Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jeuk, heel veel jeuk --> p3 naar da geweest

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Persistence
Zeer actief

Jeuk, heel veel jeuk --> p3 naar da geweest

Ongelezen bericht door Persistence »

Bella heeft veel jeuk, ze krabt en bijt zich de hele dag door. Dit was al zo vanaf dat ik haar kreeg, ik dacht eerst dat het misschien stress was, of dat ze jeuk had van het verharen met de loopsheid.
Ze heeft overal jeuk, haar flanken, haar buik, haar poten, op haar kop. De plukken vliegen in het rond als ze krabt. Ze heeft ook een kaal bavianenkontje (echt aan de achterkant, niet bovenop).
Haar vacht ziet er eigenlijk wel goed uit, niet vet of dof, ik zie ook geen rode of geirriteerde huid.

Eerst had ik haar op Darf brokken, maar daar kreeg ze schilfers van in haar vacht. Nu heb ik Royal Canin Hypoallergeen voer, en de schilfers zijn weg, maar de jeuk blijft.
Heb haar ontvlooit en ontwormd, ondanks dat ik geen van beide zag. Ik zag wel een paar kleine korstjes op haar poot, geen idee of dat vlooienbeten zijn. Heb haar ook al een paar keer met hondenshampoo gewassen dus losse haren zouden er ook zo goed als uit moeten zijn.

Geef haar nu een week of 3 Puur Derma (was voorheen Puur Jeuk), maar merk geen verschil.
Ze heeft nog wel verschillende snacks, die zou ik ook moeten reduceren tot 1 diersoort in combi met het hypoallergene voer. Ik zat te denken aan paard, of wild.

Zijn er nog andere dingen waar ik aan kan denken?
Laatst gewijzigd door Persistence op 03 aug 2020 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Cuddie_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Petit Brabancon, Leonberger
Aantal honden: 3

Re: Jeuk, heel veel jeuk

Ongelezen bericht door Cuddie_ »

Hoe lang heb je haar al?
Is ze al eens bij de dierenarts geweest voor wat testjes?
Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hylos »

Voske had dit ook, maar die had wel vlooien en had korstjes overal en nergens (vooral toen ze net in NL was).
Ik heb haar nogmaals ontvlooit, direct op kvv gezet (was ik sowieso van plan), veel gekamt en geborsteld met zo'n furminator ding.. het haar vloog je om de oren, ook gewassen en toen eerst maar afgewacht. Ze zat ook ónder de schilfers. Maar uiteindelijk was het klaar. Denk dat het vele ondervacht weghalen ook veel heeft geholpen en de voeding sowieso. Het pus liep haar eerst uit de ogen toen ik dr op kvv zette :80:
Dat was na een paar weken ook klaar.
Afbeelding
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

En over op vlees? Geen rund, geen kip, zes weken één diersoort.
Persistence
Zeer actief

Cuddie_ schreef:Hoe lang heb je haar al?
Een kleine 2 maanden. Had paar weken geleden al gebeld maar toen had de dierenarts geadviseerd nog even te wachten tot de stress van de herplaatsing wat gezakt was.
Wat kunnen ze daar testen dan? Ik dacht dat testen, zoals ze bij mensen met allergie doen, niet mogelijk was bij honden?
Zinodo schreef:Denk eraan dat het ook iets heel stoms kan zijn, waar je totaal niet stil bij staat :F:
...
Nu mag het niet meer, ten grote teleurstelling van allebei, ze mogen ook niet samen zijn zonder toezicht maar de mysterieuze uitslag is weg. :E:
Haha daar moet ik eigenlijk wel om lachen. Gelukkig is het mystery van Zive opgelost. Ik hoop stiekem dat het iets stoms is inderdaad, maar ik kan niet bedenken wat.
Hylos schreef:Voske had dit ook, maar die had wel vlooien en had korstjes overal en nergens (vooral toen ze net in NL was).
Ik heb haar nogmaals ontvlooit, direct op kvv gezet (was ik sowieso van plan), veel gekamt en geborsteld met zo'n furminator ding.. het haar vloog je om de oren, ook gewassen en toen eerst maar afgewacht. Ze zat ook ónder de schilfers. Maar uiteindelijk was het klaar. Denk dat het vele ondervacht weghalen ook veel heeft geholpen en de voeding sowieso. Het pus liep haar eerst uit de ogen toen ik dr op kvv zette :80:
Dat was na een paar weken ook klaar.
Dat herken ik wel van Maya, die had dat ook. Net zo'n korte vacht als Voske, maar bergen ondervacht kwamen eruit. Maar Bella verhaart op zich niet super erg, maar als ze zo krabt dan zitten de bossen haar onder haar pootjes, het lijkt wel een yeti :tongue:
dagmar88 schreef:En over op vlees? Geen rund, geen kip, zes weken één diersoort.
Dat is hetzelfde 'principe' als met het hypoallergene voer toch, om uit te sluiten tegen welke diersoort ze niet kan?
En ook geen rund of kip snacks dan. (had net een voorraad kippentenen, runderluchtpijp, oren en gedroogde pens ingeslagen... :blauwoog:)

