Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Opoe, hoe je op hoge leeftijd nog kan groeien.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Opoe

Ongelezen bericht door DesireeB »

teckeltoos schreef:Ze ziet er eigenlijk helemaal niet uit als een ouwe opoe.

Ik zie er een beetje het vastberaden venijnige smoeltje in wat Sarah ook had. :I:
Ze staat ook nog prima in het leven hoor. Ze is dan wel weinig gewend lijkt wel, maar ze past zich toch wel mooi aan aan de huidige situatie. Je merkt in veel dingen wel dat ze al ouder is hoor, vooral lichamelijk maar dan kan ook te maken hebben met de manier waarop ze altijd geleefd heeft natuurlijk.

Vastberaden is ze absoluut maar venijnig helemaal niet. :wink:
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Zou het fijner vinden om met mandje en al naar boven getild te worden? Niet dat je je aan alle nukken moet aanpassen maar dat vangen 's avonds is ook niet leuk.
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:Zou het fijner vinden om met mandje en al naar boven getild te worden? Niet dat je je aan alle nukken moet aanpassen maar dat vangen 's avonds is ook niet leuk.
Met mand en al zou ook kunnen natuurlijk maar dan gaat ze wiebelen wat ook niet heel handig is. Gelukkig valt het vangen mee hoor, ze is niet heel slim. Ze rent weg, maar rent daarna weer snel haar mand in en dan kan ik haar alsnog pakken. :LOL:

Vandaag weer bij de DA voor controle van haar gebit geweest. Dat eene plekje waar haar hoektand getrokken is, is nog steeds niet helemaal dicht maar wel bijna. Ze mag wat vaker harde kluifjes zodat er wat meer littekenweefsel op komt en en dan dicht gaat. Over 2 weken dus opnieuw controle, mocht het dan echt nog steeds niet helemaal dicht zijn moet het toch opnieuw gehecht worden. Gelukkig acht de DA de kans heel klein.

Was wel apart trouwens. Mocht niet mee de behandelkamer is wegens corona. Eerst werd Opoe meegenomen voor controle. Daarna was Droef aan de beurt. Ze wilde al een assistent vragen want de meeste honden draaien weg bij het in de oor kijken. Droef niet! Heb haar even uitgelegd hoe het ritueel bij ons gaat. Droef tussen je benen laten staan, hoeft niet eens klem maar dan weet hij wat de bedoeling is. Oor omhoog en doe maar wat je wil. Dat ging dus prima! Of alle honden niet zo makkelijk als Droef konden zijn. :LOL:
Afbeelding
Biothane
WashBar
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Zamunda schreef:Zou het fijner vinden om met mandje en al naar boven getild te worden? Niet dat je je aan alle nukken moet aanpassen maar dat vangen 's avonds is ook niet leuk.
Tilly had/heeft er ook een probleem mee. Die is niet leuk behandeld en met oppakken ging ze direct gillen.
Door anders te tillen had ze er minder moeite mee. Hand onder de billen, voorpoten op je schouder.
Johnny Jones
Zeer actief

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Zie nu voor het eerst je nieuwe aanwinst. Wat een leuke opoe zeg!
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Tilly had/heeft er ook een probleem mee. Die is niet leuk behandeld en met oppakken ging ze direct gillen.
Door anders te tillen had ze er minder moeite mee. Hand onder de billen, voorpoten op je schouder.
Het is alleen het net oppakken. Als je het snel doet is er niks aan de hand. Maar als ze door heeft dat je gaat tillen zet ze zich schrap en probeert weg te komen. Dan volgt er inderdaad een klein gilletje/piepje en is het alweer klaar hoor, dan vind ze het eigenlijk wel lekker en knuffelen we nog even wat. Denk inderdaad dat ze best hardhandig behandeld is in haar vorige leventje.

Gewoon een kwestie van herhalen, komt vanzelf wel goed.
Johnny Jones schreef:Zie nu voor het eerst je nieuwe aanwinst. Wat een leuke opoe zeg!
2 maanden later. :mrgreen:
Afbeelding
Biothane
WashBar
Zamunda
Zeer actief

Dees en Maylo schreef:Was wel apart trouwens. Mocht niet mee de behandelkamer is wegens corona. Eerst werd Opoe meegenomen voor controle. Daarna was Droef aan de beurt. Ze wilde al een assistent vragen want de meeste honden draaien weg bij het in de oor kijken. Droef niet! Heb haar even uitgelegd hoe het ritueel bij ons gaat. Droef tussen je benen laten staan, hoeft niet eens klem maar dan weet hij wat de bedoeling is. Oor omhoog en doe maar wat je wil. Dat ging dus prima! Of alle honden niet zo makkelijk als Droef konden zijn. :LOL:
Hier ook ja. Ik kan me voorstellen dat de DA blij met Droef was :mrgreen: .

