Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Toch alvast aan het kijken, denken jullie mee?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Toch alvast aan het kijken, denken jullie mee?

Ongelezen bericht door mijke »

Het is nog maar heel kort sinds Oor overleden is, maar toch houdt het me alweer bezig: een volgende hond. De timing is natuurlijk niet heel handig aangezien ik eind juni uitgerekend ben van nummer 2. Marinus wilde in eerste instantie dan ook nog 2 jaar wachten, maar dat vind ik écht te lang, het leven zonder hond is maar nutteloos en saai. Inmiddels komt hij steeds meer mijn kant op, en is de afspraak nu ''even wachten tot nr 2 er is'. Zelf denk ik juist dat ik nu nog een mooie window of opportunity heb, nu heb ik nog tijd om zo'n hondje te leren kennen en te laten meedraaien in ons huishouden, dus ik ben stiekem toch alvast aan het rondkijken. Wie weet, als ik écht verliefd wordt, dat Marinus ook bijdraait :engel: Livia doet ook alvast haar best door steeds Oortje te roepen, alle foto's van hondjes te kussen, en steeds onze deurstopperhond te willen uitlaten etc :P

Dus, wat zoek ik? Behoorlijk veeleisend deze keer, omdat we toch hele kleine kinderen hebben en ik veel minder tijd in het perfect opvoeden kan stoppen dan ik bij Oor kon.

Een paar harde eisen:

Kan met kleine kinderen
Kan met katten
Kan loslopen

Natúúrlijk begeleid ik contact tussen hond en kind, hond mag ook best zijn grenzen aangeven, maar voor de hond zelf en mijn gemoedsrust is het wel fijner als die grenzen vrij relaxt zijn natuurlijk. Een grote persoonlijke zone is niet handig.

Met katten kunnen houdt vooral in eigen katten. Op straat er achteraan willen zie ik echt als iets anders (tenzij ze echt voor de kill gaan natuurlijk).

Met loslopen bedoel ik vooral: niet hondagressief en geen extreem jachtinstinct. Af en toe een eend opjagen kan ik prima managen, maar op 3 kilometer afstand een haas ruiken en daar in 1 rechte streep achteraan sprinten is een no go.

Qua uiterlijk: goed gebouwd, middenmaat tot grote middenmaatje, geen extremiteiten, lange snuit en liefst een korte vacht, of iig een vacht waar je vrij letterlijk niks aan hoeft te doen.

Qua karakter: ik zoek wel echt een hond die makkelijk trainbaar is en van nature graag met de baas werkt en het goed wil doen. Eigenzinnige of heel zelfstandige karakters kan ik niks mee. Maar al te slaafs vind ik ook niks. Er mag best wat pit in zitten. Enthousiasme en energie vind ik ook erg leuk, zwemmen, rennen, fietsen, ballen, stoeien en wandelen leuk vinden is een plus. Maar een hond moet in huis wel zijn rust weten te pakken, ook als het eens een dag iets minder is qua uitlaten of aandacht. Het is mijn streven om per dag 10.000 stappen te lopen, dat vul ik voornamelijk door met de hond te wandelen, dus aan beweging zal de hond niets te kort komen, ook al lukt het ook eens een dagje niet. Ik het weekend gaan we graag naar andere gebieden, daar is het soms best druk met kinderen en andere honden en het zou fijn zijn als onze hond dat ook echt leuk vindt.
Ohja en knuffelig! Hond mag naast mij op de bank en soms in bed, de beste plekjes dus, en ik vind het fijn als een hond daar flink van kan genieten, samen knuffelen :I:

Ohja, mijn vriend heeft zelf één wens: dat de hond wel een beetje waaks is. Vindt hij toch wel een veilig gevoel. Ook hele schattige kleine hondjes vallen voor hem af, want hij wil graag dat als ik in het donker met kinderen en hond door het park loop, dat ik dan een bond bij me heb die in geval van nood wel zou verdedigen, of in ieder geval door een stoer genoeg uiterlijk een afschrikwekkende functie heeft.

