Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Muis!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

annnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
Aantal honden: 2

Muis!

Ongelezen bericht door annnie »

Net liep er een muisje voorbij. De honden zagen hem ook. Maar die muisjes zijn vaak vlugger dan honden dus hij verdween al weer onder de plint :boos:

Nelson (de corgi) ligt nu gespannen te staren naar dat stukje plint en te hopen dat muisje weer terug komt. Annie (onherleidbaarstraathondje) lijkt het hele voorval alweer vergeten te zijn.

Poosje terug zijn ze samen ook een hele middag zoet geweest met muizenjacht. Er was een brutaal exemplaar dat steeds weer te voorschijn kwam en de honden er iedere keer achter aan. Dikke pret hadden ze. Maar zodra muis weer uitzicht verdween, was Annie er klaar mee en bleef Nelson loeren/wachten tot hij weer terug kwam.

Op een gegeven moment moest ik even weg en bij terug komst lagen er twee muizenlijkjes netjes naast elkaar in de mand. Ze waren een beetje vervormd maar verder helemaal heel Ik ben er 90% van zeker dat Annie de dader is. Zij verzamelt altijd dingen in d'r mand en Nelson zou ze denk ik ook niet zo netjes doodbijten.

Naast dat ik blijkbaar mijn honden( of in ieder geval Annie niet) niet moet uitlachen om hun jaagkunsten hebben ze blijkbaar ook ieder hun eigen jaagstijl. Beide reageren ze op beweging. Maar waar Nelson hoopvol en geduldig is, is Annie waarschijnlijk meer slim en gehaaid. Die gaat niet saai liggen wachten.

Ennnn terwijl ik dit typte kwam muis terug en bewijst Annie mijn theorie. :O: Dat zag ik en die muis ook niet aankomen. Nu ben ik vergeten waarom ik dit verhaal ook al weer begon.

Oh ja. Ik vind vooral interessant omdat het me iets over hun persoonlijkheid verteld. Met de dagelijkse dingen is Nelson bijvoorbeeld ook meer een volhouder. Hij kan bijvoorbeeld heel goed (werkende) plannen bedenken om mijn aandacht te trekken en zet ook door om z'n zin te krijgen zonder irritant te zijn. De smiecht. Annie is veel zelfstandiger, maar kan wel in eens bovenop je springen omdat ze een knuffel wil

Wat voor jagers zijn jullie honden?
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Muis!

Ongelezen bericht door DeDiana »

Haha, leuk dat je al dacht dat Annie degene was die ze ving en dat dat ook zo bleek te zijn. Die wacht gewoon haar kans af blijkbaar, een echte opportunist :ok:

Eigenlijk is Amy hier de enige echt fanatieke jager. Die weet niet van opgeven, gaat desnoods door muren, is supersnel en fanatiek en wat ze grijpt is doorgaans ook meteen dood.
Amoz doet vaak wel mee, maar lijkt geen idee te hebben wat hij eigenlijk doet en vangt ook nooit wat. Mila snapt er al helemaal geen hol van. Taartje en Amy waren vaak samen aan het jagen en zoeken naar muisjes, maar dan was ook altijd Amy degene die ze ving. Taartje heeft enkel een keer een vogel gevangen hier in de tuin.
Dit filmpje laat heel duidelijk zien hoe de rollen hier zijn verdeeld.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Jol een aangeleerde jager. Die is in het verleden bewust gemaakt op "poesjes!".
Aki heeft het in zijn genen, en mede daarom van jongs af aan eigenlijk juist getemperd in dat instinctieve gedrag.

