Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kitten bij volwassen honden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Kitten bij volwassen honden

Ongelezen bericht door ranetje »

Maar de kittens naarmate ze hem nu langer meemaken, zijn wel verrekte brutaal :roll:
Vandaag moest ik Jol beschermen, want ze vinden haar staart en poten wel erg leuke objecten om te besluipen en te bespringen :oeps:
Ze zijn enig. :I:
En ja het zijn wel kleutertjes (en behoorlijk brutaal ook nog) :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Vandaag na uitlaten weer de kittens bij Aki buiten de bench, nu heb ik wel wat foto's gemaakt.
Voor het idee, verschil in grootte...
Afbeelding
En zeker Ezau voelt zich erg vrij... :oeps:
Afbeelding
Afbeelding
Neus aan neus met Kaïn.
Afbeelding
Hier was Aki overigens uit zichzelf op zijn zij gaan liggen, er tegenover ligt Kaïn
Afbeelding

Ezau is continue bij Aki te vinden zodra ze dus bij Aki kunnen, door de bench heen was het ook al continue een spel tussen die twee, wordt helemaal afgesopt, maar toch ook wil Aki nog steeds nippen..
Het is met name het onverschrokken gedrag van Ezau waarvan we denken... :denken:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik vind het zelf een beetje eng dat Ezau zich continue op de rug rolt bij Aki. Het is toch een zeer kwetsbare positie, en vanuit de hondentaal gezien ook een positie van onderwerping.
Hoe zien jullie dat?

En ik gok dat jullie nu er foto's met Aki erbij zijn, dat het verstandig is om het gepeupel nog niet los bij elkaar te laten.
Aki is echt heel lief voor ze, maar raakt toch nog wat opgewonden als ze heel erg druk worden.
En Ezau lijkt geen angst te hebben, maar gaat ook niet weg als Aki wat drukker wordt of de kans ziet om hem met de neus omhoog te wippen.
Ze halen overigens ook niet meer uit met de nagels, en blazen ook niet meer.

Sterker nog, ze willen spelen met de hondenpoten en staarten van de honden :roll:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Volgens mij gaat dat hartstikke prima, ik zou gewoon rustig zo door blijven oefenen :ok: En van je gevoel uitgaan wanneer jij denkt dat hij het los ook prima kan en nog goed bereikbaar blijft, ook als er ineens veel opwinding ontstaat :ok: Dat de kittens niet meer blazen en uithalen maar Aki nu juist leuk en interessant vinden, vind ik in ieder geval een heel goed teken! Natuurlijk moet Aki ook nog leren hoe hij precies beheerst en zachtjes moet omgaan met zulke kleintjes. En inderdaad ook niet vergeten om de honden tegen de kittens te beschermen, daar had ik hier na een tijdje ook veel meer mijn handen vol aan dan andersom met zulke speelse en onverschrokken kittens (vooral Luca).

Is dat 'nippen' wat Aki doet niet gewoon groomen, dus de vacht verzorgen met de voortandjes?
Amy doet dat ook veel, Bono gaat er elke avond speciaal even voor langs bij Amy :mrgreen: Bij de kittens deed ze het in mijn ogen ook te hard, dus ik heb haar wel laten weten dat dat niet de bedoeling was. En ze kreeg ook klappen van Luca of hij liep gewoon weg als ze het bij hem wilde doen, dus hij vond het duidelijk ook niet fijn, zoals Bono die 7 kilo is, dus veel meer kan hebben.

En de kittens zijn echt om op te vreten zo met z'n tweeën, wat een heerlijk stel! :I:
blondie
Zeer actief

1x was genoeg.
Laatst gewijzigd door blondie op 03 jul 2020 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Wat groeien ze goed, zien ze er super uit en klinkt het allemaal goed zeg! Ik zou ook gewoon zo verder gaan, je begeleidt het echt heel fijn als ik het zo lees :ok:

En ik dacht ook hetzelfde als Diana. Is het inderdaad niet de vacht verzorgen met de voortandjes in plaats van nippen. Lynne doet dat ook, heel veel. In het begin mocht ze dat niet van mij, omdat ik ook het gevoel had dat ze dat te hard deed (Suze is enkel van kontjes wassen, dus ik had geen idee) maar de kittens bleven maar terugkomen bij haar en gaven nooit een piepje. Dus ik heb ze maar hun gang laten gaan. Sindsdien gaan de kittens speciaal daarvoor naar Lynne toe en liggen ze luid spinnen en rollend zo onder haar neus de wasbeurt in ontvangst te nemen :mrgreen:

Afbeelding
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

@hakunamatata: Ja, inderdaad :ok: Dit dus: Amy en Bono
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Och, kijk dat dan. Mijn eigen katten hebben niet zoveel met de honden. Ook niks tegen ze, maar ook niks met ze. Geweldig om te zien!

