Ik heb niet het hele topic doorgespit maar soms kunnen schildklierproblemen ook voor dit soort klachten zorgenPersistence schreef:Bella heeft veel jeuk, ze krabt en bijt zich de hele dag door. Dit was al zo vanaf dat ik haar kreeg, ik dacht eerst dat het misschien stress was, of dat ze jeuk had van het verharen met de loopsheid.
Ze heeft overal jeuk, haar flanken, haar buik, haar poten, op haar kop. De plukken vliegen in het rond als ze krabt. Ze heeft ook een kaal bavianenkontje (echt aan de achterkant, niet bovenop).
Haar vacht ziet er eigenlijk wel goed uit, niet vet of dof, ik zie ook geen rode of geirriteerde huid.
Eerst had ik haar op Darf brokken, maar daar kreeg ze schilfers van in haar vacht. Nu heb ik Royal Canin Hypoallergeen voer, en de schilfers zijn weg, maar de jeuk blijft.
Heb haar ontvlooit en ontwormd, ondanks dat ik geen van beide zag. Ik zag wel een paar kleine korstjes op haar poot, geen idee of dat vlooienbeten zijn. Heb haar ook al een paar keer met hondenshampoo gewassen dus losse haren zouden er ook zo goed als uit moeten zijn.
Geef haar nu een week of 3 Puur Derma (was voorheen Puur Jeuk), maar merk geen verschil.
Ze heeft nog wel verschillende snacks, die zou ik ook moeten reduceren tot 1 diersoort in combi met het hypoallergene voer. Ik zat te denken aan paard, of wild.
Zijn er nog andere dingen waar ik aan kan denken?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Jeuk, heel veel jeuk --> p3 naar da geweest
Moderator: moderatorteam
- Barkley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spinone Italiano
- Aantal honden: 1
Re: Jeuk, heel veel jeuk
- hakunamatata
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes
- Aantal honden: 2
Suze is ook een enorme allergieklant. Vlooienallergie en voedselallergie. Bij haar wordt de jeuk zo erg dat ze tijdens de wandeling achterblijft omdat ze eerst moet krabben. Ze heeft nooit hotspots, maar krabt soms wel haar huid open zodat er korstjes komen. Zij krijgt wel met grote regelmaat Apoquel. Liever dat, dan steeds echt heftige jeuk. Hiermee blijft het beter onder controle of zwakt de jeuk sneller af als ze weer eens iets verkeerds gegeten heeft. Als een kat braakt en zij dat opeet kan ze ook reactie krijgen, dus ook de katten krijgen dieetvoer. Suze verdraagt in elk geval niks van gevogelte, kip is het ergst maar ook kalkoen en eend gaan niet goed. Vis leek ze ook op te reageren, maar niet goed genoeg geprobeerd. Konijn gaat in elk geval wel goed.
Eleminatiedieet op kvv met één diersoort was gedoe, daar begon ik mee. Op alleen konijn ging het goed, maar Suze blijkt heel gevoelig voor de verhoudingen qua bot/spier etc. Dus moest spiervlees bijkopen en zelf aanpassen, maar toen was dat spiervlees niet op voorraad dus niet geleverd en was dat weer gedoe. Dus toch maar eens brok geprobeerd, de kattenvariant. Hypoallergeen voer was niet genoeg, anallergenic leek even goed te gaan maar bleek ook niet afdoende. Toen advies gevraagd van een dermatoloog (in opleiding) en zij kwam met de fantastische tip dat er voor katten wel brokken zijn puur van konijn. Sinds ik die geef gaat het veel beter. De katten krijgen dat voer dus ook. Snacks van puur rund lijken wel goed te gaan, zoals runderkophuid, dus die krijgt Suze wel naast konijnenoren. Maar als ze eens wat verkeerds eet is het gelijk raak en volop jeuk. Allergie is echt zo rot. En laatst een vlo door een opvangkitten en ook Suze gelijk weer jeuk. Het blijft gedoe helaas.
Eleminatiedieet op kvv met één diersoort was gedoe, daar begon ik mee. Op alleen konijn ging het goed, maar Suze blijkt heel gevoelig voor de verhoudingen qua bot/spier etc. Dus moest spiervlees bijkopen en zelf aanpassen, maar toen was dat spiervlees niet op voorraad dus niet geleverd en was dat weer gedoe. Dus toch maar eens brok geprobeerd, de kattenvariant. Hypoallergeen voer was niet genoeg, anallergenic leek even goed te gaan maar bleek ook niet afdoende. Toen advies gevraagd van een dermatoloog (in opleiding) en zij kwam met de fantastische tip dat er voor katten wel brokken zijn puur van konijn. Sinds ik die geef gaat het veel beter. De katten krijgen dat voer dus ook. Snacks van puur rund lijken wel goed te gaan, zoals runderkophuid, dus die krijgt Suze wel naast konijnenoren. Maar als ze eens wat verkeerds eet is het gelijk raak en volop jeuk. Allergie is echt zo rot. En laatst een vlo door een opvangkitten en ook Suze gelijk weer jeuk. Het blijft gedoe helaas.
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~

