Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

“Pikverlengers”

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Re: “Pikverlengers”

Ongelezen bericht door maart »

Ik vind het heel erg leuk dat mijn 'grote gevaarlijke stoere' honden, ontzettend sociaal zijn en overal het goede van inzien. Ze vinden mensen leuk en aardig en dat hou ik graag zo,want zo kunnen ze overal mee naar toe en zijn ze nog eens welkom ook.

Bang ben ik niet, als ze me moeten hebben, doen ze dat wel. Als je een mens kunt vermoorden, heb je vast geen probleem om eerst die hond een mes in zijn ribben te steken denk ik. Constant in angst leven moet zo vreselijk vermoeiend en saai zijn. Mijn schoonzus was onlangs bij me op bezoek. Ze was al laatste binnen gekomen en had achter zich alle deuren op slot gedaan, met grendel en al :O:
Had haar opgemerkt dat de verkrachter al lang binnen was en haar op zat te wachten, succes gewenst met terug naar buiten te vluchten :mann:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik heb mijn honden zeker niet voor bescherming.
Denk ook niet dat ze veel zouden doen.
's avonds loop ik ook gewoon met ze op straat.
Dat kan hier ook, maar in de randstad deed ik het niet anders met mijn teckels (die een hoop lawaai konden maken :tongue: )

De enige die vroeger voor mij omliep was een man met bouvier.
Het was zijn eer te na dat zijn rothond (want dat was het) bang was voor mijn teckels :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Robian
Actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Robian »

Waar ik woon voel ik me eigenlijk nooit onveilig. Donker of niet ik loop overal.

Nu ik mijn eerste grote hond heb merk ik wel verschil met mensen en hun “hij doet niets hoor” honden.
Waar ze vroeger hun ongeleide projectiel op mijn shelties af lieten stormen, lopen ze nu een blok voor me om.
(En dat terwijl de grote grijze geitenbreier een watje in het kwadraat is )

Ik vind het heerlijk en 1 van mijn shelties ook. Die houdt helemaal niet van vreemde op zich afstormende honden.
Groetjes, Sylvia
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Als hier onverwachts middenin de nacht aangebeld wordt, ga ik wel even via het balkon kijken wat er aan de hand is. 1 keer gebeurd toen we hier nog niet zo lang woonden. Stond er politie of we onze auto konden verplaatsen, want ze moesten een auto wegslepen. Lazen de volgende dag dat die auto vermoedelijk met drugsgeld betaald was en dus om die reden in beslag was genomen. Onze straat is niet zo breed, dus moesten de geparkeerde auto's even aan de kant
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik ben helemaal niet bang uitgevallen, mijn honden heb ik ook niet om me veilig te voelen. Gelukkig maar watn als je het van die 2 blije dozen moet hebben dan ben je mooi genaaid :D Toch merk ik wel dat (vooral) Karel wel afschrikt. Hij is natuurlijk best groot en zwart, dat is blijkbaar toch best eng. Nouja, dat mag, is verder prima :D
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

waarom hebben wij voor een rottweiler gekozen,
niet als ,,pikverlenger,, maar omdat we het ras prachtig vinden,[wel het moderne type]
en om dat we de mogelijkheid hebben om zo'n hond te huisvesten, rond en in huis op een ruim erf, zonder dat iemand er last van heeft,
aan de rand van een klein dorp, met ruime wandelmogelijkheden, waar je bijna nooit anderen met honden tegen komt, en ze 9 van de 10 keer lekker los kan, en kom ik eens iemand tegen, dan wordt er door beide partijen netjes aangelijnd, dus geen op je afstormende honden,
dat ze thuis daar bij goed waaks is en aanslaat als er onraad is vind ik alleen maar een pluspunt, maar hebben haar niet voor echte bescherming,
maar ze schrikt natuurlijk wel af, ondanks dat het een goedzak is.

zou ik in een drukke stad of woonwijk voor zo'n hond kiezen, of als ik veel tussen andere honden zou moeten wandelen, nee, steeds dat opletten dan is voor mij de lol eraf.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ik heb mijn honden niet voor de veiligheid, maar ik merk wel dat ik me in een groot bos waar je weinig andere mensen tegenkomt, veiliger voel met dan zonder. Niet dat ik denk dat ik echt veiliger ben; echt beschermen kunnen ze me niet (hoewel, Lily jaagt zo een groep wilde Zwijnen weg en Alfil is een valse hielenbijter). Het is waarschijnlijk iets dat tussen mijn oren zit. Zo ben ik ook relaxter met een hond op mijn bed dan zonder.