dagmar88 schreef:Tilly had/heeft er ook een probleem mee. Die is niet leuk behandeld en met oppakken ging ze direct gillen.
Zoiets inderdaad, mooi opgelost! Ander ritueel.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

wat is ze toch leuk :I:
Afbeelding
gevni havanezers
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

blacky schreef:wat is ze toch leuk :I:
Is ze ook echt hoor. Ik had eigenlijk weinig verwachtingen van haar maar ze wordt elke week een beetje leuker omdat ze steeds meer los komt.

Vanochtend zette ze het ook weer op het rennen naar huis, ik er dus braaf achteraan gerend. Staan we binnen, begint ze ineens speelbuigingen en schijnbewegingen naar me te maken. Ze is elke keer zo blij als wij ons naar haar wensen schikken. :LOL:
Ze weet ondertussen ook duidelijk onderscheid te maken wanneer ik naar het werk moet en wanneer niet. Dan wordt ik door haar gewoon weg gekeken, want vrouwtje naar haar werk betekend nog een koekje. Terwijl ze normaal gewoon weer gaat poetsen en pitten na het plassen en poepen 's ochtends. Haar staartje gaat ook steeds vaker om hoog ipv helemaal laag. Alleen buiten is haar ding nog niet helemaal, voor nu kijken we dus gewoon per dag of ze zin heeft of niet al moet ze dan ook wel even over haar eigen denkbeeldige grens heen geholpen worden.
Afbeelding
Biothane
WashBar
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Ondertussen zijn we weer even verder. Ze slaapt nu elke avond gewoon op de slaapkamer. Tillen gaat meestal zonder problemen. Al had ze van de week bedacht dat ze gewoon zichzelf voor dood kon houden :LOL: Flikt Izzy ook als je haar vraagt op de schuiven.
Gisteren kwam ze uit zich zelf naar mij toe terwijl ik aan het knutselen was. Gewoon om even te kroelen. Had ze nog nooit gedaan, behalve in de auto. Zo lief!!

Vandaag weer bij de DA geweest. Herstel van het gaatje vordert langzaam maar gaat wel steeds een stukje verder dicht. Voor nu dus besloten het toch nog aan te kijken. Vanwege haar leeftijd en ze heeft er totaal geen last van is een narcose een onnodige belasting op haar lichaam en we geven het liever de kans om het natuurlijk te laten helen.

En dan vanochtend deze foto's kunnen maken. Eindelijk bleef ze eens liggen zoals ze vaak ligt met haar allerliefste snoetje. :I:
Jammer van de viezige oogjes maar dit is zoals wij haar dus eigenlijk de hele dag zien als ze niet ligt te slapen.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Biothane
WashBar
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ze is super schattig
Afbeelding
AnSen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Had een Jack (R)Hussel Black&Tan

Ongelezen bericht door AnSen »

Wat een heerlijk snoetje :I:
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

wat is ze toch leuk :I:
Ze doet me zo aan onze Laika denken. Die oudjes hebben echt iets. Laika wordt over 2 weken ook alweer 12.
Afbeelding
gevni havanezers
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Re: Opoe, hoe je op hoge leeftijd nog kan groeien.

Het dametje komt enorm los de laatste dagen. Ze komt uit zich zelf naar ons toe, ook als we haar roepen.
Ze zoekt zelfs steun bij 1 van ons als ze iets spannend vind(stofzuiger bijvoorbeeld of als ze is geschrokken wanneer we wat laten vallen), maar ook bij zaken die veranderen in huis en ze niet goed kan inschatten of ze er dan wel langs kan. Even aaien, moed inspreken(eventueel de weg wijzen) en dan weer over tot de orde van de dag.

Ze heeft ook een nieuw trucje geleerd. Schooien, hele dansjes voert ze er bij op! :mrgreen: Ze weet ondertussen prima waar wij ons eten neerzetten en is van mening dat wij niks te kort komen dus alles wel met haar kunnen delen. Voorheen blafte ze alleen vanuit haar mand om daarna zielig te gaan piepen maar inmiddels komt ze dus echt aanrennen met hele shows erbij.