Ik ben nu wel heel benieuwd of we over korte tijd ook zo'n foto's en filmpje te zien krijgen van Aki en 'zijn' kittens. Volgens mij gaat dat een onwijs leuk stel samen worden :I:
Met inderdaad bijna eerder de honden in bescherming nemen dan de kittens, hahah. Gelukkig is Suze de kittens weer zat zodra die drukker worden. Dan snauwt ze soms ook echt naar ze om te waarschuwen. Daar leren de kittens mooi grenzen van wat dat betreft.
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

hakunamatata schreef:Och, kijk dat dan. Mijn eigen katten hebben niet zoveel met de honden. Ook niks tegen ze, maar ook niks met ze. Geweldig om te zien!

Ik ben nu wel heel benieuwd of we over korte tijd ook zo'n foto's en filmpje te zien krijgen van Aki en 'zijn' kittens. Volgens mij gaat dat een onwijs leuk stel samen worden :I:
Met inderdaad bijna eerder de honden in bescherming nemen dan de kittens, hahah. Gelukkig is Suze de kittens weer zat zodra die drukker worden. Dan snauwt ze soms ook echt naar ze om te waarschuwen. Daar leren de kittens mooi grenzen van wat dat betreft.
Ja, als een hond dat heel correct kan met zulke kleine kittens, is dat natuurlijk ook juist een goede leerschool. Ze zijn nogal snel grenzeloos met hun scherpe nageltjes :lol1: Mila is ook zo, maar wordt dan meteen veel te fel, en is natuurlijk een stuk groter dan Suze, dus bij haar is dat weer veel minder gewenst :ugh:

Ze zijn hier allemaal zo dol op Amy en ik vraag me wel eens af waarom :F: Ik ben ook verschrikkelijk dol op Amy hoor, maar in mijn menselijke ogen is zij soms zo lomp, overenthousiast en opdringerig, maar op de een of andere manier ervaren de katten (en ook de andere honden) dat helemaal niet als vervelend. Zij heeft veruit de meeste interactie met alle katten hier, de andere honden vinden ze veel minder interessant en die zoeken zelf die interactie ook veel minder op. Ze zal wel bijzonder lekkere nekmassages geven :19:

Nu de kittens zo onverschrokken zijn geworden, zullen ze met Aki vast ook snel een vriendschappelijke band krijgen :ok:
blondie
Zeer actief

DeDiana schreef:@hakunamatata: Ja, inderdaad :ok: Dit dus: Amy en Bono
Ja, denk ook dat dit het is als ik het zo zie.
Aki deed dit inderdaad ook bij Joe en Paco.
Maar deze hummeltjes zijn net een kilo. En dat zo met de buik open en bloot voor de snoet van Aki vind ik gewoonweg eng.
Al moet ik dan nu wel bekennen dat ze dat bij Jol dus niet doen... :denken:

Maar goed ik vind ze te jong om nog zelf die afweging te kunnen maken. Al vraag ik me dat nu wel al weer af.
Waarom bij de ene hond wel en bij de ander niet.

Met Finn en Bluf van weleer was het met de katten ook altijd wel helder (volwassen katten) bij Finn op hun gemak en daar lagen ze ook gewoon bij op de grond, lag alles languit bij elkaar en ook buiten was dat gewoon relaxed.
En bij Bluf deden de katten dat niet.
Bij Aki weer wel in de tijd dat ze hebben samen gewoond.
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Ik vind t er eigenlijk wel prima uit zien, zo op de foto's. Waar ben je nu eigenlijk nog bang voor? Voorzichtigheid snap ik hoor ;) maar kittens zijn klein en kwetsbaar maar ook niet gek, ze zijn snel en behendig.

Donderdag komt Sushi hier wonen, dan 9 weken oud en ruim een kilo (ze is nu al iets zwaarder dan een kilo) en ik hoop dat het zo snel zo goed gaat als dat het bij jou gaat. Charlie vindt nieuwkomers in huis....niet zo'n goed plan. Maar uit ervaring met de poes van mijn dochter (nu 2 jaar) weet ik dat dat goed komt. Als Pip iets meer durf zou hebben zouden het zelfs dikke vrienden zijn vermoed ik. De kat die al hier woonde toen Charlie kwam is nooit een probleem geweest. Die krijgt een lik, een knuffel en werd nog wel eens tot spelen uitgedaagd.

