Dank iedereen en ook alinelaila voor de reacties weer.
Ik "ken" ook wel het verschil in taal tussen de honden en de katten. En ook wel weer redelijk makkelijk vanuit mezelf opgepakt richting de kittens eerlijk gezegd
Maar heb gewoonweg nooit met kittens te maken gehad in combi met volwassen honden.
Blijf zeggen dat ik het gemakkelijker vond om met volwassen katten en honden (pup of volwassen) om te gaan en het vertrouwen te hebben dat het allemaal ok zou gaan dan dat ik dat nu heb met kittens en de honden
Gisteren heb ik in de namiddag toen Aki thuis kwam van wandelen hem voor het eerst van de lijn af gedaan en de kittens los erbij in de woonkamer.
Wel nog halsband om bij Aki.
En wederom een lading klein gesneden stukjes leverworst.
Ben er weer bij gaan zitten op de grond. Dit keer verbaasde Kaïn mij. Ineens was er veel contact tussen Kaïn en Aki. Ook hij werd nu gewassen en beide kittens liepen om en tegen Aki aan om contact te maken. En alle vier de dieren (Jol was uiteraard ook van de partij, want vreten) kregen een voor een een klein stukje worst.
Telkens wel bij wat hoge energie (ogen Aki verraden dan altijd veel) om Aki weer te laten gaan liggen. En ook stukje "helemaal af" er weer in gebracht. Dat is dan ook helemaal plat met de kop op de vloer.
En alle dieren aangegeven dat ieder stukje aangeboden voer per individu ook echt alleen voor hen zou zijn. En dus ook zeker de kittens met "nee" te maken laten krijgen op het moment dat ze het zelf uit mijn hand wilden grissen, of richting bek van Aki gaan die een stukje kreeg...
Dat laatste ben ik dan overigens niet bang voor dat dat eng wordt, Aki heeft wat dat betreft gelukkig nauwelijks tot geen agressie of negativiteit als er bij hem wordt gekomen terwijl hij iets eet of als er een kluif bij hem ligt.
Dat is bij Jol dus wel anders, en daar houden we dus ook rekening mee.
Ezau had op een bepaald moment genoeg van de worst en ging de kamer weer in.
Aki wilde er achteraan.
Mijn vriend wilde dat niet, maar ik had zoiets van...als hij het rustig doet.. dan moeten we hem ook de kans geven om los ook gewoon eens te kunnen snuffelen

en ook de kittens moeten er aan gaan wennen dat de grote ook los tussen hun in kan komen te lopen.
Enige nadeel was alleen dat ze zich achter de dichte salontafel begaven. Ik kon alleen Aki's houding vanaf zijn staart zien en niet zijn kop, en ook het kitten zag ik niet.
Hij bleef laag kwispelen en toen de staart wat sneller ging, heb ik Aki rustig naar me toe geroepen. Waarop Aki ook weer rustig naar me toe kwam en uit zichzelf weer bij mij ging liggen (worstje erin en braven

)
Toen kwam Kaïn er nog even bij.
En daarna gingen de kittens weer los met elkaar, en dus rollebollen en keihard door het huis willen rennen.
Aak wilde daarop weer opspringen en ging weer piep en kreungeluidjes maken, waarop we besloten dat het even einde oefening weer was.
Toch voor ons gevoel weer wat teveel spanning die het opleverde, dus we zijn er nog niet.
I.p.v. wegsluiten heb ik er toen voor gekozen om mijn vriend Aki en Jol even in de keuken te roepen en te belonen.
En ik heb de katten mee geroepen naar boven waar ik ze weer een maaltijd gaf.
Uiteraard geen foto's, want ik wil mijn focus even op de honden en katten houden tot het allemaal goed voelt.
"wees niet te onzeker" tsja... ik denk dat dat wel mijn/ons manco is. Want misschien hadden we wel al veel verder geweest als we niet zo enorm voorzichtig zouden zijn.
Ik ben dus nog steeds erg aan het aftasten waar ik/we goed aan doen.