Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
rashond
Moderator: moderatorteam
-
- Erelid
- Contacteer:
rashond
Ik ben van mening dat er geen enkele rashond zonder rastypische gebreken is(of schadelijke raskenmerken, tis maar hoe je het wilt noemen) en denk,dat als er alleen maar met volledig gezonde rashonden gefokt zou worden, veel rashonden zouden uitsterven. Wat denken jullie?

Peace sells, but who is buying?
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
Bedoel je schadelijke eigenschappen ten gevolge van de eisen aan het uiterlijk?Dus vertrote aanleg voor hernia bij rassen met een extreem lange rug.
Of bedoel je ziektes die bij bepaalde rassen voorkomen omdat bepaalde veel gebruikte fokhonden het slechte gen (bijv. PRA) aan hun nakomelingen doorgaven.
Of bedoel je ziektes die bij bepaalde rassen voorkomen omdat bepaalde veel gebruikte fokhonden het slechte gen (bijv. PRA) aan hun nakomelingen doorgaven.
-
- Erelid
- Contacteer:
Persoonlijk bedoel ik eigenlijk beide,dus ook het eventuele ontbreken van bepaalde tanden in het gebit(zoals vaak bij de barsoi bv.)Ook kwijlen blijkt een fokfout te zijn omdat de lippen niet goed aansluiten.Elmar schreef:Bedoel je schadelijke eigenschappen ten gevolge van de eisen aan het uiterlijk?Dus vertrote aanleg voor hernia bij rassen met een extreem lange rug.

- antoinette
- Zeer actief
- Contacteer:
- little-wolf
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Zeker weten! Waarom denk je dat er diverse rasverenigingen zijn die eisen dat fokkers die puppybemiddeling willen hun honden daarop laten testen?honiahaka-kuckunniwi schreef:valt hd/ed ook onder erfelijke gebreken?
Ik weet b.v. dat bij de Goldens het hd-onderzoek verplicht is als je volgens de regels van de rasvereniging fokt. En verder zijn ze onderzoek aan het doen naar ed.
Doen ze niet voor niets lijkt mij.

- little-wolf
- Zeer actief
ok. kwist t niet zeker.Branka schreef:Zeker weten! Waarom denk je dat er diverse rasverenigingen zijn die eisen dat fokkers die puppybemiddeling willen hun honden daarop laten testen?honiahaka-kuckunniwi schreef:valt hd/ed ook onder erfelijke gebreken?
Ik weet b.v. dat bij de Goldens het hd-onderzoek verplicht is als je volgens de regels van de rasvereniging fokt. En verder zijn ze onderzoek aan het doen naar ed.
Doen ze niet voor niets lijkt mij.
ik denk dat er dan zeer weinig rassen zijn, die niks mankeren.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Re: rashond
granny schreef:Ik ben van mening dat er geen enkele rashond zonder rastypische gebreken is(of schadelijke raskenmerken, tis maar hoe je het wilt noemen) en denk,dat als er alleen maar met volledig gezonde rashonden gefokt zou worden, veel rashonden zouden uitsterven. Wat denken jullie?
Ja, ik denk dat je dan het hele rashondenbestand kunt afschrijven.
Als je bedenkt dat er bij veel rassen ( bijv. de Dr. Patrijshond) veel gefokt wordt met honden die in een overgangsfase van HD +- naar HD+ zitten omdat anders de fokbasis helemaal wegvalt is dat bedroevend om te zien.
Zeer zeker voor de numeriek kleine rassen is dat een reeel gevaar.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Mol
- Zeer actief
kwijlen een fokfout omdat de lippen niet goed sluiten,nou ik weet niet waar je dat heb gehoort maar das bullshitgranny schreef:Persoonlijk bedoel ik eigenlijk beide,dus ook het eventuele ontbreken van bepaalde tanden in het gebit(zoals vaak bij de barsoi bv.)Ook kwijlen blijkt een fokfout te zijn omdat de lippen niet goed aansluiten.Elmar schreef:Bedoel je schadelijke eigenschappen ten gevolge van de eisen aan het uiterlijk?Dus vertrote aanleg voor hernia bij rassen met een extreem lange rug.
mol