Ik ben wel erg blij met dit topic en het topic van Zamunda. Ik heb bijvoorbeeld gewoon nooit aan een bench gedacht voor het kitten maar die heb ik nu dus wel. Veilig maar elkaar wel zien.

Ik vind ze er prima uitzien en Aki vind ik het ook hartstikke goed doen!
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Aki lebbert Ezau helemaal af, en dat kitten rolt dan alle kanten op en ligt helemaal onder Aki.
Maar loopt er dan ook niet vandaan, ik vind dat er te wild aan toegaan, en een klein snapje of een poot erop lijkt me niet gezond ook voor het kitten.
Zeker niet omdat Ezau dus continue op zijn rug ligt voor Aki.
En Aki heeft nu nog de neiging om hem ook naar zich toe te halen, soort van "mijn". Maar ze zijn van mijn vriend en mij en niet van hem :wink:

Ze zijn ook enorm rap, en rollebollen door de kamer heen.
Aak is toch een hond die erg snel opgewonden raakt, ook van drukke spelletjes met ons bijvoorbeeld, hij vervalt dan soms ook in het echt werken met zijn bek en poten.
Je ziet hoe groot die poten van hem zijn t.o.v. de kittens nu :oeps:
Dus dat is waar ik nog wat huiverig voor ben. Kaïn niet trouwens, die loopt weg.
Aki en Kaïn snuffelen wat, maar daar blijft het bij.
Je ziet nu wel dat Ezau echt naar Aki toetrekt. Zodra de bench van de kittens open gaat als Aki binnen komt, dan vliegt hij al op Aki af om zich voor hem te storten...
blondie
Zeer actief

Ok ze zijn nu Kain 1174 gram, en Ezau 1124 gram.
Inmiddels wordt de bench minder gewaardeerd.. Heb ik de ene erin vliegt de ander eruit :oohja:
En het wordt ook wel wat lastiger nu om telkens die aandacht te verdelen.
Misschien toch maar gewoon aanzien wat er gebeurd als we alles los bij elkaar hebben.
Ik weet gewoon even niet waar we goed aan gaan doen.

Anderzijds, wat Rebble zegt, die kittens zijn ook niet gek.. als het te druk wordt zouden ze toch zelf onder de bank of naar boven kunnen rennen. Ze kennen het huis inmiddels goed genoeg.
:ugh:

Twijfels, twijfels.

Zodra de kittens in de bench zijn ligt Aki daar wel steeds bij, en niet op de bank bij de baas of bij mij in de buurt zoals normaal voor de kittens er waren.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Bijgelezen, wat zijn ze leuk en mooi :I: ! Zo leuk om het gespetter met de hondenwaterbak te zien haha. En ik ben benieuwd hoe lang de hordeur heel blijft :tongue: . Het is zo'n roldeur toch? Die zat ook in mijn ouderlijk huis, de katten gingen er onderdoor dus dat gaas rekte daar uit en liep niet meer goed in het railtje (of klapte open door de druk tijdens het tussendoor kruipen :schrik: ).

blondie schreef:Nu nam Aki de tijd om te snuffelen, en het arme kitten werd volledig gewassen op de kop..
Wat mooi!

DeDiana schreef:Is dat 'nippen' wat Aki doet niet gewoon groomen, dus de vacht verzorgen met de voortandjes?
Amy doet dat ook veel, Bono gaat er elke avond speciaal even voor langs bij Amy :mrgreen:
hakunamatata schreef:Sindsdien gaan de kittens speciaal daarvoor naar Lynne toe en liggen ze luid spinnen en rollend zo onder haar neus de wasbeurt in ontvangst te nemen
Jaloers! Ik hoop dat dat hier ook gaat komen.