-
- Zeer actief
Ben vandaag naar de dierenarts geweest met haar. Anaalklieren waren leeg. Geen vlooien of schurft. De huid zag er goed uit, niet onrustig. Ze vroeg of de kont misschien geschoren was geweest, voor zover ik weet niet. Vacht vond ze er ook goed uitzien, klein beetje schilfertjes nog op de rug.
Ze had het over Virbac shampoo die ik nog kon proberen. En langere tijd op zelfde voer houden.
Ik ga eens kijken welk graanvrij voer zonder kip en rund ik nu ga halen.
Ze had het over Virbac shampoo die ik nog kon proberen. En langere tijd op zelfde voer houden.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Wuilus accepteerde geen water op zich. Deed je dat dan werd je meteen goed gebeten. Verder nooit. Zelfs ik. Dus toen ze na een narcose op zichzelf geplast had wilde de dierenarts haar afspoelen. Ik zei nee dat gaat niet! Zegt hij die slaapt nog half. Ik hoor een paar zeer felle grauwen en ik kreeg haar mee onder de pis....Heavy schreef:Dat is de reden waarom ik Jip nooit meer laat wassen en blazen. Bij Heavy zou de trimster weer een andere uitdaging hebben. Die is helemaal gek op water en speelt altijd met een tuinslang. Wordt al opgewonden als ik een emmer water vol laat lopen dus die zou veel moeite hebben met stil staan denk ik![]()
Maar het is bij haar ook niet nodig. Ze heeft niet zo'n dikke vacht.

Die had op geen enkele wijze verantwoord naar de trimmer kunnen gaan. Een waterstraal op haar en ze had je. Gek want ik heb geen idee waarom dat was.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Ik heb laatst zalm (Pacific nog iets heet die geloof ik) van Taste of the Wild gebruikt. Daar zit alleen vis in, ook geen graan. In sommige zalmbrokken zit toch kipmeel, dus daar moet je even goed op letten.Persistence schreef:Ben vandaag naar de dierenarts geweest met haar. Anaalklieren waren leeg. Geen vlooien of schurft. De huid zag er goed uit, niet onrustig. Ze vroeg of de kont misschien geschoren was geweest, voor zover ik weet niet. Vacht vond ze er ook goed uitzien, klein beetje schilfertjes nog op de rug.
Bij Alfil heeft regelmatig wassen met speciale shampoo destijds goed geholpen.
- tomaat
- Actief
- Mijn ras(sen): Podenco & Poedel
Re: Jeuk, heel veel jeuk --> p3 naar da geweest
Is ze bewezen allergisch voor graan?Persistence schreef:...
In mijn zoektocht voor onze allergische poedel werd mij steeds duidelijker dat een allergie voor dierlijke eiwitten vele malen vaker voorkomt als voor granen.
Toen ik uiteindelijk op vegetarische voeding uitkwam ging ik in de eerste instantie ook voor graanvrij (automatisch, want het is de trend). De jeuk ging over, maar ze kreeg schilfers (roos?). Na twee maanden overgegaan op Yarrah Vega (met granen), jeuk bleef weg, oren werden beter en ook de schilfers verdwenen.
Onze andere hond heeft toen deels de graanvrije voeding opgemaakt en kreeg prompt ook een schilferige huid.
-
- Zeer actief
Die had ik eerder ook al eens bekeken, ook voor Vic inderdaad.Alfilillo schreef: Ik heb laatst zalm (Pacific nog iets heet die geloof ik) van Taste of the Wild gebruikt. Daar zit alleen vis in, ook geen graan. In sommige zalmbrokken zit toch kipmeel, dus daar moet je even goed op letten.
Bij Alfil heeft regelmatig wassen met speciale shampoo destijds goed geholpen.