Mijn vriesvakje is niet zo groot, vandaar dat ik kvv niet zo handig vind, ook omdat de soorten die ze in de supermarkt verkopen slecht op voorraad zijn.
dagmar88
Zeer actief

Persistence schreef:
dagmar88 schreef:En over op vlees? Geen rund, geen kip, zes weken één diersoort.
Dat is hetzelfde 'principe' als met het hypoallergene voer toch, om uit te sluiten tegen welke diersoort ze niet kan?
En ook geen rund of kip snacks dan. (had net een voorraad kippentenen, runderluchtpijp, oren en gedroogde pens ingeslagen... :blauwoog:)

Mijn vriesvakje is niet zo groot, vandaar dat ik kvv niet zo handig vind, ook omdat de soorten die ze in de supermarkt verkopen slecht op voorraad zijn.
Mijn allergische honden reageerden daar dus alsnog op. Uiteindelijk deden ze het beter op een vis of lam aardappel brok, dat valt ook nog te proberen als kvv niet gaat.
Ik ken geen supermarktkvv zonder rijst, rund of kip.
Rund en kip zijn the usual suspects, puur omdat honden dat het meest binnenkrijgen. Even goed reageert ze daar niet op, maar het is een begin.
Extra vriesruimte is geen mogelijkheid?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Probeer eens Phytonics Lever ipv die Puur jeuk.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Zou haar in ieder geval niet meer wassen. En toch die vlooien even in de gaten houden, sommige honden reageren al op één vlo. Heb je lang genoeg gewacht met wassen na het ontvlooien?

Mocht je iets met voeding willen proberen zou ik de gangbare grondstoffen, zoals rund, kip en granen even achterwege laten. Er zijn goede brokken op basis van vis en aardappel. Daar heb ik in het verleden de jeuk van Finn mee weg gekregen. Hij kreeg roze teentjes van het knagen eraan. Eerst op de vis/aardappel variant van Dog Lovers Gold en later over naar Fish4Dogs. Qua snacks was ik niet zo secuur met diersoorten, ligt er ook een beetje aan hoeveel snacks ze krijgen. Inmiddels eet hij alles weer zonder jeuk. Geef het vooral ook wat tijd, het kan soms even duren voor verbetering zichtbaar is.
Persistence
Zeer actief

dagmar88 schreef: Mijn allergische honden reageerden daar dus alsnog op. Uiteindelijk deden ze het beter op een vis of lam aardappel brok, dat valt ook nog te proberen als kvv niet gaat.
Rund en kip zijn the usual suspects, puur omdat honden dat het meest binnenkrijgen. Even goed reageert ze daar niet op, maar het is een begin.
Reageerden je honden op het hypoallergene voer bedoel je? Hmm.. ik dacht dat dit voer echt wel goed was om het uit te sluiten, met gehydrolyseerde eiwitten. Het is behoorlijk aan de prijs, heb natuurlijk meteen een zak van 14kg gekocht :Q:

Ja, je hebt gelijk van de supermarktkvv, dat schiet nog niet echt op. Jammer genoeg geen ruimte voor een extra vriezer in m'n appartement/berging.
Is aardappel beter dan rijst? Vic had voorheen zoete aardappel/zalm brokken maar toch overgestapt op darf.