Qua leeftijd lijkt een jonge hond mij ideaal. Van een jaar bijvoorbeeld, dat de echte puppenfase acteer de rug is net. Want ik wil graag een hond die al zindelijk is, aangezien ik heb ook al gebroken nachten van mijn baby straks. Ook moet hij stukjes alleen kunnen zijn. Ik werk niet, dus veel blijft de hond niet alleen, maar ik zal geregeld eventjes ergens met de kinderen heen gaan waar de hond niet mee kan. Maar dat is hooguit eens 3 uurtjes ofzo.

Dussss... hele eisenlijst :mrgreen: Alle suggesties zijn welkom, van rasideeen tot websites waar vaak leuke hondjes op staan tot specifieke hondjes die zouden kunnen passen.
Laatst gewijzigd door mijke op 09 feb 2020 16:45, 2 keer totaal gewijzigd.
mijke
Zeer actief

Re: Toch alvast aan het kijken, denken jullie mee?

Ja dat ras was ik al eens tegengekomen, maar dat zijn qua grootte toch meer jack russeltjes? Of niet heel veel groter iig. Ik zoek toch meer iets tussen formaat Oor en formaat kleine mechelaar, zeg maar. All sprak wat ik las over het karakter me destijds wel aan!
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Nee joh, gewoon wachten tot nummer twee wat kan.
Je moet jezelf ook niet overvragen, denk ik. Een tweede kind erbij zal genoeg drukte geven.
mijke
Zeer actief

*Esther schreef:Nee joh, gewoon wachten tot nummer twee wat kan.
Je moet jezelf ook niet overvragen, denk ik. Een tweede kind erbij zal genoeg drukte geven.
Bedankt voor je advies, maar dat was niet mijn vraag ;)
Ik ben gewoon alvast aan het denken en kijken. Kom ik iets perfects tegen waar ik verliefd op word kan het nu best. Ik pas er wel een mouw aan. En anders wordt het daarna, ook goed. Ik vind het in ieder geval fijn om er een beetje mee bezig te zijn. Leven zonder hond is dodelijk saai, ik mis het wandelen.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik zie volgende week al een topic komen dat je per ongeluk tegen het perfecte hondje aangelopen bent..... Supertoevallig... Wees nou gewoon verstandig en wacht tot je op de been bent na kindt 2.

Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
*Esther
Zeer actief

Iemand moet t zeggen, toch? :wink:
En een hond is meer dan wandelen alleen.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Binnenkort kun je niet eens wandelen, alleen waggelen en dan werkt het niet, peuter buik en hond..

mijke
Zeer actief

Mensen, ik hoef echt geen advies over of ik er wel of niet goed aan doe om nu vast rond te kijken. Ik heb zelf ook hersenen in mijn hoofd, ik weet wat er komt kijken bij zwangerschap en een jong kind en ook zeker wat het hebben van een hond inhoudt. Bovendien overschatten jullie mijn impulsiviteit, ik ga niet over één nacht ijs. Ik heb bij Oor 11 jaar gewacht voor ik de situatie geschikt vond en dé perfecte hond tegenkwam.

Beperk je aub tot mijn vraag of reageer gewoon niet. Bedankt :)
mijke
Zeer actief

Tamara81 schreef:
mijke schreef:Ja dat ras was ik al eens tegengekomen, maar dat zijn qua grootte toch meer jack russeltjes? Of niet heel veel groter iig. Ik zoek toch meer iets tussen formaat Oor en formaat kleine mechelaar, zeg maar. All sprak wat ik las over het karakter me destijds wel aan!

Het formaat varieert nogal, je hebt van klein tot middel. Ze hebben een leuk karakter, speels en open en lekker actief.

Ooit zou ik er zelf wel een willen, zo een die mooi hoog op de poten staat met sierlijke lijnen :I:
weet jij toevallig een website waar zulke hondjes (meestal rescues dacht ik) worden aangeboden?
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Je vraag is meedenken toch? Ik denk alleen anders dan jij...

mijke
Zeer actief

fes/lou schreef:Je vraag is meedenken toch? Ik denk alleen anders dan jij...

Meedenken over wat voor hond. Voor de rest niets.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

fes/lou schreef:Binnenkort kun je niet eens wandelen, alleen waggelen en dan werkt het niet, peuter buik en hond..
Heeft Mijke geheugenschade?

Neem Juul maar in de opvang.