- cane corso
- Zeer actief
-
- Erelid
- Contacteer:
Heb ik niet gehoord hoor,maar gelezen in een boekje dat is uitgegeven ddor de raad van beheer.v.d Lupinehof schreef:kwijlen een fokfout omdat de lippen niet goed sluiten,nou ik weet niet waar je dat heb gehoort maar das bullshitgranny schreef:Persoonlijk bedoel ik eigenlijk beide,dus ook het eventuele ontbreken van bepaalde tanden in het gebit(zoals vaak bij de barsoi bv.)Ook kwijlen blijkt een fokfout te zijn omdat de lippen niet goed aansluiten.Elmar schreef:Bedoel je schadelijke eigenschappen ten gevolge van de eisen aan het uiterlijk?Dus vertrote aanleg voor hernia bij rassen met een extreem lange rug.
mol

-
- Erelid
- Contacteer:
Als jij het grote onzin vind is dat je goed recht hoor,maar de vraag was of er rashonden zijn zonder schadelijke raskenmerken.(staat er trouwens in de rasstandaard van de mastino dat ze MOETEN kwijlen, net zoals veel st.Bernards en bordeaux doggen?)jidde schreef:Dat is onzin, want een Mastino (bv) hoort zo te zijn! Maar een duitse Herder weer niet. Dus je kan het geen fokfout bij eerste ras noemen, wel bij tweedegranny schreef:Heb ik niet gehoord hoor,maar gelezen in een boekje dat is uitgegeven ddor de raad van beheer.![]()

Ik heb het niet over het kwijlen, maar over de lippen!granny schreef:Als jij het grote onzin vind is dat je goed recht hoor,maar de vraag was of er rashonden zijn zonder schadelijke raskenmerken.(staat er trouwens in de rasstandaard van de mastino dat ze MOETEN kwijlen, net zoals veel st.Bernards en bordeaux doggen?)jidde schreef:Dat is onzin, want een Mastino (bv) hoort zo te zijn! Maar een duitse Herder weer niet. Dus je kan het geen fokfout bij eerste ras noemen, wel bij tweedegranny schreef:Heb ik niet gehoord hoor,maar gelezen in een boekje dat is uitgegeven ddor de raad van beheer.![]()
-
- Erelid
- Contacteer:
Ik wil geen discussie aangaan over wat nu wel een fokfout is en wat niet,dat weten de fokkers denk ik zelf het beste. Mijn vraag was gewoon zijn er rashonden zonder schadelijke rasgebreken(kenmerken of hoe je het maar noemen wilt)jidde schreef:Ik heb het niet over het kwijlen, maar over de lippen!

- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Naar mijn idee dus niet.granny schreef:Ik wil geen discussie aangaan over wat nu wel een fokfout is en wat niet,dat weten de fokkers denk ik zelf het beste. Mijn vraag was gewoon zijn er rashonden zonder schadelijke rasgebreken(kenmerken of hoe je het maar noemen wilt)jidde schreef:Ik heb het niet over het kwijlen, maar over de lippen!

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Gerd@
- Vaste gebruiker
Zou niet weten wat de fouten bij de west higland white terrier zijn? Misschien algemene dingen zoals dat veel kleine hondenrassen luxatie hebben? Maar dan kun je dus de kleine hondenrassen afschrijven omdat vele die luxatie hebben, en andere grote rassen weer omdat HD daar voorkomt... Ja, dan hou je inderdaad niets over. 

-
- Vaste gebruiker
Mijn teef heeft ook minder sterke kanten binnen de rasstandaard, maar door een dekreu te gebruiken die haar fouten compenseert en waarbij zijn fouten gecompenseert worden door mijn teef, hoop ik straks pups te krijgen die juist verbeteren.
Het gaat hier trouwens om een rottweiler en ze voldoet volledig aan de eisen van de rasvereniging (en dat zijn er nogal wat, vind ik)
Maar als antwoord op je vraag denk ik inderdaad niet dat er honden zijn die helemaal perfect zijn. En mocht er wel een zijn, dan wil dat nog niet zeggen dat er ook perfect vererfd wordt. Het kan ook verder uit de lijn komen natuurlijk.
Het gaat hier trouwens om een rottweiler en ze voldoet volledig aan de eisen van de rasvereniging (en dat zijn er nogal wat, vind ik)
Maar als antwoord op je vraag denk ik inderdaad niet dat er honden zijn die helemaal perfect zijn. En mocht er wel een zijn, dan wil dat nog niet zeggen dat er ook perfect vererfd wordt. Het kan ook verder uit de lijn komen natuurlijk.