Een domme vraag misschien, maar ik gebruik eend-trainers. Een eend is geen kip, maar toch gevogelte, dat dan ook beter uitsluiten? :denken:
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Het kan ook iets heel vervelends zijn als stofmijt. Dat is niet te hopen natuurlijk, en daar zou ik ook niet vanuit gaan, maar dan is het wel handig om eerst al het andere echt uitgesloten te hebben. Dus inderdaad met een eliminatiedieet, waarbij je ook rekening houdt met de snacks die je geeft. De vorige eigenaren weten ook niet wat het is?
Persistence
Zeer actief

sirene schreef:Probeer eens Phytonics Lever ipv die Puur jeuk.
Heb je hier goede ervaringen mee?
Even gegoogeld: Voor de leverfunctie.
Ondersteunt de reinigende werking van de lever, de afvoer van afvalstoffen. Goed voor de lever. Ondersteunt bij een gevoelige huid en haargroeiproblemen.

Bedankt voor de tip, aan iets voor de lever zou ik dus zelf echt niet denken.
veertje schreef:Zou haar in ieder geval niet meer wassen. En toch die vlooien even in de gaten houden, sommige honden reageren al op één vlo. Heb je lang genoeg gewacht met wassen na het ontvlooien?

Mocht je iets met voeding willen proberen zou ik de gangbare grondstoffen, zoals rund, kip en granen even achterwege laten. Er zijn goede brokken op basis van vis en aardappel. Daar heb ik in het verleden de jeuk van Finn mee weg gekregen. Hij kreeg roze teentjes van het knagen eraan. Eerst op de vis/aardappel variant van Dog Lovers Gold en later over naar Fish4Dogs. Qua snacks was ik niet zo secuur met diersoorten, ligt er ook een beetje aan hoeveel snacks ze krijgen. Inmiddels eet hij alles weer zonder jeuk. Geef het vooral ook wat tijd, het kan soms even duren voor verbetering zichtbaar is.
De eerste keer een week ongeveer na de ontvlooiingsdruppels. Het moest wel, ze was in een zwarte stinksloot gevallen en had voor de lol ook een rondje erin gezwommen :ugh: Sowieso was ik alleen als het echt nodig is. Maar zij is helaas echt een viezerik, rollen in dode vissen, of een drolletje die in haar 'broek' is blijven hangen en waar ze vervolgens op is gaan zitten... :U:

Ik had idd ook die DLG variant voorheen. Met snacks gaat het hier best royaal, 2 of 3 dingetjes per dag. Ze heeft nog veel kauwbehoefte. Fijn dat Finn er helemaal vanaf is!
Het 'uitproberen' kost inderdaad veel tijd, en dan ben ik nog maar een paar weken bezig.
Hoe lang kan zo'n reactie op een vlooienbeet dan duren? Als het wondje weg is, zou het toch wel over moeten zijn lijkt me?
veertje
Zeer actief

Persistence schreef:
dagmar88 schreef: Mijn allergische honden reageerden daar dus alsnog op. Uiteindelijk deden ze het beter op een vis of lam aardappel brok, dat valt ook nog te proberen als kvv niet gaat.
Reageerden je honden op het hypoallergene voer bedoel je? Hmm.. ik dacht dat dit voer echt wel goed was om het uit te sluiten, met gehydrolyseerde eiwitten. Het is behoorlijk aan de prijs, heb natuurlijk meteen een zak van 14kg gekocht :Q:

Ja, je hebt gelijk van de supermarktkvv, dat schiet nog niet echt op. Jammer genoeg geen ruimte voor een extra vriezer in m'n appartement/berging.
Is aardappel beter dan rijst? Vic had voorheen zoete aardappel/zalm brokken maar toch overgestapt op darf.