Nee hoor, ze heeft nog helemaal geen test gehad. Nu zeg je wel wat, want op darf (graanvrij) kreeg ze schilders, van de hypoallergene RC ging dat over, nu krijgt ze even graanvrije Wolf of Wilderniss en krijgt ze weer wat schilfers. Zou dat aan het graanvrije liggen?tomaat schreef: Is ze bewezen allergisch voor graan?
In mijn zoektocht voor onze allergische poedel werd mij steeds duidelijker dat een allergie voor dierlijke eiwitten vele malen vaker voorkomt als voor granen.
Toen ik uiteindelijk op vegetarische voeding uitkwam ging ik in de eerste instantie ook voor graanvrij (automatisch, want het is de trend). De jeuk ging over, maar ze kreeg schilfers (roos?). Na twee maanden overgegaan op Yarrah Vega (met granen), jeuk bleef weg, oren werden beter en ook de schilfers verdwenen.
Onze andere hond heeft toen deels de graanvrije voeding opgemaakt en kreeg prompt ook een schilferige huid.

Zal ik dan maar weer gewoon op de goedkope Jumbo brok overgaan waar ze op stond

- tomaat
- Actief
Had ze daarmee geen jeuk?Persistence schreef:...
Als ze reageert op een dierlijk ingrediënt en je weet niet welke wordt het moeilijk, dat weet ik helaas uit ervaring. Maar proberen kan altijd! Het voordeel is dat die brokken niet vol met allerlei hippe ingrediënten zitten waar ze op kan reageren. Gaat dat wel goed en wil je toch een wat ‘betere’ brok, pak dan een simpele met alles erin maar zonder poespas. Genoeg vezels erin (volkoren granen) want beter 3x per dag poepen zonder jeuk, dan 1x per dag een minikeutel en een hoop ellende.

Reageert ze nog op een simpele jumbobrok, en zijn vlooien uitgesloten, dan zou ik een vegetarische brok proberen. Niet graanvrij.

