Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Angst-agressie bij ‘giant’ van >60kg

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Cuddie_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Petit Brabancon, Leonberger
Aantal honden: 3

Re: Angst-agressie bij ‘giant’ van >60kg

Ongelezen bericht door Cuddie_ »

maart schreef:
Cuddie_ schreef:
maart schreef:wat een nare reacties weer zeg. Gewoon bedoeld om uit te lokken om tegenreacties te kunnen krijgen om daar dan weer plasjes te kunnen overdoen.
Eigenlijk vertonen bepaalde hier gewoon exáct hetzelfde gedrag als de hond van TS laat zien :wink:
Haha. True.

Ik laat me niet op mijn kop zitten, ik trek me niks aan van de haantjes hier die denken alles te bepalen etc.
Maar ik vind het wel heel jammer voor andere mensen die hier misschien voor het eerst komen en zich wél uit het veld laten slaan door dit soort mensen.
Het doel van een forum is toch echt om samen kennis te delen...en de liefde delen voor een bepaald iets, in dit geval honden.

Als iedereen bij het eerste beste topic dat zij openen direct afgeslacht wordt of een behandeling als deze krijgt, haken zo veel mensen af. Waarom niet netjes houden en zorgen dat iedereen het fijn vindt om hier te blijven hangen, om de kennis op te doen en de liefde te delen?

Er zijn hier genoeg mensen geweest die anders over dingen dachten en gewoon heel netjes hún visie geven, keurig onderbouwd. Dat is toch juist wat we moeten hebben? Als het maar beschaafd blijft en behulpzaam.
Sommige vinden dat ze alles mogen... Vooral dingen die ze niet willen dat een ander naar hun doet :wink:
Je moet ergens je levensvreugde vandaan halen natuurlijk.

Succes met je training. Hier ook een moeilijke hond (daar schrijf ik hier niet over :wink: ), maar de moeilijke kunnen je ook veel voldoening schenken gelukkig. Je leert een hoop en je traint vooral jezelf :lol1:
Haha precies... beetje lopen katten op een hondenforum is misschien alles wat ze hebben. :8):

Dankjewel. We komen er wel, daar heb ik alle vertrouwen in. Hij is nog relatief jong... genoeg werk aan de winkel maar dat komt goed.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Cuddie_ schreef:Voor mij is het ook heel lastig als ik zo'n klein keffertje tegenkom die aan de lopende band begint te blaffen naar die van mij, want dan gaat die van mij natuurlijk weer finaal uit zijn plaat. Maar die dingen gebeuren...dat heb je nou eenmaal als je naar buiten toe gaat.
Je moet wel beseffen dat dat écht van een andere orde is :schrik:

"Hullie" is sowieso nooit een reden. Al draagt die chihuahua cowboypakje en doet ie salto's terwijl ie op tina turner playbackt.
Zo kun je overal een verklaring/excuus voor zoeken, uiteindelijk heb je alleen invloed op je eigen gedrag en dat van je hond.
Het is lastig omdat je achter de feiten aan hobbelt. Maar gelukkig kun je met honden steken laten vallen en weer oppakken, mits je naar jezelf wilt kijken.
Je had ergens halverwege dit topic zo'n mooi plan met rust creeeren en de touwtjes in handen nemen.
De hoeveelste aanpak is die van de confontatie nu op vier weken?

Nooit-nee kinderen waren uiteraard een grapje he. Ha. Ha.
Maar goed, als je die wel kunt begrenzen, kun je dat bij je hond ook.
Cuddie_
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Cuddie_ schreef:Voor mij is het ook heel lastig als ik zo'n klein keffertje tegenkom die aan de lopende band begint te blaffen naar die van mij, want dan gaat die van mij natuurlijk weer finaal uit zijn plaat. Maar die dingen gebeuren...dat heb je nou eenmaal als je naar buiten toe gaat.
Je moet wel beseffen dat dat écht van een andere orde is :schrik:

"Hullie" is sowieso nooit een reden. Al draagt die chihuahua cowboypakje en doet ie salto's terwijl ie op tina turner playbackt.
Zo kun je overal een verklaring/excuus voor zoeken, uiteindelijk heb je alleen invloed op je eigen gedrag en dat van je hond.
Het is lastig omdat je achter de feiten aan hobbelt. Maar gelukkig kun je met honden steken laten vallen en weer oppakken, mits je naar jezelf wilt kijken.
Je had ergens halverwege dit topic zo'n mooi plan met rust creeeren en de touwtjes in handen nemen.
De hoeveelste aanpak is die van de confontatie nu op vier weken?

