Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Golden retriever werklijn

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Persistence
Zeer actief

Golden retriever werklijn

Ongelezen bericht door Persistence »

Heb me nog niet eerder in goldens verdiept omdat ze me niet zo aanspraken, maar nu zag ik laatst een andere type golden retrievers, slanker, minder vacht en wat donkerder van kleur, een werklijn zo bleek.

Kennen jullie honden uit deze lijnen? Hoe zouden jullie de karakters beschrijven? En de gezondheid?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Persistence op 11 mei 2020 07:47, 2 keer totaal gewijzigd.
natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Golden retriever werklijn

Ongelezen bericht door natalie »

Ze zijn prachtig, maar ik ken ze inderdaad als behoorlijk werklustig. Wat niet zo raar is natuurlijk ;)
Linx heeft er één. Zij kan er vast meer over vertellen.
Persistence
Zeer actief

Tara schreef:Heel erg leuke honden. Eager, temperamentvol en werklustig. Ik zou er alleen niet aan beginnen als je een gezellige huishond wilt, want ze willen écht wel werken en daar zijn ze uiteindelijk ook voor bedoeld.
natalie schreef:Ze zijn prachtig, maar ik ken ze inderdaad als behoorlijk werklustig. Wat niet zo raar is natuurlijk ;)
Klinkt voor mij als fijne honden, ik wil behalve een sociale hond vooral een sportieve, slimme hond met een goed uithoudingsvermogen; een hond waar je urenlang mee kunt lopen, mee kunt nemen op een trektocht in de bergen, waarmee je kunt hardlopen of skeeleren, waarmee je trainingen kunt doen zoals bijvoorbeeld agility of speuren. Dingen zoals dogsurvivals en suppen of kanoën vind ik ook leuk. Jachttraining heb ik nog niet eerder gedaan. Een fanatieke wedstrijdloper ben ik niet, maar dat komt wellicht omdat Victor álles leuk vind om samen te doen, maar nergens in het bijzonder in uitblinkt :mrgreen: Ik vind het vooral leuk om te kijken naar wat voor soort hond voor in de toekomst goed zou passen.

Ik vind het lastig in te schatten hoeveel 'werk' een werkhond dan nodig heeft, en of ik dat voldoende kan bieden.
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Wat een mooie hond zeg! :I:
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Styx heeft vanaf de welpen tot de vergevorderden met Shiva in de 'klas' gezeten. Een golden teefje uit werklijnen.
Een enorm lief druk ding, slim blij hondje. Haar oneindige blaffen is me bijgebleven. O en de oefeningen van de lijn waarbij ze heel het veld over sjeesde om uiteindelijk in de meest strakke 'hier' voor het vrouwtje te komen zitten :lol1: Commando's en oefeningetjes had ze zo onder de knie en deed ze gerust een miljoen keer achter elkaar.
Ik denk dat Shiva iets meer nodig had dan haar, overigens ontzettend lieve, baasjes konden bieden.
Zo lieten ze haar eigenlijk nooit los lopen omdat ze dan haar eigen feestje ging vieren :cheer:
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Persistence schreef:
Klinkt voor mij als fijne honden, ik wil behalve een sociale hond vooral een sportieve, slimme hond met een goed uithoudingsvermogen; een hond waar je urenlang mee kunt lopen, mee kunt nemen op een trektocht in de bergen, waarmee je kunt hardlopen of skeeleren, waarmee je trainingen kunt doen zoals bijvoorbeeld agility of speuren. Dingen zoals dogsurvivals en suppen of kanoën vind ik ook leuk.
Dat vinden die rare lichte aftreksel-Goldens ook allemaal leuk hoor. Als ze niet als haardkleedje worden gebruikt dan (want daar schikken ze zich te makkelijk in).
De echte werklijnen willen wel echt retrieven. Suppen en skeeleren vinden ze niet genoeg denk ik. Ze willen vooral apporteren.
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Oud-studiegenootje van mij heeft werklijn goldens. Destijds waren het haar ouders, maar ze trainde ook met ze en sinds ze op zichzelf woont heeft ze er ook. Geweldige honden vind ik het!