Ze heeft ook besloten dat binnen plassen geen bezwaar is. Dit is eigenlijk samen gegaan met het wandelen. Ze wil niet wandelen, ze kan het wel naar is gewoon echt super onzeker omdat ze zo slecht ziet. In huis staat haar staart inmiddels meestal in standje halfhoog of brede kwispel. Maar zodra we de voortuin uit gaan zakt zie staart en veranderd haar houding naar net timide (redelijk onbereikbare hondje) van een paar weken terug. Ze doet nu dus wat vaker plasjes voor de deur en soms ietsje verder.

Het is wel echt duidelijk dat haar zich zeer slecht is. Stilstaande objecten zijn voor haar moeilijk te onderscheiden. Als wij haar roepen in huis dan gaat haar koppie wel de juiste richting op maar ze ziet ons echt niet goed. Pas wanneer we uitgebreid staan te zwaaien(wat we dus ook doen) weet ze waar ze echt heen moet en dan wil ze best wel even komen voor een knuffel.
Ze geniet er inmiddels ook wel van om af en toe eens op de bank bij ons te zitten, als ze het zat is kan ze er onder begeleiding zelf vanaf. Sinds ze weet dat ze zelf bepaald wanneer ze van de bank af gaat is ze helemaal ontspannen op de bank, twee weken terug vond ze dit nog vreselijk spannend en bewoog dus ook echt niet als ik haar bij me nam.

Ze groeit echt enorm hard nu in haar gedrag. Ze is eigenlijk vreselijk stout maar dat weet ze zelf niet. Ze staat tegen de tafel op in de hoop wat te pakken te kunnen krijgen, blaft om eten of als ze haar zin niet krijgt om vervolgens te gaan zitten piepen. Vanmiddag beet ze in de telefoon van vriend omdat ze dacht dat hij wat voor haar had(haar teleurstelling was groot en duidelijk), en wij lachen om al die dingen. Uiteraard zeggen we ook wel eens nee, en dat begint ze ook wel door te krijgen maar ik vind het veel belangrijker dat ze gewoon zichzelf durft te zijn.

Even een paar foto's maar weer van het schooien om eten.

Ruikt lekker.
Afbeelding

Hey, jij daar! Ga je me nog wat te eten geven?
Afbeelding

En vanavond terwijl ik zat te eten.
zit je nou alweer te eten?
Afbeelding

Ga je mij ook nog wat geven?
Afbeelding

Of moet ik het zelf even komen pakken?
Afbeelding
Afbeelding
Biothane
WashBar
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ptje »

Wat is het toch een snoepie :lief:
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Zamunda
Zeer actief

Hahaha, dat ze in de telefoon hapte :LOL: . Mooi dat ze in huis zo loskomt, jammer dat ze het buiten zo moeilijk heeft. Weet je ook of ze geen pijn heeft aan haar ogen?
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:Hahaha, dat ze in de telefoon hapte :LOL: . Mooi dat ze in huis zo loskomt, jammer dat ze het buiten zo moeilijk heeft. Weet je ook of ze geen pijn heeft aan haar ogen?
Als het goed is heeft ze geen pijn. Ze zit ook niet aan haar ogen. Alleen wanneer ik ze net gedruppeld heb en als ze vies zijn gaat ze haar ogen wel schoonmaken, maar niet obsessief. Gewoon paar keer met de pootjes erlangs net als een kat zeg maar. Ze knippert niet, wrijft nergens tegen aan. De DA vroeg dat ook al aan me, toen dat sommige honden er gewoon aan gewend zijn. Ze vind druppelen en schoonmaken van de ogen ook niet erg, behalve als ze vind dat ze geen tijd heeft.

Van Droef weet ik dat als hij last van zijn oog heeft dat hij obsessief gaat wrijven en schuren overal tegen aan. Zelfs tafelpunten zijn dan niet veilig. :schrik: Bij hem houdt ik zijn ogen dus ook goed schoon(of Izzy) want anders gaat hij gekke dingen met zijn ogen.

Ik hoop dat ze gewoon steeds meer vertrouwen krijgt in haar eigen kunnen en mij waardoor ze uiteindelijk ook graag naar buiten gaat.
Afbeelding
Biothane
WashBar
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Ondertussen alweer ruim een maand verder na de laatste update.

Opoe gaat nog steeds lekker. Doet haar ding, op haar manier.
Eet goed, is altijd vrolijk en is binnen een stuk zelfverzekerder geworden.

