Kennen jullie honden uit deze lijnen? Hoe zouden jullie de karakters beschrijven? En de gezondheid?

Moderator: moderatorteam
Tara schreef:Heel erg leuke honden. Eager, temperamentvol en werklustig. Ik zou er alleen niet aan beginnen als je een gezellige huishond wilt, want ze willen écht wel werken en daar zijn ze uiteindelijk ook voor bedoeld.
Klinkt voor mij als fijne honden, ik wil behalve een sociale hond vooral een sportieve, slimme hond met een goed uithoudingsvermogen; een hond waar je urenlang mee kunt lopen, mee kunt nemen op een trektocht in de bergen, waarmee je kunt hardlopen of skeeleren, waarmee je trainingen kunt doen zoals bijvoorbeeld agility of speuren. Dingen zoals dogsurvivals en suppen of kanoën vind ik ook leuk. Jachttraining heb ik nog niet eerder gedaan. Een fanatieke wedstrijdloper ben ik niet, maar dat komt wellicht omdat Victor álles leuk vind om samen te doen, maar nergens in het bijzonder in uitblinktnatalie schreef:Ze zijn prachtig, maar ik ken ze inderdaad als behoorlijk werklustig. Wat niet zo raar is natuurlijk![]()
Dat vinden die rare lichte aftreksel-Goldens ook allemaal leuk hoor. Als ze niet als haardkleedje worden gebruikt dan (want daar schikken ze zich te makkelijk in).Persistence schreef:
Klinkt voor mij als fijne honden, ik wil behalve een sociale hond vooral een sportieve, slimme hond met een goed uithoudingsvermogen; een hond waar je urenlang mee kunt lopen, mee kunt nemen op een trektocht in de bergen, waarmee je kunt hardlopen of skeeleren, waarmee je trainingen kunt doen zoals bijvoorbeeld agility of speuren. Dingen zoals dogsurvivals en suppen of kanoën vind ik ook leuk.
Ik lees, net als Marion, dat je graag een actieve hond wil. Ik persoonlijk denk dat een werklijn golden retriever niet alleen veel fysieke uitdaging nodig heeft, maar ook mentale uitdaging. Agility zie ik ze overigens best doen ja, daar kan ik mij nog wel iets bij voorstellen. Of ze per se willen apporteren, weet ik niet. Maar jachttraining is natuurlijk veel meer dan alleen apporteren. Daar komt best veel 'denkwerk' voor de hond bij kijken. Ik denk dat die behoefte aan mentale uitdaging wel een kenmerk is van een werkhond zoals een werklijn golden retriever. Maar dat gezegd hebbende; er zijn natuurlijk best veel gradaties aanwezig. De ene fokker gaat voor 'werkhonden pur sang' en de andere fokker gaat voor meer gematigde werkhonden. Dat is natuurlijk met de fokker(s) te bespreken.Persistence schreef:Tara schreef:Heel erg leuke honden. Eager, temperamentvol en werklustig. Ik zou er alleen niet aan beginnen als je een gezellige huishond wilt, want ze willen écht wel werken en daar zijn ze uiteindelijk ook voor bedoeld.Klinkt voor mij als fijne honden, ik wil behalve een sociale hond vooral een sportieve, slimme hond met een goed uithoudingsvermogen; een hond waar je urenlang mee kunt lopen, mee kunt nemen op een trektocht in de bergen, waarmee je kunt hardlopen of skeeleren, waarmee je trainingen kunt doen zoals bijvoorbeeld agility of speuren. Dingen zoals dogsurvivals en suppen of kanoën vind ik ook leuk. Jachttraining heb ik nog niet eerder gedaan. Een fanatieke wedstrijdloper ben ik niet, maar dat komt wellicht omdat Victor álles leuk vind om samen te doen, maar nergens in het bijzonder in uitblinktnatalie schreef:Ze zijn prachtig, maar ik ken ze inderdaad als behoorlijk werklustig. Wat niet zo raar is natuurlijk![]()
Ik vind het vooral leuk om te kijken naar wat voor soort hond voor in de toekomst goed zou passen.
