Persistence schreef:
Soms zie ik advertenties op MP voorbij komen waarvan ik bijna zeker weet dat het merle x merle pups zijn, inderdaad met een roze neus. Op een herplaatsingspagina ook weleens grotendeels witte en dove border collies. Zouden er dan op latere leeftijd nog meer gebreken verschijnen, of is het wat het is zodra ze geboren zijn?
Er worden zowel binnen als buiten de stambomen bewust dubbel merles gefokt om als dekreu in te zetten.
Op een niet merle teef geven die een 100% merle nest. Die gehandicapte reu hoeven de kopers nooit van dichtbij te zien.
Dubbel merle fokken is binnen de raad verboden. Maar het fokken van ongezonde honden ook en die hobbelen nog "vrolijk" rond.
Artikel VI.23A
1.Vervallen
2.Het is verboden honden te kruisen waarvan bij beide als kleur(variëteit) een variant van merle op de Stamboom staat vermeld.
Je mag dus wel merle x cryptic merle met stamboom fokken. Of een dubbel merle reu importeren.
En anders volgen er sancties en ga je onder een andere naam verder
Bij de bullen en chihuahua's vind ik kleur nog wel het laatste selectiecriterium. Met mijn dwergkees net zo.
Als het maar functioneel is, is hij van mijn part groen met lila ogen. En het is niet alsof het moeite kost merle er weer uit te fokken.