DeDiana schreef:Ze zijn hier allemaal zo dol op Amy en ik vraag me wel eens af waarom :F: Ik ben ook verschrikkelijk dol op Amy hoor, maar in mijn menselijke ogen is zij soms zo lomp, overenthousiast en opdringerig, maar op de een of andere manier ervaren de katten (en ook de andere honden) dat helemaal niet als vervelend. Zij heeft veruit de meeste interactie met alle katten hier, de andere honden vinden ze veel minder interessant en die zoeken zelf die interactie ook veel minder op. Ze zal wel bijzonder lekkere nekmassages geven :19:
Ik verwacht en hoop dat dat hier ook zo zal gaan met Lais en de kittens. Lais lijkt echt zo op Amy: dat lompe, overenthousiaste en opdringerige en toch ook zo lief en (bijna) alles dulden van de ander. In gedachten zie ik die kittens al over Lais klauteren :tongue: .

blondie schreef:Inmiddels wordt de bench minder gewaardeerd..
En het wordt ook wel wat lastiger nu om telkens die aandacht te verdelen.
Misschien toch maar gewoon aanzien wat er gebeurd als we alles los bij elkaar hebben.
Ik weet gewoon even niet waar we goed aan gaan doen.

Anderzijds, wat Rebble zegt, die kittens zijn ook niet gek.. als het te druk wordt zouden ze toch zelf onder de bank of naar boven kunnen rennen. Ze kennen het huis inmiddels goed genoeg.
:ugh:

Twijfels, twijfels.

Zodra de kittens in de bench zijn ligt Aki daar wel steeds bij, en niet op de bank bij de baas of bij mij in de buurt zoals normaal voor de kittens er waren.
Begrijpelijk, ze worden groter, ouder en hebben steeds meer ruimte nodig om zich goed te ontwikkelen. Ik begrijp je twijfels goed. Ik ken Aki natuurlijk niet echt maar ikzelf zou ze pas los bij elkaar laten als je zeker weet dat je hem goed onder appèl kunt houden (en zijn opwinding dus niet zó hoog zal worden dat je hem niet kunt sturen). Die kittens zijn niet gek, maar wel onverschrokken en vol jeugdig enthousiasme en een speelse haal van Aak kan heel lelijk terecht komen.

Hoever is Aak nu denk je? Is hij zover dat hij niet te hoog in de opwinding zal komen als ze vlak voor hem langs sprinten met z'n tweeën? Kun je niet met een ren nog een opsplitsing maken in de kamer? Dan kan hij ze van dichtbij zien racen en kun je goed bepalen waar hij zit met zijn opwinding/zelfbeheersing.
DeDiana
Zeer actief

Dat is jammer van die bench, Luca en Nena liggen er nog steeds heel graag in en ik gebruik 'm dus ook nog steeds af en toe. Bijvoorbeeld als de honden eten krijgen, want Luca duikt zo bij elke hond in de voerbak, vooral bij Amy die dan al haar eten aan hem afstaat :oeps: Dus de kittens krijgen dan tegelijk eten in hun bench, met even het deurtje dicht tot iedereen klaar is met eten.

Voor mij is de graadmeter inderdaad net zoals Zamunda aangeeft dat ik zeker moet weten dat de hond goed bereikbaar blijft voor mij en voor mijn eventuele commando's, ook als de kittens ineens vlak voor ze langs rennen of boven op hun kop springen. Dan is het alleen een kwestie van goed in de gaten houden en scheid ik ze alleen als ik bijvoorbeeld even onder de douche ga.

@Zamunda: ik ben ook heel benieuwd hoe dat straks bij jou gaat als de kittens net wat groter en zelfredzamer zijn!
blondie
Zeer actief

Ze gaan er nu ook wel weer zelf in, gisteren waren ze het er alleen niet zo mee eens geloof ik :roll:
Misschien omdat Aki thuis kwam en ze weer met hem kennis wilden maken en lekkere extra hapjes krijgen.. sommige dingen wennen wellicht snel :denken:

Vandaag in beide benches (kleine en een grote) in de woonkamer geen probleem. Eerst lekker laten rennen voor anderhalf uur, en daarna eten gepakt en de bak in de bench gezet en dan komen ze allebei aanrennen en gingen er zonder problemen in en lekker slapen weer daar.

Ze pakten net in de middag net ook zelf hun rust.. op een grote stoel in de woonkamer :I:
Ze zijn dus wel graag bij mij in de buurt, want de deur naar boven, waar op "hun" kamer ook van alles aan lekkere kussens en katten attributen ligt wordt dan niet meer bezocht, behalve rond bedtijd, dan lok ik ze weer mee met eten en dan kunnen ze daar eten, op de bak en slapen.

