Ik heb zelf een Kuvasz (Kyra), een Catalaanse herder (Remy) en 2 Havanezers (Doris en Shadow). Kyra is inmiddels bijna 9 jaar en begint echt oud te worden. Ze heeft artrose, waarvoor ze pijnstillers krijgt, maar die lijken op dit moment niet voldoende meer te werken. Binnenkort dus maar weer naar de dierenarts met haar, hopelijk kan die nog wat voor haar doen. Maar ik moet er ook rekening mee houden, dat als dat niet zo is, ik haar dan binnenkort moet laten gaan.
En dan rijst de vraag: wat wordt de volgende hond. Weer een Kuvasz? Deze is echt een knuffelkont. Maar ze laat wel duidelijk merken, wie van haar het terrein op mag komen en wie niet. Goed, ik heb haar ook vooral als afschrikmiddel, maar ik weet ook, dat als er hier iemand met kwade bedoelingen het terrein op komt, dat zij me echt wel zou verdedigen. Daardoor voel ik me hier ook wel heel veilig. Ondanks een gekke en agressieve buurman en een buurt waar veel wordt ingebroken.
Maar toen zij jonger was, had ik hier een boomertje lopen. Een best dominant hondje, waar verder geen greintje kwaad in zat. Met andere honden ging dat altijd goed, maar Kyra heeft haar toch een paar keer gepakt. Gelukkig liep dat goed af, maar dat doet me nu wel twijfelen of ik er verstandig aan doe, weer een Kuvasz te nemen als zij er niet meer is. Vooral voor de 2 Havanezers die hier rondlopen.
Doris is een gecastreerd teefje van 5 jaar oud en heel zachtmoedig. Met haar verwacht ik niet zoveel problemen. Maar Shadow is een volle reu van 2 jaar en een echte mannetjesputter. Nergens bang voor en denkt dat hij minstens zo groot is als Kyra. Kyra wil Remy nog weleens te pakken nemen (op een speelse manier) als ik weg geweest ben en dan weer thuis kom. Als dat volgens Shadow een beetje te hard gaat, probeert hij Remy te verdedigen. Of hij stuurt haar naar buiten, als hij denkt dat er daar wat te waken valt. En als ze goed in haar vel zit, pikt ze dit ook nog van hem. Misschien omdat ze ouder wordt, geen idee, maar dat zou ze voorheen van geen enkele andere hond gepikt hebben.
Maar ik vraag me af of een jonge Kuvasz dit gedrag ook van hem zou pikken. En ik rem hem daar natuurlijk wel in af, maar hij is misschien wel niet zo groot als een Kuvasz, maar wel minstens net zo eigenwijs

Kyra is mijn eerste Kuvasz en ik vraag me af of dat gedrag naar de andere honden, wat zij in de loop der jaren heeft laten zien, typisch is voor een Kuvasz, of dat het typisch gedrag voor Kyra is.