Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

rashond

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

granny
Erelid
Contacteer:

rashond

Ongelezen bericht door granny »

Ik ben van mening dat er geen enkele rashond zonder rastypische gebreken is(of schadelijke raskenmerken, tis maar hoe je het wilt noemen) en denk,dat als er alleen maar met volledig gezonde rashonden gefokt zou worden, veel rashonden zouden uitsterven. Wat denken jullie?
Afbeelding
Peace sells, but who is buying?
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Bedoel je schadelijke eigenschappen ten gevolge van de eisen aan het uiterlijk?Dus vertrote aanleg voor hernia bij rassen met een extreem lange rug.
Of bedoel je ziektes die bij bepaalde rassen voorkomen omdat bepaalde veel gebruikte fokhonden het slechte gen (bijv. PRA) aan hun nakomelingen doorgaven.
granny
Erelid
Contacteer:

Elmar schreef:Bedoel je schadelijke eigenschappen ten gevolge van de eisen aan het uiterlijk?Dus vertrote aanleg voor hernia bij rassen met een extreem lange rug.
Of bedoel je ziektes die bij bepaalde rassen voorkomen omdat bepaalde veel gebruikte fokhonden het slechte gen (bijv. PRA) aan hun nakomelingen doorgaven.
Persoonlijk bedoel ik eigenlijk beide,dus ook het eventuele ontbreken van bepaalde tanden in het gebit(zoals vaak bij de barsoi bv.)Ook kwijlen blijkt een fokfout te zijn omdat de lippen niet goed aansluiten.
Afbeelding
antoinette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door antoinette »

Dat denk ik ook ja. Ben eigenlijk wel benieuwd of er een ras is wat geen erfelijke gebreken kent?
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

valt hd/ed ook onder erfelijke gebreken?
Nancy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Nancy »

Die zijn er niet. 8O
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

honiahaka-kuckunniwi schreef:valt hd/ed ook onder erfelijke gebreken?
Zeker weten! Waarom denk je dat er diverse rasverenigingen zijn die eisen dat fokkers die puppybemiddeling willen hun honden daarop laten testen?
Ik weet b.v. dat bij de Goldens het hd-onderzoek verplicht is als je volgens de regels van de rasvereniging fokt. En verder zijn ze onderzoek aan het doen naar ed.
Doen ze niet voor niets lijkt mij.
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

Branka schreef:
honiahaka-kuckunniwi schreef:valt hd/ed ook onder erfelijke gebreken?
Zeker weten! Waarom denk je dat er diverse rasverenigingen zijn die eisen dat fokkers die puppybemiddeling willen hun honden daarop laten testen?
Ik weet b.v. dat bij de Goldens het hd-onderzoek verplicht is als je volgens de regels van de rasvereniging fokt. En verder zijn ze onderzoek aan het doen naar ed.
Doen ze niet voor niets lijkt mij.
ok. kwist t niet zeker.

ik denk dat er dan zeer weinig rassen zijn, die niks mankeren.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Re: rashond

Ongelezen bericht door marian* »

granny schreef:Ik ben van mening dat er geen enkele rashond zonder rastypische gebreken is(of schadelijke raskenmerken, tis maar hoe je het wilt noemen) en denk,dat als er alleen maar met volledig gezonde rashonden gefokt zou worden, veel rashonden zouden uitsterven. Wat denken jullie?

Ja, ik denk dat je dan het hele rashondenbestand kunt afschrijven.
Als je bedenkt dat er bij veel rassen ( bijv. de Dr. Patrijshond) veel gefokt wordt met honden die in een overgangsfase van HD +- naar HD+ zitten omdat anders de fokbasis helemaal wegvalt is dat bedroevend om te zien.
Zeer zeker voor de numeriek kleine rassen is dat een reeel gevaar.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

granny schreef:
Elmar schreef:Bedoel je schadelijke eigenschappen ten gevolge van de eisen aan het uiterlijk?Dus vertrote aanleg voor hernia bij rassen met een extreem lange rug.
Persoonlijk bedoel ik eigenlijk beide,dus ook het eventuele ontbreken van bepaalde tanden in het gebit(zoals vaak bij de barsoi bv.)Ook kwijlen blijkt een fokfout te zijn omdat de lippen niet goed aansluiten.
kwijlen een fokfout omdat de lippen niet goed sluiten,nou ik weet niet waar je dat heb gehoort maar das bullshit

mol 8)
cane corso
Zeer actief

Ongelezen bericht door cane corso »