Wij hebben dus ook muizen in huis gehad. Aki constateerde dat er iets was wat er niet hoorde, dus aan zijn gedrag merkte ik dat er iets was :lol1:
Maar toen dat ding als een razende roelie van hot naar her rende in de woonkamer hadden we te maken met Scooby Doo, zat hij bovenop de bank en konden wij mensen het oplossen :LOL:

Wijlen Bluf kon dingen spotten en zou er achteraan gaan, maar ook dat vond ik geen fijn idee dus daar heb ik energie in gestoken om toch wat meer invloed te krijgen op het zomaar ergens achteraan gaan.
Zij kon echter op vakantie op ander terrein helemaal op gaan in veldmuizen holen. Dan zag je haar ineens op het veld als een kangaroo springen (als ik het dus liet gaan)
Aki had dat de laatste vakantie ook, maar langs de weg en aangelijnd.
Het maakte mij er bewust van dat het gewoonweg in bepaalde honden zit, de geur van bepaalde dieren en de neiging om dat op te sporen en .. en dan wat.. geen idee want ik liet het niet zover komen dat er een dier gepakt zou kunnen worden.
Bluf ging op haar neus af en zou gaan opjagen.
Finn ging op zijn neus af en verwees, in de tijd dat hij leefde heb ik menig tortelduif of gewond veldmuisje mee naar huis genomen om aan te sterken en weer vrij te laten
Jol vindt katten leuk om achteraan te gaan, andere dieren zijn interessant maar heeft ze de energie niet meer voor..
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Jion schreef:Goed verhaal! :LOL: :E:
Inderdaad :E:

Mijn vorige hond, een bull terriër, daar stond voor de sier terriër achter. Die heb ik wel eens achter een muis aangestuurd, maar die ging met z'n rok omhoog op een krukje staan :LOL:

Mijn huidige hondje, een kleine mix met flink wat terriër erin heeft wel jachtinstinct. Ik probeer dit op bepaalde dieren aan te wakkeren en bij andere dieren te temperen. Het lukt al dat ze in het kippenhok achter muizen aangaat en de kippen met rust laat.

Laatst heeft ze een gewonde meerkoet te pakken gekregen en nu is ze daar heel erg fel op :ugh:
Mollen gaat ook goed. Ze gaat alle molshopen af en blijkbaar ruikt ze welke het meest vers zijn, want ze is selectief met welke ze uitgraaft.
Op zo'n moment is ze niet met stem terug te roepen, maar een CM tikje (die term las ik laatst op het forum, ik vind het wel een goeie) werkt wel om haar uit de focus te krijgen. Maar als ze een groot veld vol met molshopen aan het rondrennen is dan heb ik vette pech, dan is het gewoon wachten totdat ze klaar is.

De wetterhoun op m'n werk is opgewonden bij plekken waar ze veel ratten kan verwachten. Dan gaat ze druk zoeken en ze graaft ze ook uit. Maar ze kan ook urenlang geduldig bij de uitgang van een hol zitten wachten.
Laatst gewijzigd door Floortje op 27 feb 2020 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Triss jaagt alleen over gebaande paden. Die kan via het wandelpad om een gebied heen rennen omdat ze een konijn er in heeft zien rennen, maar zal zelf nooit door bosjes of struiken rennen. Daar krijg je vieze voeten van :mrgreen:
Muisjes en mollen kan ze wel een tijdje geïnteresseerd naar staan luisteren, maar ze is altijd te traag, en ik denk dat ze zich rot schrikt als ze per ongeluk iets zou vangen.
Afbeelding
Groetjes Marja
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Aura gaat wel achter iets aan als ze het ziet of bespeurt, echt op geur alleen niet. Piko jaagt tot nu toe enkel de vogels de lucht in. Linda is in haar jonge jaren volgens mij een formidabele jachthond geweest, maar die dagen zijn voorbij.
Een muis in huis wekt wel interesse, maar dat blijft bij geïnteresseerd kijken vanuit de luie stoel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
annnie
Zeer actief

Ik vind het echt wel grappig hoe verschillend honden hierin kunnen zijn. Van scoobie doo´s tot fanatieke murenslopers. :mrgreen:

Buiten vind Nelson het wel leuk om iets weg te jagen wat hij ziet. De duiven moeten het altijd ontgelden. Maar het gaat hem meer om het zien en achterna zitten dan het pakken denk ik. Annie is buiten altijd op zoek naar beestjes (en hapjes). Altijd met de neus bij de grond, graven in molshopen en ze duikt soms wel erg vast beraden het gras in. Maar ze vangt nooit wat en ik dacht ook niet echt dat ze er vlug genoeg voor is.
Alleen toen ik haar net had. Achter een onoverzichtelijke bocht bleken een hele hoop ganzen te zitten en toen heeft ze een jong gepakt. Die liep zowat haar bek in. Vreselijk vond ik dat, dat mijn gloednieuwe hond een moordenaar bleek. Ik dacht dat ik haar nooit meer los kon laten lopen. Maar na één keer een nee van mij kijkt ze er niet eens meer naar en loopt ze al jaren los in datzelfde park.

Dat ze binnen de muizen opruimt vind ik eigenlijk wel handig. Denk ook dat het effectiever en aardiger is dan een muizenval. Dat muisje gister kon niet eens met zijn ogen knipperen. Het was hap, krak, dood.

Binnen is in dit geval trouwens niet mijn huis. Voordat mensen denken dat er allemaal muizen door mijn woonkamer lopen te dansen. :Q: Het is mijn atelierruimte, oud gebouw met veel gaatjes en kieren midden in de stad
annnie
Zeer actief

Frootje schreef:
annnie schreef:Dat ze binnen de muizen opruimt vind ik eigenlijk wel handig. Denk ook dat het effectiever en aardiger is dan een muizenval. Dat muisje gister kon niet eens met zijn ogen knipperen. Het was hap, krak, dood.
Dat denk ik ook wel. Onze vorige hond was ook een Grieks straatratje (beide huidige honden ook) en die heeft een keer binnen een rat geroken. Onder het computerkastje. Snuffelen en drukte maken bij dat kastje totdat mijn moeder het opzij schoof. De rat wilde nog wegrennen, maar de hond zat er al bovenop, sloeg toe en de rat was met één schone beet op slag dood. :schrik: Dat ze een jager was wisten we al wel maar dat ze ook echt dingen kon vermoorden was nieuws voor ons. Mijn moeder schrok zich trouwens ook dood want die dacht dat het rattenstaartje een snoer was. :LOL: De hond was wel zo lief om de rat even naar buiten te brengen. :F:

:LOL: :mrgreen: Die straatratjes zijn wel nuttig. Annie is er ook eentje, maar dan uit Hongarije. Ik hoop dat ze het voorbeeld van jullie hond volgt mocht er hier ooit een echte rat binnenwandelen. Die muizen vind ik niet zo'n ramp, maar bij een rat leg ik de grens brrrr. Op Nelson hoef ik dan denk ik ook niet te rekenen
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier jaagt vooral Gait soms op muisjes in het gras. Nooit wat gevangen. Maar vanochtend liepen we langs een stel fazanten en dan kijken ze nog niet eens. Eenden, nijlganzen, reigers worden ook gewoon met rust gelaten. Hazen en konijnen zijn wel een uitdaging voor Elco. Die kan ik beter even aanlijnen als ik ze zie. Hij gaat er gelukkig alleen op zicht achterna en niet op geur, anders kon hij niet los waar we meestal lopen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:Ik heb er altijd wel jachthonden bij gehad, zeker de windhonden en de teckels.
Daarom is het nu wel vreemd om drie honden te hebben met echt NUL ambities in die richting. Konijnen, muizen, kippen, reeën, het interesseert ze helemaal niets.
Die zouden aan hun lot overgelaten ijskoud verhongeren..
:mrgreen: Zus is fervent wormen en emeltjager . Ze ruikt ze bovengronds en graaft ze binnen een paar seconden op, als een bosdiertje. Als ze tussen de tegels zitten, wordt ze krijsend kwaad :LOL:

Ik heb op zich wel jagers. Zus kon een tijdje niet los omdat ze nergens naar luisteren en eenden wilde vangen.
Sjaak is bang sinds hij een harde tik heeft gehad van een duivenwiek.
Jaap heeft nooit meer gedaan dan spoortjes uitwerken, vogels opstoten, kikkers vreten en een merel uit de lucht gevangen.
Hij heeft geen idee van wat hij echt kan en dat houd ik graag zo.
Muisjes vinden ze allemaal heel interessant.
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Shep jaagt helemaal niet, die is bevriend met alles en iedereen. Als ze in de tuin ligt kan er een vogel op haar kop gaan zitten en dan vindt ze het nog best.
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Voor Ziva is wonen in de polder 1 groot feest
Elke wandeling muisjes opgraven
Ze heeft er zelfs al gevangen en t is dat ik het zie en snel los roep anders vreet ze ze nog op ook
Ik weet zeker dat ze als ze los achter zijn ook al ea heeft gevangen en gegeten

Laatst had ze ineens een rat , en als er een konijn weg schiet moet ik echt snel zijn met reageren anders gaat ze erachter aan

Laatst hadden we muizen binnen , ze kon precies aanwijzen waar ze zaten
Dat was dan wel makkelijk met klemmen zetten

Elena was ook zo trouwens

De rest heeft t niet zo extreem als zij , Kono doet wel eens muisjes springen of zoeken
Maar daar blijft het bij
Al hebben ze t wel met z’n allen voorzien op die fazant die hiernaast op de akker woont
Als die het waagt op het hek te gaan zitten is t einde verhaal voor fazant

Owja en tijdje terug hadden ze een duif uit de lucht gevist en opgegeten
Ziva dus en Pinky deed gezellig mee met opeten
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Als bij Blacky een muis voor zijn neus staat help hij hem nog oversteken
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ja Boots helpt ook oversteken, maar dan wel naar de eeuwige jachtvelden , de groters hebben geen ambitie t is net een holle kies die dan gevild wordt :pffff:
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Muizen en ratten zijn hier volkomen veilig :hmmm: . Amber heeft sowieso 0 jachtinstinct, Mara houdt alleen van drijven en die knaagdieren verdwijnen te snel naar haar zin, die kun je niet leuk opdrijven :LOL:
Kailen interesseert zich niet voor dat kleine spul, die rent liever tot ie een ons weegt (al is het tegenwoordig een zeer beschaafd heerschap met als enige taak mij te vergezellen :love: )
Maverick is er te lui voor. Hij spaart liever al zijn energie op voor die ene kill. Helaas heeft ie onlangs op die manier een van mijn geiten vermoord :boos: :ugh: . Dus vanaf nu loopt ie gemuilkorfd rond.
Afbeelding
Floortje
Zeer actief

lucie schreef: Helaas heeft ie onlangs op die manier een van mijn geiten vermoord :boos: :ugh: . Dus vanaf nu loopt ie gemuilkorfd rond.
Wauw! Een jachthond op groot wild dus. Was de geit gezond of mankeerde ze wat?
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

lucie schreef:Muizen en ratten zijn hier volkomen veilig :hmmm: . Amber heeft sowieso 0 jachtinstinct, Mara houdt alleen van drijven en die knaagdieren verdwijnen te snel naar haar zin, die kun je niet leuk opdrijven :LOL:
Kailen interesseert zich niet voor dat kleine spul, die rent liever tot ie een ons weegt (al is het tegenwoordig een zeer beschaafd heerschap met als enige taak mij te vergezellen :love: )
Maverick is er te lui voor. Hij spaart liever al zijn energie op voor die ene kill. Helaas heeft ie onlangs op die manier een van mijn geiten vermoord :boos: :ugh: . Dus vanaf nu loopt ie gemuilkorfd rond.
Jeetje! :80:
Floortje
Zeer actief