Ik vind het lastig in te schatten hoeveel 'werk' een werkhond dan nodig heeft, en of ik dat voldoende kan bieden.
Eens. Maar beetje suppen, rennen naast de fiets, of elke dag meerennen met Evy...natalie schreef:Ik lees, net als Marion, dat je graag een actieve hond wil. Ik persoonlijk denk dat een werklijn golden retriever niet alleen veel fysieke uitdaging nodig heeft, maar ook mentale uitdaging. Agility zie ik ze overigens best doen ja, daar kan ik mij nog wel iets bij voorstellen. Of ze per se willen apporteren, weet ik niet. Maar jachttraining is natuurlijk veel meer dan alleen apporteren. Daar komt best veel 'denkwerk' voor de hond bij kijken. Ik denk dat die behoefte aan mentale uitdaging wel een kenmerk is van een werkhond zoals een werklijn golden retriever. Maar dat gezegd hebbende; er zijn natuurlijk best veel gradaties aanwezig. De ene fokker gaat voor 'werkhonden pur sang' en de andere fokker gaat voor meer gematigde werkhonden. Dat is natuurlijk met de fokker(s) te bespreken.Persistence schreef:Tara schreef:Heel erg leuke honden. Eager, temperamentvol en werklustig. Ik zou er alleen niet aan beginnen als je een gezellige huishond wilt, want ze willen écht wel werken en daar zijn ze uiteindelijk ook voor bedoeld.Klinkt voor mij als fijne honden, ik wil behalve een sociale hond vooral een sportieve, slimme hond met een goed uithoudingsvermogen; een hond waar je urenlang mee kunt lopen, mee kunt nemen op een trektocht in de bergen, waarmee je kunt hardlopen of skeeleren, waarmee je trainingen kunt doen zoals bijvoorbeeld agility of speuren. Dingen zoals dogsurvivals en suppen of kanoën vind ik ook leuk. Jachttraining heb ik nog niet eerder gedaan. Een fanatieke wedstrijdloper ben ik niet, maar dat komt wellicht omdat Victor álles leuk vind om samen te doen, maar nergens in het bijzonder in uitblinktnatalie schreef:Ze zijn prachtig, maar ik ken ze inderdaad als behoorlijk werklustig. Wat niet zo raar is natuurlijk![]()
Ik vind het vooral leuk om te kijken naar wat voor soort hond voor in de toekomst goed zou passen.
Ik vind het lastig in te schatten hoeveel 'werk' een werkhond dan nodig heeft, en of ik dat voldoende kan bieden.
Haha ik zou me dan weer snel vervelen met een gezelschapshondje, of die zou overspannen raken van mijhakunamatata schreef:Oud-studiegenootje van mij heeft werklijn goldens. Destijds waren het haar ouders, maar ze trainde ook met ze en sinds ze op zichzelf woont heeft ze er ook. Geweldige honden vind ik het!
Voor mij hebben ze teveel nodig (ik ben van type gezelschapshondje/oude mutsen qua energie, hahah) maar voor iemand die meer met ze doet zijn het echt leuke honden. Volgens mij past het best bij wat jij zoekt in een hond, tenminste zoals ik ze heb leren kennen. Buiten honden die in zijn voor actie en graag voor je werken, dan zijn ze binnen in huis gewoon fijne huishonden.
Dit zijn trouwens de honden die ik ken, ze doen veel jachttraining met ze en hebben een aantal keer een nest gehad http://www.passionofgold.nl/
Ik heb geen 'mijn' sporten, maar ik kijk wat de hond zelf leuk vind en waar we vorderingen in maken. We hebben flyball, agility, gehoorzaamheid, balans en coördinatie, detectie en hoopers gedaan, dit kan dus net zo goed jachttraining zijn.Marion. schreef:Wat jij wil is een actieve hond, die het leuk vind om deel te nemen aan jouw sporten. Daar zijn er heel veel van.
Ik zou de werklijn Golden niet doen, als ik jou was. Dat zou ik sneu vinden voor de hond, die mee moet langs de fiets.
