Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Herstel (operatief) ontvelde poot

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Herstel (operatief) ontvelde poot

Ongelezen bericht door crutz »

Foto’s staan pas onderaan, scroll niet door als je er niet tegen kan (de ergste zijn als link geplaatst)

Ik vind het mooi om te zien wat allemaal nog mogelijk is en ja het herstel zal lang en intensief geweest zijn, maar het resultaat geeft geen beperkingen in het dagelijks leven.

Linkje naar Facebook post
Let’s talk A SUCCESS STORY – Bella the Belgian Malinois

*** ATTENTION[HEAVY EXCLAMATION MARK SYMBOL]️: This post contains photos of a graphic nature some people might find disturbing.

Bella, the 4-year-old, trained anti-poaching Belgian Malinois.

On the 15th of June 2019, we received a distressing call, Bella had suffered a severe leg injury. Upon her arrival, she left everyone speechless, no one at the practice expected the severity of the injury. However, our veterinarian and the staff stayed calm and proceeded with the utmost care to stabilise Bella.

Bella had suffered a massive degloving wound on her left front leg – a degloving wound is when all the skin has been removed/pulled off, exposing the underling muscle, tendons, blood vessels and nerves. Bella’s wound extended all the way from her elbow, down to her carpus (equivalent to the wrist).

Bella’s wound was cleaned thoroughly and stitched up as best as possible, unfortunately, most of her wound could not be closed as there was no viable skin. This meant numerous surgeries and a possible skin graft for the future.

The long road to recovery begins, Bella required numerous bandage changes several times a week and received laser therapy.

On the 4th of July 2019, Bella underwent a surgical procedure, never performed by the attending vets, to close her severe wound with healthy viable skin. A Bipedicle Flap was done. It is a tedious, time consuming and multistage procedure. A ‘pouch’ or tunnel was created with the skin on the side on Bella’s body. Her wounded leg was fitted into the pouch so that the skin on her side would cover the wound on the leg – this creates a skin flap which is still healthy and constantly supplied with blood. The frustrating part of this procedure is that, for up to 3 weeks, her leg has to be bandaged to her side, so that the skin can attach to the wounded area on the leg. Regular bandage changes were done, as well as more laser therapy sessions.

On the 22nd of July 2019, the skin graft was completely freed from the body, which entailed four surgeries five days apart. This was no time to celebrate just yet, as the body could still reject the skin flap.

Thanks to the dedication from her pet-parents and the efforts from our veterinarians, we are happy to announce that after 6 months of healing, Bella made a full recovery!

She is now sporting a very fluffy ‘sweat-band’ and taking life much easier now-a-days.
Gebied waar het om gaat (tussen elleboog en pols)
Afbeelding

Uitgevoerde procedure
Afbeelding

Hierna de wat meer grafische foto’s als link
https://www.facebook.com/cradlevet/phot ... 20/?type=3

https://www.facebook.com/cradlevet/phot ... 80/?type=3

https://www.facebook.com/cradlevet/phot ... 11/?type=3

En het herstel
Afbeelding

Fluffy “zweetbandje” om de poot ;)
Afbeelding
Fabiola17
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix
Aantal honden: 2

Re: Herstel (operatief) ontvelde poot

Ongelezen bericht door Fabiola17 »

Geweldig!
Ik wist wel dat ze dat wel eens bij mensen doen, dus ja, waarom dan niet bij honden.
Pluim voor baasjes en dierenarts!
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Holy moly! Wat een heftige verwonding!
Ik als leek zou denken dat de poot eraf moest. Lijkt wel of niet alleen de huid, maar ook de spieren eraf zijn.
Maar heeft die poot tijdens het herstel nou zo omhoog gebonden gezeten? Of begrijp ik het verkeerd? Kon die hond wel lopen dan?

Ik heb wel meegemaakt dat er bij een verwonding de huid opgestroopt was en dat eerst de huid moest herstellen voordat de poot geopereerd kon worden. Omdat het anders niet dichtgenaaid kon worden.
Nevache
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse, Tervuerense, Groenendaeler, Galgo-mix, Spaans zwabbertje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Nevache »

Indrukwekkend, maar ook mooi om te zien dat dit kan.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Jeetje, daar was weinig meer over dan pezen en bot. Hoe is dat eigenlijk gebeurd. Maar het is prachtig om te zien hoe goed het genezen is :ok:
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Wow, heftig! Wel super dat zoiets kan en dat het zo mooi geneest!
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Wat een akelig gezicht zeg, die wond :80: :ugh:
En heel bijzonder hoe ze het hebben aangepakt met die flap vel van de flank en dat het zo goed is genezen.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Jesses wat heftig. Ik heb dit trouwens wel eens gezien bij een mens. Die had de hand ontveld dus die was in de buik genaaid. Nogal luguber aangezien de persoon dus echt met zijn hand in zijn zak liep maar dan de buik in....

Hij werd er zelf ook onwel van omdat je dan met je vingers in je buik wroet en die houding niet weg kan krijgen.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:Jesses wat heftig. Ik heb dit trouwens wel eens gezien bij een mens. Die had de hand ontveld dus die was in de buik genaaid. Nogal luguber aangezien de persoon dus echt met zijn hand in zijn zak liep maar dan de buik in....

Hij werd er zelf ook onwel van omdat je dan met je vingers in je buik wroet en die houding niet weg kan krijgen.
Bij mijn broer hebben ze zijn benen aan elkaar gemaakt na een motorongeluk om de wond te laten genezen, later hebben ze huid van de lage rug er overheen gezet
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Wat ongelofelijk knap!
Het heeft tijd gekost, maar zo'n mooi resultaat na 6 maanden is geweldig :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

crutz schreef:
laeken schreef:Jesses wat heftig. Ik heb dit trouwens wel eens gezien bij een mens. Die had de hand ontveld dus die was in de buik genaaid. Nogal luguber aangezien de persoon dus echt met zijn hand in zijn zak liep maar dan de buik in....

Bij mijn broer hebben ze zijn benen aan elkaar gemaakt na een motorongeluk om de wond te laten genezen, later hebben ze huid van de lage rug er overheen gezet

Ook super heftig zeg! Dan ben je ineens een zeemeermin en moet je dat maar gewoon nemen. Best een traumatische ervaring denk ik toch?
Het moet maar en werkt maar leuk is anders.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:
crutz schreef:

Ook super heftig zeg! Dan ben je ineens een zeemeermin en moet je dat maar gewoon nemen. Best een traumatische ervaring denk ik toch?
Het moet maar en werkt maar leuk is anders.
Hoe hij dat ervaren heeft weet ik niet, ik was nog niet geboren (we schelen 20 jaar) hij is wel nogal stoïcijns, dus denk dat het voor de buitenwereld leek dat hij er redelijk mee om kon gaan.
Al was hij wat ik gehoord heb ook dwars en heeft de wondgenezing langer geduurd dan noodzakelijk was omdat hij zichzelf steeds op eigen verantwoording vroegtijdig ontsloeg uit het ziekenhuis en niet meer thuis woonde dus toezicht was er minder.
Dat laatste heeft voor mij dan het idee dat het inderdaad behoorlijk traumatisch was
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Wat heftig deze aanpak, en wat een lange tijd duurt zoiets. Petje af voor artsen en eigenaar, wat een enorme intensieve zorg heeft ze nodig gehad, maar wat een fantastisch resultaat!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”