zorg dat ze er in de nacht even uit kan om te plassen. Zindelijk worden ze vanzelf met het ouder worden, mits ze voldoende gelegenheid krijgen om het op de gewenste plek te doen. Nu is ze nog te jong voor die controle over de blaas. En voelt ze zich alleen maar ongelukkiger als ze het niet weet op te houden (bevestiging dat bench en alleen zijn nare dingen zijn)

En na 12 weken kunnen ze slecht meer leren elders te slapen? Wat een quatsch. Op die leeftijd lag Gait nog naast m'n hoofdkussen op het bed. Hij slaapt nu beneden. Natuurlijk kunnen ze dat op latere leeftijd nog leren. Zolang de basis goed is. En die is veiligheid, vertrouwen, geborgenheid. Start daar nu maar mee. Hoe meer ze dat ervaren, hoe makkelijker ze ook alleen kunnen blijven
Inderdaad. Door omstandigheden heeft mijn laatste pup tot 4,5-5 maanden de ruime werp-/uitloopkennel gehad en daar was ze kraakzuiver in, enkel op de aangewezen (wel als jonge pup aangeleerde) plek en nu in de auto bv is ze ook echt kraakzuiver. En ze slaapt overal
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Raspberry schreef:
dagmar88 schreef: :wink: Zet je daar een hekje.
Wij hebben een plek waar dat heel goed zou passen, ik ben alleen erg benieuwd of het nog even 'doorbijten' is qua bench of dat een andere oplossing toch meer gepast is. Van huize uit ben ik namelijk alleen gewend dat een hond tot het eerste jaar in een bench slaapt :-)

De vraag is waarom je het jezelf en je hondje moeilijk zou maken in plaats van leuk.
Het doel is toch dat ze een rustige, fijne plaats heeft om te slapen en dat ze niets gevaarlijks kan doen of opvreten wanneer je er niet bent?
Ik heb geen van mijn vier pups in een bench gehad, maar met een pup zonder volwassen hond in huis kan ik me voorstellen dat je toch de behoefte hebt je pup even ergens te parkeren :mrgreen:
Dan ben je er met een rennetje om de bench heen toch ook al?
Nu is die bench met pups en een strak schema toevallig ontzettend populair. Dan wordt er uitgegaan van minimaal 8 ur 's nachts, minimaal 8 uur overdag en bij uitingen van "overprikkeling" terug die kooi in.
Ik vind het zelf vreselijk, moet er niet aan denken zo'n hondje te laten huilen wanneer het behoefte heeft aan een warm lijf.
Ik wil dat ze van begin af aan onderdeel zijn van het huishouden. Wel wat intensiever, maar de moeite meer dan waard.
Het is ook echt niet zo dat iedere pup/hond aan een bench kan wennen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Ik zie in je reactie aan Jion dat je zindelijkheidstraining en benchtraining als hetzelfde ziet. Dat is het niet. Zindelijkheid opbouwen betekent in de nacht er nog uit gaan en langzaam de tijd tussen twee keer naar buiten gaan verlengen. Benchtraining is het leren dat de bench en fijne rustplek is. Op dit moment ziet je pup dat niet zo en laten hangen in de bench gaat dat alleen maar erger maken. In principe kan ze pas de hele nacht in de bench als je zo ver bent in de benchtraining. Daar ben je nu duidelijk nog niet. Kijk eens wat meer naar je pup in plaats van hoe het volgens anderen zou moeten of hoe jij het zou willen. Je hebt een baby, een peuter. Een beetje compassie voor de situatie waarin je dat beestje geplaatst hebt, is wel op z'n plaats: uit de veilige omgeving, weg van elke nacht tegen moeder en nestgenootjes aan liggen, naar een vreemde omgeving zonder andere hond, opgesloten terwijl je liefst je bed niet vervuild, maar ook geen ruimte hebt om je behoefte een eindje van je bed af te doen, geen steun, geen lichaamswarmte van een ander en als je dan piept omdat het allemaal zo eng, vreemd en naar is, word je nog meer aan je lot overgelaten. Geef dat beestje toch je lichaamswarmte, je veiligheid, je geborgenheid, je steun, je begrip. En als ze zich dan veilig voelt, kun je op het tempo van je pup de zelfstandigheid vergroten. Doe je dat te snel, heeft dat negatieve invloed op hoe goed je hond met stress en verandering om kan gaan. Echt, zorg eerst dat die basis er is
Hammetime
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Hammetime »