Ik ben nog niet eerder bij een jachttraining geweest, dus ik weet ook niet goed wat je dan allemaal precies leert.natalie schreef: Ik lees, net als Marion, dat je graag een actieve hond wil. Ik persoonlijk denk dat een werklijn golden retriever niet alleen veel fysieke uitdaging nodig heeft, maar ook mentale uitdaging. Agility zie ik ze overigens best doen ja, daar kan ik mij nog wel iets bij voorstellen. Of ze per se willen apporteren, weet ik niet. Maar jachttraining is natuurlijk veel meer dan alleen apporteren. Daar komt best veel 'denkwerk' voor de hond bij kijken. Ik denk dat die behoefte aan mentale uitdaging wel een kenmerk is van een werkhond zoals een werklijn golden retriever. Maar dat gezegd hebbende; er zijn natuurlijk best veel gradaties aanwezig. De ene fokker gaat voor 'werkhonden pur sang' en de andere fokker gaat voor meer gematigde werkhonden. Dat is natuurlijk met de fokker(s) te bespreken.
Klinkt eigenlijk net als Vic. Ik vind dat niet zo erg als een hond geen allemansvriend is, maar zoek ook geen ruziezoeker. Hij mag zijn punt best maken als dat nodig is, als het maar in normale proportie is.Maeve schreef:Zoals al is gezegd echt werkhonden. Nog een groot verschil met de doorsnee Golden vind ik dat deze echt niet altijd zulke allemansvriendjes zijn. Ik ken er een aantal die andere honden wel tolereren, maar echt niet zitten te wachten op lomp spelen en dat zelfs corrigeren als ze de kans krijgen. Daarin lijken ze me een stuk minder zachtaardig dan de meeste Goldens.
Oh, dat blaffenceciel schreef:Styx heeft vanaf de welpen tot de vergevorderden met Shiva in de 'klas' gezeten. Een golden teefje uit werklijnen.
Een enorm lief druk ding, slim blij hondje. Haar oneindige blaffen is me bijgebleven. O en de oefeningen van de lijn waarbij ze heel het veld over sjeesde om uiteindelijk in de meest strakke 'hier' voor het vrouwtje te komen zittenCommando's en oefeningetjes had ze zo onder de knie en deed ze gerust een miljoen keer achter elkaar.
Ik denk dat Shiva iets meer nodig had dan haar, overigens ontzettend lieve, baasjes konden bieden.
Zo lieten ze haar eigenlijk nooit los lopen omdat ze dan haar eigen feestje ging vieren
Die zie ik wel eens tijdens canitrails inderdaad!Budkes schreef:Ik ken geen werklijn golden, wel een aantal fieldtrail labradors. Ik vind dat leuke honden, geen idee of je ze met elkaar kunt vergelijken qua werklust. Als dat wel zo is dan denk ik dat je daar prima mee uit de voeten kunt. Als ik lees wat je van een hond verlangt en wat je ermee wilt doen dan is dat echt ruim voldoende voor veruit de meeste "werkhonden".
Ik heb nu zo'n 20 jaar honden die echt werken en ze vliegen e nr niet tegen de muren omhoog als ik niks met ze doe. De grootste fanatiekelingen springen hooguit op bij elke beweging die je maakt en vleien zich weer neer als je zelf ook weer gaat zitten. Slechts kalmte kan u redden dus..
Joh, maak je niet zo druk, ik vraag informatie zodat ik kan bedenken of dat bij mij zou passen of niet.Marion. schreef: Eens. Maar beetje suppen, rennen naast de fiets, of elke dag meerennen met Evy...
Hmmm, ik weet het niet.
Denk dat TS zich toch laat misleiden door het uiterlijk. En ja, ik vind de werklijn Golden ook de mooiste wezens op aarde. Dat zijn ze ook.