Een domme vraag misschien, maar ik gebruik eend-trainers. Een eend is geen kip, maar toch gevogelte, dat dan ook beter uitsluiten? :denken:
Met hypoallergeen sluit je eigenlijk niet iets uit. Het is gewoon een complete voeding met andere (dure) ingrediënten. Echt uitsluiten doe je met 1 soort kvv en dan langzaam diersoorten toevoegen. Ik vond het gedoe en heb het dus ook niet gedaan. Eerst maar eens de gangbare grondstoffen weglaten en zien wat dat doet dacht ik :wink: Dus hier zouden die eend-trainers gewoon gevoerd worden.
Persistence
Zeer actief

natalie schreef:Het kan ook iets heel vervelends zijn als stofmijt. Dat is niet te hopen natuurlijk, en daar zou ik ook niet vanuit gaan, maar dan is het wel handig om eerst al het andere echt uitgesloten te hebben. Dus inderdaad met een eliminatiedieet, waarbij je ook rekening houdt met de snacks die je geeft. De vorige eigenaren weten ook niet wat het is?
Dat hoop ik inderdaad niet. Kun je daar ook op een andere manier achterkomen behalve met een eliminatiedieet?

Heb het gevraagd aan de vorige eigenaren, maar daar zat ze op een jumbo brok en kreeg ze geen kauwdingen meer, want dat was toch zo op. Hij wist het ook echt niet of ze daar jeuk had. En ook niet of ze altijd een blote kont gehad had. Ze had een flinke jaap in haar lies toen ze hier kwam, wisten ze ook niks van. Er is maar weinig aandacht aan haar besteed, helaas.
Cuddie_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Petit Brabancon, Leonberger
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Cuddie_ »

Persistence schreef:
Cuddie_ schreef:Hoe lang heb je haar al?
Een kleine 2 maanden. Had paar weken geleden al gebeld maar toen had de dierenarts geadviseerd nog even te wachten tot de stress van de herplaatsing wat gezakt was.
Wat kunnen ze daar testen dan? Ik dacht dat testen, zoals ze bij mensen met allergie doen, niet mogelijk was bij honden?
De dierenarts kan een huid-schraapsel afnemen om te bekijken onder de microscoop en kan bekijken of het eens schimmelinfectie of een bacterie bevat.
Daarnaast kan je nog bloedonderzoek laten doen op te testen tegen antistoffen van omgevingsfactoren (zoals huisstofmijt, pollen etc).
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Persistence schreef:
natalie schreef:Het kan ook iets heel vervelends zijn als stofmijt. Dat is niet te hopen natuurlijk, en daar zou ik ook niet vanuit gaan, maar dan is het wel handig om eerst al het andere echt uitgesloten te hebben. Dus inderdaad met een eliminatiedieet, waarbij je ook rekening houdt met de snacks die je geeft. De vorige eigenaren weten ook niet wat het is?
Dat hoop ik inderdaad niet. Kun je daar ook op een andere manier achterkomen behalve met een eliminatiedieet?

Heb het gevraagd aan de vorige eigenaren, maar daar zat ze op een jumbo brok en kreeg ze geen kauwdingen meer, want dat was toch zo op. Hij wist het ook echt niet of ze daar jeuk had. En ook niet of ze altijd een blote kont gehad had. Ze had een flinke jaap in haar lies toen ze hier kwam, wisten ze ook niks van. Er is maar weinig aandacht aan haar besteed, helaas.
:(

Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij is een eerste stap altijd om een voedselallergie uit te sluiten en een volgende stap is het uitvoeren van een allergietest. Dat kan met een bloedtest of een huidtest. Bij een 'echt' eliminatiedieet moet je volgens mij over op een diersoort die ze nooit eerder heeft gehad. Toen Jip als jonge hond alsmaar papperige ontlasting had, heb ik daar eens naar geïnformeerd. Maar een eliminatiedieet niet vaak wordt ingezet bij slechte ontlasting, dus ik heb dat niet gedaan. Het achterwege laten van rund en vettige snacks, bleek hier de oplossing. Maar bij aanhoudend heel veel jeuk, is een eliminatiedieet wellicht wel het overwegen waard.
Het kan natuurlijk ook iets simpels zijn als een droge huid. Als ze vis/zalm lekker vindt, zou ik daar mee beginnen.
veertje
Zeer actief

Persistence schreef:De eerste keer een week ongeveer na de ontvlooiingsdruppels. Het moest wel, ze was in een zwarte stinksloot gevallen en had voor de lol ook een rondje erin gezwommen :ugh: Sowieso was ik alleen als het echt nodig is. Maar zij is helaas echt een viezerik, rollen in dode vissen, of een drolletje die in haar 'broek' is blijven hangen en waar ze vervolgens op is gaan zitten... :U:

Ik had idd ook die DLG variant voorheen. Met snacks gaat het hier best royaal, 2 of 3 dingetjes per dag. Ze heeft nog veel kauwbehoefte. Fijn dat Finn er helemaal vanaf is!
Het 'uitproberen' kost inderdaad veel tijd, en dan ben ik nog maar een paar weken bezig.
Hoe lang kan zo'n reactie op een vlooienbeet dan duren? Als het wondje weg is, zou het toch wel over moeten zijn lijkt me?
Dan zou ik haar alleen even afspoelen of alleen de broek even met shampoo doen. En babydoekjes zijn ook handig met rollende viespeuken :tongue:

Met Finn kocht ik toen een kleine zak van ongeveer 5 kilo als ik iets nieuws wilde proberen. Hij was toen ook een slechte eter en met die kleine porties waren we zo wel een paar weken verder voor de zak leeg was. Dan had ik wel een beeld of het qua jeuk beter ging of niet.

Volgens mij hebben ze alleen last van de vlooienbeet zelf, niet (lang) daarna.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Een allergie hoeft niet altijd door eten te komen helaas. Mies heeft een tijdje erge jeuk gehad in het voorjaar, telkens als de berken gingen bloeien. Hielp niks tegen, behalve prednison. Dit jaar gek genoeg nauwelijks last.
Allergie kan ook voor wasmiddel, parfum of bv mijten die op droogvoer/snacks leven zijn. Of voor vlooien of juist het middel dat je tegen vlooien gebruikt.
Het is een kwestie van uitsluiten helaas. Telkens minstens 4 weken. Muv voedselallergie kan je via een bloedonderzoek een hoop testen.
Afbeelding
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Charlie »

Toen onze herplaatser uit Spanje hier kwam, verhaarde hij ook ontzettend veel. Heb op een gegeven moment hem hokamix gegeven. Ik moet zeggen dat er toen 80 % minder verharing was. Hij verhaarde nog wel een beetje, maar geen haarwolken meer in huis.

Hier heb je meer info : https://www.hokamix.nl/hokamix/huid-en-vacht/
Groetjes Charlie

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Persistence schreef: Hoe lang kan zo'n reactie op een vlooienbeet dan duren? Als het wondje weg is, zou het toch wel over moeten zijn lijkt me?
Bij vlooienallergie gerust een aantal weken.

Inderdaad reageerden Charlie en Niko ook op hypoallergeen voer. Charlie reageerde niet alleen op eiwit, maar ook op gevogeltevet (vaak kip, niet gespecificeerd).
Aardappel is niet per definitie beter, maar er zijn weinig honden die daar op reageren.
Degenen met een overgevoeligheid voor kip reageerden niet op kalkoen of eend. Toch zou ik als je van brok verandert de eerste weken even alleen de diersoort van de brok voeren.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Guus was in het begin ook een drama met krabben en kale plekken. Ik dacht in eerste instantie dat hij leishmania had. Hij kon op de avond wel 50 keer in een enorme krabben en bijt-sessie terecht komen. Vreselijk om te zien en hij had dus ook overal kale plekken.
Wij hebben toen geen rund meer gegeven. Nooit meer. En dus alleen voer met 1 eiwit. Kvv: Zalm, paard, kip en eend. Hij heeft een maand nodig gehad om het krabben helemaal weg te krijgen. Hij krabt en likt trouwens nog steeds meer dan Bas maar zijn pelsje is super strak dus dit is niet erg.