Voor mij hebben ze teveel nodig (ik ben van type gezelschapshondje/oude mutsen qua energie, hahah) maar voor iemand die meer met ze doet zijn het echt leuke honden. Volgens mij past het best bij wat jij zoekt in een hond, tenminste zoals ik ze heb leren kennen. Buiten honden die in zijn voor actie en graag voor je werken, dan zijn ze binnen in huis gewoon fijne huishonden.

Dit zijn trouwens de honden die ik ken, ze doen veel jachttraining met ze en hebben een aantal keer een nest gehad http://www.passionofgold.nl/
Laatst gewijzigd door hakunamatata op 10 mei 2020 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
80564M

Wat jij wil is een actieve hond, die het leuk vind om deel te nemen aan jouw sporten. Daar zijn er heel veel van.
Ik zou de werklijn Golden niet doen, als ik jou was. Dat zou ik sneu vinden voor de hond, die mee moet langs de fiets.
natalie
Zeer actief

Persistence schreef:
Tara schreef:Heel erg leuke honden. Eager, temperamentvol en werklustig. Ik zou er alleen niet aan beginnen als je een gezellige huishond wilt, want ze willen écht wel werken en daar zijn ze uiteindelijk ook voor bedoeld.
natalie schreef:Ze zijn prachtig, maar ik ken ze inderdaad als behoorlijk werklustig. Wat niet zo raar is natuurlijk ;)
Klinkt voor mij als fijne honden, ik wil behalve een sociale hond vooral een sportieve, slimme hond met een goed uithoudingsvermogen; een hond waar je urenlang mee kunt lopen, mee kunt nemen op een trektocht in de bergen, waarmee je kunt hardlopen of skeeleren, waarmee je trainingen kunt doen zoals bijvoorbeeld agility of speuren. Dingen zoals dogsurvivals en suppen of kanoën vind ik ook leuk. Jachttraining heb ik nog niet eerder gedaan. Een fanatieke wedstrijdloper ben ik niet, maar dat komt wellicht omdat Victor álles leuk vind om samen te doen, maar nergens in het bijzonder in uitblinkt :mrgreen: Ik vind het vooral leuk om te kijken naar wat voor soort hond voor in de toekomst goed zou passen.

Ik vind het lastig in te schatten hoeveel 'werk' een werkhond dan nodig heeft, en of ik dat voldoende kan bieden.
Ik lees, net als Marion, dat je graag een actieve hond wil. Ik persoonlijk denk dat een werklijn golden retriever niet alleen veel fysieke uitdaging nodig heeft, maar ook mentale uitdaging. Agility zie ik ze overigens best doen ja, daar kan ik mij nog wel iets bij voorstellen. Of ze per se willen apporteren, weet ik niet. Maar jachttraining is natuurlijk veel meer dan alleen apporteren. Daar komt best veel 'denkwerk' voor de hond bij kijken. Ik denk dat die behoefte aan mentale uitdaging wel een kenmerk is van een werkhond zoals een werklijn golden retriever. Maar dat gezegd hebbende; er zijn natuurlijk best veel gradaties aanwezig. De ene fokker gaat voor 'werkhonden pur sang' en de andere fokker gaat voor meer gematigde werkhonden. Dat is natuurlijk met de fokker(s) te bespreken.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Zoals al is gezegd echt werkhonden. Nog een groot verschil met de doorsnee Golden vind ik dat deze echt niet altijd zulke allemansvriendjes zijn. Ik ken er een aantal die andere honden wel tolereren, maar echt niet zitten te wachten op lomp spelen en dat zelfs corrigeren als ze de kans krijgen. Daarin lijken ze me een stuk minder zachtaardig dan de meeste Goldens.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ik ken geen werklijn golden, wel een aantal fieldtrail labradors. Ik vind dat leuke honden, geen idee of je ze met elkaar kunt vergelijken qua werklust. Als dat wel zo is dan denk ik dat je daar prima mee uit de voeten kunt. Als ik lees wat je van een hond verlangt en wat je ermee wilt doen dan is dat echt ruim voldoende voor veruit de meeste "werkhonden".
Ik heb nu zo'n 20 jaar honden die echt werken en ze vliegen e nr niet tegen de muren omhoog als ik niks met ze doe. De grootste fanatiekelingen springen hooguit op bij elke beweging die je maakt en vleien zich weer neer als je zelf ook weer gaat zitten. Slechts kalmte kan u redden dus.. :lol1:
Gr. Aniek