Nou dit dus. Als ik met mijn honden de Biathlon heb gelopen zijn ze serieus kapot. Ook al trainen ze elke week en lopen ze regelmatig aan de fiets. Ik vind dat er serieus zwaar overdreven wordt over wat een werkhond allemaal nodig heeft.Manuma schreef:Voor de dingen die jij met je hond uitvreet moeten ze ook echt wel nadenken. Niet voor niets dat zo'n survival max 5 km is en zelfs de fanatieke sporthonden afgemat zijn
Als een werkhond nog niet tevreden is met wat jij er allemaal mee wil doen kan niemand werkhonden houden. Alsof je dagelijks jachttraining gaat doen als retrieverbaas.
Er loopt overigens ook iemand fanatiek canicross met een vrij donkere golden. Ik denk dat dat ook een werklijn is. Zij doen het hartstikke leuk. Al die Vizsla's, Duitse staande en Weimaraners doen het ook supergoed in de canicross- en joringsporten. Ook zonder jachttraining.
Ik denk eigenlijk dat niemand zich er druk om hoeft te maken of die hond wel genoeg te doen gaat krijgen bij jou.
Nou als ik die verhalen hier zo lees ben je beter af met een Mechelse Herder.Persistence schreef:Oh, dat blaffenceciel schreef:Styx heeft vanaf de welpen tot de vergevorderden met Shiva in de 'klas' gezeten. Een golden teefje uit werklijnen.
Een enorm lief druk ding, slim blij hondje. Haar oneindige blaffen is me bijgebleven. O en de oefeningen van de lijn waarbij ze heel het veld over sjeesde om uiteindelijk in de meest strakke 'hier' voor het vrouwtje te komen zittenCommando's en oefeningetjes had ze zo onder de knie en deed ze gerust een miljoen keer achter elkaar.
Ik denk dat Shiva iets meer nodig had dan haar, overigens ontzettend lieve, baasjes konden bieden.
Zo lieten ze haar eigenlijk nooit los lopen omdat ze dan haar eigen feestje ging vierendat zoek ik juist niet meer, anders zou ik gerust weer een korthaar collie willen.
Die zie ik wel eens tijdens canitrails inderdaad!Budkes schreef:Ik ken geen werklijn golden, wel een aantal fieldtrail labradors. Ik vind dat leuke honden, geen idee of je ze met elkaar kunt vergelijken qua werklust. Als dat wel zo is dan denk ik dat je daar prima mee uit de voeten kunt. Als ik lees wat je van een hond verlangt en wat je ermee wilt doen dan is dat echt ruim voldoende voor veruit de meeste "werkhonden".
Ik heb nu zo'n 20 jaar honden die echt werken en ze vliegen e nr niet tegen de muren omhoog als ik niks met ze doe. De grootste fanatiekelingen springen hooguit op bij elke beweging die je maakt en vleien zich weer neer als je zelf ook weer gaat zitten. Slechts kalmte kan u redden dus..
Maar jij werkt natuurlijk ook wel echt met je honden, dat zal ook verschil maken.
Joh, maak je niet zo druk, ik vraag informatie zodat ik kan bedenken of dat bij mij zou passen of niet.Marion. schreef: Eens. Maar beetje suppen, rennen naast de fiets, of elke dag meerennen met Evy...
Hmmm, ik weet het niet.
Denk dat TS zich toch laat misleiden door het uiterlijk. En ja, ik vind de werklijn Golden ook de mooiste wezens op aarde. Dat zijn ze ook.
Als ik alleen naar uiterlijk zou kijken dan zou ik een mechelse herder willen, maar dát is een maatje teveel voor mij dus daar begin ik niet aan.
Ik weet niet of je op mijn reactie doelt, maar ik beweer zeker niet dat een werklijn golden niet bij Persistence past hoor. Ik probeer alleen uit te leggen dat uitsluitend fysieke uitdaging waarschijnlijk niet voldoende zal zijn. Maar een jachthond kan je inderdaad net zo goed blij maken met mantrailen, speuren en canicrossen, dat hoeft echt niet per se jachttraining te zijn.Manuma schreef:Voor de dingen die jij met je hond uitvreet moeten ze ook echt wel nadenken. Niet voor niets dat zo'n survival max 5 km is en zelfs de fanatieke sporthonden afgemat zijn
Als een werkhond nog niet tevreden is met wat jij er allemaal mee wil doen kan niemand werkhonden houden. Alsof je dagelijks jachttraining gaat doen als retrieverbaas.