Toch snap ik ook dat iemand het fijn vindt dat zijn of haar hond imponeert in bepaalde situaties. Dat hoeft niet per sé 'pikverlengend' te zijn.
Laatst gewijzigd door Alfilillo op 19 feb 2020 23:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Ik vind pikverlengend ook meer iets zeggen over de status en kijk mij stoer zijn, dan over bescherming en veiligheid
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Onveilig voel ik me eigenlijk nooit, niet met en niet zonder hond erbij. Nog nooit gedoe gehad.

Wel vind ik een grote hond gewoon fijner in de omgang. Opoe is nu het 2de kleine hondje dat ik heb. Oke, ze is (nog) niet helemaal in orde maar ik vind haar zo breekbaar. Izzy heeft dat al minder met haar 7 hele kilo's maar ook bij haar moet ik echt opletten als ik met haar speel. Droef kan ik gerust een beuk verkopen tijdens het stoeien en vervolgens springt hij boven op me. Knuffelen idem. Met de kleintjes moet dat zachtjes, Droef kan ik lekker fijnknijpen, of een flinke schouderklop geven. :lol1:

Dus ja, brede een gemiddelde honden graag, maar niet omdat ik dat nodig heb om me veilig te voelen. Als ik dat nodig heb sluit ik mezelf wel binnen op of ga op karate of zo.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Zodra je geen grote hond meer hebt ga je op jezelf vertrouwen en tot die tijd ga je alleen nog met je grote hond op "enge" plekken lopen.
Geloof me, zo werkt het echt.

Ik wil best wel weer een grote hond maar dan wel een hele lieve lobbes. Niks dat afschrikt. Dus echt iets heel sufs. Of een poolhond maar als je daar bang voor bent kan ik er eigenlijk ook niks aan doen want voor de waak of afschrik zijn poolhonden natuurlijk niet gemaakt.
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Mijn honden hoeven me niet te beschermen.
Manu wil alleen niet dat mensen onder invloed op me af komen, dan wordt hij woest.
Maar de hele verschijning schrikt wel af denk ik. Dat vind ik prettig als ik alleen loop.

Als ik eens langs een groep hangmensen kom gaan ze allemaal braaf aan de kant als ik met Manu aan kom. Uma heeft dat effect niet :D
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nanna schreef:99.99% van de mensen hebben geen fuk rassenkennis. Dus daar hoef je helemaal geen rekening mee te houden. Ik denk dat een grote zwarte Newfoundlander meer afschrikt dan een dunne mechel met 26 africhtingsdiploma’s.
Veel mensen moesten aan de zuurstof vanwege mijn reuzenDeerhound, hahaha. Wisten zij veel dat het een lul eerste klas was.
Dus als je iets wilt hebben dat afschrikt hoef je het niet eens in de HR hoek te zoeken. Neem gewoon een Ier, dan weet je zeker dat je rustig loopt Afbeelding
Inderdaad, bijna niemand herkent Xanu (hh x mh) als mechelaar of hollander... wel als windhond Afbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Nanna schreef:Ik heb met reuzenrassen gelopen en met dwergjes en nooit iets gemerkt in verschil in bejegening.
Ik geloof er ook niet zo in dat mensen op straat er op uit zijn om je kwaad te doen. Of je moet wel in een gruwelijke achterbuurt wonen waar het gemiddelde IQ dat van een fietswiel niet overstijgt. In dat geval kocht ik geen rotkwijler maar zag ik dat ik verhuisde.
Ik woonde niet in een achterbuurt mar wel in Den Haag. En toen een dakloze trippend op me af gefietst kwam met zijn hand uitgestoken stond Manu brullend op zijn achterpoten. Dan is hij net zo groot als ik (1m70) Afbeelding1:
De arme man vroeg om een pleister terwijl zijn hele vinger open lag. Ik heb Manu weg moeten stoppen, die vertrouwde het voor geen meter en bleef voor me staan met al zijn haar overeind waardoor hij nog groter lijkt. Normaal is hij de rust zelve.
Toch was ik ergens wel blij met die reactie. Die man was, ondanks dat hij echt niet meer op aarde was, toch behoorlijk onder de indruk en bleef op afstand.
Hij heeft natuurlijk wel een verband gekregen van me en wat desinfectant mee gekregen :mrgreen:
laeken
Zeer actief

