Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jagen... beetje vastgelopen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Re: Jagen... beetje vastgelopen

Ongelezen bericht door lucie »

DeDiana schreef:Het gaat nog steeds hartstikke goed hier. Tegenwoordig loopt Amy bijna altijd aan een losse sleeplijn mee in het bos. Ik hoef niet meer echt te sturen of in te grijpen, haar hooguit eens te zeggen dat ze moet wachten als ze wat te ver gaat. Ze blijft nu eigenlijk zonder sturing gewoon netjes in zicht en mag dus ook weer wat meer naast het pad lopen, zolang ze maar niet echt in de bosjes verdwijnt. Op overzichtelijke plekken mag ze wat meer ruimte nemen en komt dan netjes als ik haar roep. Het is heerlijk ontspannen wandelen zo voor ons allebei en het is het afgelopen jaar niet meer voorgekomen dat ze hem gepeerd is, dus ik ben heel tevreden :D

https://www.youtube.com/watch?v=2aRToakgdK8
heerlijk zeg! zelfs bij een jager als zij is het dus nog aan te leren :ok:

Kailen idem: niet meer verdwenen en blijft keurig op het pad. Ook bij overstekend wild kan ik hem nog verbaal tegenhouden. Maar bij boerderijen doe ik hem toch aan de lijn want er is altijd een kans op een kat, kippen of schapen en dan sta ik niet voor hem in. Maar goed, da's dan een kleine moeite.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

lucie schreef:
DeDiana schreef:Het gaat nog steeds hartstikke goed hier. Tegenwoordig loopt Amy bijna altijd aan een losse sleeplijn mee in het bos. Ik hoef niet meer echt te sturen of in te grijpen, haar hooguit eens te zeggen dat ze moet wachten als ze wat te ver gaat. Ze blijft nu eigenlijk zonder sturing gewoon netjes in zicht en mag dus ook weer wat meer naast het pad lopen, zolang ze maar niet echt in de bosjes verdwijnt. Op overzichtelijke plekken mag ze wat meer ruimte nemen en komt dan netjes als ik haar roep. Het is heerlijk ontspannen wandelen zo voor ons allebei en het is het afgelopen jaar niet meer voorgekomen dat ze hem gepeerd is, dus ik ben heel tevreden :D

https://www.youtube.com/watch?v=2aRToakgdK8
heerlijk zeg! zelfs bij een jager als zij is het dus nog aan te leren :ok:

Kailen idem: niet meer verdwenen en blijft keurig op het pad. Ook bij overstekend wild kan ik hem nog verbaal tegenhouden. Maar bij boerderijen doe ik hem toch aan de lijn want er is altijd een kans op een kat, kippen of schapen en dan sta ik niet voor hem in. Maar goed, da's dan een kleine moeite.
Fijn dat het bij Kailen ook nog steeds zo goed gaat!
Bij overstekend wild heb ik niet de illusie dat ik Amy kan tegenhouden, dat zichtjagen is bij haar toch wel sterker dan wat dan ook, dus op plekken waar echt veel wild zit, houd ik de lijn wel vast. We zijn wel veel aan het oefenen met paarden en dat gaat nu ook goed, ze kan ontspannen blijven zitten en rustig kijken als een paard (rustig) passeert. Ik ben wel heel blij dat ze nu het grootste deel van de wandelingen gewoon los kan lopen zonder dat ik haar daarbij steeds hoef te entertainen, bij de les moet houden of me met haar moet bemoeien. Ze maakt nu zelf de goede keuzes en dat scheelt zo enorm veel! Eigenlijk heeft het me verbaasd hoe snel ze begreep wat de bedoeling was (in zicht en in de buurt blijven) en hoe makkelijk ze zich daaraan heeft aangepast. Ze is nog steeds wel veel spoortjes aan het uitwerken, maar omdat ze weet dat ze er toch niks mee mag, is de intensiteit echt heel anders nu.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

het lijkt me inderdaad voor jou stukken prettiger als je haar niet per se hoéft te entertainen, en dat ze nu toch een fijne wandeling heeft. Mij heeft het ook verbaasd hoe makkelijk Kailen het uiteindelijk oppikte, dat ie niet meer van het pad mag. Zijn wandelingen zijn denk ik nu wel wat minder intens, maar dat moet dan maar. Hij lijkt er niet heel erg mee te zitten en hij is tenslotte ook al weer ruim 9. Liever dat ie lekker los mee kan, zij het met enige restricties, dan altijd aan de lijn. Of het alternatief: dat ie steeds met de horizon verdwijnt.