Er loopt overigens ook iemand fanatiek canicross met een vrij donkere golden. Ik denk dat dat ook een werklijn is. Zij doen het hartstikke leuk. Al die Vizsla's, Duitse staande en Weimaraners doen het ook supergoed in de canicross- en joringsporten. Ook zonder jachttraining.
Ik denk eigenlijk dat niemand zich er druk om hoeft te maken of die hond wel genoeg te doen gaat krijgen bij jou.
Dat kan een fokker of een eigenaar van een werklijn beter vertellenPersistence schreef:Ik ben nog niet eerder bij een jachttraining geweest, dus ik weet ook niet goed wat je dan allemaal precies leert.natalie schreef: Ik lees, net als Marion, dat je graag een actieve hond wil. Ik persoonlijk denk dat een werklijn golden retriever niet alleen veel fysieke uitdaging nodig heeft, maar ook mentale uitdaging. Agility zie ik ze overigens best doen ja, daar kan ik mij nog wel iets bij voorstellen. Of ze per se willen apporteren, weet ik niet. Maar jachttraining is natuurlijk veel meer dan alleen apporteren. Daar komt best veel 'denkwerk' voor de hond bij kijken. Ik denk dat die behoefte aan mentale uitdaging wel een kenmerk is van een werkhond zoals een werklijn golden retriever. Maar dat gezegd hebbende; er zijn natuurlijk best veel gradaties aanwezig. De ene fokker gaat voor 'werkhonden pur sang' en de andere fokker gaat voor meer gematigde werkhonden. Dat is natuurlijk met de fokker(s) te bespreken.
Vind het zelf altijd leuk om nieuwe dingen te ondernemen, daar zal het niet aan liggen.
De fysieke uitdaging twijfel ik niet zo aan, maar ik bedoelde inderdaad de mentale uitdaging: moet ik dan denken aan bijvoorbeeld 10 uur hardcore jachttraining per week, of zijn ze met 2-3 keer per week trainen ook 'tevreden'?
Dat zal ongetwijfeld ook liggen aan de foklijnen inderdaad.
Je kent me een klein beetje haha.Manuma schreef:Voor de dingen die jij met je hond uitvreet moeten ze ook echt wel nadenken. Niet voor niets dat zo'n survival max 5 km is en zelfs de fanatieke sporthonden afgemat zijn
Werkelijk? Ik ken ze vooral van KNPV trainingen en die waren voor werk fantastisch maar onmogelijk in huis te houden.Budkes schreef:
Nou als ik die verhalen hier zo lees ben je beter af met een Mechelse Herder.
Je mag Marco wel even te logeren hebben als hij over een maand met pensioen is. De rust straalt je tegemoet
Dat zijn van die lui die geilen op extreem.Persistence schreef: Ik zit in zo'n MH-groep en ik zie daar zoveel foto's voorbij komen van verwondingen door hun hond, gesloopte spullen in huis, uitvallende honden, muilkorven omdat ze niet sociaal zijn.... Ik vind dat echt té heftig voor mezelf. Met trainen en hardlopen vind ik ze daarnaast fantastisch.
Inderdaad, als je die scheiding gewoon duidelijk hanteerd zijn het heerlijke honden. Op het veld staan ze vol adrenaline, thuis liggen ze op hun rug te snurken. Door eerst de brand op de vereniging en direct daaropvolgend de coronacrisis, hebben wij zeker al een week of 10 niet getraind. Waar ik op fb allerlei berichten lees dat ze echt weer moeten gaan trainen zie ik dat hier niet echt eigenlijk. Wat niet wil zeggen dat ik t best mis en dat ze t zeker weer geweldig zullen gaan vinden, maar ze hebben al die tijd zich uitstekend vermaakt naast de fiets, zwemmen en de dagelijkse wandelingen. Maar dit alles deden we ook al toen we nog 2x per week konden trainen.Cleva schreef:Als hard wil spprten dan wil je ze hoog in de energie brengen met veel getrek en geroep en adrenaline.
