Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Twaalf rassen alvast ´de sjaak´

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Twaalf rassen alvast ´de sjaak´

Ongelezen bericht door laeken »

Tadaaaa, open neus en goede neus. Plaatje en een echte Franse bull. Zo lust ik ze zelfs.

Afbeelding
Afbeelding
Soeb88
Zeer actief

Ongelezen bericht door Soeb88 »

Oke, en hoe zie je dat dan voor je, er wordt dan niks meer geïmporteerd, en niks meer gefokt... wat met de pups die toch geboren worden van eigenwijze fokkers? de pitbull is tenslotte ook nooit uitgestorven die pups werden gewoon bij de fci honden gelegd en gechipt etc.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

laeken schreef:Tadaaaa, open neus en goede neus. Plaatje en een echte Franse bull. Zo lust ik ze zelfs.

Afbeelding
Is van deze de kop-snuitverhouding bekend? Want zo veel verschil met die ik eerder liet zien is er ook weer niet en die was slechts 0.25, dus afgekeurd.
laeken
Zeer actief

Domor schreef:
laeken schreef:Tadaaaa, open neus en goede neus. Plaatje en een echte Franse bull. Zo lust ik ze zelfs.

Afbeelding
Is van deze de kop-snuitverhouding bekend? Want zo veel verschil met die ik eerder liet zien is er ook weer niet en die was slechts 0.25, dus afgekeurd.
Weet ik veel. Je ziet toch dat dit dik in orde is? Open neus en een flinke neusrug.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Domor schreef: Is van deze de kop-snuitverhouding bekend? Want zo veel verschil met die ik eerder liet zien is er ook weer niet en die was slechts 0.25, dus afgekeurd.
Dat waterhoofd valt niet zo op verder nee.

Soeb88 schreef:Oke, en hoe zie je dat dan voor je, er wordt dan niks meer geïmporteerd, en niks meer gefokt... wat met de pups die toch geboren worden van eigenwijze fokkers?
Met de pups niks. De fokker krijgt een waarschuwing, nacontroles en bij recidieve hoge boetes.
Van mijn part spuit je ze af :19:
de pitbull is tenslotte ook nooit uitgestorven die pups werden gewoon bij de fci honden gelegd en gechipt etc.
Dat kan niet met dna-afstammingscontrole.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Je mag er wel alvast 2250,- voor aftikken, voor zo'n Hawpup. Dank je de koekoek, daar koop ik bijna 8 Duque's voor en die vind ik zelf toch nét een tikje functioneler. En mooier, maar dat blijft natuurlijk een kwestie van smaak.
laeken
Zeer actief

Célie schreef:
laeken schreef:
Domor schreef:

Afbeelding
Weet ik veel. Je ziet toch dat dit dik in orde is? Open neus en een flinke neusrug.
Maar geen lengte van >0,5 of zelfs maar >0.3 als ik het zo inschat dus deze mogen volgens de nieuwe regels ook niet!
Als ik het inschat heeft deze juist een echt lange neus. Misschien zie ik dat wel verkeerd. Maar ik zie echt een flinke neusrug van zeker iets tussen die twee waarden als het niet al 0.5 is.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Célie schreef:
laeken schreef:
Maar geen lengte van >0,5 of zelfs maar >0.3 als ik het zo inschat dus deze mogen volgens de nieuwe regels ook niet!
Als ik het inschat heeft deze juist een echt lange neus. Misschien zie ik dat wel verkeerd. Maar ik zie echt een flinke neusrug van zeker iets tussen die twee waarden als het niet al 0.5 is.
Ja hij heeft ook een flinke neus ik vind het ook nog steeds een echte franse bull, maar ze schijnen dus van bovenaf te meten en dan kom je bijna niet op die >0,3. Ik zou het met deze wel aan durven.

Maar weet je het is zo jammer want dan gaat het eventjes goed en dan vliegen ze zo weer terug naar die korte neuzen, zie het ook bij de Oldies Ushi heeft echt mooie neus en flinke neusgaten en die kan met warmte gewoon heerlijk rennen en vliegen zonder beperking, maar ze gaan al weer terug naar de New english bulldog en dat zijn gewoon weer dezelfde wrakken als de originele engelse alleen dan met meer kleurtjes :ugh:[/quote]

Dat laatste valt mij ook op. Dan staat er old English en dan zie ik een hond waarvan ik denk....is dat nu beter dan een gewone Engelse bulldog.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nanna schreef:
Dat kan ik niet lezen hoor. Allemaal pappa’s en mamma’s die kirren dat hun hond weliswaar aan die bakkes is geopereerd maar nu is hullie bulldog heul gezond hoor.
Stort toch in je graf.
Hij snurkt wel hoor maar dat mag ook wel want hij is al 1,5 jaar... :(
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
dagmar88
Zeer actief

Célie schreef: Dus die lengte en neusgaten is echt niet alles en inkruizen van ander ras helpt ook niet altijd blijkbaar. :ugh:
:roll: Hoe vaak ga je dat nog herhalen? Neusgaten zijn essentieel. Stop zelf maar oordopjes in je neus en ga hardlopen.

Jaren van gedrochtfok zijn niet bij de eerste generatie of iets langere neus uitgewist nee.
We weten allemaal dat het zachte verhemelte en de luchtpijp nog steeds een bende kunnen zijn. Die neus zou een van de selectiecriteria moeten zijn.
laeken
Zeer actief

Het is natuurlijk ook gewoon de bouw. Breed en laag. Bas is ook breed en laag. Die kan totaal niet tegen de warmte maar heeft een prima neus. Ze snurkt natuurlijk niet maar verder hoef je er echt geen uur meer te lopen met 30 graden. Ze kan het wel maar ze geniet er totaal niet van en overleeft.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Mij maakt het verder niet uit en ik hou met liefde rekening met haar. Ik zou ook zo weer een brede kortpoot nemen en zelfs een kortsnoet. Maar ik neem alleen hondjes uit Spanje dus dan zijn die er toch al en het gaat mij eigenlijk vooral om het karakter. En dat de hond niet voor mij gefokt is maar in een asiel zit. Ik heb ook een drukke speelse hond die het nooit warm heeft dus ben voorzien.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Cleva schreef:
Célie schreef: En welke hond hijgt nou niet boven de 30 graden :cry:
Mira hijgt eigenlijk nooit echt van de hitte.
Of nooit...zelden. Ook als het bloedheet is. En dan alleen met een gelukzalige bek terwijl ze nog ligt te bakken.

Dat is één grote long en bek dus die kan het allemaal heel goed kwijt.

Er is echt wel verschil.
Natuurlijk is er verschil. Bas hijgt trouwens ook zelden gek genoeg. Die kan dat niet of het heeft geen effect bij haar.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Célie schreef:En nee we weten het niet allemaal :roll: anders blijven ze toch nog steeds niet zo populair.
Hondenforum. Deborah om de hoek zal me worst wezen.
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Célie schreef:
Nanna schreef:De twaalf rassen krijgen met terugwerkende kracht (18 mei) GEEN stambomen meer.
Kan dat eigenlijk zomaar dat één land zijn eigen regels stelt voor een ras dat er niet oorspronkelijk vandaan komt? Dacht dat alleen het land van oorsprong regels en rasstandaard kon aanpassen?
De rasstandaard wordt toch niet aangepast? Volgens de wet in Nederland mag je niet meer fokken met honden met te korte neuzen. Als een ras geen honden heeft die aan de wettelijke eisen voldoet, mag er met geen enkele hond in dat ras gefokt worden. Beetje raar dat er helemaal geen stambomen uitgegeven worden voor die rassen, maar ik neem aan dat er dus geen enkele hond aan de wettelijke minimumeisen voldoet binnen die rassen. Als je niet mag fokken, heb je ook geen stamboom nodig.
GoldenGizmo
Zeer actief

Célie schreef:
Cleva schreef:
Célie schreef:
Nanna schreef:De twaalf rassen krijgen met terugwerkende kracht (18 mei) GEEN stambomen meer.
Kan dat eigenlijk zomaar dat één land zijn eigen regels stelt voor een ras dat er niet oorspronkelijk vandaan komt? Dacht dat alleen het land van oorsprong regels en rasstandaard kon aanpassen?

De rasstandaard wordt niet aangepast maar van staatswege verboden. Dat is iets anders.
In de rastandaard van de FB staat neuslengte 1/6 van de kop en nu moet het naar 3/6 blijkbaar dat is toch aanpassen van de standaard?
De standaard wordt niet aangepast. Maar wettelijk gezien mag niet gefokt worden met honden die voldoen aan de standaard. Zo vreemd is het toch niet dat bij een overtreding van de wet geen stambomen meer worden uitgedeeld? Die pups hadden namelijk helemaal niet geboren mogen worden.
GoldenGizmo
Zeer actief

Célie schreef:
GoldenGizmo schreef:
Célie schreef:
In de rastandaard van de FB staat neuslengte 1/6 van de kop en nu moet het naar 3/6 blijkbaar dat is toch aanpassen van de standaard?
De standaard wordt niet aangepast. Maar wettelijk gezien mag niet gefokt worden met honden die voldoen aan de standaard. Zo vreemd is het toch niet dat bij een overtreding van de wet geen stambomen meer worden uitgedeeld? Die pups hadden namelijk helemaal niet geboren mogen worden.
Ik vroeg het me gewoon af omdat ik het niet helemaal begrijp :D want er staat ook in die PDF dat de staat het niet eist maar dat de RV het zelf wil :Q:
Maar er zijn wel franse met langere neuzen maar vaak zijn dat de blauwe en tja die kregen weer geen stamboom omdat ze NEK hadden en nu zitten ze dus :LOL:
Zoals ik het lees staat er in de wet niet dat er geen stambomen mogen worden gegeven aan de pups uit verboden dekkingen, maar heeft de RvB dat zelf beslist. Blijft het feit staan dat die pups wettelijk gezien überhaupt niet verwekt hadden mogen worden. En het zou best kunnen (speculatie vanuit mijn kant) dat de Raad in de toekomst verantwoordelijk wordt gehouden dat ze de verboden fok in stand houden/faciliteren door hieraan toch stambomen uit te delen.

(Ik heb de quote even aangepast, want het leek in jouw bericht net alsof ik had gezegd wat jij zei, en vice versa :hmmm: )
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Nanna schreef:
Célie schreef:
Ja. Wet gaat altijd boven kynologische verenigingen met hun regeltjes.
ik lees dit wel met verbazing. Je hoeft je niet aan de rasstandaard te houden als je wilt fokken met stamboom. Je hebt alleen twee ouders nodig met stamboom van het zelfde ras.
Een rasvereniging bepaalt niet, zoals dat in Duitsland wel het geval is, of je wel of geen stamboom krijgt. ,
Eindelijk vrij baan voor fokkers die het dus wel anders willen.
Afbeelding
gevni havanezers
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Célie schreef:
blacky schreef:
Nanna schreef:
Célie schreef: Kan dat eigenlijk zomaar dat één land zijn eigen regels stelt voor een ras dat er niet oorspronkelijk vandaan komt? Dacht dat alleen het land van oorsprong regels en rasstandaard kon aanpassen?
Ja. Wet gaat altijd boven kynologische verenigingen met hun regeltjes.
ik lees dit wel met verbazing. Je hoeft je niet aan de rasstandaard te houden als je wilt fokken met stamboom. Je hebt alleen twee ouders nodig met stamboom van het zelfde ras.
Een rasvereniging bepaalt niet, zoals dat in Duitsland wel het geval is, of je wel of geen stamboom krijgt. ,
Eindelijk vrij baan voor fokkers die het dus wel anders willen.
Nou blijkbaar bepaalt de RV hier in NL dat wel, want die bepaalde toch echt dat de NEK's bij de franse bulldoggen geen stamboom meer kregen.
Dat is denk ik per ras verschillend, bij de mechelaar hoef je alleen 2 stamboomouders te hebben.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
blacky
Zeer actief

malinois schreef:
Nou blijkbaar bepaalt de RV hier in NL dat wel, want die bepaalde toch echt dat de NEK's bij de franse bulldoggen geen stamboom meer kregen.
Dat is denk ik per ras verschillend, bij de mechelaar hoef je alleen 2 stamboomouders te hebben.[/quote]
nek heeft toch met kleur te maken en niet met exterieur?
Bij de havanezer bepalen ze het ook niet. behalve de gezondheidsuitslagen. maar die zouden in het geval van deze 12 rassen ook leidend zijn.

sorry quote is niet goed
Afbeelding
gevni havanezers
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

GoldenGizmo schreef:
Célie schreef:
Cleva schreef:
Célie schreef: Kan dat eigenlijk zomaar dat één land zijn eigen regels stelt voor een ras dat er niet oorspronkelijk vandaan komt? Dacht dat alleen het land van oorsprong regels en rasstandaard kon aanpassen?

De rasstandaard wordt niet aangepast maar van staatswege verboden. Dat is iets anders.
Nu dat is niet standaard.
Als je nl de wet overtreedt door binnen de 12 maanden nogmaals te fokken dan krijg je ook gewoon stambomen
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Célie schreef:
malinois schreef: Dat is denk ik per ras verschillend, bij de mechelaar hoef je alleen 2 stamboomouders te hebben.
Maar als 2 mechelaars een NEK zijn krijgen ze dan evengoed een stamboom? Eerst was het bi de franse dat er dan NEK op kwam te staan maar 3 jaar terug kregen ze geen stamboom meer!
Hele donkere mechelaars (wijken dus erg af van de rasstandaard) krijgen gewoon een stamboom. Zwart zijn volgens mij uberhaupt geen stamboomhonden van. Blauw wel en krijgen gewoon stamboom.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Célie schreef:
crutz schreef:
Als je nl de wet overtreedt door binnen de 12 maanden nogmaals te fokken dan krijg je ook gewoon stambomen
Maar dat is toch geen wet van de overheid (wetboek van strafrecht) maar van fokreglement van de RVB?
Jawel dat is een wet van de overheid
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Célie schreef:
malinois schreef:
Célie schreef:
malinois schreef: Dat is denk ik per ras verschillend, bij de mechelaar hoef je alleen 2 stamboomouders te hebben.
Maar als 2 mechelaars een NEK zijn krijgen ze dan evengoed een stamboom? Eerst was het bi de franse dat er dan NEK op kwam te staan maar 3 jaar terug kregen ze geen stamboom meer!
Hele donkere mechelaars (wijken dus erg af van de rasstandaard) krijgen gewoon een stamboom. Zwart zijn volgens mij uberhaupt geen stamboomhonden van. Blauw wel en krijgen gewoon stamboom.
En staat er bij de blauwe Mechelaar dan wel NEK op? En als je daarmee fokt (blauw x blauw) krijgen die dan gewoon weer een stamboom?
Bij mijn weten krijgt blauw x blauw gewoon een stamboom.
Afbeelding
blacky
Zeer actief

Célie schreef:
blacky schreef:
malinois schreef:
Dat is denk ik per ras verschillend, bij de mechelaar hoef je alleen 2 stamboomouders te hebben.
nek heeft toch met kleur te maken en niet met exterieur?
Bij de havanezer bepalen ze het ook niet. behalve de gezondheidsuitslagen. maar die zouden in het geval van deze 12 rassen ook leidend zijn.
Ja NEK is kleur maar de RV heeft wel bepaald dat die dus geen stamboom meer kregen. Maar als ze bij die Havanezerclub bedenken dat bv stippels bij de Hava's geen (ik weet niet wat de rasstandaard is) stamboom krijgen dan kan dat dus blijkbaar!
nou dat bepaald de rasvereniging niet. Die geeft bij de raad aan waarom een hond met die kenmerken geen stamboom zou moeten hebben maar dan nog is het aan de raad om te bepalen of ze dat toepassen.
Je kunt als rasvereniging veel verplichten, zoals bijvoorbeeld show uitslagen die minimaal een zg moeten zijn maar daar doet de raad niets mee.
Afbeelding
gevni havanezers
GoldenGizmo
Zeer actief

crutz schreef:
Célie schreef:
crutz schreef:
Maar dat is toch geen wet van de overheid (wetboek van strafrecht) maar van fokreglement van de RVB?
Jawel dat is een wet van de overheid
Misschien moeten ze die dan ook maar geen stamboom met geven dan. Als iemand dat doet, krijgt die neem ik aan een boete, en alsnog stambomen voor de pups?
dagmar88
Zeer actief

Célie schreef: Maar dan bepaalt de RV dat toch wel, als bij de franse de RV niet had aangegeven dat de blauwe geen stamboom meer mochten krijgen dan had de RVB dat echt niet uit eigen beweging wel zelf bedacht toch.
Nee, de rvb was al een tijd aan het steggelen met de wetgever, want dit kon allemaal niet. Er was niet genoeg tijd en ze waren er mee bezig.
Ondertussen een jaar lang verdiend op stambomen voor illegaal gefokte honden.
Van wat ik heb gehoord zou er een rechtszaak komen, het fijne weet ik er niet van. Dat was een paar weken geleden.

Het juridisch team staat open voor suggesties en is retesnel kan ik je vertellen. Dus op die eigenschap kan de rvb blijkbaar wel selecteren als het voordeel geeft :mrgreen:
blacky
Zeer actief

Cleva schreef:Waarom hebben we eigenlijk een raad van beheer als het beheer in casu zo ontieglijk belabberd is?

Ik denk dat iedereen die er klaar mee is gewoon een brief naar de raad moet sturen waarin ze hartelijk bedankt worden voor hun inzet maar dat we niet anders kunnen dan concluderen dat 80 jaar broodjes kroket en sherry niet tot de gewenste resultaten heeft geleid en dat we daarom per 1 januari 2023 van verdere samenwerking afzien.
Tien miljoen brieven en dat trekken ze zelf de conclusie nog steeds niet maar dan heeft de gemeenschap zelf wel door dat dat hoofdstuk afgelopen is.

Het is een fossiel. Zet hem in een vitrinekast. Naast de dierenarts die denkt te moeten vertellen wanneer je cavia ingeënt moet worden. Je mist er niets aan als het wegvalt.
je moet niet teveel waarde hechten aan de raad van beheer. Die doet niets anders dan registreren en stambomen uitgeven.
Meer doen ze niet en wat mij betreft zouden ze ook niet meer moeten doen. Het is aan de koper van een hond om te bepalen of ze een hond met stamboom willen of niet. Zelfs of ze een hond uit geteste ouders willen of niet en dat hoeft niet eens een hond met stamboom te zijn.
Afbeelding
gevni havanezers
blacky
Zeer actief

Mizzsylver schreef:
Nanna schreef:Dat de blauwe Franse Bull geen stamboom krijgt heeft te maken met de rasstandaard.

knip rasstandaard.
Nee dat heeft te maken met het convenant wat de RV met de Raad heft afgesloten. Een blauwe Duitse herder mag ook niet volgens de rasstandaard, maar die krijgt wel gewoon een stamboom want geen convenant.
Een zilveren Labrador krijgt weer geen stamboom want wel convenant.
dit dus eigenlijk.
Afbeelding
gevni havanezers
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”