Het wandelen hebben we opgegeven. Daar is Opoe erg blij mee. :engel:

Er zijn ook minder leuke kanten bijgekomen. Ze piest dus in huis. In het begin gaf ze het nog wel een soort van aan maar nu niet meer. Gevolg was dat ik soms wel 3 x per dag een vetbed in de was kon gooien. Dus plasmatjes gehaald, ging prima. Ze snapte het vrij snel al. Toen het vetbed weer terug en plasmat er op. Dat trucje deed ze 1 x daarna ging ze gewoon naast de plasmat zitten.
Ook in de nachten plast ze in huis. (lekker wakker worden als je in de hondenzeik gaat staan :ugh: ).

Snap er niks van, soms gaat het dagen goed en dan weer dagen slecht.

Alle vetbedden zijn nu weg. Kleed in de woonkamer is weg en gisteren vond ze het tijd om dan maar de deurmat onder te zeiken, ondanks de plasmatjes die er liggen. Daar ga ik dus niet mee akkoord! Ik heb wasbare luiers voor haar besteld(zelfde spul als ik voor Droef heb maar dan voor teven dus broekjes), de groeten!
Hopelijk houd ze die gewoon aan. Niet voor overdag overigens. Het is altijd 's avonds of 's nachts en een hele enkele keer als ze heel vroeg uit geweest is en het niet meer op kan houden maar dan begint ze dus wel drentelen, voor de rest slaapt ze namelijk overdag.
Afbeelding
Biothane
WashBar
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

DesireeB schreef:Ondertussen alweer ruim een maand verder na de laatste update.

Er zijn ook minder leuke kanten bijgekomen. Ze piest dus in huis. In het begin gaf ze het nog wel een soort van aan maar nu niet meer. Gevolg was dat ik soms wel 3 x per dag een vetbed in de was kon gooien. Dus plasmatjes gehaald, ging prima. Ze snapte het vrij snel al. Toen het vetbed weer terug en plasmat er op. Dat trucje deed ze 1 x daarna ging ze gewoon naast de plasmat zitten.
Ook in de nachten plast ze in huis. (lekker wakker worden als je in de hondenzeik gaat staan :ugh: ).

Alle vetbedden zijn nu weg. Kleed in de woonkamer is weg en gisteren vond ze het tijd om dan maar de deurmat onder te zeiken, ondanks de plasmatjes die er liggen. Daar ga ik dus niet mee akkoord! Ik heb wasbare luiers voor haar besteld(zelfde spul als ik voor Droef heb maar dan voor teven dus broekjes), de groeten!
Hopelijk houd ze die gewoon aan. Niet voor overdag overigens. Het is altijd 's avonds of 's nachts en een hele enkele keer als ze heel vroeg uit geweest is en het niet meer op kan houden maar dan begint ze dus wel drentelen, voor de rest slaapt ze namelijk overdag.
Je zou kunnen proberen om haar met en homeopathisch middel te helpen.
Of het lukt weet ik niet, maar proberen kan altijd toch?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
DesireeB schreef:Ondertussen alweer ruim een maand verder na de laatste update.

Je zou kunnen proberen om haar met en homeopathisch middel te helpen.
Of het lukt weet ik niet, maar proberen kan altijd toch?
Ik zou niet weten naar wat voor middelen ik dan moet kijken. Wil eigenlijk even kijken of ik zo het gedrag kan doorbreken. Gisteren en vannacht is ze weer droog gebleven en ze hoefde er niet eens extra uit tussendoor.
Ze is wel behoorlijk kieskeurig dus ik krijg niet alles bij haar naar binnen en dwang doe ik liever niet want dan klapt ze helemaal dicht(het is wel mogelijk hoor maar volgens mij wordt het middel dan erger dan de kwaal). En ze komt juist zo lekker los en heeft volle vertrouwens dat wat ik doe goed is.
Afbeelding
Biothane
WashBar
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Neem je haar wel vaak genoeg mee naar buiten en doet ze daar ook wat? Bas plast liever niet buiten als we niet echt gaan wandelen. Die kent nu het commando plasje doen en dat moet ze dus verplicht elke avond. Bas....kom.....treuzel treuzel. Op het gras! Bas....op het gras! Hup! Plasje doen! En dan plast ze. En dan is ze dus zindelijk. Doen we dat niet plast ze ook vaak binnen. Dus tegenwoordig plast ze op commando en dat werkt hier prima.
Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:Neem je haar wel vaak genoeg mee naar buiten en doet ze daar ook wat? Bas plast liever niet buiten als we niet echt gaan wandelen. Die kent nu het commando plasje doen en dat moet ze dus verplicht elke avond. Bas....kom.....treuzel treuzel. Op het gras! Bas....op het gras! Hup! Plasje doen! En dan plast ze. En dan is ze dus zindelijk. Doen we dat niet plast ze ook vaak binnen. Dus tegenwoordig plast ze op commando en dat werkt hier prima.
Ze plast wel buiten hoor. Maar 1 x meer niet(wel een hele grote plas). Al loop je 3 kwartier dan nog niet. Ze wil ook echt niet lopen. Loopt naar buiten, gaat plassen en een paar meter verder poepen(soms heeft ze daar ook geen zin in) en dan doet ze een sprintje naar huis. Heel soms wil ze dan nog nog wel een paar meter lopen maar meestal niet.
Meestal is er geen commando nodig, soms wel. Dat lukt dus wel, ze plast echt altijd buiten behalve als ze het net binnen heeft gedaan. Dan gaat ze een beetje dom staan kijken, ze legt de link zeg maar niet helemaal.