Nooit-nee kinderen waren uiteraard een grapje he. Ha. Ha.
Maar goed, als je die wel kunt begrenzen, kun je dat bij je hond ook.
Ik begrijp dat dat van een andere orde is. Maar soms krijg je nou eenmaal ergens mee te maken op straat waar je niet blij van wordt. Het zij zo. Ik kan niet mijn hond opsluiten omdat andere mensen anders last kunnen ervaren als hij uitvalt. Ben er mee bezig en ik hoop dat het er snel uit gaat en niemand meer last van ons heeft. Ik vind het ook vervelend voor anderen hoor, dat is gewoon zo. Ik bied ook altijd mijn excuses aan. Maar we zullen er even doorheen moeten nu.

Mijn plan om rust te creëren heb ik sowieso ook doorgevoerd. We hebben 5 dagen lang alleen hond-vrije wandelingen gemaakt en zijn gaan zwemmen.
En ja... er zijn verder inderdaad verschillende aanpakken aan de orde geweest, te veel op korte tijd ja. Nu blijven we bij deze aanpak. Hopelijk is dit voor ons de juiste.

Nooit-nee kinderen vond ik niet grappig, sorry.. Maar die kan ik inderdaad goed begrenzen en doe dat ook bij mijn honden. De super milde aanpak was echt vanuit de GT. Ben juist hier gaan kijken voor andere antwoorden omdat ik er gewoon niet meer achter kon staan met al dat beloon om minimaal positief gedrag en verder maar lekker laten gaan met die onzin.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Frootje schreef:Ik begrijp de ophef niet zo. Als iemand het ongevraagd zou doen zou ik er ook een probleem in zien, maar blijkbaar heeft ze het wel gevraagd en vond diegene het prima. Dat lijkt me tussen TS en degene die zijn akkoord heeft gegeven. Dat TS erop gewezen wordt dat zulke dingen ongevraagd not done zouden zijn en dat er veel honden zijn die het niet fijn zouden vinden lijkt me prima, maar waarom er zo over doorgehakt moet worden ontgaat me. Is dat niet wat overdreven? :U:
De ophef kwam door deze tekst, waar ik ook een reactie op heb gegeven, omdat Cuddie_ niet snapt waarom er zo op werd gereageerd..
Ik quote maar even mijn reactie van pag. 12.
ranetje schreef:@Cuddie_
Aangezien het om "oefenen" ging zou het wel handig zijn geweest om juist zulke cruciale gegevens er ook bij te geven.

Als men dit leest:
Cuddie_ schreef:Vandaag dan ook de situatie opgezocht. Landweg hier in de buurt waar vaak honden zijn, kwam dan ook al snel een hond ons tegenmoet. Gewoon doorgelopen, hond kwam relatief kortbij (binnen 3 meter afstand) en Moos viel dan ook compleet uit. Hij heeft op zijn sodemieter gekregen en mocht (om hem niet de beloning te geven dat de hond wegloopt naar zijn achterlijke gedrag) vervolgens omdraaien met mij en netjes achter die hond aanlopen op een afstand. Afstand steeds verkleind tot we op ong 3 meter afstand van de hond liepen. Hij heeft zich keurig gedragen, zelfs als de hond even omkeek. Toen dat goede bedrag beloond door bij de splitsing de andere kant op te gaan.
Is daar eigenlijk maar een uitleg mogelijk.
Namelijk dat je gebruik maakt van het feit dat daar een hond loopt.
Niet dat je met iemand hebt afgesproken om zo te oefenen.

Dus reageer niet boos/geïrriteerd op de andere forummers, maar steek ook de hand in eigen boezem.