Manuma schreef:
Nanna schreef:Ik heb met reuzenrassen gelopen en met dwergjes en nooit iets gemerkt in verschil in bejegening.
Ik geloof er ook niet zo in dat mensen op straat er op uit zijn om je kwaad te doen. Of je moet wel in een gruwelijke achterbuurt wonen waar het gemiddelde IQ dat van een fietswiel niet overstijgt. In dat geval kocht ik geen rotkwijler maar zag ik dat ik verhuisde.
Ik woonde niet in een achterbuurt mar wel in Den Haag. En toen een dakloze trippend op me af gefietst kwam met zijn hand uitgestoken stond Manu brullend op zijn achterpoten. Dan is hij net zo groot als ik (1m70) Afbeelding1:
De arme man vroeg om een pleister terwijl zijn hele vinger open lag. Ik heb Manu weg moeten stoppen, die vertrouwde het voor geen meter en bleef voor me staan met al zijn haar overeind waardoor hij nog groter lijkt. Normaal is hij de rust zelve.
Toch was ik ergens wel blij met die reactie. Die man was, ondanks dat hij echt niet meer op aarde was, toch behoorlijk onder de indruk en bleef op afstand.
Hij heeft natuurlijk wel een verband gekregen van me en wat desinfectant mee gekregen :mrgreen:
Dat herken ik. Wuilus wilde ook niks weten van dronken mensen, zwervers of mannen in het donker. Op een avond kwam er een super vriendelijke man aanlopen die de weg wilde vragen. Ik moest haar echt tegenhouden terwijl die beste man helemaal niks kwaads in de zin had. Ze wilde hem echt grijpen. Om niks. Dat vond ik fijn omdat je weet dat niet iedereen goede bedoelingen heeft maar ook vervelend want ze had hem bijna omdat ik niet op aan het letten was en dan was het wel erg vervelend geweest.

Ik vraag zelf ook niks aan mensen met dat soort honden in het donker. :schrik: :lol1:
Afbeelding
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Jion schreef:Ik ben banger dat iemand ooit mijn honden iets aandoet dan dat mij iets gebeurt. Ik heb lang karate gedaan en dat heeft me veel vertrouwen in mijn vermogen tot verdediging gegeven, als is dat inmiddels met mijn kapotte knie en mijn allengs roestiger wordende gewrichten meer illusie dan waarheid.
Exact dit. Ja, ik heb momenten gehad waarbij Rhodi's aanwezigheid een hele veiligheid was. Maar die verdedigde ook ZEER serieus, dat had hij allang bewezen. Maar ik was altijd veel banger dat ze HEM kwaad zouden doen dan mij... dus al met al was dat netto weinig winst! Maar ik geef toe, een enkele keer denk ik wel eens ''Ik wou dat ik NU Rhodi erbij had....'' als mensen vervelend doen. Met Rhodi erbij was dat namelijk gewoon niet gebeurd.