Ik heb echt geen idee waar het vandaan komt, het is ook pas later ontstaan. De eerste weken was ze voornamelijk afgestompt in haar doen en laten dat zal er wel mee te maken hebben. Met de DA ook wel een goed gesprek gehad dat het vermoeden is dat ze altijd in een hok heeft opgesloten gezeten gezien haar lichamelijke toestand en haar gebit en weinig verzorging heeft gehad. Wie weet heeft ze dus nooit echt leren zindelijk worden behalve dat niet je eigen nest bevuild, in het begin was ze ook niet zo van het poetsen, dat doet ze nu inmiddels wel. Pootjes schoonlikken, oogjes schoonmaken(al een kat maar voorzichtig) daarvoor gaat ze languit in de woonkamer op de grond liggen. De eerste weken kwam ze haar mand echt niet uit behalve voor eten.

Maar goed, het is niet het ergste van de wereld alleen hoop ik dus met een luier het gedrag te doorbreken.

Ze komt tegenwoordig zelf naar de keuken om haar eten te halen. Wil nog niet bij Droef en Izzy eten want dat is nog te spannend.
https://www.facebook.com/d.m.beelen/vid ... 079743331/
Afbeelding
Biothane
WashBar
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Zou het zinvol zijn om op blaasontsteking te laten controleren of een ander (liefst oplosbaar) medisch probleem? Als er idd iets met de blaas niet in orde is, kan dat mogelijk verholpen worden. En dat is denk ik voor haar ook fijner, om voor jou maar te zwijgen ;-)

Suzanne
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

~Suzanne~ schreef:Zou het zinvol zijn om op blaasontsteking te laten controleren of een ander (liefst oplosbaar) medisch probleem? Als er idd iets met de blaas niet in orde is, kan dat mogelijk verholpen worden. En dat is denk ik voor haar ook fijner, om voor jou maar te zwijgen ;-)

Suzanne
Dat is zo, echter zou ze dan vaker in huis moeten plassen, het echt laten lopen en haar urine zou bij blaasontsteking donkerder moeten zijn en meer stinken(is mijn ervaring na een hond met meerdere malen blaasontsteking). Voor als nog wijst niks er op dat het een blaasontsteking is. Ze drinkt ook niet super veel, maar ook niet weinig. Gewoon normaal als ik haar vergelijk met Izzy die bijna net zo groot is. Er is ook geen touw aan vast te knopen. Soms is het 1,5 uur na de laatste plas en soms heeft ze dus dagen dat er niks gebeurt. :19:
Afbeelding
Biothane
WashBar
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

De luiers zijn binnen, met een aller zoets printje erop.
Hondenmishandeling!! Aldus Opoe. Ze passen prima maar ze vond het vreselijk en na de eerste keer aandoen liet ze zich dat geen tweede keer gebeuren. :LOL: Krijsen, gillen vluchten en weer terug komen met een kwaaie kop!

Het gaat inmiddels de afgelopen dagen weer goed. Van eergisteren betrapte ik haar terwijl ze net wilde hurken op de deurmat. Een brul met uhuuh was voldoende om haar op andere gedachte te brengen en toen zijn we snel naar buiten gegaan. Dus toch maar corrigeren indien ik het zie en er wat meer bovenop zitten want ze is niet achterlijk.

Gisteren lag ze overigens heerlijk te slapen. Ik was aan het werk en ze ligt naast mijn bureau. Komt Droef een kijkje nemen bij haar. Dus ze werd wakker van hem. Daar was ze niet blij mee dus er volgde een grom van haar. Goed zo!! Geef je grenzen maar aan, dat mag best. Droef kwam gelijk bij mij staan, hij schrok zich rot. :LOL: Moet ie haar maar niet wakker maken. Bij Izzy komt hij daar ook niet mee weg.
Afbeelding
Biothane
WashBar
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”