Het op zijn kop springen of bijten in zijn oor of neus is geen issue, hij reageert daar niet negatief op. Likt ze dan juist, en ook de kontjes..
Hij heeft "verzorgen" wel hoog in het vaandel staan, deed hij bij Joe ook. Alleen zijn deze nog steeds niet formaat Joe, en merk ik dat hij toch wat drukker in de kop wordt omdat hij het zo leuk vindt.
En zeker Ezau wil ook spelen met hem, wat het nog extra interessant maakt. Ze zijn elkaar echt een beetje aan het aftasten, maar vinden elkaar erg interessant en leuk.
En dat maakt hem op die momenten wat lastiger rustig te krijgen.
Veel hijgen, wat ongecontroleerd in zijn eigen bewegingen, maar die kleine blijft dus ook bij hem hangen of daagt hem uit tot spel.
Het is voor ons mensen dan ook lastig te bepalen tot waar je het kunt laten gaan.

Misschien moet ik het gewoon alleen eens aankijken, zonder mijn partner erbij.
blondie
Zeer actief

Dank iedereen en ook alinelaila voor de reacties weer.

Ik "ken" ook wel het verschil in taal tussen de honden en de katten. En ook wel weer redelijk makkelijk vanuit mezelf opgepakt richting de kittens eerlijk gezegd :engel:
Maar heb gewoonweg nooit met kittens te maken gehad in combi met volwassen honden.
Blijf zeggen dat ik het gemakkelijker vond om met volwassen katten en honden (pup of volwassen) om te gaan en het vertrouwen te hebben dat het allemaal ok zou gaan dan dat ik dat nu heb met kittens en de honden :oeps:

Gisteren heb ik in de namiddag toen Aki thuis kwam van wandelen hem voor het eerst van de lijn af gedaan en de kittens los erbij in de woonkamer.
Wel nog halsband om bij Aki.
En wederom een lading klein gesneden stukjes leverworst.

Ben er weer bij gaan zitten op de grond. Dit keer verbaasde Kaïn mij. Ineens was er veel contact tussen Kaïn en Aki. Ook hij werd nu gewassen en beide kittens liepen om en tegen Aki aan om contact te maken. En alle vier de dieren (Jol was uiteraard ook van de partij, want vreten) kregen een voor een een klein stukje worst.
Telkens wel bij wat hoge energie (ogen Aki verraden dan altijd veel) om Aki weer te laten gaan liggen. En ook stukje "helemaal af" er weer in gebracht. Dat is dan ook helemaal plat met de kop op de vloer.

En alle dieren aangegeven dat ieder stukje aangeboden voer per individu ook echt alleen voor hen zou zijn. En dus ook zeker de kittens met "nee" te maken laten krijgen op het moment dat ze het zelf uit mijn hand wilden grissen, of richting bek van Aki gaan die een stukje kreeg...
Dat laatste ben ik dan overigens niet bang voor dat dat eng wordt, Aki heeft wat dat betreft gelukkig nauwelijks tot geen agressie of negativiteit als er bij hem wordt gekomen terwijl hij iets eet of als er een kluif bij hem ligt.
Dat is bij Jol dus wel anders, en daar houden we dus ook rekening mee.

Ezau had op een bepaald moment genoeg van de worst en ging de kamer weer in.
Aki wilde er achteraan.
Mijn vriend wilde dat niet, maar ik had zoiets van...als hij het rustig doet.. dan moeten we hem ook de kans geven om los ook gewoon eens te kunnen snuffelen :U: en ook de kittens moeten er aan gaan wennen dat de grote ook los tussen hun in kan komen te lopen.

Enige nadeel was alleen dat ze zich achter de dichte salontafel begaven. Ik kon alleen Aki's houding vanaf zijn staart zien en niet zijn kop, en ook het kitten zag ik niet.
Hij bleef laag kwispelen en toen de staart wat sneller ging, heb ik Aki rustig naar me toe geroepen. Waarop Aki ook weer rustig naar me toe kwam en uit zichzelf weer bij mij ging liggen (worstje erin en braven :mrgreen: )
Toen kwam Kaïn er nog even bij.

En daarna gingen de kittens weer los met elkaar, en dus rollebollen en keihard door het huis willen rennen.

Aak wilde daarop weer opspringen en ging weer piep en kreungeluidjes maken, waarop we besloten dat het even einde oefening weer was.
Toch voor ons gevoel weer wat teveel spanning die het opleverde, dus we zijn er nog niet.

I.p.v. wegsluiten heb ik er toen voor gekozen om mijn vriend Aki en Jol even in de keuken te roepen en te belonen.
En ik heb de katten mee geroepen naar boven waar ik ze weer een maaltijd gaf.

Uiteraard geen foto's, want ik wil mijn focus even op de honden en katten houden tot het allemaal goed voelt.