Afbeelding

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr
mijke
Zeer actief

dagmar88 schreef:
fes/lou schreef:Binnenkort kun je niet eens wandelen, alleen waggelen en dan werkt het niet, peuter buik en hond..
Heeft Mijke geheugenschade?

Neem Juul maar in de opvang.

Afbeelding

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr
Haha nee geen hersenschade, vorige zwangerschap was ik 9 maanden een wrak, nu heb ik nog niet een kwaaltje gehad en barst van de energie. Maar zelfs toen is het mij gelukt hond genoeg beweging en vermaak te geven, daar verandert Livia niks aan, die gaat gewoon mee in de kinderwagen. Kan ik die gelijk als rollator en steun gebruiken :pffff:

Nee maar nogmaals, een hondje komt er alleen nu als het echt de perfecte hond is die er precies in schuift. Ik ga er vanuit dat ik daar niet zo snel tegenaan loop dus het wordt vast later. Maar kijken kan geen kwaad ;)

Juul klinkt leuk! Maar niet het type waar ik op val. Ik ben erg kieskeurig uiteraard :P
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Wil je dan een wat oudere hond?
Iets herderachtigs voldoet wel aan je 'eisen', maar of dat weer handig is met een klein kind en een baby weet ik niet.
mijke
Zeer actief

Persistence schreef:Wil je dan een wat oudere hond?
Iets herderachtigs voldoet wel aan je 'eisen', maar of dat weer handig is met een klein kind en een baby weet ik niet.
Ik denk een jonge hond, maar geen pup meer. Een tot 3 jaar ofzo. Iets herderachtigs heeft ook mijn voorkeur inderdaad. Er zijn wel exemplaren die goed kunnen met kleine kinderen natuurlijk. Maar ik vind mixjes met herder er in ook een goeie optie, die zijn misschien wat milder. Ik heb al een aantal hele leuke exemplaren voorbij zien komen die perfect zouden passen, maar nog geen waarbij ik direct "oeh" dacht.
mijke
Zeer actief

Oh die is best leuk! Maar nog niet in Nederland, daar begin ik niet aan. Hond moet hier al gewend en te bezoeken zijn anders is de gok me te groot. Mar voor zoiets zou ik wel kunnen vallen ja, als ze ook nog een beetje stoer is.
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Binnenkort in Nederland, dan kun je dus nog kijken hoe ze het bij het gastgezin doet:
Niet echt herderachtig, wel indrukwekkend qua formaat. Wordt 4 dit jaar.

https://www.mymartin.eu/sonya-2/

Afbeelding
Afbeelding
Crescent
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Crescent »

What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

mijke schreef:
Oh die is best leuk! Maar nog niet in Nederland, daar begin ik niet aan. Hond moet hier al gewend en te bezoeken zijn anders is de gok me te groot. Mar voor zoiets zou ik wel kunnen vallen ja, als ze ook nog een beetje stoer is.
Bij meer info staat dat ze in Nederland is in Didam.
mijke
Zeer actief

Persistence schreef:Binnenkort in Nederland, dan kun je dus nog kijken hoe ze het bij het gastgezin doet:
Niet echt herderachtig, wel indrukwekkend qua formaat. Wordt 4 dit jaar.

https://www.mymartin.eu/sonya-2/

Afbeelding
Afbeelding
JA! Die ga ik even in de gaten houden :D
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Volgens mij kun je met elke kruising herderachtig iets wel uit de voeten. Als hij/zij maar kind en hondvriendelijk is.
Qua tijdstip, ondanks dat het niet je vraag is :F: :
Gewoon doen, je voelt je goed, je bent zwanger, je bent niet ziek.
Toen ik 4 maand zwanger was van de 1ste kwam hier puppy JR Bugsy naast volwassen Mastiff Bill.
Die baby gaat het eerste jaar na de geboorte geen kant op. Je oudste is al gewend aan een hond in huis.Heb je mooi de tijd om de nieuwe hond aan je gezin te laten wennen.
En je hoeft je ook niet schuldig te voelen naar Oor, die zit toch in je hart en blijf je altijd missen. De nieuwe hond wordt anders en gaat weer ,met je mee in een hele andere fase van je leven.
Gr. Aniek

Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Maar budkes, je vergeet dat jij al een hond had en dat een pup dan automatisch meedraait en nog veel rust nodig heeft. Dit gaat om volwassen grote honden met een onduidelijke achtergrond waarvan het gedrag in asielen wordt geobserveerd en die vaak nog nooit in een gezin met jonge kinderen meegedraaid hebben. Dat vind ik toch een hele andere situatie...

Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Dat is ik ook een andere situatie, met of zonder kinderen. :U:
En als Mijke er voor kiest om over 2 jaar een volwassen asielhond te nemen zoals sommigen hier, jij oa? , aanraden dan heeft ze 2 jonge peuters/kleuters die kruipen, rennen en springen rondhuppelen.
De eerst komende tijd heeft ze maar 1 kind die gewend is aan honden en het eerst komende anderhalf jaar komt daar weinig reuring bij. Zo'n baby ligt vooral, bij voorkeur buiten bereik van de hond. :lol1:

Mijn volwassen hond haatte kinderen, konden we mooi rustig naar toe groeien baby Max en ik.
Laatst gewijzigd door Budkes op 09 feb 2020 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Aniek

Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind kinderen wel een soort complicerende factor... Als ik in m'n flikker gebeten word is dat mijn eigen schuld, bijten ze m'n kind heb ik toch echt een vreselijke fout gemaakt

Budkes
Zeer actief

fes/lou schreef:Ik vind kinderen wel een soort complicerende factor... Als ik in m'n flikker gebeten word is dat mijn eigen schuld, bijten ze m'n kind heb ik toch echt een vreselijke fout gemaakt

Dat klopt, maar dat is ook zo als de kinderen 6,7,8,9 of nog ouder zijn. Dat is het risico van kinderen en een hond.
Kan ze er beter nu 1 nemen, nu nummer 2 er nog niet is. Dat is in ieder geval een stuk rustiger waardoor je de hond ook nog eens rustig kunt laten wennen en observeren.
Gr. Aniek

Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Als ik een jong kind had, zou ik het risico niet nemen van een grote hond met onbekende afkomst, terwijl ik zelf binnenkort niet meer uit de voeten kan want hoogzwanger... Maar ik ben ws toch te voorzichtig

*Esther
Zeer actief

Toch zijn er een hoop fokkers die pas een pup plaatsen in een gezin met kinderen boven de 4 jaar. Snap ik.
Hier waren altijd meerdere honden in huis, ook tijdens mijn zwangerschap. Maar net in die laatste maanden aan een nieuwe volwassen hond beginnen, daar moet je wel tijd, ruimte en aandacht voor hebben, vind ik. Inderdaad omdat je ze voor je lol hebt.
*Esther
Zeer actief

Met een peuter met een middagslaapje en een baby is je vrij te besteden tijd niet echt om naar huis te schrijven.
Budkes
Zeer actief

Cleva schreef:Waarom zou je geen tijd en aandacht hebben?
Je zit toch niet de godganse dag over die pens te aaien?

Dat je je honden niet als gezinshuisdier verkoopt snap ik maar daar hadden we het niet over.
Nou idd dit dus. Ik heb me nog nooit zo verveeld in mijn leven als vlak voor en na de bevalling van mijn beide zoons. De hele dag niks te doen. Dus hoppa kind maar weer in de wagen en sjouwen met die handel.
En als ze sliepen, en dat doen ze echt best veel, alle tijd van de wereld om ze van alles te leren in en rondom huis.
Ze slapen trouwens ook prima in de kinderwagen in het bos.
Want eigenlijk kun je met die hummels het best vertoeven op plekken waar je met je honden ook het best uit de voeten kunt, namelijk buiten in bos of park.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

*Esther schreef:Met een peuter met een middagslaapje en een baby is je vrij te besteden tijd niet echt om naar huis te schrijven.
Echt? Nou was/ben ik een werkende moeder maar toen de kinderen klein waren had ik juist zeeën van tijd, eerst zwangerschapsverlof, toen ouderschapsverlof, toen parttime werken en vanaf dat ze naar school gingen weer fulltime aan t werk. Ik herinner me die tijd juist als enorm veel vrij te besteden tijd. :U:
Gr. Aniek

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”