Met Kyuubi loop ik verder nog net zo relaxt. Soms zelfs iets relaxter; ik kan hem sneller en beter zelf beschermen, juist DOOR zijn geringe formaat; oppakken en wegwezen! Ik heb zowel Branco als Rhodi wel meer dan eens fysiek moeten verdedigen, en dan is het feit dat je hond groter is geen voordeel. Echter, ik ben met Kyuubi dan weer banger dat de ''eerste klap raak is'', gezien zijn 4kg en minilijfje...
Afbeelding
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Nicoline schreef:Ook voor degenen die geen pik hebben ;)
Als alleenwonende vrouw denk ik daar weleens over na, hoe fout is het nou eigenlijk om een voorkeur te hebben voor een hond met een stoer of afschrikwekkend uiterlijk, als je je daardoor veiliger en zekerder voelt? Geldt ook voor mannen, want lang niet elke man is weerbaar. Niet om ermee te patsen natuurlijk, maar voor mij is het toch een reden om niet voor een klein hondje te kiezen. Ik neem dat dus ook zeker mee in het kiezen van een hond, het hoeft niet per se een “hr hond” te zijn, maar toch middenmaat of groter en goed in de spieren zegmaar. Ik vind het ook wel fijn dat bepaalde types bang zijn van Colin, scheelt een hoop gesis en gefluit :mrgreen: ik loop met hem dan ook heel relaxt ook s avonds of s nachts, dat zou met een chihuahua toch minder zijn. Dan vraag ik me ook meteen af of jullie met kleinere hondjes dan ook s avonds kortere rondjes maken om die reden.
Net zoals jij, wil ik me ook graag veilig voelen op straat en relaxt lopen.
Ik voel me hier in de wijk niet onveiliger met mijn kleine hond, dan voorheen met mijn berner. Maar door jouw keuze voor een hr-hond voel ik me níet veilig en loop ik nóóit relaxt over straat. Niet met mijn kleine hond en niet met voorheen mijn berner. Kom jij aanlopen dan vliegt mijn hartslag omhoog en maak ik mij zo snel mogelijk uit de voeten. En als dat niet meer lukt, omdat je te onverwacht opduikt, of mijn vluchtroute wordt geblokkeerd door nog iemand met zo'n beest, dan kun je me opvegen.
Dus jouw veilige gevoel gaat ten koste van het mijne. Overal waar ik alleen of met mijn honden kom.

Dan, voor wat betreft mijn gevoel van veiligheid en de bedoelingen van andere mensen, voelde ik me wel een stuk veiliger in een bos of park toen ik nog met twee berners liep. En toen ik er nog maar een had, voelde ik me thuis behoorlijk veilig omdat het vast stond dat zij iedere min of meer onbekende die mijn huis binnen zou komen, zou aanvallen, zonder te waarschuwen.

Yuna nu, is een klein hondje maar ze is ontzettend waaks en gaat vreselijk tekeer als ze onraad vermoedt. En omdat ze bij mij op de kamer slaapt, waarvan ik de deur op slot heb, zal ze mij ruim op tijd waarschuwen zodat ik 112 kan bellen. ( en de golfclub van onder mijn bed kan pakken. :lol1:)Maar behalve herrie maakt ze natuurlijk niets waar. ik loop met haar niet angstiger op straat om drie uur 's nachts dan vroeger met mijn berner. Ik voel me veilig in deze buurt. Ook al hoorde ik vandaag dat hier om de hoek een mevrouw in haar eigen huis is bedreigd door twee mannen. En ik daag Nanna uit om te kijken wie de grootste scheur op kan zetten in geval van nood. Ik ben klein en niet erg sterk, maar als ik me bedreigd voel zit ik zo van 1 naar 100 en door rood. :engel:
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

laeken schreef:
Manuma schreef:
Dat herken ik. Wuilus wilde ook niks weten van dronken mensen, zwervers of mannen in het donker. Op een avond kwam er een super vriendelijke man aanlopen die de weg wilde vragen. Ik moest haar echt tegenhouden terwijl die beste man helemaal niks kwaads in de zin had. Ze wilde hem echt grijpen. Om niks. Dat vond ik fijn omdat je weet dat niet iedereen goede bedoelingen heeft maar ook vervelend want ze had hem bijna omdat ik niet op aan het letten was en dan was het wel erg vervelend geweest.