Overigens kon ik Lizzy in haar jonge(re) jaren ook niet tegenhouden bij overstekend wild. Als ze gaat, dan gaat ze. Maar bij haar was het toch anders. Ze komt altijd snel terug, weet waar je bent, en gaat niet eindeloos sporen uitwerken. Daar heb ik mij (hier althans, zonder drukke wegen ed) nooit zo druk om gemaakt. Proberen te voorkomen: ja, maar mocht het gebeuren, ook geen ramp.
Kailen echter verdween gewoon urenlang als het aan hem lag; voor hem is sporen uitwerken een sport op zich. Blij daarom dat ik dit nu met hem heb kunnen bereiken.
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Leuk om te lezen dat het zo goed gaat met jullie, Diana en Lucie :ok:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Weer eens een update om te laten weten dat het nog steeds goed gaat :cheer:

Amy loopt nog steeds met een sleeplijn achter zich aan, maar ik hoef haar niet meer te sturen om op het pad of in de buurt te blijven. Ze snapt nu prima wat de bedoeling is en doet dat eigenlijk ook gewoon heel braaf. Ze snuffelt nu ook steeds meer als een 'gewone hond' :F: in plaats van alleen maar overal spoortjes uit te werken. De sleeplijn laat ik er wel aan hangen, zodat ik in kan grijpen als er wel een konijn vlak voor onze neus het pad op schiet: filmpje.
Maar haar reactie daarop is nu al zo veel gematigder, dat ze uit zichzelf heel snel weer kalmeert en we na ongeveer een minuutje onze wandeling weer ontspannen voort kunnen zetten. Heel wat anders dan met een hysterisch blaffende, op haar achterpoten staande hond in jachtmodus die daar nog minstens een uur in blijft hangen je wandeling te moeten vervolgen.

Het is ook wel bemoedigend om te zien dat ze in een reflex wel achter het konijn aan wil schieten, maar dat ze toch heel snel weer gaat nadenken in plaats van alleen maar reflexmatig te reageren. Dat biedt in ieder geval perspectieven voor de toekomst om verder mee te werken :ok:
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Fijn dat het zo goed gaat Diana :ok:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Nerazi »

Wat fijn, Diana! Dat zijn de momentjes. En, de wonderen zijn de wereld nog niet uit hoor. Vorige week liep ik met Nila in de uiterwaarden, even een stukje los volgen. Schieten er zo 2 konijnen voor ons weg en Nila? Niks. Noppes. Ik zag haar reageren want haar hele lijfje spande aan maar ze bleef volgen.

Het is ook gewoon relaxt om precies wat je zegt, niet een half uur lang met een hond die strak staat van de geurtjes rond te lopen.

Go Amy, echt super knap van jullie!
DeDiana
Zeer actief

Nerazi schreef:Wat fijn, Diana! Dat zijn de momentjes. En, de wonderen zijn de wereld nog niet uit hoor. Vorige week liep ik met Nila in de uiterwaarden, even een stukje los volgen. Schieten er zo 2 konijnen voor ons weg en Nila? Niks. Noppes. Ik zag haar reageren want haar hele lijfje spande aan maar ze bleef volgen.

Het is ook gewoon relaxt om precies wat je zegt, niet een half uur lang met een hond die strak staat van de geurtjes rond te lopen.

Go Amy, echt super knap van jullie!
En ook knap van jullie! :lol1:

Wat betreft dat vetgemaakte: klopt :ok: Ik wist eigenlijk niet zo goed wat mijn 'doel' was toen ik dit topic ooit opende, maar ik denk achteraf dat dit het was: dat we meer ontspannen konden wandelen, dat ik Amy meer vrijheid kon geven - uiteraard wel binnen bepaalde kaders die zij als jagende en ook daadwerkelijk killende hond gewoon nodig heeft om de omgeving veilig te houden - en dat ze niet constant maar in die jaagmodus zou zitten.
Ik kon me destijds niet eens een Amy voorstellen die niet voortdurend bezig was met zoeken, met haar neus, op zicht, alles om maar beestjes te vinden waar ze op kon jagen. Nu reageert ze natuurlijk heus nog wel eens op een interessant geurtje of een hagedisje dat in het gras wegschiet (de muizenjacht heeft hier in Spanje plaatsgemaakt voor hagedissenjacht), maar dat is omdat ze er dan toevallig op stuit, niet omdat ze er zelf constant obsessief naar op zoek is. Dat maakt al zo'n enorm verschil, waardoor het wandelen gewoon veel meer ontspannen is.
Die sleeplijn blijft er wel aan hangen, want ze was natuurlijk wel achter dat konijn aangegaan als ze los was geweest, de kans is groot dat ik net te laat was geweest met roepen. En zeker als ik met meerdere honden wandel; dan moet ik mijn aandacht verdelen en is de kans nog groter dat ik het te laat zie.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Leuk zo'n update!.
Ik zat nog even van begin af aan weer te lezen even snel, en ook reacties van andere mensen erop of mensen die ook tegen bepaalde dingen aanliepen/lopen.
Er is gewoon nooit een passende oplossing voor 1 specifieke hond, maar bepaalde manieren en visies van anderen maken dat je voor jezelf kunt kijken wat dan wel zou kunnen werken of werkt voor jou en je hond als je ergens tegenaan loopt.
Dat vind ik wel vrij fijn aan dit topic, er zijn meerdere mensen die met verschillende rassen tegen bepaalde dingen aanliepen, of van meet af aan bewust zijn van bepaalde gedragingen die een bepaald ras met zicht mee kunnen brengen.
En vanuit die perspectieven zijn handvatten gegeven vanuit mensen hun eigen ervaring met bepaalde manieren of een bepaalde visie.
Mocht iemand nog eens op dit topic stuiten, dan staan er genoeg adviezen en invalshoeken in, in ieder geval.
DeDiana
Zeer actief

