Dus, wat zoek ik? Behoorlijk veeleisend deze keer, omdat we toch hele kleine kinderen hebben en ik veel minder tijd in het perfect opvoeden kan stoppen dan ik bij Oor kon.
Een paar harde eisen:
Kan met kleine kinderen
Kan met katten
Kan loslopen
Natúúrlijk begeleid ik contact tussen hond en kind, hond mag ook best zijn grenzen aangeven, maar voor de hond zelf en mijn gemoedsrust is het wel fijner als die grenzen vrij relaxt zijn natuurlijk. Een grote persoonlijke zone is niet handig.
Met katten kunnen houdt vooral in eigen katten. Op straat er achteraan willen zie ik echt als iets anders (tenzij ze echt voor de kill gaan natuurlijk).
Met loslopen bedoel ik vooral: niet hondagressief en geen extreem jachtinstinct. Af en toe een eend opjagen kan ik prima managen, maar op 3 kilometer afstand een haas ruiken en daar in 1 rechte streep achteraan sprinten is een no go.
Qua uiterlijk: goed gebouwd, middenmaat tot grote middenmaatje, geen extremiteiten, lange snuit en liefst een korte vacht, of iig een vacht waar je vrij letterlijk niks aan hoeft te doen.
Qua karakter: ik zoek wel echt een hond die makkelijk trainbaar is en van nature graag met de baas werkt en het goed wil doen. Eigenzinnige of heel zelfstandige karakters kan ik niks mee. Maar al te slaafs vind ik ook niks. Er mag best wat pit in zitten. Enthousiasme en energie vind ik ook erg leuk, zwemmen, rennen, fietsen, ballen, stoeien en wandelen leuk vinden is een plus. Maar een hond moet in huis wel zijn rust weten te pakken, ook als het eens een dag iets minder is qua uitlaten of aandacht. Het is mijn streven om per dag 10.000 stappen te lopen, dat vul ik voornamelijk door met de hond te wandelen, dus aan beweging zal de hond niets te kort komen, ook al lukt het ook eens een dagje niet. Ik het weekend gaan we graag naar andere gebieden, daar is het soms best druk met kinderen en andere honden en het zou fijn zijn als onze hond dat ook echt leuk vindt.
Ohja en knuffelig! Hond mag naast mij op de bank en soms in bed, de beste plekjes dus, en ik vind het fijn als een hond daar flink van kan genieten, samen knuffelen

Ohja, mijn vriend heeft zelf één wens: dat de hond wel een beetje waaks is. Vindt hij toch wel een veilig gevoel. Ook hele schattige kleine hondjes vallen voor hem af, want hij wil graag dat als ik in het donker met kinderen en hond door het park loop, dat ik dan een bond bij me heb die in geval van nood wel zou verdedigen, of in ieder geval door een stoer genoeg uiterlijk een afschrikwekkende functie heeft.
Qua leeftijd lijkt een jonge hond mij ideaal. Van een jaar bijvoorbeeld, dat de echte puppenfase acteer de rug is net. Want ik wil graag een hond die al zindelijk is, aangezien ik heb ook al gebroken nachten van mijn baby straks. Ook moet hij stukjes alleen kunnen zijn. Ik werk niet, dus veel blijft de hond niet alleen, maar ik zal geregeld eventjes ergens met de kinderen heen gaan waar de hond niet mee kan. Maar dat is hooguit eens 3 uurtjes ofzo.
Dussss... hele eisenlijst