Afbeelding
80564M

natalie schreef:
Persistence schreef:

Ik lees, net als Marion, dat je graag een actieve hond wil. Ik persoonlijk denk dat een werklijn golden retriever niet alleen veel fysieke uitdaging nodig heeft, maar ook mentale uitdaging. Agility zie ik ze overigens best doen ja, daar kan ik mij nog wel iets bij voorstellen. Of ze per se willen apporteren, weet ik niet. Maar jachttraining is natuurlijk veel meer dan alleen apporteren. Daar komt best veel 'denkwerk' voor de hond bij kijken. Ik denk dat die behoefte aan mentale uitdaging wel een kenmerk is van een werkhond zoals een werklijn golden retriever. Maar dat gezegd hebbende; er zijn natuurlijk best veel gradaties aanwezig. De ene fokker gaat voor 'werkhonden pur sang' en de andere fokker gaat voor meer gematigde werkhonden. Dat is natuurlijk met de fokker(s) te bespreken.
Eens. Maar beetje suppen, rennen naast de fiets, of elke dag meerennen met Evy...
Hmmm, ik weet het niet.

Denk dat TS zich toch laat misleiden door het uiterlijk. En ja, ik vind de werklijn Golden ook de mooiste wezens op aarde. Dat zijn ze ook.
Persistence
Zeer actief

hakunamatata schreef:Oud-studiegenootje van mij heeft werklijn goldens. Destijds waren het haar ouders, maar ze trainde ook met ze en sinds ze op zichzelf woont heeft ze er ook. Geweldige honden vind ik het!

Voor mij hebben ze teveel nodig (ik ben van type gezelschapshondje/oude mutsen qua energie, hahah) maar voor iemand die meer met ze doet zijn het echt leuke honden. Volgens mij past het best bij wat jij zoekt in een hond, tenminste zoals ik ze heb leren kennen. Buiten honden die in zijn voor actie en graag voor je werken, dan zijn ze binnen in huis gewoon fijne huishonden.

Dit zijn trouwens de honden die ik ken, ze doen veel jachttraining met ze en hebben een aantal keer een nest gehad http://www.passionofgold.nl/
Haha ik zou me dan weer snel vervelen met een gezelschapshondje, of die zou overspannen raken van mij :schrik: Gelukkig heeft iedereen een andere smaak.
Ik ga eens op die site rondkijken, dankje!
Marion. schreef:Wat jij wil is een actieve hond, die het leuk vind om deel te nemen aan jouw sporten. Daar zijn er heel veel van.
Ik zou de werklijn Golden niet doen, als ik jou was. Dat zou ik sneu vinden voor de hond, die mee moet langs de fiets.
Ik heb geen 'mijn' sporten, maar ik kijk wat de hond zelf leuk vind en waar we vorderingen in maken. We hebben flyball, agility, gehoorzaamheid, balans en coördinatie, detectie en hoopers gedaan, dit kan dus net zo goed jachttraining zijn.

We doen doorgaans 2 verschillende trainingen per week, en dan thuis oefeningen om het bij te houden.
Hardlopen doen we meestal zo'n 2x in de week, rond de 10km per keer als we allebei blessurevrij zijn :mrgreen:
Fietsen vind ik zelf wat eng, Vic trekt hard, het is druk met andere fietsers en er zitten veel katten. We hebben het wel gedaan, maar ik vind skeeleren een beter alternatief.