Ik vraag zelf ook niks aan mensen met dat soort honden in het donker. :schrik: :lol1:
Nou, mijn teckel was niet groot, maar heeft toch een keer een man die mij kwam lastig vallen 's nachts op een logeeradres, aangevallen. :lol1: En een andere onwaarschijnlijke verdediger was mijn golden retriever die na die teckel kwam. Ook met een dronken, wankelende man op straat, waar ik bang van was. Maar Len begon te grommen waarop de man angstig uitriep:" U houdt hem toch wel goed vast hè, mevrouw"? En een keer ging hij bijna door het slaapkamerraam heen, toen er iemand 's nachts door de luxaflex probeerde te gluren.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Ik heb nog nooit de keuze gemaakt ergens wel of niet te willen lopen gebaseerd op of ik wel/niet een hond bij me heb, niet toen ik een kleiner formaat hondje had en niet met de herders.

In het donker kom ik alleen in het bos als ik daar training heb, niet voor wandelingen (je ziet zelf geen bal dus dat vind ik meer een argument dan of iemand er met kwade bedoelingen rond zou lopen).

In het dorp waar ik nu woon, voel ik me überhaupt al nooit onveilig (behalve met vuurwerk :wink: ). Maar terugkijkend naar de jaren dat ik in Barcelona gewoond heb, waren er ook maar weinig plekken die ik vermeed vanwege een onveilig gevoel.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

kooi schreef:
Als alleenwonende vrouw denk ik daar weleens over na, hoe fout is het nou eigenlijk om een voorkeur te hebben voor een hond met een stoer of afschrikwekkend uiterlijk, als je je daardoor veiliger en zekerder voelt? Geldt ook voor mannen, want lang niet elke man is weerbaar. Niet om ermee te patsen natuurlijk, maar voor mij is het toch een reden om niet voor een klein hondje te kiezen. Ik neem dat dus ook zeker mee in het kiezen van een hond, het hoeft niet per se een “hr hond” te zijn, maar toch middenmaat of groter en goed in de spieren zegmaar. Ik vind het ook wel fijn dat bepaalde types bang zijn van Colin, scheelt een hoop gesis en gefluit :mrgreen: ik loop met hem dan ook heel relaxt ook s avonds of s nachts, dat zou met een chihuahua toch minder zijn. Dan vraag ik me ook meteen af of jullie met kleinere hondjes dan ook s avonds kortere rondjes maken om die reden.
Ik voel me hier in de wijk niet onveiliger met mijn kleine hond, dan voorheen met mijn berner. Maar door jouw keuze voor een hr-hond voel ik me níet veilig en loop ik nóóit relaxt over straat. Niet met mijn kleine hond en niet met voorheen mijn berner. Kom jij aanlopen dan vliegt mijn hartslag omhoog en maak ik mij zo snel mogelijk uit de voeten. En als dat niet meer lukt, omdat je te onverwacht opduikt, of mijn vluchtroute wordt geblokkeerd door nog iemand met zo'n beest, dan kun je me opvegen.
Dus jouw veilige gevoel gaat ten koste van het mijne. Overal waar ik alleen of met mijn honden kom.
Nou, dat vind ik ook weer zo wat. Je weet toch helemaal niet hoe zij met die hond loopt en hoe die hond is. Als ik deze quote lees, neem jij haar kwalijk dat ze zo'n hond heeft omdat jij bang bent voor dit type honden.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:mrgreen: Je zou haast een gratis pitbull van marktplaats halen.
blondie
Zeer actief

Nicoline schreef: Als alleenwonende vrouw denk ik daar weleens over na, hoe fout is het nou eigenlijk om een voorkeur te hebben voor een hond met een stoer of afschrikwekkend uiterlijk, als je je daardoor veiliger en zekerder voelt? Geldt ook voor mannen, want lang niet elke man is weerbaar. Niet om ermee te patsen natuurlijk, maar voor mij is het toch een reden om niet voor een klein hondje te kiezen. Ik neem dat dus ook zeker mee in het kiezen van een hond, het hoeft niet per se een “hr hond” te zijn, maar toch middenmaat of groter en goed in de spieren zegmaar.
Hoe kom je eigenlijk bij die vraag? (dikgedrukt)
Keuze voor een bepaald karakter of grootte van een hond zie je in sommige gevallen vaker terug komen. Afhankelijk van waar en hoe je woont denk ik.
Hoe vaak, ook hier, lees je niet dat ze een bepaalde hond zoeken, omdat ze afgelegen wonen en zich wel wat veiliger willen voelen, of juist omdat mensen op een bepaalde plek wonen met veel criminaliteit en dat de keuze van een bepaald ras daar op wordt bepaald.

Voor mijzelf is de keuze van voorkeur niet bepaald door het gevoel van onveiligheid, of mij zekerder willen voelen. Van kleins af aan had ik gewoonweg een klik met een Duitse herder, en langszij de Mechelse herder.
Ik zal niet zeggen dat het fout is om puur op uiterlijk van een hond te bepalen wat je in huis neemt, ik zet er wel mijn vraagtekens bij. Want sluiten die eigenschappen van bepaalde honden dan wel aan bij wat je voor ogen hebt, of heb je de hond alleen in huis als afschrikmiddel en om je eigen onzekerheid/angst te kunnen verbloemen en hoop je dat je er ook mee uit de voeten kunt.
Dat laatste vind ik vaak dus wel opvallend, mensen die blind gaan op een uiterlijk zijn soms niet in staat om met dat soort type honden uit de voeten te kunnen, wat dus tot gevaarlijke situaties kan leiden.
En ja, dat zijn vaak dan rassen als Duitse en Mechelse, Hollandse herders, dobermann, rottweiler, mastiff, Anatolische herder en ga het rijtje vecht en waak- en verdedigingshonden maar af.
blondie
Zeer actief

dagmar88 schreef::mrgreen: Je zou haast een gratis pitbull van marktplaats halen.
Nee, ik denk niet dat het karakter van deze honden bij mij past :mrgreen:
laeken
Zeer actief

blondie schreef:
kooi schreef:
Nou, dat vind ik ook weer zo wat. Je weet toch helemaal niet hoe zij met die hond loopt en hoe die hond is. Als ik deze quote lees, neem jij haar kwalijk dat ze zo'n hond heeft omdat jij bang bent voor dit type honden.
Als je niet in de jij vorm spreekt weet je eigenlijk meteen al heel goed hoe het werkt. Ik ken weinig moeders die hun kinderen met een gerust hart langs een dikke grote xxl pit laten lopen. Dan gaan we naar de hondenbaasjes. Die zien ook meteen wat wel en niet een pitbull is en die vinden dat sowieso al onprettig. Dus dan hoeft het niet eens een xxl pit te zijn. Tel daarbij op de volwassen mensen die met een boog om die honden heenlopen. Je doet er dus wel degelijk je omgeving wat mee aan.

Hoe terecht dat is per individuele casus doet er niet toe. Bij een ontmoeting heb je geen tijd je te verdiepen in het specifieke geval.

Toen er een maand of wat geleden een super opgefokte pitbull op ons af vloog nadat hij daarvoor 300 meter over een veld was gerend stonden bij zowel mij als mijn partner alle haren overeind van angst. Zou hij Bas en Guus gaan mollen of niet. Hij borstelde en gromde woest maar bleek net onzeker genoeg om hem met veel gebrul op afstand te houden. Alles in dit geval inclusief onze angst had met het ras te maken. Het was echt een monster van een hond. Zo'n slanke pit van 50 kilo spier. Doodeng en echt een hartverzakking
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Weet niet op wie je nu duidt Laeken.
Ik reageerde op het statement van Kooi die in de jij vorm naar TS praat over het begin topic.
In een andere reactie heb ik zelf inhoudelijk gereageerd wat mijn idee over haar beginpost is.
blondie
Zeer actief

Nanna schreef:Voor mezelf maakt het me geen hout uit. De eerste hond die ik ontloop omdat ik hem bij mezelf niet vertrouw moet nog geboren worden. Wat dat aangaat ben ik angstloos.
Maar ik ben wèl bang dat zoiets mijn honden wat aandoet dus wat mij betreft haal je je hart op met allerlei nachtmerrieachtige monsters maar zodra het onbetrouwbaar is hou je het vast en hang je er een muilkorf om.
Nou ja, dat heb ik ook. Ik ontwijk zelf wel bepaalde honden die los lopen of wel aan de lijn maar bij een baas waarvan ik het niet helemaal vertrouw.
En dat is wisselend wat ras betreft eerlijk gezegd, varieert van klein tot groot.