Zoals ik in een eerdere post al vertelde, heb ik ongeveer alles geprobeerd om de jeuk te stoppen. O.a.: Puur jeuk, Puur pollen, hokamix, hokamix derma, colostrum (biest), verschillende oliën, speciale shampoo’s en weet ik veel wat meer. Alle diersoorten die ik voerde bijna 1 voor 1 uitgesloten (eliminatie ging niet, want ze kreeg al alles). Toen kreeg ze voor 10 dagen Apoquel mee van de DA. Maar met Apoquel en Cytopoint los je het probleem niet op, je onderdrukt het, met alle ellende die dat weer kan veroorzaken.
Oh, en in granen zitten veel meer vitaminen (veel B) en mineralen (o.a. zink) die in de graanvrije alternatieven ontbreken. Ze worden daar wel toegevoegd, maar dat is blijkbaar toch anders.
-
- Zeer actief
Nah, daar stond ze op bij de vorige eigenaren en ze had al jeuk toen ik haar kreeg, dus eigenlijk denk ik niet dat dat de oplossing is. Jullie hebben ook een hele weg bewandeld door het allergieenbos zeg. Wat bedoel je met 'hippe ingredienten' ?tomaat schreef:Had ze daarmee geen jeuk?Persistence schreef:...
Als ze reageert op een dierlijk ingrediënt en je weet niet welke wordt het moeilijk, dat weet ik helaas uit ervaring. Maar proberen kan altijd! Het voordeel is dat die brokken niet vol met allerlei hippe ingrediënten zitten waar ze op kan reageren. Gaat dat wel goed en wil je toch een wat ‘betere’ brok, pak dan een simpele met alles erin maar zonder poespas. Genoeg vezels erin (volkoren granen) want beter 3x per dag poepen zonder jeuk, dan 1x per dag een minikeutel en een hoop ellende.![]()
Reageert ze nog op een simpele jumbobrok, en zijn vlooien uitgesloten, dan zou ik een vegetarische brok proberen. Niet graanvrij.![]()
Zoals ik in een eerdere post al vertelde, heb ik ongeveer alles geprobeerd om de jeuk te stoppen. O.a.: Puur jeuk, Puur pollen, hokamix, hokamix derma, colostrum (biest), verschillende oliën, speciale shampoo’s en weet ik veel wat meer. Alle diersoorten die ik voerde bijna 1 voor 1 uitgesloten (eliminatie ging niet, want ze kreeg al alles). Toen kreeg ze voor 10 dagen Apoquel mee van de DA. Maar met Apoquel en Cytopoint los je het probleem niet op, je onderdrukt het, met alle ellende die dat weer kan veroorzaken.
Oh, en in granen zitten veel meer vitaminen (veel B) en mineralen (o.a. zink) die in de graanvrije alternatieven ontbreken. Ze worden daar wel toegevoegd, maar dat is blijkbaar toch anders.
Scheutje schapenvet krijgt ze al wel maar zalmolie nog niet.Heavy schreef:Jumbo brok met een scheutje zalmolie misschien ?
Dankje!Tamara81 schreef:Succes met je zoektocht naar geschikt voer voor Bella!
De dierenarts heeft iig een aantal dingen kunnen uitsluiten. Nu kijken wat je met voer kan doen.
Ik duim dat Bella snel van de jeuk af is
- Barkley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Ik geef Fred Schesir Medium Maintenance Ham omdat hij allergisch is voor kip en rund. Daar zijn we achtergekomen door een uitsluitingsdieet met KVV
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik ben tevreden over Fish4Dogs. Dat krijgen ze hier nog altijd als vaste basis van alles wat ze eten.
Graanvrij is ook zeker niet heilig, maar als je de darmen wil 'resetten' dan kan het wel helpen om compleet iets anders te voeren dan eerst. Dat heeft even tijd nodig, want de darmflora moet opnieuw een evenwicht vinden. En die darmflora speelt echt een grote rol in heel veel processen, niet alleen hoe de ontlasting eruit komt
Graanvrij is ook zeker niet heilig, maar als je de darmen wil 'resetten' dan kan het wel helpen om compleet iets anders te voeren dan eerst. Dat heeft even tijd nodig, want de darmflora moet opnieuw een evenwicht vinden. En die darmflora speelt echt een grote rol in heel veel processen, niet alleen hoe de ontlasting eruit komt

- dagmar88
- Zeer actief
Hiervoor twee jaar nutrivet inne energetic gevoerd en opeens viel dat bij allemaal slecht. Jaap schilfers en slecht door de verharing heen komen en allemaal een rommelbuik en hopen poep.
De zak er na net zo, dus echt iets aan de brok veranderd
Nu krijgen ze purizon single meat zalm en zo mooi is de vacht van Jaap nog nooit geweest. Daarbij vinden ze het heel lekker, de brokjes ruiken ook sterk naar zalm.
De zak er na net zo, dus echt iets aan de brok veranderd