"wees niet te onzeker" tsja... ik denk dat dat wel mijn/ons manco is. Want misschien hadden we wel al veel verder geweest als we niet zo enorm voorzichtig zouden zijn.
Ik ben dus nog steeds erg aan het aftasten waar ik/we goed aan doen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

"wees niet te onzeker" tsja... ik denk dat dat wel mijn/ons manco is. Want misschien hadden we wel al veel verder geweest als we niet zo enorm voorzichtig zouden zijn.
Dat zal je ook zelf moeten aftasten want niemand kan zien en aanvoelen hoe het thuis gaat behalve jij en je vriend.
Als jij graag rustig aan wilt gaan zoals je nu doet, moet je dat beslist doen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief

Natuurlijk, het blijft ook erg belangrijk om zelf de juiste afwegingen te maken.
Maar ik vind het ook wel fijn om de feedback te krijgen van mensen die kennis hebben van kittens met honden.
Ben iemand die dat toch ook wel een beetje nodig heeft als ik ergens over twijfel, en binnen mijn/onze families hebben mensen die ervaringen niet.

Op een kattenforum zie ik mezelf ook niet snel gaan :engel:

Vandaar dat ik dit topic toch maar af en toe gebruik, en wie het interessant vindt leest het. Het is denk ik ook wel weer goed voor andere mensen om te kunnen lezen wat ervaringen zijn van mensen en hoe ze ermee om gaan.

Want eerlijk, op het internet staat er genoeg over introductie e.d. maar eigenlijk is er weinig te lezen als je het stapsgewijs doet omdat het toch nog wat lomp kan gaan of als je als eigenaar inschat dat de tijd er nog niet is om het zomaar bij elkaar los te laten.

Het is hier met name dat het enthousiasme van Aki uit, en de onverschrokkenheid van de kittens uit, dat ik het nog niet zo zonder er echt bovenop te zijn wil laten gaan.
Overigens ook niet met Jol, want ook bij haar moet ik reageren op geluiden. Ik laat Jol en de kittens bij elkaar, maar als ik Jol hoor grommen, of ook ineens een blaf waarschuw hoor geven dan sta ik ook op om poolshoogte te nemen :wink: en al naar gelang reageer ik richting de kittens, of naar Jol toe.
Ze weten in ieder geval dat ik reageer als er wat aan de hand is.

Ik ga niet zeggen dat ik spijt heb, maar merk wel dat mijn vriend en ik hadden gedacht dat het iets sneller allemaal bij elkaar los had kunnen lopen.
DeDiana
Zeer actief

blondie schreef:"wees niet te onzeker" tsja... ik denk dat dat wel mijn/ons manco is. Want misschien hadden we wel al veel verder geweest als we niet zo enorm voorzichtig zouden zijn.
En wat maakt het precies uit dat je dan misschien veel verder was geweest? Of het twee weken of twee maanden gaat duren voordat ze gewoon voortdurend samen los kunnen zijn zonder dat er strikt toezicht nodig is?

Als ik het zo lees, ben je erg alert op signalen, je kent je honden goed en je weet wat de aandachtspunten zijn. Ik vind het goed dat je naar de situatie hebt gekeken en naar je gevoel hebt geluisterd toen je Aki wel even achter Ezau aan liet lopen toen dat op een rustige manier gebeurde. Hij moet inderdaad ook de kans krijgen om te laten zien dat hij het kan. En net als jij had ik bij de signalen dat hij het er zelf moeilijk mee kreeg om rustig te blijven, besloten dat het voor dat moment weer even genoeg was geweest.

Ik ben ook voorzichtig, maar dat komt ook omdat ik weet dat ik een paar potentiële killers in huis heb, hoe lief ze nu ook zijn met de kittens. En ik pak het dan liever rustig en zorgvuldig aan, zonder dat ik risico's ga nemen terwijl ik al aanvoelde dat het nog niet 100% vertrouwd was, ook al duurt het dan wat langer. Het gaat zo snel als het gaat en ondertussen worden de kittens ook steeds wat groter, sneller, handiger en weerbaarder, dus dat zorgt er ook voor dat er steeds wat meer kan.
Ik heb er gewoon de honden niet voor om alles maar bij elkaar te gooien op hoop van zegen, dat gaat zeker weten niet goed. En al heeft Aki zo te lezen echt totaal geen verkeerde bedoelingen, ik vind het helemaal niet raar dat hij, ook vanwege de grootte, nog moet leren om wat rustiger en voorzichtiger met de kittens te zijn. Maar aangezien hij verder lief en verdraagzaam met ze omgaat, zou ik ook niet te bang zijn dat de kittens meteen wat overkomt, die kunnen zeker nu ze alweer flink zijn gegroeid ook echt wel tegen een stootje.
Dat is die grens tussen voorzichtig zijn en té voorzichtig zijn/overal beren op de weg zien. Dat is denk ik helemaal niet nodig. Maar dat het een lastige combinatie kan zijn, levendige, wilde, speelse kittens en honden die erg alert of opgewonden kunnen reageren op veel beweging en gepiep, dat ben ik met je eens.
Zamunda
Zeer actief