Toen kreeg hij een scalibor band tegen de teken. Het begon van voor af aan. Onder de band zat na een tijdje gewoon een lange bandbrede natte hotspot en hij beet zich weer overal de haren uit.

Nu doen we bij hem geen rund en geen anti-vlooien en teken gedoe en hij is al bijna anderhalf jaar helemaal jeukvrij. Een keer een mergpijp gegeven van rund en het beestje had weer 3 weken enorme jeuk.

Je kan echt op 1 eiwit gaan voeren als je dat wil proberen maar ik zou alles voeren behalve rund. Rund is bij de meeste honden toch de boosdoener en als je alles voert behalve rund hou je een veel diversere hoeveelheid voer over. En je de tijd voor je achter het allergische stofje bent verkort je enorm als het rund is. Ik kreeg toen hier de tip laat alleen rund weg. En binnen een maand was duidelijk dat dat ook het enige was dat ik hoefde te doen. Hij eet verder alles. Brok blik vers rauw kip hert eend etc. Als je begint met alleen 1 eiwit ben je maanden en maanden bezig voor je weet wat wel en niet kan. Rund is het meest voor de hand liggend. En de vlooienmiddelen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Hier zie je hoe vreselijk zijn vacht werd. Echt flinterdun en super veel kale plekken en krabsporen. :ugh:

Afbeelding
Afbeelding

En vergelijk dat met nu zonder rund en vlooienmiddelen. :cheer:

Afbeelding

Afbeelding

Het is achteraf best wel heftig om te zien. Op de eerste foto's kon hij wel schurft hebben achteraf zo slecht ziet hij eruit :hmmm:
Afbeelding
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Charlie »

Tamara81 schreef:Hokamix, zat ik ook aan te denken. Ze krijgen het hier ook, gewoon als supplement.
Goed spul hè ? :lol1:
Groetjes Charlie

Afbeelding
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Lou was ook 1 en al jeukbom toen ze kwam. Ik heb haar een prednisoninjectie laten geven om de boel echt even tot rust te laten komen. Ondertussen geen granen meer gevoerd en een biohippiewatdanook haartest bij Maasduyn laten doen. Shoot me, maar er kwam allergie op gevogelte, granen, suikers en mijten uit. Al die dingen gemeden en ze is jeukvrij. Krijgt ze granen of gevogelte (behalve gans en fazant dat gaat goed) dan is het weer jeuk.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Tippex had ook last van jeuk en kreeg kleine kale plekken rond zijn mond.
Na een allergietest bleek hij allergisch aan rund, kip, vis, zuivel, graan, rijst, mijten en bepaalde grassen.
Nu zijn grassen, pollen en mijten moeilijker te ontwijken maar sinds zijn voeding is aangepast heeft ie weer een mooie vacht en veel minder last van jeuk.
De standaard hypoallergene brokken bevatten heel vaak rijst, dat zou hier dus nog steeds mis gaan.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

In deze tijd van het jaar wordt de oogstmijt weer actief. Dat kan aanhouden tot ver in september. Fleurtje heeft er elk jaar last van, Bruno af en toe en Lut nooit. Zelf merk ik het af en toe ook na het gras maaien. Met name drukplekken, onder de sokken en de randen van het ondergoed. Kleine rode jeukende bultjes zijn het gevolg. Met het blote oog zijn de mijten of hun larven niet te zien. Een echte oplossing heb ik er ook niet voor.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
dagmar88
Zeer actief