Nu krijgen ze purizon single meat zalm en zo mooi is de vacht van Jaap nog nooit geweest. Daarbij vinden ze het heel lekker, de brokjes ruiken ook sterk naar zalm.
-
- Zeer actief

Even een overzichtje voor mezelf hoor (mocht het graanvrije inderdaad voor de schilfers zorgen).
Niet graanvrij - varkenBarkley schreef:Schesir Medium Maintenance Ham
Graanvrijveertje schreef:Fish4Dogs.
Graanvrijdagmar88 schreef:purizon single meat zalm
Dagmar, die met spinazie zeker? Want je hebt ook Purizon Adult Vis zie ik: hoogwaardige ingrediënten zijn natuurlijk verwerkt, alleen vis als proteïnebron, geheel zonder granen - voor volwassen honden van alle rassen en grootte, ideaal ook bij allergieën en intoleranties.
- tomaat
- Actief
En ze had toevallig geen vlooien toen je haar kreeg?Persistence schreef:...
Nah, daar stond ze op bij de vorige eigenaren en ze had al jeuk toen ik haar kreeg, dus eigenlijk denk ik niet dat dat de oplossing is. Jullie hebben ook een hele weg bewandeld door het allergieenbos zeg. Wat bedoel je met 'hippe ingredienten' ?
Met hippe ingrediënten bedoel ik allerlei kruiden en vruchten waar een hond ook op kan reageren. Een goede complete voeding met een paar basis ingrediënten is gemakkelijker te beoordelen als ze toch nog negatief reageert op iets dan een voer met ‘gezonde kruidenmix’ of iets dergelijks.
Ja, wij werden ook bijna radeloos en we zijn dan ook ontzettend blij dat ze nu alweer ruim een half jaar gewoon hond kan zijn. Vlees mag ze alleen nog achterna rennen, hahaha. Met 13 jaar heeft ze weer energie als een jonge hond en vliegt ze met 50 km/u achter konijntjes aan.

- dagmar88
- Zeer actief
Ja, die is net wat goedkoperPersistence schreef: Graanvrij
Dagmar, die met spinazie zeker? Want je hebt ook Purizon Adult Vis zie ik: hoogwaardige ingrediënten zijn natuurlijk verwerkt, alleen vis als proteïnebron, geheel zonder granen - voor volwassen honden van alle rassen en grootte, ideaal ook bij allergieën en intoleranties.