Maar TS had een andere insteek volgens mij dan waar het nu ineens over gaat.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nou, ik vind het om die reden wel fijn om een reu in de roedel te hebben hoor. Het is een goedzak natuurlijk, maar qua postuur maakt hij net iets meer indruk dan de dames van ieder 12-14kg :wink: Al merk ik aan de reactie van anderen weinig verschil of ik met hem loop of de andere honden. Hier lopen wel wat rare figuren, maar als ik met hond loop besta ik niet. Loop ik zonder hond, dan durven ze wel eens irritant dicht bij je te lopen ("toevallig"), sissen, fluiten :roll: Ik vind het vooral irritant, dus het is wel een groot voordeel dat de honden dat voorkomen. Ik zou er geen hond om aanschaffen die niet bij me past. Als ik dol was op Chihuahua's had ik die kerels zelf maar weggestaard :mrgreen:
blondie
Zeer actief

Nicoline schreef:Ik vind het ook wel fijn dat bepaalde types bang zijn van Colin, scheelt een hoop gesis en gefluit :mrgreen: ik loop met hem dan ook heel relaxt ook s avonds of s nachts, dat zou met een chihuahua toch minder zijn. Dan vraag ik me ook meteen af of jullie met kleinere hondjes dan ook s avonds kortere rondjes maken om die reden.
Mijn eigen ervaringen stroken trouwens niet met veel dingen die andere mensen ervaren.
Mijn raskeuze was niet bepaald vanuit een gevoel van veiligheid.
En ik had geen oetsjiekoetsjie uitziende honden, juist niet zeker het vorige duo niet.
Maar ik had en heb vaak te maken met mensen die eigenlijk bang zijn maar toch vragen om contact te mogen maken.
En eerlijk, ik vind het prima omdat de vorige herders, en huidige herder ook gewoon prima sociaal zijn.
Mensen die echt bang zijn houd ik rekening mee, en mensen die over hun angst heen willen komen en dat zeggen daar vind ik het ook fijn voor dat ze het zeggen en ik kan aangeven al dan niet akkoord te gaan met aaien of contact maken.
Ik zie mijn waakhond dus niet als pikverlenger, sterker nog ik vind het juist fijn dat hij toegankelijk is voor mensen die dit ras eng vinden.
En ik kijk wel uit met mensen die willen uitdagen, of kijken hoe ver ze kunnen gaan.
De herders die ik heb gehad en de huidige, waren sociaal, zeker naar mensen, maar bij uitdagen of aanvallen richting hun of naar mij als baas dan kwam/komt de beschermingsdrang naar boven. Dus ten alle tijden blijf ik wel alert op de intenties van mensen (en andere honden) . Want hoe leuk ook, bij bepaalde acties kan er een reactie vanuit de hond ontstaan waar je zeker als baas alert op moet blijven.
Nicoline
Zeer actief
Mijn ras(sen): APBT

Ongelezen bericht door Nicoline »

blondie schreef:
Nanna schreef:Voor mezelf maakt het me geen hout uit. De eerste hond die ik ontloop omdat ik hem bij mezelf niet vertrouw moet nog geboren worden. Wat dat aangaat ben ik angstloos.
Maar ik ben wèl bang dat zoiets mijn honden wat aandoet dus wat mij betreft haal je je hart op met allerlei nachtmerrieachtige monsters maar zodra het onbetrouwbaar is hou je het vast en hang je er een muilkorf om.
Nou ja, dat heb ik ook. Ik ontwijk zelf wel bepaalde honden die los lopen of wel aan de lijn maar bij een baas waarvan ik het niet helemaal vertrouw.
En dat is wisselend wat ras betreft eerlijk gezegd, varieert van klein tot groot.