Raspberry schreef:
Hammetime schreef:Wat bij mijn hond hielp was steeds wat lekkers geven in de bench en haar favoriete bal mee. Maar ik heb haar wel cold turkey laten wennen. Nu is het geen probleem meer maar meestal slaapt ze op de bank.
Gaf Cold Turkey niet veel gehuil in het begin? :19:
Helaas wel. Ze heeft twee nachten hartverscheurend gehuild. Een geluk dat mijn buren toen net op vakantie waren.

Maar sindsdien nooit meer. Ze gaat nu zelfs wel uit zichzelf in de bench terwijl ze dat niet meer hoeft. Daaruit kun je echter wel concluderen dat ze niet getraumatiseerd is door de cold turkey aanpak.
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Jion schreef:Woord voor woord wat Fotogravinnetje zegt. :ok:
Ook mee eens. :ok:

Bij Jip heb ik een tijd lang beneden op de bank geslapen, bij Abel hebben we het omgedraaid en hij mocht boven bij ons naast (of op) het bed liggen. Uiteindelijk is Abel ‘s nachts in de hal gaan slapen, want we wilden niet voor altijd een hond op de slaapkamer. De hal was gelukkig een vrij ruime, lange ruimte waar ook een bench kon staan. Hij koos er altijd zelf voor om daar in te gaan liggen, maar we hebben nooit het deurtje dicht gedaan. Dus als het bijvoorbeeld te warm werd, kon hij er ook voor kiezen om op de koele tegels te liggen. Of als hij per ongeluk toch moest plassen, dan gebeurde dat ten minste niet in de bench. We hadden inderdaad een traphekje onderaan de trap geplaatst, zodat hij niet zelf omhoog kon klauteren. En we sliepen met de deuren open, dus als er iets aan de hand was, dan hoorde ik dat direct.

Achteraf gezien hadden we het bij Jip ook beter zo kunnen doen. Hij moest van ons wel met het deurtje dicht in de bench, wat in de praktijk betekende dat ik vaak midden in de nacht met een kop thee naast hem zat, omdat hij het alleen in de bench toch ook wel lastig vond. Al met al heeft het bij Jip allemaal wat meer tijd gekost, maar ook met hem is het goed gekomen. :-)
Raspberry
geregistreerd lid

Fotogravinnetje schreef:En na 12 weken kunnen ze slecht meer leren elders te slapen? Wat een quatsch. Op die leeftijd lag Gait nog naast m'n hoofdkussen op het bed. Hij slaapt nu beneden. Natuurlijk kunnen ze dat op latere leeftijd nog leren. Zolang de basis goed is. En die is veiligheid, vertrouwen, geborgenheid. Start daar nu maar mee. Hoe meer ze dat ervaren, hoe makkelijker ze ook alleen kunnen blijven
Fotogravinnetje schreef:Ik zie in je reactie aan Jion dat je zindelijkheidstraining en benchtraining als hetzelfde ziet. Dat is het niet. Zindelijkheid opbouwen betekent in de nacht er nog uit gaan en langzaam de tijd tussen twee keer naar buiten gaan verlengen. Benchtraining is het leren dat de bench en fijne rustplek is. Op dit moment ziet je pup dat niet zo en laten hangen in de bench gaat dat alleen maar erger maken. In principe kan ze pas de hele nacht in de bench als je zo ver bent in de benchtraining. Daar ben je nu duidelijk nog niet. Kijk eens wat meer naar je pup in plaats van hoe het volgens anderen zou moeten of hoe jij het zou willen. Je hebt een baby, een peuter. Een beetje compassie voor de situatie waarin je dat beestje geplaatst hebt, is wel op z'n plaats: uit de veilige omgeving, weg van elke nacht tegen moeder en nestgenootjes aan liggen, naar een vreemde omgeving zonder andere hond, opgesloten terwijl je liefst je bed niet vervuild, maar ook geen ruimte hebt om je behoefte een eindje van je bed af te doen, geen steun, geen lichaamswarmte van een ander en als je dan piept omdat het allemaal zo eng, vreemd en naar is, word je nog meer aan je lot overgelaten. Geef dat beestje toch je lichaamswarmte, je veiligheid, je geborgenheid, je steun, je begrip. En als ze zich dan veilig voelt, kun je op het tempo van je pup de zelfstandigheid vergroten. Doe je dat te snel, heeft dat negatieve invloed op hoe goed je hond met stress en verandering om kan gaan. Echt, zorg eerst dat die basis er is
Ik heb een aantal boeken geraadpleegd van bekende en onbekende hondentrainers. Het meerendeel lijkt toch deze methode te volgen, om deze reden heb ik hiervoor gekozen op 12 weken. Ik heb mij geprobeerd zo goed mogelijk voor te bereiden. Ik kan mij zomaar voorstellen dat als een puppy leert te slapen met de baas, dat dit later lastiger af te leren is. :U:

Ik zie de zindelijkheidstraining en de benchtraining overigens niet als hetzelfde, zindelijkheid gaat heel erg goed en daar zit ik niet achteraan! Plast ze binnen, helaas en opruimen als zij niet kijkt. Plast zij buiten, een beloning in de vorm van een aai of snoepje! :ok:
dagmar88 schreef: De vraag is waarom je het jezelf en je hondje moeilijk zou maken in plaats van leuk.
Het doel is toch dat ze een rustige, fijne plaats heeft om te slapen en dat ze niets gevaarlijks kan doen of opvreten wanneer je er niet bent?
Ik heb geen van mijn vier pups in een bench gehad, maar met een pup zonder volwassen hond in huis kan ik me voorstellen dat je toch de behoefte hebt je pup even ergens te parkeren :mrgreen:
Dan ben je er met een rennetje om de bench heen toch ook al?
Nu is die bench met pups en een strak schema toevallig ontzettend populair. Dan wordt er uitgegaan van minimaal 8 ur 's nachts, minimaal 8 uur overdag en bij uitingen van "overprikkeling" terug die kooi in.
Ik vind het zelf vreselijk, moet er niet aan denken zo'n hondje te laten huilen wanneer het behoefte heeft aan een warm lijf.
Ik wil dat ze van begin af aan onderdeel zijn van het huishouden. Wel wat intensiever, maar de moeite meer dan waard.
Het is ook echt niet zo dat iedere pup/hond aan een bench kan wennen.
Wij zijn niet zo streng hoor, ze loopt lekker met ons mee op de dag en neemt op een gegeven moment lekker plaats onder de tuinbank voor de koeling. Wij zetten haar ook niet weg in de bench als wij eten of iets anders aan het doen zijn. Ze druilt soms even rond, maar gaat dan vaak gewoon ergens lekker slapen :-)

Ik ga het nog een aantal nachten aankijken, vorige nacht duurde het maar een minuut. Daarbij moet ik ook zeggen dat als zij het wel gezien heeft voor de dag, dat zij ook zelf in bench springt en ons heel lief aankijkt. Ze weet natuurlijk dat er een kluif aankomt, maar wij zien het als een goed teken ;-)