Wolfsblut schreef:In deze tijd van het jaar wordt de oogstmijt weer actief. Dat kan aanhouden tot ver in september. Fleurtje heeft er elk jaar last van, Bruno af en toe en Lut nooit. Zelf merk ik het af en toe ook na het gras maaien. Met name drukplekken, onder de sokken en de randen van het ondergoed. Kleine rode jeukende bultjes zijn het gevolg. Met het blote oog zijn de mijten of hun larven niet te zien. Een echte oplossing heb ik er ook niet voor.
Larven in je hemaslip. Daar had ik nog niet van gehoord.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

-Saskia- schreef:Tippex had ook last van jeuk en kreeg kleine kale plekken rond zijn mond.
Na een allergietest bleek hij allergisch aan rund, kip, vis, zuivel, graan, rijst, mijten en bepaalde grassen.
Nu zijn grassen, pollen en mijten moeilijker te ontwijken maar sinds zijn voeding is aangepast heeft ie weer een mooie vacht en veel minder last van jeuk.
De standaard hypoallergene brokken bevatten heel vaak rijst, dat zou hier dus nog steeds mis gaan.
Voedsel kun je volgens mij nog steeds niet testen in het bloed.
Alleen grassen pollen en mijten.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik zou overigens ook een dermatoloog overwegen te bezoeken. Huid/jeuk... typisch iets voor een huid-specialist ;-)

Vroom (in Udenhout) is heel kundig en fijn, maar er zullen er meer zijn.

Suzanne
Persistence
Zeer actief

Bedankt voor het meedenken! Was er nog even niet aan toegekomen om te reageren.
pioenroos schreef:Een allergie hoeft niet altijd door eten te komen helaas. Mies heeft een tijdje erge jeuk gehad in het voorjaar, telkens als de berken gingen bloeien. Hielp niks tegen, behalve prednison. Dit jaar gek genoeg nauwelijks last.
Allergie kan ook voor wasmiddel, parfum of bv mijten die op droogvoer/snacks leven zijn. Of voor vlooien of juist het middel dat je tegen vlooien gebruikt.
Het is een kwestie van uitsluiten helaas. Telkens minstens 4 weken. Muv voedselallergie kan je via een bloedonderzoek een hoop testen.
Mijten op voer? Daar had ik nog nooit van gehoord. 4-6 weken zal dan aanhouden :ok:
Charlie schreef: Hier heb je meer info : https://www.hokamix.nl/hokamix/huid-en-vacht/
Tamara81 schreef:Hokamix, zat ik ook aan te denken. Ze krijgen het hier ook, gewoon als supplement.

En heb je gedacht aan demodex?

Vervelend van de jeuk... hopelijk kom je snel achter de oorzaak! :ok:
Zie dat in de Hokamix ook iets zit wat de lever ondersteunt met ontgiften. Die ga ik ook even onthouden.
En ja, demodex is wel door mijn gedachten gegaan, maar eigenlijk ziet haar vacht er prima uit, vind ik dan. Geen rode huid of ontsteking te zien. Ik zal straks eens wat foto's plaatsen.
Mizzsylver schreef:is het echt jeuk of inmiddels aangeleerd gedrag wat ze fijn vind. Je zou een injectie cytopoint kunnen overwegen, dan is de jeuk in elk geval weg en kunnen de kale plekken genezen. Dan kun je ook proberen als ze aan het krabben slaat om haar af te leiden, of te corrigeren met je stem.
Goeie, dat vraag ik me ook af. Ik weet dat ze bij de vorige mensen wel eens 4 uur in de bench bleef als ze weggingen. Op zich niks mis mee, maar wellicht is ze dit uit verveling of uit gewoonte gaan doen. Ik sluit dat niet uit. Toch gaat ze soms tijdens het wandelen ook even zitten om te jeuken. Is die Cytopoint een soort prednison?
dagmar88 schreef:
Persistence schreef: Hoe lang kan zo'n reactie op een vlooienbeet dan duren? Als het wondje weg is, zou het toch wel over moeten zijn lijkt me?
Bij vlooienallergie gerust een aantal weken.