Maar TS had een andere insteek volgens mij dan waar het nu ineens over gaat.
Nou idd, het ging niet over hr-honden maar over een wat stoerdere honden in het algemeen, dat kan ook een labrador zijn wat mij betreft. Of onze golden en gordon setter van vroeger, die hebben allebei ook wel eens ingegrepen. Niet met bijten maar wel beschermend gedrag, die golden heeft wel eens een inbreker verdreven. Met hem ging ook gerust ‘s avonds laat nog een stuk lopen. Kan ook idd best zijn dat dat gevoel van veiligheid met een grotere hond erin sluipt, bij mij in de omgeving zijn eigenlijk ook weinig/geen kleine hondjes, ik kom uit een “grote honden familie”, dus toen ik op een klein hondje moest passen voelde dat toch wat onwennig met de laatste avondwandeling. Het is ook niet zo dat ik in een slechte buurt woon, maar zoals iemand al eerder zij het is wel de stad (Rotterdam in dit geval) en blijkbaar heeft het toch wel wat effect dat ik Colin naast me heb lopen want ik wordt dan toch minder lastig gevallen door vervelende mannen onder invloed van wat dan ook.
En wat betreft dat anderen door mijn raskeuze bang over straat moeten; Colin draagt een muilkorf - tegen straatvreten - dus je ziet van veraf al dat hij niks kán doen. Hij is overigens ook best hondsociaal, juist naar kleinere hondjes ook.
Nicoline
Zeer actief
Mijn ras(sen): APBT

Ongelezen bericht door Nicoline »

blondie schreef:
Nicoline schreef:Ik vind het ook wel fijn dat bepaalde types bang zijn van Colin, scheelt een hoop gesis en gefluit :mrgreen: ik loop met hem dan ook heel relaxt ook s avonds of s nachts, dat zou met een chihuahua toch minder zijn. Dan vraag ik me ook meteen af of jullie met kleinere hondjes dan ook s avonds kortere rondjes maken om die reden.
Mijn eigen ervaringen stroken trouwens niet met veel dingen die andere mensen ervaren.
Mijn raskeuze was niet bepaald vanuit een gevoel van veiligheid.
En ik had geen oetsjiekoetsjie uitziende honden, juist niet zeker het vorige duo niet.
Maar ik had en heb vaak te maken met mensen die eigenlijk bang zijn maar toch vragen om contact te mogen maken.
En eerlijk, ik vind het prima omdat de vorige herders, en huidige herder ook gewoon prima sociaal zijn.
Mensen die echt bang zijn houd ik rekening mee, en mensen die over hun angst heen willen komen en dat zeggen daar vind ik het ook fijn voor dat ze het zeggen en ik kan aangeven al dan niet akkoord te gaan met aaien of contact maken.
Ik zie mijn waakhond dus niet als pikverlenger, sterker nog ik vind het juist fijn dat hij toegankelijk is voor mensen die dit ras eng vinden.
En ik kijk wel uit met mensen die willen uitdagen, of kijken hoe ver ze kunnen gaan.
De herders die ik heb gehad en de huidige, waren sociaal, zeker naar mensen, maar bij uitdagen of aanvallen richting hun of naar mij als baas dan kwam/komt de beschermingsdrang naar boven. Dus ten alle tijden blijf ik wel alert op de intenties van mensen (en andere honden) . Want hoe leuk ook, bij bepaalde acties kan er een reactie vanuit de hond ontstaan waar je zeker als baas alert op moet blijven.
Maar dan zijn dat mensen die geen kwaad in de zin hebben, dat scheelt natuurlijk wel. Ik heb dat ook een tijdje gedaan met mijn vorige hond, een oude engelse stafford. Een vrouw in de buurt wilde over haar angst voor honden heen dus gingen we weleens samen wandelen om haar over haar angst heen te helpen.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik denk ook dat je sowieso verkeerd bezig bent als je een hond alleen maar neemt omdat hij zo stoer is en andere mensen afschrikt. Dan is het wel echt een pikverlenger. Als je een hond in de eerste plaats uitzoekt omdat hij bij je past, omdat je hem leuk vindt, dan is het heel iets anders als je het gewoon meeneemt als één van de criteria waarop je een hond uitzoekt. Ik zie eigenlijk helemaal niemand hier op hf er voor aan dat eerste te doen, eigenlijk.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”