Haha we hebben ons rotgelachen vandaag. Rakoes vond in het uitlaatgebied een muizenhol en ging het fanatiek uitgraven, maar aan de andere kant zagen wij drie muizen snel wegschieten. Wel de drive, niet de focus :LOL: Verbeterpuntje, hebben meer pubers last van :mrgreen:
lucie
Zeer actief

Floortje schreef:
lucie schreef: Helaas heeft ie onlangs op die manier een van mijn geiten vermoord :boos: :ugh: . Dus vanaf nu loopt ie gemuilkorfd rond.
nee hoor, geit was kerngezond. Voor een windhond had Maverick tot nu toe een goed behapbare jachtpassie, maar die geiten waren blijkbaar een iets te verleidelijke prooi :ugh:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

lucie schreef:
Floortje schreef:
nee hoor, geit was kerngezond. Voor een windhond had Maverick tot nu toe een goed behapbare jachtpassie, maar die geiten waren blijkbaar een iets te verleidelijke prooi :ugh:
Oh jeetje, dat verwacht je dan toch ook niet meer.. Hij is toch al best een tijdje bij jullie?
lucie
Zeer actief

blondie schreef:
lucie schreef:
Floortje schreef:
Oh jeetje, dat verwacht je dan toch ook niet meer.. Hij is toch al best een tijdje bij jullie?
ja bijna 2 jaar. De geiten waren net naar een nieuwe wei verhuisd, nadat we wekenlang geploeterd hadden om het helemaal geit- en hondproof te krijgen (wat nog een hele kunst is). Maar ja, die lopen daar dan open en bloot en kunnen verder geen kant op al is het dan een hectare. Vraag niet hoe maar Maf vond tpch nog een gaatje, wurmde zich erdoorheen, nam een sprint en in 1 keer de keel doorgebeten. Nog een geluk dat ze meteen dood was. 't valt soms niet mee om prooi' en roofdieren naast elkaar te laten leven.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

:ugh:
Op vakantie afgelopen jaar hadden we direct aangrenzend schapen staan. Toen we arriveerden wisten we dat niet en de honden werden de tuin in gelaten door de huiseigenaar, en wij gingen via de voorkant het huis binnen.
Ik schrok behoorlijk toen we via het huis de tuin in kwamen en de schapen ineens achter een vrij laag hekje zag staan :oeps:
Ze hadden elkaar allemaal niet zo in de gaten, maar toen Aak eenmaal wel de schapen zag, en zij hem stoven ze op en dan zie je toch wel de opwinding bij de hond ontstaan.
Eenmaal gewend was het allemaal wel ok, maar toch bleef ik telkens een oogje in het zeil houden als de honden alleen buiten waren in de tuin.
Het is met name het wegstuiven van iets wat bepaalde honden toch triggert om erachteraan te gaan. En zeker weten dat ze niet hun tanden gaan gebruiken om te doden weet je eigenlijk ook niet, dat weet je pas als het te laat is.
Bij Aak weet ik dat hij er gevoelig voor is om op te jagen. Maar tegelijkertijd kan hij dus ook op een rustige manier wel contact maken met andere (prooi)dieren. Er blind van uitgaan dat hij niet ergens achteraan zou willen gaan doen we dus niet.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ita en Claire jagen als ze vrij zijn op mollen en muizen.
Mollen worden uitgegraven en gedood.
Muizen worden uitgegraven, gevangen en opgegeten.

Ze jagen ook op andere beesten, maar daar bemoei ik me mee, dus dat kan niet voor de kill :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Sinds ik zonder bal loop, merk ik bij beiden wat jachtinstinct. Sofi graaft voor muisjes, maar bij Izzy moet ik opletten dat ze niet achter zwijnen e.d. aan gaat zoals een paar weken terug. Beiden staan wel super onder appel. 1x fluiten of roepen en ze staan weer naast me. Anders mochten ze niet meer los.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”