Inderdaad reageerden Charlie en Niko ook op hypoallergeen voer. Charlie reageerde niet alleen op eiwit, maar ook op gevogeltevet (vaak kip, niet gespecificeerd).
Aardappel is niet per definitie beter, maar er zijn weinig honden die daar op reageren.
Degenen met een overgevoeligheid voor kip reageerden niet op kalkoen of eend. Toch zou ik als je van brok verandert de eerste weken even alleen de diersoort van de brok voeren.
Maar dan zou je toch ook wel zien dat de plek van de beet geirriteerd is? Of hoeft dat niet? Bedankt voor je info.
Persistence
Zeer actief

laeken schreef: ...
Je kan echt op 1 eiwit gaan voeren als je dat wil proberen maar ik zou alles voeren behalve rund. Rund is bij de meeste honden toch de boosdoener en als je alles voert behalve rund hou je een veel diversere hoeveelheid voer over. En je de tijd voor je achter het allergische stofje bent verkort je enorm als het rund is. Ik kreeg toen hier de tip laat alleen rund weg. En binnen een maand was duidelijk dat dat ook het enige was dat ik hoefde te doen. Hij eet verder alles. Brok blik vers rauw kip hert eend etc. Als je begint met alleen 1 eiwit ben je maanden en maanden bezig voor je weet wat wel en niet kan. Rund is het meest voor de hand liggend. En de vlooienmiddelen.
Ach wat zag Guus z'n vacht eruit, hij is erg opgeknapt! En dat is wel een goede tip om het andersom te proberen, dankje!
Shibby schreef:Lou was ook 1 en al jeukbom toen ze kwam. Ik heb haar een prednisoninjectie laten geven om de boel echt even tot rust te laten komen. Ondertussen geen granen meer gevoerd en een biohippiewatdanook haartest bij Maasduyn laten doen. Shoot me, maar er kwam allergie op gevogelte, granen, suikers en mijten uit. Al die dingen gemeden en ze is jeukvrij. Krijgt ze granen of gevogelte (behalve gans en fazant dat gaat goed) dan is het weer jeuk.
Pemba schreef:
-Saskia- schreef:Tippex had ook last van jeuk en kreeg kleine kale plekken rond zijn mond.
Voedsel kun je volgens mij nog steeds niet testen in het bloed.
Alleen grassen pollen en mijten.
Over testen op voedel in een bloedtest, ik was ook in de veronderstelling dat dat niet kon? Maar Shibby, jij schrijft een haartest?
Heb dat even gegoogled: https://www.maasduyn.nl/?allergietest-v ... 50-euro,19
Dierenpraktijk Maasduyn test met een biotensor op testbuisjes in een testdoos waarbij met behulp van de haren van de hond of kat wordt getest of hij/ zij allergisch is voor diverse soorten voeding (graansoorten, vleessoorten, groente soorten etc), veren, haren, mijten, vlooien, pollen etc. U stuurt een plukje haar op en doet de betaling vooraf van 72,50, nadat u een factuur met betalingskenmerk heeft ontvangen, Josefien Hagenaars van Dierenpraktijk Maasduyn test vervolgens of uw dier allergisch ergens voor is.

Een dier kan namelijk ook een voedsel cq pollen/ stofallergie/ intolerantie hebben! Via de haaranalyse is te testen waar het allergisch of intolerant voor is en u krijgt van de test een rapportage en een voedings en/of behandeladvies. De kosten van deze test bedragen 72,50 euro en hierbij wordt alleen getest op voeding en omgevingsfactoren zoals pollen, mijten etc.

Hierbij wordt voedsel dan inderdaad aangetoond!

Saskia, wat voor test had jij gedaan?
~Suzanne~ schreef:Ik zou overigens ook een dermatoloog overwegen te bezoeken. Huid/jeuk... typisch iets voor een huid-specialist ;-)

Vroom (in Udenhout) is heel kundig en fijn, maar er zullen er meer zijn.

Suzanne
Dat lijkt me meer wat voor een later stadium, ik ben hiermee nog niet met haar naar de dierenarts gegaan.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”