Niets mis mee maar zo'n opvoeding staat inderdaad haaks op een harmonieus huiselijk leven.
Maar dat is locatiegebonden. Daarom moet je dat ook vooral op de club in het bos gaan doen.
Of gewoon helemaal niet.
Je kunt ook de steadiness van de jachthondentraining afkijken en dan heb je je juist helemaal geen explosief gedrag.
Een belgische herder volgt je altijd. Je moet het vooral zelf voelen en dan krijg je het gespiegeld.
Het is veel sturen maar ze laten zich ook heel makkelijk sturen dus dat werkt.
Yep op dit moment in huize Malinoisdagmar88 schreef:Dat zijn van die lui die geilen op extreem.Persistence schreef: Ik zit in zo'n MH-groep en ik zie daar zoveel foto's voorbij komen van verwondingen door hun hond, gesloopte spullen in huis, uitvallende honden, muilkorven omdat ze niet sociaal zijn.... Ik vind dat echt té heftig voor mezelf. Met trainen en hardlopen vind ik ze daarnaast fantastisch.
Bij malinois liggen er drie intacte reuen op de bank.
Ik geloof dat je zelfs met een FT Lab uit toplijnen echt niet 10 uur per week aan de bak bent hoor. Misschien juist nietnatalie schreef:Dat kan een fokker of een eigenaar van een werklijn beter vertellenPersistence schreef:Ik ben nog niet eerder bij een jachttraining geweest, dus ik weet ook niet goed wat je dan allemaal precies leert.natalie schreef: Ik lees, net als Marion, dat je graag een actieve hond wil. Ik persoonlijk denk dat een werklijn golden retriever niet alleen veel fysieke uitdaging nodig heeft, maar ook mentale uitdaging. Agility zie ik ze overigens best doen ja, daar kan ik mij nog wel iets bij voorstellen. Of ze per se willen apporteren, weet ik niet. Maar jachttraining is natuurlijk veel meer dan alleen apporteren. Daar komt best veel 'denkwerk' voor de hond bij kijken. Ik denk dat die behoefte aan mentale uitdaging wel een kenmerk is van een werkhond zoals een werklijn golden retriever. Maar dat gezegd hebbende; er zijn natuurlijk best veel gradaties aanwezig. De ene fokker gaat voor 'werkhonden pur sang' en de andere fokker gaat voor meer gematigde werkhonden. Dat is natuurlijk met de fokker(s) te bespreken.
Vind het zelf altijd leuk om nieuwe dingen te ondernemen, daar zal het niet aan liggen.
De fysieke uitdaging twijfel ik niet zo aan, maar ik bedoelde inderdaad de mentale uitdaging: moet ik dan denken aan bijvoorbeeld 10 uur hardcore jachttraining per week, of zijn ze met 2-3 keer per week trainen ook 'tevreden'?
Dat zal ongetwijfeld ook liggen aan de foklijnen inderdaad.Bij de Flatcoateds zie ik behoorlijk wat verschillen. Ik heb Jip, het kneusje uit het nest gekregen
En ik persoonlijk ben daar wel blij mee, want ik ben lang niet zo fanatiek als jij bent.
Niet wandelen, trainen. Tuurlijk wandel je meer dan 10 uur per week met ze, en tijdens die wandeling heb je ook wel interactie. Maar dat vind ik niet te vergelijken met intensief trainen. De hond iets nieuws leren of uitdagen om een moeilijke opdracht toch uit te voeren, dat vergt bergen meer energie dan uren wandelen.Cleva schreef:10 uur per week is belachelijk weinig.
Ik ben heel laks en ik ben rustig 2 uur per dag met ze bezig. Soms minder, meestal meer.
Is heel gewoon. Je zit er zelf ook boven.
2 keer per week een goede wandeling vind ik voor elke hond te weinig dus ook voor werkhonden.