DeDiana schreef:
blondie schreef:"wees niet te onzeker" tsja... ik denk dat dat wel mijn/ons manco is. Want misschien hadden we wel al veel verder geweest als we niet zo enorm voorzichtig zouden zijn.
En wat maakt het precies uit dat je dan misschien veel verder was geweest? Of het twee weken of twee maanden gaat duren voordat ze gewoon voortdurend samen los kunnen zijn zonder dat er strikt toezicht nodig is?
Exact wat ik wilde zeggen. Ik denk dat je jezelf het meest helpt door het tijdspad los te laten. Ja je had de verwachting dat het veel sneller zou gaan en ja, je kunt het natuurlijk nu ook gewoon bij elkaar gooien en maar zien of het goed gaat maar dat strookt niet met je gevoel. Dus als je niet de gok wil nemen, doe jezelf dan een plezier en accepteer dat het duurt zolang als het duurt. Je aanpak is prima, echt. Alleen je zit jezelf in de weg door vast te willen houden aan dat het nu weleens klaar moet zijn.
blondie
Zeer actief

Re: Kitten bij volwassen honden (wat foto's)

Bedankt weer voor de input!
Gisteren wogen ze Ezau 1231 gram, en Kaïn 1285. Ze groeien goed dus.
De wereld ondersteboven, Ezau
Afbeelding
Afbeelding
En broer Kaïn
Afbeelding
Afbeelding
Saampjes
Afbeelding
blondie
Zeer actief

alinelaila schreef:Met dat 'wees niet te onzeker' bedoel ik ook zeker niet dat je dingen moet gaan overhaasten. Ik bedoel vooral dat je niet zo aan jezelf moet twijfelen. Het gaat goed zoals het gaat. Je kent Aki goed genoeg om te weten wanneer je in moet grijpen. Sneller is zeker niet beter en langzamer niet slechter. Ik heb het juist bewust niet over tempo gehad, omdat dat er niet toe doet.
Ik had het idee dat het verkeerd begrepen werd, dus vandaar mijn uitleg :)

En ze zijn knap! Die tandjes op de 2e foto :I:
Ik snapte jouw reactie ook zeker hoor! :ok:
Meer combi van altijd, ook toen Aki pup was liep ik tegen dingen aan waarbij ik mijn gevoel en ingevingen liet spreken, en dat anderen soms (ook in mijn directe omgeving zeiden... nou nou, kan ook wel wat minder, maar heb toch altijd wel mijn gevoel erin gevolgd)
Ezau is een zeer grappig katje ja (die van de tandjes foto) hij praat al, geeft aan dat hij ons erg graag ziet, spint snel (en hard!) en is erg gericht op mij en Aki :mrgreen:

Vandaag even tandje lager vanwege andere omstandigheden.
Zamunda
Zeer actief

Oh wat zijn ze toch leuk :I: . Hoe oud zijn ze nu ook alweer? Schelen ze vijf weken met de mijne? Dan zijn ze 12 weken? Wat wogen de jouwe met 7 weken?
blondie
Zeer actief

nee joh, ze zijn van 24/4
Met 8 weken op 24/6 wogen ze Ezau 910, en Kaïn 884 gram.