blondie schreef:Leuk zo'n update!.
Ik zat nog even van begin af aan weer te lezen even snel, en ook reacties van andere mensen erop of mensen die ook tegen bepaalde dingen aanliepen/lopen.
Er is gewoon nooit een passende oplossing voor 1 specifieke hond, maar bepaalde manieren en visies van anderen maken dat je voor jezelf kunt kijken wat dan wel zou kunnen werken of werkt voor jou en je hond als je ergens tegenaan loopt.
Dat vind ik wel vrij fijn aan dit topic, er zijn meerdere mensen die met verschillende rassen tegen bepaalde dingen aanliepen, of van meet af aan bewust zijn van bepaalde gedragingen die een bepaald ras met zicht mee kunnen brengen.
En vanuit die perspectieven zijn handvatten gegeven vanuit mensen hun eigen ervaring met bepaalde manieren of een bepaalde visie.
Mocht iemand nog eens op dit topic stuiten, dan staan er genoeg adviezen en invalshoeken in, in ieder geval.
Ja, ik vind die verschillende invalshoeken juist ook heel waardevol en uiteindelijk heb ik daardoor een manier gevonden die voor ons werkte.
Ik denk dat dit soort kwesties uiteindelijk altijd maatwerk zijn, niet alleen alle honden zijn verschillend, maar ook alle bazen en dus de aanpak waar je je goed bij voelt.

Wat ik in de post hierboven ook al schreef en wat voor Amy heel kenmerkend was, was dat het constante zoeken naar beestjes bij haar een groot onderdeel was van haar jaaggedrag en achteraf bezien ook een van de zaken die het met haar zo lastig maakte. Dan kun je een hond hebben die uitstekend luistert, maar zodra je haar vrij gaf, was ze direct weer aan het zoeken, dus jagen, dus in jaagmodus, dus hyperalert, constant klaar voor actie. En dan vond ze ook nog áltijd wel wat, wat ook niet gek is als je álles als mogelijke prooi beschouwt. De enige manier om haar uit die jaagmodus te houden destijds, was constant haar aandacht vasthouden met spel, actie en opdrachten vanuit mij, wat uiteindelijk ook niet te doen is urenlang elke dag en wat ook geen echte vrijheid voor haar betekende.
Nu dat constante op zoek gaan naar beestjes is afgevlakt, is ook de hele intensiteit veel minder: ze is meer ontspannen, waardoor ze ook weer veel minder heftig reageert als ze wel eens iets spot, ze staat niet meer constant in de startblokken, het is niet meer zo dat elke stap die ze buitenshuis zet met de gedachte is: we gaan op jacht. Dat is veruit de grootste winst die we hebben behaald, maar daar zijn jaren overheen gegaan - dat is natuurlijk een totale mindset en een heel sterk basisinstinct dat langzaam maar zeker moet slijten en waar ook maar langzaam iets anders voor in de plaats is gekomen (ontspannen wandelen zonder daarbij per se te hoeven jagen).

Daarnaast is Amy ook wel een geval apart misschien met haar sterke neiging tot zelfstandig jagen en ook duidelijke zichtjagerstrekjes, haar explosiviteit, doorzettingsvermogen en killersinstinct, maar daarnaast ook een ontzettend braaf en volgzaam hondje, heel pienter, met een grote wil tot samenwerken en ook erg gevoelig voor mijn goedkeuring. Zij haalt veel zelfvertrouwen uit mijn bevestiging en een correctie die zij niet begrijpt, is een enorme deuk in haar vertrouwen, zowel in zichzelf als in mij. Die gevoeligheid maakte het ook wel eens lastig, maar uiteindelijk betekende dat ook dat zij het door subtiele en consequente aanwijzingen eigenlijk allemaal heel vlot oppikte, terwijl het toch om erg ingesleten (en waarschijnlijk ook wel aangeboren) gedragspatronen ging.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”