Het was geenszins mijn bedoeling de 'normale' golden te beledigen hoor, maar hoe ik de goldens ken, zijn ze superlief en allemansvrienden, maar niet echt sportief of met een 'will to please'. Ze zullen er ongetwijfeld wel zijn, maar die ken ik dan weer niet. Persoonlijk mag er van mij wel best wat pit inzitten.
natalie schreef: Ik lees, net als Marion, dat je graag een actieve hond wil. Ik persoonlijk denk dat een werklijn golden retriever niet alleen veel fysieke uitdaging nodig heeft, maar ook mentale uitdaging. Agility zie ik ze overigens best doen ja, daar kan ik mij nog wel iets bij voorstellen. Of ze per se willen apporteren, weet ik niet. Maar jachttraining is natuurlijk veel meer dan alleen apporteren. Daar komt best veel 'denkwerk' voor de hond bij kijken. Ik denk dat die behoefte aan mentale uitdaging wel een kenmerk is van een werkhond zoals een werklijn golden retriever. Maar dat gezegd hebbende; er zijn natuurlijk best veel gradaties aanwezig. De ene fokker gaat voor 'werkhonden pur sang' en de andere fokker gaat voor meer gematigde werkhonden. Dat is natuurlijk met de fokker(s) te bespreken.
Ik ben nog niet eerder bij een jachttraining geweest, dus ik weet ook niet goed wat je dan allemaal precies leert.
Vind het zelf altijd leuk om nieuwe dingen te ondernemen, daar zal het niet aan liggen.
De fysieke uitdaging twijfel ik niet zo aan, maar ik bedoelde inderdaad de mentale uitdaging: moet ik dan denken aan bijvoorbeeld 10 uur hardcore jachttraining per week, of zijn ze met 2-3 keer per week trainen ook 'tevreden'?
Dat zal ongetwijfeld ook liggen aan de foklijnen inderdaad.
Maeve schreef:Zoals al is gezegd echt werkhonden. Nog een groot verschil met de doorsnee Golden vind ik dat deze echt niet altijd zulke allemansvriendjes zijn. Ik ken er een aantal die andere honden wel tolereren, maar echt niet zitten te wachten op lomp spelen en dat zelfs corrigeren als ze de kans krijgen. Daarin lijken ze me een stuk minder zachtaardig dan de meeste Goldens.
Klinkt eigenlijk net als Vic. Ik vind dat niet zo erg als een hond geen allemansvriend is, maar zoek ook geen ruziezoeker. Hij mag zijn punt best maken als dat nodig is, als het maar in normale proportie is.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Voor de dingen die jij met je hond uitvreet moeten ze ook echt wel nadenken. Niet voor niets dat zo'n survival max 5 km is en zelfs de fanatieke sporthonden afgemat zijn :D
Als een werkhond nog niet tevreden is met wat jij er allemaal mee wil doen kan niemand werkhonden houden. Alsof je dagelijks jachttraining gaat doen als retrieverbaas.

Er loopt overigens ook iemand fanatiek canicross met een vrij donkere golden. Ik denk dat dat ook een werklijn is. Zij doen het hartstikke leuk. Al die Vizsla's, Duitse staande en Weimaraners doen het ook supergoed in de canicross- en joringsporten. Ook zonder jachttraining.
Ik denk eigenlijk dat niemand zich er druk om hoeft te maken of die hond wel genoeg te doen gaat krijgen bij jou.
Persistence
Zeer actief

ceciel schreef:Styx heeft vanaf de welpen tot de vergevorderden met Shiva in de 'klas' gezeten. Een golden teefje uit werklijnen.
Een enorm lief druk ding, slim blij hondje. Haar oneindige blaffen is me bijgebleven. O en de oefeningen van de lijn waarbij ze heel het veld over sjeesde om uiteindelijk in de meest strakke 'hier' voor het vrouwtje te komen zitten :lol1: Commando's en oefeningetjes had ze zo onder de knie en deed ze gerust een miljoen keer achter elkaar.
Ik denk dat Shiva iets meer nodig had dan haar, overigens ontzettend lieve, baasjes konden bieden.
Zo lieten ze haar eigenlijk nooit los lopen omdat ze dan haar eigen feestje ging vieren :cheer:
Oh, dat blaffen :schrik: dat zoek ik juist niet meer, anders zou ik gerust weer een korthaar collie willen.
Budkes schreef:Ik ken geen werklijn golden, wel een aantal fieldtrail labradors. Ik vind dat leuke honden, geen idee of je ze met elkaar kunt vergelijken qua werklust. Als dat wel zo is dan denk ik dat je daar prima mee uit de voeten kunt. Als ik lees wat je van een hond verlangt en wat je ermee wilt doen dan is dat echt ruim voldoende voor veruit de meeste "werkhonden".
Ik heb nu zo'n 20 jaar honden die echt werken en ze vliegen e nr niet tegen de muren omhoog als ik niks met ze doe. De grootste fanatiekelingen springen hooguit op bij elke beweging die je maakt en vleien zich weer neer als je zelf ook weer gaat zitten. Slechts kalmte kan u redden dus.. :lol1:
Die zie ik wel eens tijdens canitrails inderdaad!
Maar jij werkt natuurlijk ook wel echt met je honden, dat zal ook verschil maken.
Marion. schreef: Eens. Maar beetje suppen, rennen naast de fiets, of elke dag meerennen met Evy...
Hmmm, ik weet het niet.