Als jij zo door wil oefenen moet je dat doen.
Ik twijfel of het verstandig is, maar dat ben ik
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Cuddie_ schreef:
Frootje schreef:Ik begrijp de ophef niet zo. Als iemand het ongevraagd zou doen zou ik er ook een probleem in zien, maar blijkbaar heeft ze het wel gevraagd en vond diegene het prima. Dat lijkt me tussen TS en degene die zijn akkoord heeft gegeven. Dat TS erop gewezen wordt dat zulke dingen ongevraagd not done zouden zijn en dat er veel honden zijn die het niet fijn zouden vinden lijkt me prima, maar waarom er zo over doorgehakt moet worden ontgaat me. Is dat niet wat overdreven? :U:
'Omdat het kan'... waarschijnlijk.
Je hebt hier de ruimte om, veilig van achter je pc, te zeggen wat je wilt en hoe je het wilt.. Sommigen maken daar gewoon erg graag gebruik van.
Misschien willen zij zich hier gewoon gehoord voelen omdat zij zich in real life niet gehoord voelen? :wink:
Mocht je t over mij hebben helaas voor jou, zo ben ik, hier, in t dagelijks leven gewoon altijd direct en draai er niet omheen. Hahaha ja ik wordt echt niet gehoord in mn echte leven, ik ben een heel verlegen vogeltje :mann:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
De ophef kwam door deze tekst, waar ik ook een reactie op heb gegeven, omdat Cuddie_ niet snapt waarom er zo op werd gereageerd..
Ik quote maar even mijn reactie van pag. 12.
ranetje schreef:@Cuddie_
Aangezien het om "oefenen" ging zou het wel handig zijn geweest om juist zulke cruciale gegevens er ook bij te geven.

Als men dit leest:
Cuddie_ schreef:Vandaag dan ook de situatie opgezocht. Landweg hier in de buurt waar vaak honden zijn, kwam dan ook al snel een hond ons tegenmoet. Gewoon doorgelopen, hond kwam relatief kortbij (binnen 3 meter afstand) en Moos viel dan ook compleet uit. Hij heeft op zijn sodemieter gekregen en mocht (om hem niet de beloning te geven dat de hond wegloopt naar zijn achterlijke gedrag) vervolgens omdraaien met mij en netjes achter die hond aanlopen op een afstand. Afstand steeds verkleind tot we op ong 3 meter afstand van de hond liepen. Hij heeft zich keurig gedragen, zelfs als de hond even omkeek. Toen dat goede bedrag beloond door bij de splitsing de andere kant op te gaan.
Is daar eigenlijk maar een uitleg mogelijk.
Namelijk dat je gebruik maakt van het feit dat daar een hond loopt.
Niet dat je met iemand hebt afgesproken om zo te oefenen.

Dus reageer niet boos/geïrriteerd op de andere forummers, maar steek ook de hand in eigen boezem.

Als jij zo door wil oefenen moet je dat doen.
Ik twijfel of het verstandig is, maar dat ben ik
Inderdaad
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
dagmar88
Zeer actief

malinois schreef: Mocht je t over mij hebben helaas voor jou, zo ben ik, hier, in t dagelijks leven gewoon altijd direct en draai er niet omheen. Hahaha ja ik wordt echt niet gehoord in mn echte leven, ik ben een heel verlegen vogeltje :mann:
Dat is tegenwoordig agressief heb ik begrepen.
Ik weet meteen weer waarom ik precies 0 vriendschappen met vrouwen heb :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
malinois schreef: Mocht je t over mij hebben helaas voor jou, zo ben ik, hier, in t dagelijks leven gewoon altijd direct en draai er niet omheen. Hahaha ja ik wordt echt niet gehoord in mn echte leven, ik ben een heel verlegen vogeltje :mann:
Ik weet meteen weer waarom ik precies 0 vriendschappen met vrouwen heb :mrgreen:
Ik ook :schrik:
Wat een gemiep
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Het blijft natuurlijk lastig als je zoveel verschillende adviezen krijgt, en ik snap dat je dan eerder geneigd bent om advies van mensen die in real life meekijken, en die het ras kennen wilt volgen.
Maar neemt niet weg dat de terecht ter discussie gestelde punten van aandacht, ook wel aandacht verdienen.
Het is alleen jammer vind ik, dat het door TS soms verkeerd wordt geïnterpreteerd.

TS is hier ook nog niet dusdanig lang om reacties van bepaalde personen op kennis en ervarenheid in te kunnen schatten, en dat het HF soms recht voor zijn raap kan zijn, daar zijn de meesten hier wel eens achter gekomen :oohja: :mrgreen:
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

blondie schreef: TS is hier ook nog niet dusdanig lang om reacties van bepaalde personen op kennis en ervarenheid in te kunnen schatten, en dat het HF soms recht voor zijn raap kan zijn, daar zijn de meesten hier wel eens achter gekomen :oohja: :mrgreen:
9 jaar geleden lid geworden, maar niet heel actief in het meeschrijven. Maar al wel een flinke tijd lid :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

blondie schreef:Het blijft natuurlijk lastig als je zoveel verschillende adviezen krijgt, en ik snap dat je dan eerder geneigd bent om advies van mensen die in real life meekijken, en die het ras kennen wilt volgen.
Maar neemt niet weg dat de terecht ter discussie gestelde punten van aandacht, ook wel aandacht verdienen.
Het is alleen jammer vind ik, dat het door TS soms verkeerd wordt geïnterpreteerd.

TS is hier ook nog niet dusdanig lang om reacties van bepaalde personen op kennis en ervarenheid in te kunnen schatten, en dat het HF soms recht voor zijn raap kan zijn, daar zijn de meesten hier wel eens achter gekomen :oohja: :mrgreen:
2011 lang zat hoor
Afbeelding
blondie
Zeer actief

jaja.. wrijft het er mij ook even in :LOL:
blondie
Zeer actief

Ik had ook nog wel een vraag/opmerking over het stukje van acceptatie van blaffen van andere honden en wat de gt daarover heeft gezegd.
Maar ik durf niet meer..
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Juist ja. Het hondenforum is "geen Libelleforum" en "recht voor z'n raap" maar als Cuddie_ een beetje terugbijt is het wijvengezeik. Het zal wel weer :lol1:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

blondie schreef:jaja.. wrijft het er mij ook even in Afbeelding
Tuurlijk :mann:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

blondie schreef:Ik had ook nog wel een vraag/opmerking over het stukje van acceptatie van blaffen van andere honden en wat de gt daarover heeft gezegd.
Maar ik durf niet meer..
Schijtert... :mrgreen:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Cuddie_ schreef:
Budkes schreef:
Cuddie_ schreef:
Mijn GT heeft mij uitgelegd dat andere honden over het algemeen heel goed door hebben als een hond uitvalt door onzekerheid en daardoor ook niet echt eng zijn. Als er een andere hond blaft, dan is die over het algemeen als eerste en valt die van mij pas uit dóór het blaffen van de andere hond.

Nee ik weet inderdaad niet wat dat met die andere hond doet. Het lijkt tot nu toe echt geen enkele hond ook maar iets te kunnen interesseren, dus daaruit maak ik op dat mijn GT gelijk heeft in wat zij gezegd heeft.
Ik vind dit een ietwat vreemde uitleg van de GT. Als honden volgens hem/haar door hebben dat een hond iets doet uit onzekerheid en daardoor die hond niet echt eng vindt waarom heeft jouw hond dat dan niet door? Hij valt zelfs uit naar honden die überhaupt niet naar hem reageren maar dat kan hij dan niet lezen?
Dat zou ik dan wel eens van hem/haar willen weten.
Ja een 'normale' hond zou hem gewoon moeten kunnen lezen. Een andere hond, die ook enorm onzeker is, mist de achterliggende gedachte misschien ook... omdat ze te druk bezig zijn met iets te spannend/eng vinden. (Maar dit is mijn interpretatie... kan me voorstellen dat het zo werk).
Met deze aanname heb ik wel een beetje moeite eerlijk gezegd.

Dan heb ik geen normale herder, en ook mijn vorige waren dan niet normaal.
Bij met name grotere honden, die op de achterpoten gaan staan of nogal druk in de lijn gaan hangen en waarbij een baas al dan niet pogingen onderneemt om zijn hond wel of niet rustig te krijgen reageert mijn hond wel degelijk.
Bouwt ook spanning op, puur omdat het niet zeker is dat die hond los komt te schieten en met hem een confrontatie aan wil gaan of niet.
Ik heb van jongs af aan daar op gereageerd richting mijn hond trouwens, om te voorkomen dat ik dus met een terug reagerende "grote hond" zou komen te lopen.

Inderdaad reageert hij niet altijd, het is ook wel afhankelijk van een bepaalde blaf en houding van een andere hond.
Een hond(je), dat aanblaft maar zijn houding naar achteren richt, of achter een baas gaat staan blaffen die worden eigenlijk altijd genegeerd. Alhoewel, hij kijkt weg of gaat snuffelen, ook een reactie om een andere hond te kalmeren eigenlijk.
Maar een hond die zich juist naar voren richt, waarbij een baas aan een riem moet trekken of een hond naar laag moet trekken, dat geeft een heel ander beeld. Voor mijn hond, maar ook voor mij.

Er loopt hier een vrouw in het park met 2 borders, die gaan volledig uit de plaat en proberen echt bij mijn herder (en zelfs ook bij Jol, die nooit eigenlijk problemen heeft met andere honden) te komen. De mevrouw geeft mij telkens aan dat ze bang zijn, maar ze kan ze nauwelijks tot bedaren brengen of doet iets om niet die confrontatie met mij en mijn honden aan te gaan. Maar het gedrag wat ze laten zien, geeft toch écht een ander beeld.
Dit gebeurt telkens, en ik weet bijna zeker dat als ik mijn eigen hond niet zou beletten terug te reageren dat hij niet zal schromen om de honden op hun gedrag aan te pakken.

Ik denk dat de honden die jij nu tegenkomt in het dorp, met hun eigenaren in weten te schatten dat jij hem onder controle hebt. Maar ik zou er zeker niet vanuit gaan dat iedere willekeurige hond het gedrag van jouw hond negeert.

En dan kom ik toch ook weer terug op het stukje oogcontact maken of kijken. Juist daar zit de communicatie al tussen de honden vanwaar ze een ander aftasten qua contact en lichaamshouding.
Je geeft zelf aan, dat Moos dan tóch reageert met gek doen en blaffen aan de lijn.

Maar je hebt al gezegd dat je de laatst aangedragen manier van de hondenschool en eigenaar wilt volgen. En ik hoop dat dat zijn uitwerking gaat krijgen.

Zelf zou ik daar nog steeds niet voor kiezen, ik zou dat stukje laten kijken en te laat ingrijpen waardoor hij uitvalt en dat straffen gewoonweg niet doen.
Omdat je m.i. dan helemaal een negatieve associatie legt met passeren of (op afstand) tegemoet treden van andere honden.

Als je het dan toch wel zo wilt gaan doen met andere honden omdat je die confrontatie niet uit de weg wilt gaan nu, en mensen willen meewerken. Dan zou ik eigenlijk nog eerder de hond in de zit laten gaan en andere mensen 2x laten passeren met honden die hem negeren, op ruime afstand. Bij geen reactie vanuit je zittende hond, kun je dat belonen en zelf de andere kant oplopen daarna.

Maar n.a.v. wat je vertelt denk ik dat jouw hond gewoonweg daar nog helemaal niet aan toe is om nu al die confrontatie met andere vreemde honden te hebben.
En daarbij, als je dus wel een keer een hond treft die ook van leer trekt, dan ben je verder van huis.
Dan kun je beter als je dan al wilt oefenen dit met baasjes en honden doen die mee willen werken en waarvan de honden dus ook totaal zich niets van het gedrag van jouw hond aantrekken.
Maar het achter een hond aan lopen zie ik eigenlijk de toegevoegde waarde niet van. M.i. heeft jouw hond juist wat meer moeite met honden die hem tegemoet komen.
Zou echt eerder gaan insteken op hem het vertrouwen geven dat hij niets moet of hoeft met die honden. En dus eigenlijk advies van Ranetje en Budkes :mrgreen:

Maar ook terugkomend op dat trainingsveld, reageerde hij niet tot nauwelijks zei je. Deed je daar dan oefeningen of was je daar alleen aanwezig om te kijken en om te laten ervaren aan de mensen die meekeken hoe zijn gedrag was/zou zijn?
Laatst gewijzigd door blondie op 10 jul 2020 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
blondie
Zeer actief

malinois schreef:
blondie schreef:Ik had ook nog wel een vraag/opmerking over het stukje van acceptatie van blaffen van andere honden en wat de gt daarover heeft gezegd.
Maar ik durf niet meer..
:pffff:
Ik had al gepost nadat ik deze uitermate charmante opmerking van jou las.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

blondie schreef:
malinois schreef:
Maar ik durf niet meer..
Je kent me toch :mann:
Goedzo!!
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Lothian schreef:Juist ja. Het hondenforum is "geen Libelleforum" en "recht voor z'n raap" maar als Cuddie_ een beetje terugbijt is het wijvengezeik. Het zal wel weer :lol1:
Ik heb het heel niet over cuddie. Volgens mij was ik met haar weer over tot de orde van de dag.
Maar inderdaad, dat eeuwige aangevallen voelen is typisch voor sleuven.
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Vooruit, daar heb je gelijk in.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

malinois schreef:
blondie schreef:
malinois schreef:
Maar ik durf niet meer..
Je kent me toch :mann:
Goedzo!!
Nou goed, het enge/verwarrende is natuurlijk wat ik al eerder ook hier heb gezegd.
Je reageert vanuit een eigen ervaring, of ook vanuit lessen die je zelf door de jaren heen hebt meegekregen en soms hebt toegepast op eigen honden. Of ook soms bij mensen met honden uit eigen omgeving.

Mijn eerdere opmerking over afleiden bijvoorbeeld, daar hadden anderen juist weer een hele andere visie op.

Zelf vind ik dit een uitermate interessant topic, met weer heel veel verschillende inzichten.
Maar denk zeker dat mensen die zoeken op "uitvallen" aan dit topic ook veel kunnen hebben.

Net als het topic over jagen en jaaggedrag eigenlijk. Daarin staan ook ontzettend veel inzichten van hoe mensen met specifieke honden en gedrag daarmee om zijn gegaan.
Er is nooit 1 weg die naar Rome leidt, en geen enkele hond of ras gedraagt zich op een zelfde manier, of is op een zelfde manier te trainen.

Voor mijzelf heb ik eigenlijk wel altijd een belangrijk iets, dat is proberen te voorkomen dat een hond datgene kan doen wat je niet wenselijk vindt.
Ik blijf altijd zeggen dat als ze continue kunnen vervallen in bepaald gedrag, terwijl je aan het trainen bent om het om te buigen/af te leren, dan sta je weer 1-0 achter.
Dat had ik met jagen, dat heb ik gehad als honden mijn herders weer in de poten konden bijten en ik te laat was om dat te voorkomen etc..

Het actie=reactie of reactie=actie daar ben ik me door mijn (vorige) honden zo regelmatig van bewust geworden dat ik daar juist vaak zelf de nadruk op leg.

En zeker niet iedereen zal dat gevoel met mij delen, maar dat is hoe ik het zie en op basis daarvan probeer ik op te voeden.

En daarbij.. ik heb zo mijn eigen issues.. :oeps: kittens en de honden :oeps:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Lothian schreef:Juist ja. Het hondenforum is "geen Libelleforum" en "recht voor z'n raap" maar als Cuddie_ een beetje terugbijt is het wijvengezeik. Het zal wel weer :lol1:

Jep. Eerst wat honden wegdoen en andere rassen nemen en dan mag ze beginnen meepraten.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Ja terugbijten is niet gewenst , sowieso even je tanden laten zien is al voldoende voor een totale meltdown bij sommige :mrgreen:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
dagmar88
Zeer actief

Lothian schreef:Vooruit, daar heb je gelijk in.
:love:
Cuddie_
Zeer actief

malinois schreef:
Cuddie_ schreef:
'Omdat het kan'... waarschijnlijk.
Je hebt hier de ruimte om, veilig van achter je pc, te zeggen wat je wilt en hoe je het wilt.. Sommigen maken daar gewoon erg graag gebruik van.
Misschien willen zij zich hier gewoon gehoord voelen omdat zij zich in real life niet gehoord voelen? :wink:
Mocht je t over mij hebben helaas voor jou, zo ben ik, hier, in t dagelijks leven gewoon altijd direct en draai er niet omheen. Hahaha ja ik wordt echt niet gehoord in mn echte leven, ik ben een heel verlegen vogeltje :mann:
Op het moment dat ik 'ik wordt' lees dan haak ik af.
Cuddie_
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Omdat ze je niet aardig vinden ?
Cuddie_
Zeer actief

Catho schreef:Ik heb een uitvaller van maar 35 kilo. Zo uit 't asiel geplukt dus we wisten waar we aan begonnen, wat 't ergens makkelijker maakt ;) Maar echt niet dat ik daarmee kon (of ging) oefenen toen ze nog zo hoog in d'r stress zat. Ik heb veel betere ervaring met eerst de stress er uit lopen en alleen maar situaties aanbieden waar het sowieso goed gaat. Ze wist namelijk, oprecht, niet wat het alternatieve gedrag was wat we wilden zien. Ze kon het niet laten zien en wij konden het niet aanleren als ze eenmaal uitviel.
Dus dat betekende elke dag voor vijf uur 's ochtends op pad en maar lopen. De auto pakken naar aanlijngebieden waar vrijwel niemand komt. De lege plekken opzoeken.

Leuk? Neuh, niet altijd, zeker niet in de regenachtige winter.

Maar, zo bouwde ze wel de ervaring op hoe een wandeling hoort te gaan. Op de baas letten levert je altijd iets op en er gebeurt niks, dus ze hoefde niet al bij voorbaat op 'scherp' te staan. Pas toen dat er in zat konden we eens denken aan oefenen met andere honden en de afstand kleiner maken. Ja, ik had haar mogelijk wel eerder met andere honden in aanraking kunnen laten komen en dan op d'r sodemieter geven...maar dat was niet eerlijk, want ze wist het alternatieve gedrag niet en als ze het had geweten kon ze het domweg niet toepassen omdat haar emmer veel te vol zat.

Nu, na anderhalf jaar, weet ze wat de verwachtingen zijn en is ze ook in staat zich te focusen op het vertonen van het gewenste gedrag, te weten je mond houden en je kipje opeten terwijl we omdraaien. Ik denk dat je met die aanpak van rust creëren echt veel meer gaat bereiken, 't zal alleen even duren, maar het is op de lange termijn veel meer waard :ok: Je gaat altijd houden dat er toch ineens ergens een hond los loopt, maar die momenten gaan vanzelf minder stress veroorzaken als de stress-emmer al niet vol zit. Zelfs Saba kan dat nu hebben -- wij en zij zijn er niet per se blij om als het gebeurt omdat we nou net gebieden opzoeken waar de hond niet los mag en dan gebeurt 't toch, maar juist omdat de 'hoogspanning' er af is kan ze het hebben en mompelt ze wat binnensmonds :mann:
Bedankt voor je reactie.
Ik begrijp wat je bedoelt. Zal ook zeker zo kunnen werken.
Ik heb mijn hond ook 5 dagen totale hond-vrije rust gegeven om even weer te ontladen, voor we weer verder gingen.

Daarnaast ga ik nu graag verder met de aanpak van iemand die daadwerkelijk zijn gedrag en ons als combinatie gezien heeft. Niet dat hier geen nuttige tips zijn geweest hoor, integendeel. Maar ik heb altijd meer vertrouwen in de ervaringen en inzichten van een doorgewinterde leo-eigenaar, die tevens hondenschoolhouder is... dan dat ik er hier op een forum maar iets uit moet pikken van de 5 verschillende soorten aanpakken. En dat is helemaal niet verkeerd bedoelt verder.
Cuddie_
Zeer actief

blondie schreef:Het blijft natuurlijk lastig als je zoveel verschillende adviezen krijgt, en ik snap dat je dan eerder geneigd bent om advies van mensen die in real life meekijken, en die het ras kennen wilt volgen.

Daar heb je gelijk in ja.

Daarbij, er zit een wezenlijk verschil tussen recht voor zijn raap zijn, of gewoonweg asociaal zijn. Ik ben ook recht voor zijn raap, hier, IRL... maakt niet uit.
Maar ik probeer het wel netjes te houden. Ik probeer op iedereen te reageren, ongeacht of ik het er mee eens ben of niet en ik probeer dat op een respectvolle en onderbouwde manier te doen.
Sommigen hier zijn gewoon écht niet oke bezig, dan stopt bij mij ook het fatsoen.
Cuddie_
Zeer actief

Maar ik durf niet meer..
En waarom zou je niet durven?
Ik heb op iedereens vragen gewoon netjes gereageerd hoor.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”