Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nooit kwispelen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond
Aantal honden: 3

Nooit kwispelen

Ongelezen bericht door Jits90 »

De jongste telg dus. Sinds dat ze hier is (september jl), heb ik haar nog nooit zien kwispelen.
In het begin was ze natuurlijk ook heel zielig en moest ze echt opknappen en wennen. Ter opfrissing: bij de vorige eigenaar werd ze steeds gepest door de andere honden, mocht niet eten, slapen, spelen. Vacht heel uitgetrokken. Ze kwam amper buiten en kreeg op haar donder als ze binnen iets deed. :blauwoog:
Flink wat liefde en vreet erin heeft wonderen verricht, ze ziet er weer uit om door een ringetje te halen. Gelukkig is ook de giardia verdwenen na 4 fikse kuren pillen.
Ook qua gedrag is het echt verbeterd. Waar ze eerste hele dagen met een wazige blik op een kleedje lag, speelt ze nu naar hartelust met speelgoed, Noa en ons. Ze zeurt om maar bij ons op schoot te mogen voor kietels of spelen. In november was er het eerste blije bekkie met wandelen, sinds een week of 3 ook als ze op de bank ligt bij ons (dat typische Keeshonden-bekkie, zo'n lachje met dat tongetje eruit). Ze ziet er oprecht gelukkig uit als ik naar haar kijk :lief:
Maar ze kwispelt niet.

Staartje ligt volgens rasstandaard gekruld op de rug. Ze laat 'm hangen als ze triestig is (drolletje wat in de vacht hangt of een berisping bij stout gedrag). Het beweegt wel in haar bewegingen mee. Maar geen kwispel.
Hondentaal gaat haar goed af, ze is de meest sociale van de hoop hier. Ook met vreemde honden.

Heb ik een kwispelloze-hond? Een mutatie in de uiting van blijdschap?
Dit is gewoon uit nieuwsgierigheid, want Google geeft me niks :engel:
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Nooit kwispelen

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Misschien is ze nog niet helemaal zo ver dat ze kan kwispelen. Misschien toch nog spanning of iets?
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco kwispelt ook heel weinig. Was heel erg wennen, want Boomer kwispelde altijd. Gait kwispelt wel heel regelmatig, dus die zit er tussenin wat dat betreft.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook dacht .. kan ze het lichamelijk wel...? Dus: ik zou iets medisch uit willen sluiten... denk ik....

Kijk, an sich zou ik er prima mee leven als een hond niet kwispelt, als hij maar blij is maar het is zo'n onderdeel van hondentaal... als er helemaal niet gekwspeld wordt... apart zeg maar.

Suzanne
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Tiba kwispelt ook niet en dat komt door haar rug. Maar die is 14 en heeft versleten knieën en dat is ze zelf gaan corrigeren in haar houding, waardoor de onderrug is gaan vastzitten. Ze sloft ook met haar achterpoten.

Bij een jonge hond zou ik het laten checken bij een tweede lijn DA om iets lichamelijks uit te sluiten.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Wat raar. Ze kwispelen hier trouwens alle drie niet uit vrolijkheid.
Alleen als ze iets van mij of elkaar willen, of in de communicatie naar andere honden.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik zou er zeker even naar laten kijken om een medische oorzaak uit te sluiten. Wel herken ik iets in je verhaal, Amoz kwispelde eigenlijk ook nooit het eerste halfjaar bij mij. Zijn staart was beweeglijk genoeg en hield hij in allerlei verschillende houdingen, maar kwispelen deed hij niet, ook niet in de communicatie met andere honden. Op een dag zag ik hem opeens kwispelen toen ik thuiskwam en daarna zag ik hem steeds vaker kwispelen. Maar nog steeds kwispelt hij veel minder dan al mijn andere honden.
dagmar88
Zeer actief

DeDiana schreef:Maar nog steeds kwispelt hij veel minder dan al mijn andere honden.
Zal toch dat stukje poolhond zijn?

Niko z'n staart stond zelden stil. Tot kapot slaan tegen de muren en deurposten aan toe :roll:
Ook heel gevoelig voor koudwaterstaart, daar zat volgens mij wel een link.
Echt een brede vrolijke kwispel doen Naap en zijn ouders nooit. Ze vertellen wel van alles met die staarten.
Bij de dubbele krulstaartjes is de beweging veel beperkter. Als ze sip zijn laten ze hem inderdaad hangen. Verder ligt hij op de rug. Met kwispelen schudt dat krulletje een beetje heen en weer.
Hun gemoedstoestand kunnen ze er niet echt mee overbrengen. En borstelen kunnen ze ook al niet.
Ik heb niet het idee dat het ze hindert.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

dagmar88 schreef:
DeDiana schreef:Maar nog steeds kwispelt hij veel minder dan al mijn andere honden.
Zal toch dat stukje poolhond zijn?

Niko z'n staart stond zelden stil. Tot kapot slaan tegen de muren en deurposten aan toe :roll:
Ook heel gevoelig voor koudwaterstaart, daar zat volgens mij wel een link.
Echt een brede vrolijke kwispel doen Naap en zijn ouders nooit. Ze vertellen wel van alles met die staarten.
Bij de dubbele krulstaartjes is de beweging veel beperkter. Als ze sip zijn laten ze hem inderdaad hangen. Verder ligt hij op de rug. Met kwispelen schudt dat krulletje een beetje heen en weer.
Hun gemoedstoestand kunnen ze er niet echt mee overbrengen. En borstelen kunnen ze ook al niet.
Ik heb niet het idee dat het ze hindert.
Geen idee, ik dacht eigenlijk altijd dat het met zijn achtergrond te maken had, zeker aangezien hij nu wel wat vaker kwispelt (alsof hij dat pas op latere leeftijd heeft geleerd?). Maar inderdaad geen brede kwispel, het is een veel subtielere beweging van de staart dan bij mijn andere honden. Het is meer de houding van de staart waaraan je zijn gemoedstoestand kunt zien, dan de beweging.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Diem kwispelt wel als een nieuwe met z'n krulstaart :lol1:
Niet naar honden geloof ik, dan ligt de staart stil in krul.
Wel naar het handjevol mensen die hij als eigen beschouwt. Bij begroeting/knuffelen vooral. En als ik hem vrolijk vertel dat hij de beste en liefste is gaat het kontje zelfs even mee heen en weer :lief:
Hij kwispelt ook als kalmeringssignaal. Dat is dan met kop laag en zenuwachtiger. Dat is als ik met de tanden,- of haarborstel aankom :blauwoog:
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Nanna schreef:Ik heb drie honden met een krulstaart. En die kwispelen ook lang niet zoveel als mijn exponenten met een lange staart. Terwijl ze wel vaak heel blij zijn.
Misschien is het wel lastiger om te kwispelen met zo'n stevige krul in je staart.
Dit zie ik ook bij onze keeshonden. Maar ze kwispelen wel iets, dan schudt dat toupetje op hun rug gewoon wat heen en weer, en dat herken je dan wel. Helemáál niets van dat zou ik wel gek vinden.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Nanna schreef:Ik heb drie honden met een krulstaart. En die kwispelen ook lang niet zoveel als mijn exponenten met een lange staart. Terwijl ze wel vaak heel blij zijn.
Misschien is het wel lastiger om te kwispelen met zo'n stevige krul in je staart.
Misschien wel een poolhonden ding?

De wawas met hun krulstaart staan de hele dag opgewekt te kwispelen.

We hebben hier een Saartje met haar kwispelstaartje. Dat blijft maar kwispelen :wink: dus denk niet dat dat met een krulstaart moeilijker gaat.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

Kodi is een kruising husky met een lichte krul staart, hij draagt hem in huis nooit echt hoog maar buiten wel.
Hij kwispelt ook bijna nooit. Ja als ik thuis kom heel ff. Maar zoals mijn jolige Leo nope. Donna had ook een krulstaart en nu ik er zo over nadenk die kwispelde ook niet veel..... Ik zou het wel tzt ff na laten kijken maar verder geen idee
Groetjes Heidi
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Jits90 schreef:Ook qua gedrag is het echt verbeterd. Waar ze eerste hele dagen met een wazige blik op een kleedje lag, speelt ze nu naar hartelust met speelgoed, Noa en ons. Ze zeurt om maar bij ons op schoot te mogen voor kietels of spelen. In november was er het eerste blije bekkie met wandelen, sinds een week of 3 ook als ze op de bank ligt bij ons (dat typische Keeshonden-bekkie, zo'n lachje met dat tongetje eruit). Ze ziet er oprecht gelukkig uit als ik naar haar kijk :lief:
Maar ze kwispelt niet.
Het zou kunnen zijn dat ze nog steeds niet genoeg op haar gemak is (bij Willem duurde het eeuwen voor hij af en toe een kwispel liet zien, die staart zat meestal aan zijn buik geplakt) maar als ik lees wat ze al wel allemaal doet en durft dan vind ik dat niet zo logisch. Ik zou het dus toch even na laten kijken. Als er dan geen noodzaak blijkt voor een heel blik aan onderzoeken dan is dat mooi en wie weet gaat ze in het komende half jaar toch ineens kwispelen, maar liever toch even een arts naar laten kijken nu.
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Beweegt de staart wel bij communicatie onderling?
En mag je aan de staart zitten zonder stress?
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Onze laika kwispelde als een idioot met die krulstaart en ook Sáncho heeft een heel beweeglijke krul dus ik denk niet dat het met krul of poolhond te maken heeft. Misschien een kwestie van spieren of missende communicatie.
dagmar88
Zeer actief

Marie-Josée schreef:Onze laika kwispelde als een idioot met die krulstaart en ook Sáncho heeft een heel beweeglijke krul dus ik denk niet dat het met krul of poolhond te maken heeft. Misschien een kwestie van spieren of missende communicatie.
Poolhonden zijn vaak :roll: volwassener in hun communicatie.
Blij kwispelen is wolvenpuppy gedrag en dus ingefokt. Waarschijnlijk niet bewust, maar als gedraging die met ander wenselijk gedrag meelift.
Havanezers hebben dan wel een krulstaart, het is een heel andere staartdracht dan van een dwergkees. Geen stijve kurkentrekker.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Zinodo schreef:Ik heb twee honden met een krulstaart en die kunnen allebei kwispelen dat het plezier ervanaf vliegt :lol1: maar zij hebben niet van die belachelijk strak gekrulde varkensstaartjes dus misschien is dat het wel. Maar wat ik waarschijnlijker vindt voor zo’n ukkie die gepest werd is een oude blessure of breuk. Het is maar een mini en zo’n breuk kan vast onopgemerkt voorbij gaan als zo hard pesten toegestaan is in een huishouden. :19:
Dat lijkt me ook waarschijnlijk.
JML
Zeer actief

Ongelezen bericht door JML »

Maddox kwam als herplaatser bij ons. De eerste 8 maanden kwispelde hij ook niet.
Toen zag ik ineens een keer buiten een hondje dat durfde te ‘rennen’ en bleek dat hij een hoge (Krul) staart had... en daarmee kon kwispelen!
Was heel raar als je al 8 maanden een afhangende staart ziet en dat niet als optie had bedacht!
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik heb 3 krulstaarthonden en Dumás kwispelt wel maar heel weinig. Eigenlijk alleen naar loopse teven :LOL: Fiji heeft een iets strakkere krul nog dan Dumás maar zij kwispelt enorm veel. Of nouja, wij noemen het helicopteren want haar hele staart draait :LOL: Csiva kwispelt ook veel. Ik zou zeker het medisch uitzoeken.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Hier ook een krulstaart en hij kwispelt niet zoals de gemiddelde labrador als we aan het wandelen zijn of aan het trainen, dat zie ik andere honden wel doen. Dan ligt zijn staart stil. In interactie kwispelt hij wel, variërend van de brede blije kwispel tijdens begroetingen tot de snelle, losse maar korte kwispel als hij iemand uitdaagt voor een spel bijvoorbeeld.
Afbeelding
Jits90
Zeer actief

De andere twee Keeshonden hier kwispelen de hele dag door om het minste, dus dan is het heel vreemd als er een niet kwispelt.
Ze gebruikt haar staart verder wel hoor. Ligt laag als ze bang of onzeker is, veert weer op als je haar dan gerust stelt. Ik mag er helemaal aan zitten, overal knijpen en buigen. Voelt als een normale staart. Bij pijnprikkel is ze heel beledigd en trekt ze weg, dus denk dat het gevoel ook normaal zit.

Dinsdag moet ze toch naar de dierenarts om wat aan haar piranha-tandjes te laten doen (bijna alles dubbel :blauwoog: ), zal dan ook vragen haar staart na te kijken.
Jits90
Zeer actief

Update!
Gisteren heeft ze voor het eerst een mini-kwispel gegeven :I:
Ik kwam thuis uit m'n werk en ze zat op de bank (kan ze niet zelf af, vriend lag erbij). Na het aaien van de andere twee loop ik naar d'r toe en verrek, een kwispeltje. Maar drie keer heen-en-weer en heel twijfelend, maar toch overduidelijk. :lief:

Destijds bij de check was er ook niets bijzonders gevonden, staartje en rug/nek waren in orde.
JML
Zeer actief

Ongelezen bericht door JML »

Jaaaaa!!! Zo'n klein kwispeltje is dan toch heel groots! Leuk!
Wie weet bevalt het haar ook wel, ga je het vaker zien!
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Wat leuk dat ze eindelijk een kleine kwispel laat zien.
Lucky heeft een hele strakke krul in haar staart die ze ook nog eens strak op haar rug draagt. Tel daarbij op dat het haar aan de staart en het haar op haar rug erg lang is. Ze kwispelt wel maar je ziet het bijna niet. Als ja haar dus niet goed kent dan zou je denken dat ze niet kwispelde.
Afbeelding
gevni havanezers
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Wat fijn, hopelijk gaat ze het meer doen.
dagmar88
Zeer actief

:D Hopelijk krijgt ze de smaak te pakken. Blijft toch wel bijzonder dat het zo lang heeft geduurd.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”