Denk dat TS zich toch laat misleiden door het uiterlijk. En ja, ik vind de werklijn Golden ook de mooiste wezens op aarde. Dat zijn ze ook.
Joh, maak je niet zo druk, ik vraag informatie zodat ik kan bedenken of dat bij mij zou passen of niet.
Als ik alleen naar uiterlijk zou kijken dan zou ik een mechelse herder willen, maar dát is een maatje teveel voor mij dus daar begin ik niet aan.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Manuma schreef:Voor de dingen die jij met je hond uitvreet moeten ze ook echt wel nadenken. Niet voor niets dat zo'n survival max 5 km is en zelfs de fanatieke sporthonden afgemat zijn :D
Als een werkhond nog niet tevreden is met wat jij er allemaal mee wil doen kan niemand werkhonden houden. Alsof je dagelijks jachttraining gaat doen als retrieverbaas.

Er loopt overigens ook iemand fanatiek canicross met een vrij donkere golden. Ik denk dat dat ook een werklijn is. Zij doen het hartstikke leuk. Al die Vizsla's, Duitse staande en Weimaraners doen het ook supergoed in de canicross- en joringsporten. Ook zonder jachttraining.
Ik denk eigenlijk dat niemand zich er druk om hoeft te maken of die hond wel genoeg te doen gaat krijgen bij jou.
Nou dit dus. Als ik met mijn honden de Biathlon heb gelopen zijn ze serieus kapot. Ook al trainen ze elke week en lopen ze regelmatig aan de fiets. Ik vind dat er serieus zwaar overdreven wordt over wat een werkhond allemaal nodig heeft.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Persistence schreef:
ceciel schreef:Styx heeft vanaf de welpen tot de vergevorderden met Shiva in de 'klas' gezeten. Een golden teefje uit werklijnen.
Oh, dat blaffen :schrik: dat zoek ik juist niet meer, anders zou ik gerust weer een korthaar collie willen.
Budkes schreef:Ik ken geen werklijn golden, wel een aantal fieldtrail labradors. Ik vind dat leuke honden, geen idee of je ze met elkaar kunt vergelijken qua werklust. Als dat wel zo is dan denk ik dat je daar prima mee uit de voeten kunt. Als ik lees wat je van een hond verlangt en wat je ermee wilt doen dan is dat echt ruim voldoende voor veruit de meeste "werkhonden".
Die zie ik wel eens tijdens canitrails inderdaad!
Maar jij werkt natuurlijk ook wel echt met je honden, dat zal ook verschil maken.
Marion. schreef: Eens. Maar beetje suppen, rennen naast de fiets, of elke dag meerennen met Evy...
Hmmm, ik weet het niet.

