Nu hebben we de laatste tijd flink getraind met het fluitje, dus ze komt redelijk betrouwbaar terug. Redelijk als in dat het soms wel wat sneller mag en dat ze aan het einde van de wandeling niet meer in een rechte lijn komt aanhollen, maar nog een bochtje neemt. Dan gaat ze daarna dus aan de lijn.
Voor de zekerheid ga ik nu vaak naar een stuk bij de rivier waar ik goed overzicht heb en waar ze niet zomaar op de grote weg zit. Ik loop daar een rondje en Tosca holt tussen mij en de verte heen en weer. Er lopen ook andere honden, die benadert ze beleefd en soms wordt er gespeeld, ze is behoorlijk sociaal en haar grootte is niet angstaanjagend, dus ik voel me niet (al te) schuldig als er andere mensen lopen. (En tja, het is een soort mega-uitrenveld, dus als je niet van honden houdt, moet je er niet lopen, denk ik dan.)
Wat vinden jullie een acceptabele afstand tussen jou en je hond? Het lijkt me namelijk heerlijk om een kilometer of tien te wandelen in losloopgebied en dat Tosca dan gewoon een beetje om me heen cirkelt en af en toe eens een sprintje trekt. Niet dat ik continu moet speuren naar een wit stipje.
Aanlijnen of aan de lange lijn kan natuurlijk ook, maar hoe kom ik op dat punt dat we gezellig sámen optrekken?
Ik heb zo het idee dat ik ergens stappen heb overgeslagen...

Dit is 'r los trouwens: