Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Twaalf rassen alvast ´de sjaak´

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Twaalf rassen alvast ´de sjaak´

Ongelezen bericht door Machie »

Ach dierenartsbewijs... Ik weet niet, maar die verdienen goud geld aan deze rassen....
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Geen stamboom, dat gaat denk ik de fokkers niet tegenhouden. Volgens mij zijn van deze radden de stamboomloze pups zelfs duurder.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Machie schreef:Ach dierenartsbewijs... Ik weet niet, maar die verdienen goud geld aan deze rassen....
Ja, maar als je gesnaaid wordt dat je een goedkeuring geeft aan een hond die dat absoluut niet verdient dan kon je dat je licentie weleens kosten. Ik denk niet dat ze zo dom zijn.
Maar dat gaat dan idd om de verklaring. Denk dat veel fokkers van deze rassen voor ki niet bij de dierenarts komen maar zelf doen.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
crutz schreef:Geen stamboom, dat gaat denk ik de fokkers niet tegenhouden. Volgens mij zijn van deze radden de stamboomloze pups zelfs duurder.
Waarmee je impliceert dat ze voor het geld fokken? Volgens mij zijn de prijsjes op de show ook reuze belangrijk hoor, ik denk dat er zat fokkers omgaan en dat de rest uiteindelijk, na uitgegild te zijn, ook wel volgt. Jan Publiek zal het zoals gewoonlijk worst zijn, die hebben er toch geen verstand van. En ik denk dat ze een Shih Tzu met snuit zelfs leuker gaan vinden dan zo'n knorworst.
Ben benieuwd. Zie nu vooral veel gegil inderdaad
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Zag vd week (op of de dag na remain van de rvb) nog 2 knorworsten binnenkomen en kwaad vertrekken omdat de gevraagde ki niet uitgevoerd werd.
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Het is in ieder geval een begin. En voorspelbaar gekrijs zie je overal. Als de raad niks doet, is het ook niet goed.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:
crutz schreef: Ben benieuwd. Zie nu vooral veel gegil inderdaad
Afdeling VG, Voorspelbaar Gekrijs.
Uiteraard wordt traditiegetrouw de broodfok erbij gesleept want hullie doene het ook. En dan komen er wel snuitloze karikaturen uit het buitenland.
Alles om recht te breien dat het blijven volhouden van kwelfok volkomen gerechtvaardigd is. :roll:
O ja, de de SB komt ook altijd voorbij. De Stinkende Best. Zullie doen d'r stinkende best om gezonde honden te fokken. Nou, zo gezond zijn ze niet met zo'n genetisch verbouwde smoel. Ga het maar fijn anders doen. :ok:
:mrgreen: En volgens broodfokkers is het de schuld van de raad. "want het moch heul de tijd".

Maar nee, als je denkt dat die met wat extra geld even blij boomloos verder gaan, heb je het niet begrepen.
Ik geloof uberhaupt niet dat er op de meest extreme rassen/types veel te verdienen valt.
Het zijn stuk voor stuk cultrassen. Die Shih Tzu mag nog niet naar een boomer kijken.
under the red sky schreef:Het is in ieder geval een begin. En voorspelbaar gekrijs zie je overal. Als de raad niks doet, is het ook niet goed.
Het is het eind, zonder stucturele outcrosses het grootste deel van de polulatie uitsluiten. Maar zeker geen snel en humaan eind.
Hoeveel "fokgeschikte" mopshonden met stamboom voldoen? 0,5%? Je kunt zelf wel bedenken wat dat doet.
Reken er maar op dat dit voor die honden de komende jaren slechter uit gaat pakken dan ooit.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

crutz schreef:
Nanna schreef:
Machie schreef:Ach dierenartsbewijs... Ik weet niet, maar die verdienen goud geld aan deze rassen....
Ja, maar als je gesnaaid wordt dat je een goedkeuring geeft aan een hond die dat absoluut niet verdient dan kon je dat je licentie weleens kosten. Ik denk niet dat ze zo dom zijn.
Maar dat gaat dan idd om de verklaring. Denk dat veel fokkers van deze rassen voor ki niet bij de dierenarts komen maar zelf doen.
Dus hebben ze geen verklaring van een DA, dus geen stamboom. En weer door ;-)

Suzanne
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef:
dagmar88 schreef: Het is het eind, zonder stucturele outcrosses het grootste deel van de polulatie uitsluiten. Maar zeker geen snel en humaan eind.
Hoeveel "fokgeschikte" mopshonden met stamboom voldoen? 0,5%? Je kunt zelf wel bedenken wat dat doet.
Reken er maar op dat dit voor die honden de komende jaren slechter uit gaat pakken dan ooit.
Het ministerie staat wel tijdelijk toe dat er gefokt mag worden met ouderdieren waarvan één van beide ouderdieren niet voldoet aan het criterium snuitlengte (craniofaciale ratio CFR). Dit kan vanuit het beleid van de Raad van Beheer door selectie binnen het ras of via raskruisingen.
Ja, dat weet ik. Die moeten dan alsnog aan de andere criteria voldoen. Nog steeds geen neusrollen, stenose of plopogen.
Je kunt er vergif op innemen dat de zuiverheidsgeiltjes 100 x dezelfde reu met CFR 0.31 gaan gebruiken.

De enige insteek die ik zie is na jaren miepen en gillen het eigen straatje schoonvegen, ten koste van.
natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door natalie »

Nanna schreef:
Om welke rassen gaat het?

Affenpinscher
Boston Terriër
Engelse Bulldog
Franse Bulldog
Griffon Belge
Griffon Bruxellois
Petit Brabançon
Japanse Spaniel
King Charles Spaniel
Mopshond
Pekingees
Shih Tzu
Ik kende de Japanse Spaniel niet, dus even gegoogled.
Mijn god! :schrik:
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

crutz schreef:Zag vd week (op of de dag na remain van de rvb) nog 2 knorworsten binnenkomen en kwaad vertrekken omdat de gevraagde ki niet uitgevoerd werd.

Waarbij die 'kwaad vertrekkende knorworst' de eigenaar is, neem ik aan... :engel: :F:
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Inhoudelijk, mooi de korstnuitfok aan regels gebonden.

Dat maakt de weg een beetje vrij om ook de hr-fok aan regels te gaan laten voldoen... Die mogen per direct volgen wat mij betreft. Andere regels uiteraard, maar wel passend graag binnen de huidige maatschappij inclusief de regelmatig debiele en verantwoordelijkheid mijdende menselijke onderdelen van die maatschappij.
Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Als voormalig kortsnuit-eigenaar hoop ik dat dit zoden aan de dijk gaat zetten.
Ik heb een zwak voor de Japanners vanwege mijn Tsuki, als ze er nou eens wat meer volgens het Amerikaanse type fokken... die heb ik toch wel vaker met meer neus gezien.

Maar goed, er gaat wel weer een poos overheen voordat de populatie weer wat gezonder is.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Célie schreef: bij de franse gaat echt nu denk ik 90% zonder boom weg. .
Dat was al zo, daar gaat het niet over.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Overigens is het boomloos fokken zonder zich aan die regels te houden OOK verboden.. alleen wat lastiger controleerbaar ;-)

Suzanne
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Célie schreef:
Nanna schreef:
crutz schreef:Geen stamboom, dat gaat denk ik de fokkers niet tegenhouden. Volgens mij zijn van deze radden de stamboomloze pups zelfs duurder.
Waarmee je impliceert dat ze voor het geld fokken? Volgens mij zijn de prijsjes op de show ook reuze belangrijk hoor, ik denk dat er zat fokkers omgaan en dat de rest uiteindelijk, na uitgegild te zijn, ook wel volgt. Jan Publiek zal het zoals gewoonlijk worst zijn, die hebben er toch geen verstand van. En ik denk dat ze een Shih Tzu met snuit zelfs leuker gaan vinden dan zo'n knorworst.
Dat zijn er echt maar een paar hoor die voor de show fokken, bij de franse gaat echt nu denk ik 90% zonder boom weg. Die kopers willen een franse bull en die papieren boeien ze echt niet. En die vinden die Hawbuckjes echt allemaal niks dat zijn geen franse bullen en ze willen daar ook geen 2500 euro voor betalen. Dus al met al schieten de rassen er niks mee op en komen er alleen maar meer. Denk dat jij het veel te optimistisch inziet.
Dat is toch niet te bevatten :ugh:
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
crutz
Zeer actief
Contacteer:

~Suzanne~ schreef:Overigens is het boomloos fokken zonder zich aan die regels te houden OOK verboden.. alleen wat lastiger controleerbaar ;-)

Suzanne
Dat controleren start al met een betere controle op het verplicht chippen en registreren op naam fokker voor de 7 weken. Zolang ze daar nog mee wegkomen blijft de fokker lastig te achterhalen.
dagmar88
Zeer actief

Cleva schreef: Hoelang blijven we ook over "het is een begin" en "er zit beweging" in wauwelen?
En ondertussen een jaar lang innen op illegale hondenfok, met je fair fok getoeter.
Onlangs was er geroezemoes over een rechtszaak wat dat betreft. :mrgreen: Toeval?
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

De Raad heeft jarenlang alles klakkeloos stambomen verstrekt. Dan is elke aanscherping al snel een verbetering.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
under the red sky schreef:De Raad heeft jarenlang alles klakkeloos stambomen verstrekt. Dan is elke aanscherping al snel een verbetering.
Dat hele gekrijs dat een stamboomhond beter zou zijn dan een straathond heeft me altijd al verbaasd. Het is werkelijk helemaal nérgens op gebaseerd.
Als ik mijn Duitse herderteef met elleboogdysplasie en HD-E heupen laat dekken door een epileptische Duitse herderreu met von Willebrand dan krijgen die hele pups gewoon stambomen.
Dat is ook van de zotte en is zeker iets waar ze al jaren terug wat mee hadden gekund
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Nanna schreef:
under the red sky schreef:De Raad heeft jarenlang alles klakkeloos stambomen verstrekt. Dan is elke aanscherping al snel een verbetering.
Dat hele gekrijs dat een stamboomhond beter zou zijn dan een straathond heeft me altijd al verbaasd. Het is werkelijk helemaal nérgens op gebaseerd.
Als ik mijn Duitse herderteef met elleboogdysplasie en HD-E heupen laat dekken door een epileptische Duitse herderreu met von Willebrand dan krijgen die hele pups gewoon stambomen.

Die stambomen zijn, als je het zo bekijkt, dus eigenlijk gewoon een duur betaald bewijs van erfelijke problemen.

Zit wel wat in, biologisch gezien.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Foto gedeeld door een (ik denk) fokker of liefhebber van kortsnuiten met het bijschrift “impossible”

Afbeelding

Ja stel je voor dat ze een neus hebben
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Een Boston Terriër uit 1935

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Célie schreef:
dagmar88 schreef:
Célie schreef: bij de franse gaat echt nu denk ik 90% zonder boom weg. .
Dat was al zo, daar gaat het niet over.
Dat was niet al zo! En daar gaat het wel om, ze willen dat er geen hondjes meer zijn met te korte neuzen maar er komen er met deze manier alleen maar meer waar helemaal geen toezicht meer bij is. Zie het toch verdomme gebeuren in al die franse bullen groepen al dat volk (en echt niet maar 1 per dag hoor) dat vraagt om een pupje liefst een blauwe of een merle en stamboom hoeft niet want ze gaan er toch niet mee showen.

RvB fokkers gaan niet over op stamboomloos, laat staan niet erkende kleuren.
irmaLeo
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhond

Ongelezen bericht door irmaLeo »

Nanna schreef:
Ja precies, daar gaat het steeds mis. Zolang stamboomhonden niet bewijsbaar gezonder zijn... hou je dit.
dagmar88
Zeer actief

Handhaving is onlangs gestart. Iedereen kan online melding doen, je gegevens blijven geheim.
:LOL: Ik hoop toch zo dat ze elkaar aan gaan schijten.

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ~b746b8e7/
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Célie schreef:
Gaat er niet om dat ze snuit hebben maar dat je niet in 1 generatie zo'n snuit erop kan zetten als je met stamboom wilt fokken. En dan niet komen met foto's van 100 jaar terug want die honden zijn er NU niet meer. En ook niet met de honden van Chantal van Hawbucks want dat vinden 99% van de eigenaren geen franse bulldog maar een kruising en gaan daar dan ook geen duizenden euro's voor betalen. Het is hetzelfde als dat ze van jou ras eisen dat die ineens een korte staart EN krullen moeten hebben en niet over 4 jaar maar NU meteen. Met de 12 rassen die er nu zijn kunnen ze geen lange snuiten en betere ruggen enz enz fokken want dan vallen ze weer terug op een paar ouderdieren en ben je straks alleen maar verder van huis qua inteelt.
Het is nou niet bepaald zo dat deze maatregelen uit de lucht komen vallen. Ze hadden allang kunnen selecteren op lange neuzen. Laten we ze het voordeel van de twijfel geven en zeggen dat ze pas doorhadden dat korte neuzen samengaan met allerlei problemen sinds 2008 (Pedigree Dogs Exposed). Dat is 12 jr geleden! Ze hadden dus al minstens 4 generaties kunnen fokken op langere neuzen (en andere verbeteringen).
Iedereen herkend de FB van bv Chantal als FB, maar je moet wel ergens willen meebewegen. Met zo'n hondje als die rechts onderin kom je al een heel end met selectie.
Als het binnen het ras niet lukt doe je een kruising. Het is eigenlijk allemaal heel simpel.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

De dieren die uit niet-goedgekeurde nesten worden geboren krijgen geen stamboom maar een afstammingsbewijs, maar wel inclusief dna-afname e.d. Hiermee kunnen ze niet meedoen op shows.

Maar als er met een dier met een afstammingsbewijs gefokt wordt (en zelf voldoende snuit etc. heeft of gecombineerd wordt met een stamboomhond die aan de eisen voldoet), krijgt de pups daarvan dan wel een stamboom? Want in dat geval is het dus echt alleen het showbewijs wegnemen.

Het lijkt erop dat er bovenlangs gemeten moet worden, en niet vanaf de zijkant. Daarmee vallen ook honden met een voor dat ras lange snuit al snel volledig buiten de boot. Het ras heeft immers ook een hoog voorhoofd.

Deze hond komt namelijk nu maar op 0.25, terwijl je het met de zijkant meten op 0.35 uit komt. Dit soort honden zouden in mijn ogen in de eerste periode in ieder geval goedgekeurd moeten worden, anders creëer je een reusachtige bottleneck waar dit niet nodig is. Deze hond is niet ideaal, maar zeker een hele verbetering op de gezondheid van de gebruikelijke FB.
Afbeelding

-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Célie schreef:Verbieden gewoon alle rassen met die korte snuiten, (net als met de RAD laten uitsterven) dan heb je ook geen gezeik meer met buitenlandse import of buiten de FCI om dan kun je het stoppen. Niet met dit halve gedoe.
Ik snap die halve maatregels ook niet zo. Iedere hansworst kan toch raden dat pupkopers simpelweg richting broodfokkers gaan nu? :19:
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

-Saskia- schreef:
Célie schreef:Verbieden gewoon alle rassen met die korte snuiten, (net als met de RAD laten uitsterven) dan heb je ook geen gezeik meer met buitenlandse import of buiten de FCI om dan kun je het stoppen. Niet met dit halve gedoe.
Ik snap die halve maatregels ook niet zo. Iedere hansworst kan toch raden dat pupkopers simpelweg richting broodfokkers gaan nu? :19:
Maar ook zonder stamboom mag je niet met zo'n hond fokken. Dus de NVWA moet ook maar gewoon bij broodfokkers gaan controleren.

Pup invoeren uit het buitenland omdat ze hier niet meer gefokt mogen worden? Jammer dan, ook niet importeren!

En ga ook maar eens dit soort eisen op shows stellen: hond voldoet niet aan deze eisen? Diskwalificatie!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”