De andere purizon smaken krijgen ze ook wel als afwisseling, de zalm en spinazie als hoofdbrok. De single meat varianten vinden ze veel lekkerder dan de rest.
De huidige honden zijn niet allergisch, maar Jaap verwerkt granen heel slecht.
-
- Zeer actief
Geloof me, ik heb tientallen keren die vacht uit zitten pluizen want dat vermoedde ik ook haha. Niets kunnen vinden. Ah ja ik snap wat je bedoeld nu!tomaat schreef:
En ze had toevallig geen vlooien toen je haar kreeg?
Met hippe ingrediënten bedoel ik allerlei kruiden en vruchten waar een hond ook op kan reageren. Een goede complete voeding met een paar basis ingrediënten is gemakkelijker te beoordelen als ze toch nog negatief reageert op iets dan een voer met ‘gezonde kruidenmix’ of iets dergelijks.
Ja, wij werden ook bijna radeloos en we zijn dan ook ontzettend blij dat ze nu alweer ruim een half jaar gewoon hond kan zijn. Vlees mag ze alleen nog achterna rennen, hahaha. Met 13 jaar heeft ze weer energie als een jonge hond en vliegt ze met 50 km/u achter konijntjes aan.Btw, ze vangt niks.
- veertje
- Zeer actief
Persistence schreef:![]()
Even een overzichtje voor mezelf hoor (mocht het graanvrije inderdaad voor de schilfers zorgen).
Laat je niet te veel leiden door schilfers hoor. Kan zomaar zijn dat dat ook zo weer weg is als je het voer wat langer doorvoert.
- tomaat
- Actief
Ik heb ruim 2 maanden veggiedog grainfree gevoerd, die schilfers begonnen pas na een week of 3-4 en het werden er alleen maar meer.veertje schreef:Persistence schreef:![]()
Laat je niet te veel leiden door schilfers hoor. Kan zomaar zijn dat dat ook zo weer weg is als je het voer wat langer doorvoert.
- georges
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Vervelend dat de dierenarts niets kon vinden...
Edgar & Cooper ? In de zalm-variant zit ook enkel zalm. Je kan op hun website ook een gratis proefpakket krijgen met wat staaltjes in.
Edgar & Cooper ? In de zalm-variant zit ook enkel zalm. Je kan op hun website ook een gratis proefpakket krijgen met wat staaltjes in.
- dagmar88
- Zeer actief
Je moet niet steeds alles zo doortrekken. Een vegetarisch graanvrij voer zegt natuurlijk helemaal niets over de kwaliteit van een graanvrij voer dat rijk aan vlees is.tomaat schreef:Ik heb ruim 2 maanden veggiedog grainfree gevoerd, die schilfers begonnen pas na een week of 3-4 en het werden er alleen maar meer.
Het gaat er om dat je om te beginnen de meest aannemelijke zaken uitsluit.
Vegetarisch is voor konijnen, dat is sowieso het aller allerlaatste redmiddel. Er zijn amper tot geen honden die geen enkele dierlijke eiwitbron én geen hypoallergeen voer met bewerkt eiwit verdragen.
Beetje jammer dat de jarenlange verschrikkelijke reviews van beide vegetarische brokken zijn verwijderd. Dit zal wel een "verbeterde" versie en daarmee een ander product zijn.
- Caro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense herder
www.welby.nl. Ik heb supergoede ervaringen met hun zalmbrok, senior. De man achter het bedrijfje weet ook veel over allergieën. Ik heb hem weleens paar keer gemaild en dan belt hij direct dezelfde dag nog op om vragen te beantwoorden.

- veertje
- Zeer actief
tomaat schreef:Ik heb ruim 2 maanden veggiedog grainfree gevoerd, die schilfers begonnen pas na een week of 3-4 en het werden er alleen maar meer.veertje schreef:Persistence schreef:![]()
Graanvrij en vegetarisch vind ik ook wel een erg extreme. Je moet dat eiwit toch ergens mee vervangen en uit ervaring weet ik dat dat niet gemakkelijk is als je dan geen granen mag gebruiken. Dan kom je inderdaad bij erg hippe grondstoffen uit. Meestal grondstoffen waar veel theoretische kennis over is, maar waar men geen idee van heeft hoe het (samen) in een hondenlichaam uitpakt.
- tomaat
- Actief
Zou zo maar kunnen hoor, ik weet het niet. Er zit ook wel heel veel gewone aardappel in veggiedog, dan zie ik liever een mengeling van (volkoren) granen.veertje schreef:tomaat schreef:Ik heb ruim 2 maanden veggiedog grainfree gevoerd, die schilfers begonnen pas na een week of 3-4 en het werden er alleen maar meer.veertje schreef:Persistence schreef:![]()
Graanvrij en vegetarisch vind ik ook wel een erg extreme. Je moet dat eiwit toch ergens mee vervangen en uit ervaring weet ik dat dat niet gemakkelijk is als je dan geen granen mag gebruiken. Dan kom je inderdaad bij erg hippe grondstoffen uit. Meestal grondstoffen waar veel theoretische kennis over is, maar waar men geen idee van heeft hoe het (samen) in een hondenlichaam uitpakt.

Maar een vriend attendeerde me op de relatie schilfers en graanvrij toen, hij had hetzelfde met een niet-vegetarische brok graanvrij bij alle 6 zijn honden. Ik weet niet welke hij voerde.
Weet je, ik deel mijn ervaringen zodat mensen het in gedachten kunnen houden. Wat bij de ene hond goed gaat is geen garantie voor de andere. Maar ervaringen kunnen misschien net die ene hond helpen.