Joh, maak je niet zo druk, ik vraag informatie zodat ik kan bedenken of dat bij mij zou passen of niet.
Als ik alleen naar uiterlijk zou kijken dan zou ik een mechelse herder willen, maar dát is een maatje teveel voor mij dus daar begin ik niet aan.
Nou als ik die verhalen hier zo lees ben je beter af met een Mechelse Herder. :LOL:
Je mag Marco wel even te logeren hebben als hij over een maand met pensioen is. De rust straalt je tegemoet :lol1:
Gr. Aniek

Afbeelding
natalie
Zeer actief

Manuma schreef:Voor de dingen die jij met je hond uitvreet moeten ze ook echt wel nadenken. Niet voor niets dat zo'n survival max 5 km is en zelfs de fanatieke sporthonden afgemat zijn :D

Ik weet niet of je op mijn reactie doelt, maar ik beweer zeker niet dat een werklijn golden niet bij Persistence past hoor. Ik probeer alleen uit te leggen dat uitsluitend fysieke uitdaging waarschijnlijk niet voldoende zal zijn. Maar een jachthond kan je inderdaad net zo goed blij maken met mantrailen, speuren en canicrossen, dat hoeft echt niet per se jachttraining te zijn.
natalie
Zeer actief

Persistence schreef:
natalie schreef: Ik lees, net als Marion, dat je graag een actieve hond wil. Ik persoonlijk denk dat een werklijn golden retriever niet alleen veel fysieke uitdaging nodig heeft, maar ook mentale uitdaging. Agility zie ik ze overigens best doen ja, daar kan ik mij nog wel iets bij voorstellen. Of ze per se willen apporteren, weet ik niet. Maar jachttraining is natuurlijk veel meer dan alleen apporteren. Daar komt best veel 'denkwerk' voor de hond bij kijken. Ik denk dat die behoefte aan mentale uitdaging wel een kenmerk is van een werkhond zoals een werklijn golden retriever. Maar dat gezegd hebbende; er zijn natuurlijk best veel gradaties aanwezig. De ene fokker gaat voor 'werkhonden pur sang' en de andere fokker gaat voor meer gematigde werkhonden. Dat is natuurlijk met de fokker(s) te bespreken.
Ik ben nog niet eerder bij een jachttraining geweest, dus ik weet ook niet goed wat je dan allemaal precies leert.
Vind het zelf altijd leuk om nieuwe dingen te ondernemen, daar zal het niet aan liggen.
De fysieke uitdaging twijfel ik niet zo aan, maar ik bedoelde inderdaad de mentale uitdaging: moet ik dan denken aan bijvoorbeeld 10 uur hardcore jachttraining per week, of zijn ze met 2-3 keer per week trainen ook 'tevreden'?
Dat kan een fokker of een eigenaar van een werklijn beter vertellen :) Bij de Flatcoateds zie ik behoorlijk wat verschillen. Ik heb Jip, het kneusje uit het nest gekregen ;-) En ik persoonlijk ben daar wel blij mee, want ik ben lang niet zo fanatiek als jij bent.
Persistence
Zeer actief

Je kent me een klein beetje haha.
En het klopt wat je zegt van die jachthonden en canicross. Dat zijn vaak ook echt heel sportieve mensen die dat meerdere keren in de week doen. En ook na een gewoon uurtje hardlopen is Vic zeker voor een paar uurtjes uitgeteld, het voorttrekken in bos, duin en strand vergt toch echt de nodige inspanning (en het blaffen vast ook :engel:).
Budkes schreef:
Nou als ik die verhalen hier zo lees ben je beter af met een Mechelse Herder. :LOL:
Je mag Marco wel even te logeren hebben als hij over een maand met pensioen is. De rust straalt je tegemoet :lol1:
Werkelijk? Ik ken ze vooral van KNPV trainingen en die waren voor werk fantastisch maar onmogelijk in huis te houden.
Oh wacht, jij hebt volgens mij ook KNPV mechels, niet?:LOL:
Ik zit in zo'n MH-groep en ik zie daar zoveel foto's voorbij komen van verwondingen door hun hond, gesloopte spullen in huis, uitvallende honden, muilkorven omdat ze niet sociaal zijn.... Ik vind dat echt té heftig voor mezelf. Met trainen en hardlopen vind ik ze daarnaast fantastisch.
Budkes
Zeer actief

Levensgevaarlijk :I: ....
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Maar als je serieus valt voor een Mechelaar qua uiterlijk en met wat jij er mee van plan bent allemaal. Ik zou niet weten waarom niet.
Het zijn geen honden voor op een hondenveldje, het zijn ik ben van jou, helemaal van jou honden. :lief:

Vanmorgen was ik nog weer zo blij met ze. Ik moest werken, kwam de voordeur uit, beide mannen niet aangelijnd en ze vielen min of meer in het hysterische gillende en krijsende schotse terriër duo van een paar huizen verderop.
Louitje keek ze niet eens aan, we gaan he, we gaan toch, ja toch nu! En Marco maakte het nog bonter die danste wat extra blijdschapsrondjes tussen de buurman en de rolflexen door. :schrik: hij verschiet er niet eens meer van de buurman, hij weet dat zijn duo volkomen genegeerd wordt. :I:

Tuurlijk zijn het geen honden voor huisje boompje beestje types met een druk gezin, maar voor een sportieve duidelijke en bereid tot enige investering eigenaar, ja hoor.
Laatst gewijzigd door Budkes op 10 mei 2020 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Aniek

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Persistence schreef: Ik zit in zo'n MH-groep en ik zie daar zoveel foto's voorbij komen van verwondingen door hun hond, gesloopte spullen in huis, uitvallende honden, muilkorven omdat ze niet sociaal zijn.... Ik vind dat echt té heftig voor mezelf. Met trainen en hardlopen vind ik ze daarnaast fantastisch.
Dat zijn van die lui die geilen op extreem.

Bij malinois liggen er drie intacte reuen op de bank.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Cleva schreef:Als hard wil spprten dan wil je ze hoog in de energie brengen met veel getrek en geroep en adrenaline.
Niets mis mee maar zo'n opvoeding staat inderdaad haaks op een harmonieus huiselijk leven.
Maar dat is locatiegebonden. Daarom moet je dat ook vooral op de club in het bos gaan doen.
Of gewoon helemaal niet.
Je kunt ook de steadiness van de jachthondentraining afkijken en dan heb je je juist helemaal geen explosief gedrag.

Een belgische herder volgt je altijd. Je moet het vooral zelf voelen en dan krijg je het gespiegeld.

Het is veel sturen maar ze laten zich ook heel makkelijk sturen dus dat werkt.
Inderdaad, als je die scheiding gewoon duidelijk hanteerd zijn het heerlijke honden. Op het veld staan ze vol adrenaline, thuis liggen ze op hun rug te snurken. Door eerst de brand op de vereniging en direct daaropvolgend de coronacrisis, hebben wij zeker al een week of 10 niet getraind. Waar ik op fb allerlei berichten lees dat ze echt weer moeten gaan trainen zie ik dat hier niet echt eigenlijk. Wat niet wil zeggen dat ik t best mis en dat ze t zeker weer geweldig zullen gaan vinden, maar ze hebben al die tijd zich uitstekend vermaakt naast de fiets, zwemmen en de dagelijkse wandelingen. Maar dit alles deden we ook al toen we nog 2x per week konden trainen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

dagmar88 schreef:
Persistence schreef: Ik zit in zo'n MH-groep en ik zie daar zoveel foto's voorbij komen van verwondingen door hun hond, gesloopte spullen in huis, uitvallende honden, muilkorven omdat ze niet sociaal zijn.... Ik vind dat echt té heftig voor mezelf. Met trainen en hardlopen vind ik ze daarnaast fantastisch.
Dat zijn van die lui die geilen op extreem.

Bij malinois liggen er drie intacte reuen op de bank.
Yep op dit moment in huize Malinois :mrgreen:

Ik ben ook lid van die groepen en lees t niet eens meer want t gros kickt er nog op ook...
Ze lopen los in huis, ook als ik weg ben. En alles staat nog waar t stond en in dezelfde staat als ik terugkom ;)
Afbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

natalie schreef:
Persistence schreef:
Dat kan een fokker of een eigenaar van een werklijn beter vertellen :) Bij de Flatcoateds zie ik behoorlijk wat verschillen. Ik heb Jip, het kneusje uit het nest gekregen ;-) En ik persoonlijk ben daar wel blij mee, want ik ben lang niet zo fanatiek als jij bent.
Ik geloof dat je zelfs met een FT Lab uit toplijnen echt niet 10 uur per week aan de bak bent hoor. Misschien juist niet :mrgreen: 2-3 Keer per week moet, in mijn ogen, voor elke werkhond voldoende zijn. En als je ambitieus bent zorg je dat je die uren zo goed mogelijk benut, maar meer trainen is niet perse betere resultaten is mijn ervaring.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:10 uur per week is belachelijk weinig.
Ik ben heel laks en ik ben rustig 2 uur per dag met ze bezig. Soms minder, meestal meer.
Is heel gewoon. Je zit er zelf ook boven.