Dit lijkt mij ook niet, een cc dat is nu eenmaal een dog en je weet dat hij kwijlt maar dit heeft niets met een fokfout of vererfing te maken hoor.
Groetjes van Deborah, Spiky en Alonso.
Afbeelding
granny
Erelid
Contacteer:

v.d Lupinehof schreef:
granny schreef:
kwijlen een fokfout omdat de lippen niet goed sluiten,nou ik weet niet waar je dat heb gehoort maar das bullshit

mol 8)
Heb ik niet gehoord hoor,maar gelezen in een boekje dat is uitgegeven ddor de raad van beheer. :pffff: :pffff:
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

granny schreef:Heb ik niet gehoord hoor,maar gelezen in een boekje dat is uitgegeven ddor de raad van beheer. :pffff: :pffff:
Dat is onzin, want een Mastino (bv) hoort zo te zijn! Maar een duitse Herder weer niet. Dus je kan het geen fokfout bij eerste ras noemen, wel bij tweede
granny
Erelid
Contacteer:

jidde schreef:
granny schreef:Heb ik niet gehoord hoor,maar gelezen in een boekje dat is uitgegeven ddor de raad van beheer. :pffff: :pffff:
Dat is onzin, want een Mastino (bv) hoort zo te zijn! Maar een duitse Herder weer niet. Dus je kan het geen fokfout bij eerste ras noemen, wel bij tweede
Als jij het grote onzin vind is dat je goed recht hoor,maar de vraag was of er rashonden zijn zonder schadelijke raskenmerken.(staat er trouwens in de rasstandaard van de mastino dat ze MOETEN kwijlen, net zoals veel st.Bernards en bordeaux doggen?)
Afbeelding
jidde

granny schreef:
jidde schreef:
Als jij het grote onzin vind is dat je goed recht hoor,maar de vraag was of er rashonden zijn zonder schadelijke raskenmerken.(staat er trouwens in de rasstandaard van de mastino dat ze MOETEN kwijlen, net zoals veel st.Bernards en bordeaux doggen?)
Ik heb het niet over het kwijlen, maar over de lippen!
granny
Erelid
Contacteer:

jidde schreef:Ik heb het niet over het kwijlen, maar over de lippen!
Ik wil geen discussie aangaan over wat nu wel een fokfout is en wat niet,dat weten de fokkers denk ik zelf het beste. Mijn vraag was gewoon zijn er rashonden zonder schadelijke rasgebreken(kenmerken of hoe je het maar noemen wilt)
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

granny schreef:
jidde schreef:Ik heb het niet over het kwijlen, maar over de lippen!
Ik wil geen discussie aangaan over wat nu wel een fokfout is en wat niet,dat weten de fokkers denk ik zelf het beste. Mijn vraag was gewoon zijn er rashonden zonder schadelijke rasgebreken(kenmerken of hoe je het maar noemen wilt)
Naar mijn idee dus niet.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Gerd@
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Gerd@ »

Elk ras heeft zijn fouten, elke rashond (hopelijk) niet. Nu we het hier toch over hebben hebben jullie (ras)honden ook foutjes? Die van mij mist enkele gebitselementen, hij mag daarom ook niet aan gezinsuitbreiding beginnen. ;)
Groetjes Gerd@

Afbeelding
en een poot van Spikey & Kastor
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nee, ik denk ook niet dat er 'n rashond is zonder gebreken. Het ene gebrek is natuurlijk erger dan het andere, maar zonder, nee.

Misschien dat het ooit lukt om de gebreken minder te maken, maar ik denk dat het uiteindelijk bij de mens toch het meeste om het uiterlijk gaat, dus of dit gaat lukken??
jidde

HD kan je wel een rasfout noemen, maar ook kruisingen zkunnen HD krijgen!
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Zou niet weten wat de fouten bij de west higland white terrier zijn? Misschien algemene dingen zoals dat veel kleine hondenrassen luxatie hebben? Maar dan kun je dus de kleine hondenrassen afschrijven omdat vele die luxatie hebben, en andere grote rassen weer omdat HD daar voorkomt... Ja, dan hou je inderdaad niets over. :mrgreen:
vixen
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door vixen »

Mijn teef heeft ook minder sterke kanten binnen de rasstandaard, maar door een dekreu te gebruiken die haar fouten compenseert en waarbij zijn fouten gecompenseert worden door mijn teef, hoop ik straks pups te krijgen die juist verbeteren.

Het gaat hier trouwens om een rottweiler en ze voldoet volledig aan de eisen van de rasvereniging (en dat zijn er nogal wat, vind ik)

Maar als antwoord op je vraag denk ik inderdaad niet dat er honden zijn die helemaal perfect zijn. En mocht er wel een zijn, dan wil dat nog niet zeggen dat er ook perfect vererfd wordt. Het kan ook verder uit de lijn komen natuurlijk.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”