Als ik haar kan helpen met de puppyren, dan stappen wij daar op over! Gaat goed komen :D
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Raspberry schreef:
Fotogravinnetje schreef:En na 12 weken kunnen ze slecht meer leren elders te slapen? Wat een quatsch. Op die leeftijd lag Gait nog naast m'n hoofdkussen op het bed. Hij slaapt nu beneden. Natuurlijk kunnen ze dat op latere leeftijd nog leren. Zolang de basis goed is. En die is veiligheid, vertrouwen, geborgenheid. Start daar nu maar mee. Hoe meer ze dat ervaren, hoe makkelijker ze ook alleen kunnen blijven
Fotogravinnetje schreef:Ik zie in je reactie aan Jion dat je zindelijkheidstraining en benchtraining als hetzelfde ziet. Dat is het niet. Zindelijkheid opbouwen betekent in de nacht er nog uit gaan en langzaam de tijd tussen twee keer naar buiten gaan verlengen. Benchtraining is het leren dat de bench en fijne rustplek is. Op dit moment ziet je pup dat niet zo en laten hangen in de bench gaat dat alleen maar erger maken. In principe kan ze pas de hele nacht in de bench als je zo ver bent in de benchtraining. Daar ben je nu duidelijk nog niet. Kijk eens wat meer naar je pup in plaats van hoe het volgens anderen zou moeten of hoe jij het zou willen. Je hebt een baby, een peuter. Een beetje compassie voor de situatie waarin je dat beestje geplaatst hebt, is wel op z'n plaats: uit de veilige omgeving, weg van elke nacht tegen moeder en nestgenootjes aan liggen, naar een vreemde omgeving zonder andere hond, opgesloten terwijl je liefst je bed niet vervuild, maar ook geen ruimte hebt om je behoefte een eindje van je bed af te doen, geen steun, geen lichaamswarmte van een ander en als je dan piept omdat het allemaal zo eng, vreemd en naar is, word je nog meer aan je lot overgelaten. Geef dat beestje toch je lichaamswarmte, je veiligheid, je geborgenheid, je steun, je begrip. En als ze zich dan veilig voelt, kun je op het tempo van je pup de zelfstandigheid vergroten. Doe je dat te snel, heeft dat negatieve invloed op hoe goed je hond met stress en verandering om kan gaan. Echt, zorg eerst dat die basis er is
Ik heb een aantal boeken geraadpleegd van bekende en onbekende hondentrainers. Het meerendeel lijkt toch deze methode te volgen, om deze reden heb ik hiervoor gekozen op 12 weken. Ik heb mij geprobeerd zo goed mogelijk voor te bereiden. Ik kan mij zomaar voorstellen dat als een puppy leert te slapen met de baas, dat dit later lastiger af te leren is. :U:

Ik zie de zindelijkheidstraining en de benchtraining overigens niet als hetzelfde, zindelijkheid gaat heel erg goed en daar zit ik niet achteraan! Plast ze binnen, helaas en opruimen als zij niet kijkt. Plast zij buiten, een beloning in de vorm van een aai of snoepje! :ok:

Misschien gewoon kijken naar de praktijk? Ofwel: hier een puur op gezelschap gefokt hondje, eerste half jaar in bed, slaapt nu probleemloos beneden. En ik ben echt niet de enige met die ervaring. Je moet alleen wel de juiste beweegredenen hebben om de hond in/bij bed te nemen. Als je het doet omdat je zelf zo'n behoefte aan het gezelschap hebt, creëer je inderdaad een hond die niet alleen kan slapen, omdat je het zelf niet kunt. Maar net als bij kinderen moet je zelfstandigheid rustig laten groeien, vanuit een basis van veilige gehechtheid. Dus eerst hechting, daarna pas verzelfstandiging. Niet andersom, want dat werkt niet.

En ik denk dat je wat Jion schreef (en wat een reactie was op wat ik schreef) nog eens opnieuw moet lezen. Dan zie je dat benchtraining daar helemaal niet aan de orde kwam. Je reactie past alleen als je zindelijkheidstraining en benchtraining aan elkaar gekoppeld hebt
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Al mijn pups sliepen gelijk als ze kwamen in de bench beneden ik lag er dan naast op de bank en nee absoluut geen gekrijs. Tot de jongste kwam. Gillen... dat werkt niet dus hop mee naar boven, grote doos naast bed, mn hand erin en slapen. Geen enkel probleem meer en zomaar op een avond na een week of 2 a 3 liep hij naar zn bench en ging daar slapen. Vanaf dat moment is hij ook niet meer mee naar boven geweest. Dat komt vanzelf, geef t tijd.
Ik miste hem wel trouwens naast bed, dat hoofdje boven die grote doos uit...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Tamaartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terrier

Ongelezen bericht door Tamaartje »

Hier een pup die ook niet graag in de bench lag. Ik heb een poosje geluk gehad dat mijn andere hond nog leefde. Ze sliepen samen op de bank. Toen hij weg viel had ze meer dan eens de geborgenheid nodig. Sindsdien ligt zien bed. Keurig aan het voeteneind.
Ik heb een minder goede start gemaakt met mijn pup en daar ruim ik nu nog, een soort van, de puin van op.
Raspberry
geregistreerd lid

Vannacht is het heel goed gegaan, geen piepje niets. Sinds gisteren zit zij af en toe vanuit zichzelf in de bench en vanmiddag heeft zij er zelfs een halfuur in liggen slapen! Geduld lijkt te lonen :E:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”