2 keer per week een goede wandeling vind ik voor elke hond te weinig dus ook voor werkhonden.
Niet wandelen, trainen. Tuurlijk wandel je meer dan 10 uur per week met ze, en tijdens die wandeling heb je ook wel interactie. Maar dat vind ik niet te vergelijken met intensief trainen. De hond iets nieuws leren of uitdagen om een moeilijke opdracht toch uit te voeren, dat vergt bergen meer energie dan uren wandelen.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

10 uur per week werken? Dat redden mijn honden echt niet. Wij doen 1x per week agility en thuis wat Clickeren maar aan de 10 uur kom ik echt noooit. En toch heb ik tevreden honden. We wandelen wel dagelijks door het bos maar nee 10 uur trainen Nope.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik ken een paar jachtlijn goldens (Marjoleine hier van het forum heeft er ook een) en dat zijn gewoon sportieve huishonden waarmee geen jachttraining wordt gedaan, maar wel lekker veel mee wordt gewandeld en een of twee keer per week wordt getraind op de hondenschool - een doet recreatief agility, een ander gehoorzaamheid.
Ik denk dat ze qua fysieke en mentale uitdaging die ze nodig hebben eigenlijk heel vergelijkbaar zijn met de gemiddelde korthaarcollie.
Persistence
Zeer actief

Ik wandel zat, als ik even op de fitbit gluur tussen de 80-100km per week, daar zit ook wel het hardlopen tussen. En dat is altijd los, omdat je hier altijd wel om mensen heen moet, of even op een fietser moet wachten is een links, rechts, naast, blijf, zit, standaard op een wandeling. Of gewoon voor de leuk, even op een bankje springen, over een omgevallen boomstam lopen, halve boomstammen meeslepen, brokjes of een takje die ik steeds heb vastgehouden verstoppen onder de bladeren en die terug zoeken. Thuis doen we oefeningen voor detectie, of een nieuw 'dom' kunstje leren, gewoon omdat we dat allebei leuk vinden.

Persoonlijk zie ik een training meer als een uurtje agility, of halfuurtje speuren, of jachttraining.

Over het fysieke aspect twijfel ik niet, het was meer dat ik me afvroeg hoeveel mentale uitdaging er dan nodig is bij een werklijn.

En de mechelaar, het zal misschien wel lukken, maar dat bewaar ik voor als ik ooit buiten de stad woon, met een ruime tuin. Een waakse herder in een appartement is niet handig, en loslopen in het park is wellicht ook nog wel een dingetje. Je moet wat te dromen houden. Net zoals die border collie of kelpie.

Het is voor nu ook helemaal niet aan de orde, wil gewoon graag de ervaringen weten met een werklijn golden retriever, wat zijn de leuke kanten, wat de wat mindere, waar moet je rekening mee houden.
Ik was erg van ze gecharmeerd toen ik ze laatst tegenkwam, enthousiast, maar beheersd en vooral 'stil'.
Totaal niet het nerveuze, zenuwachtige wat herders wel kunnen hebben. Of, laat ik maar eerlijk zijn, wat Vic wel heeft :mann:
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Ik ken er één en die is van een oudere dame die vroeger jachttraining gedaan heeft met haar vorige honden (ook goldens).
Die ze nu heeft wordt niet mee getraind, maar ze hebben we een actieve levensstijl. Veel wandelen en bezig zijn met elkaar. De hond heeft het perfect naar zijn zin en komt niks te kort. Wel is hij minder "laid back" dan een doorsnee golden. Hij is alert en houdt z'n baas in de gaten, minder allemansvriend, beetje zoals een herder. Maar dat lijkt me geen minpunt toch?
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”