En nu 11/7 wogen ze Ezau 1231 en Kaïn 1285 gram.
Zamunda
Zeer actief

Oh ruim 11 weken dus, de mijne vandaag 7 dus vier weken verschil. Onze man is nu 755, en als ik zijn trend volg zou hij op 8 weken hetzelfde wegen als Kaïn, klinkt goed. Ukkie wel een stukje lichter nog met 655 gram.
blondie
Zeer actief

Even wat radiostilte.
Maar het wegvallen van Jol heeft ons even in de pauze stand gezet.
Gisteren vond ik het wel enorm fijn om te zien dat toen mijn vriend in de middag met Aki thuis kwam en met hem aan de lijn de woonkamer binnen ging.
De kittens Aki gingen begroeten.
Ik had ze even in de keuken op de barkruk gezet.. maar toen Aki eenmaal in de woonkamer zat liet ik ze dus maar begaan.
Ik vond de barkruk nog wat hoog, maar ze springen inmiddels al als de beste.
Kaïn was degene die ineens van de barkruk sprong en spinnend met de hoge staart ter begroeting richting Aki liep, en zich spinnend een wasbeurt liet welgevallen.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit :mrgreen:
In aanvang hield Kaïn wat afstand, en was Ezau degene die veel interactie zocht.

Geen foto's of filmpje van, ik was leverworst aan het snijden :wink:
Katjes stukje worst
Afbeelding
En Aki
Afbeelding
Ezau stukje worst
Afbeelding
En Aki weer natuurlijk
Afbeelding
Kaïn en Aki
Afbeelding

Uiteraard genoeg beweging hoor en Aki zit niet heel kort strak vast aan die lijn, zo lijkt het denk ik wel..
Afbeelding
Maar hij is redelijk relaxed en de kittens ook in zijn nabijheid.
Afbeelding

Beetje boel foto's en nee, nog steeds niet los bij elkaar. Onze hoofden staan daar nu ook nog niet naar.

Ik merk wel dat kittens en Aki echt wel goede interesse in elkaar hebben. En katten zijn geen vervanging voor een andere hond.
Maar ergens ben ik blij dat we de knoop een paar weken geleden hebben doorgehakt om kittens in huis te nemen.
In mijn achterhoofd had ik gewoonweg het gevoel dat Jol niet lang meer zou leven, en dat het wegvallen van haar voor ons en voor Aki zo een impact zou hebben.

En die impact is er sowieso, maar deze afleiding en het introduceren en elkaar leren kennen geeft dan toch weer zoveel voldoening.
Het zijn ook wel weer enorme leuke karakters.
Ze zijn nog steeds heel vrij, en daar waar Kaïn in eerste instantie een wat afwachtende en afstandelijk type was zie ik hem ook ineens anders worden.

Soms dacht ik van mijzelf altijd... ik ben een honden mens.
Maar als ik dan nu weer merk, hoe heerlijk ik het vind om even te "neuzen"..

Of gewoon weer even te kunnen schakelen tussen honden- en katten gedrag...
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ziet er al goed uit, een blik van het mot maar
Afbeelding
blondie
Zeer actief

twinkeltje schreef:Ziet er al goed uit, een blik van het mot maar
Oh.
Dat zeker niet hoor Twinkel. Als je dat denkt te zien vanuit Aki de hond dan is dat niet wat wij ervaren en zien gebeuren.
Grappig eigenlijk dat vanaf de foto voor jou dat er zo uit ziet.

Zeker door de manier van liggen van Aki, languit met de achterpoten langszij, het korte tongetje en zijn blik als hij naar de katten kijkt zie ik daar juist zelf zachtheid in.
Maar wij kennen zijn blik en reactie als hij opgewonden is, en houding.
Dus ik herken me er niet in als er wordt gezegd dat hij het ziet als "het moet maar".
In tegenstelling eigenlijk.
Vanuit hem is er juist wat onbegrip dat we niet het vertrouwen geven om het los bij elkaar te hebben.
En soms moet ik hem daarin gelijk geven eerlijk gezegd.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Brave Aki :ok:
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

blondie schreef:
twinkeltje schreef:Ziet er al goed uit, een blik van het mot maar
Oh.
Dat zeker niet hoor Twinkel. Als je dat denkt te zien vanuit Aki de hond dan is dat niet wat wij ervaren en zien gebeuren.
Grappig eigenlijk dat vanaf de foto voor jou dat er zo uit ziet.

Zeker door de manier van liggen van Aki, languit met de achterpoten langszij, het korte tongetje en zijn blik als hij naar de katten kijkt zie ik daar juist zelf zachtheid in.
Maar wij kennen zijn blik en reactie als hij opgewonden is, en houding.
Dus ik herken me er niet in als er wordt gezegd dat hij het ziet als "het moet maar".
In tegenstelling eigenlijk.
Vanuit hem is er juist wat onbegrip dat we niet het vertrouwen geven om het los bij elkaar te hebben.
En soms moet ik hem daarin gelijk geven eerlijk gezegd.
Dat bedoel ik ook met het mot maar van ach ja ze zijn er nu eenmaal prima
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”