Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kuvasz en andere honden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Alhomaro
Actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herder, Kuvasz en Havanezer
Aantal honden: 3

Kuvasz en andere honden

Ongelezen bericht door Alhomaro »

Zijn er hier nog meer mensen, die een Kuvasz hebben en ook nog andere honden in huis? En zo ja, wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Ik heb zelf een Kuvasz (Kyra), een Catalaanse herder (Remy) en 2 Havanezers (Doris en Shadow). Kyra is inmiddels bijna 9 jaar en begint echt oud te worden. Ze heeft artrose, waarvoor ze pijnstillers krijgt, maar die lijken op dit moment niet voldoende meer te werken. Binnenkort dus maar weer naar de dierenarts met haar, hopelijk kan die nog wat voor haar doen. Maar ik moet er ook rekening mee houden, dat als dat niet zo is, ik haar dan binnenkort moet laten gaan.
En dan rijst de vraag: wat wordt de volgende hond. Weer een Kuvasz? Deze is echt een knuffelkont. Maar ze laat wel duidelijk merken, wie van haar het terrein op mag komen en wie niet. Goed, ik heb haar ook vooral als afschrikmiddel, maar ik weet ook, dat als er hier iemand met kwade bedoelingen het terrein op komt, dat zij me echt wel zou verdedigen. Daardoor voel ik me hier ook wel heel veilig. Ondanks een gekke en agressieve buurman en een buurt waar veel wordt ingebroken.
Maar toen zij jonger was, had ik hier een boomertje lopen. Een best dominant hondje, waar verder geen greintje kwaad in zat. Met andere honden ging dat altijd goed, maar Kyra heeft haar toch een paar keer gepakt. Gelukkig liep dat goed af, maar dat doet me nu wel twijfelen of ik er verstandig aan doe, weer een Kuvasz te nemen als zij er niet meer is. Vooral voor de 2 Havanezers die hier rondlopen.
Doris is een gecastreerd teefje van 5 jaar oud en heel zachtmoedig. Met haar verwacht ik niet zoveel problemen. Maar Shadow is een volle reu van 2 jaar en een echte mannetjesputter. Nergens bang voor en denkt dat hij minstens zo groot is als Kyra. Kyra wil Remy nog weleens te pakken nemen (op een speelse manier) als ik weg geweest ben en dan weer thuis kom. Als dat volgens Shadow een beetje te hard gaat, probeert hij Remy te verdedigen. Of hij stuurt haar naar buiten, als hij denkt dat er daar wat te waken valt. En als ze goed in haar vel zit, pikt ze dit ook nog van hem. Misschien omdat ze ouder wordt, geen idee, maar dat zou ze voorheen van geen enkele andere hond gepikt hebben.
Maar ik vraag me af of een jonge Kuvasz dit gedrag ook van hem zou pikken. En ik rem hem daar natuurlijk wel in af, maar hij is misschien wel niet zo groot als een Kuvasz, maar wel minstens net zo eigenwijs :lol1: .
Kyra is mijn eerste Kuvasz en ik vraag me af of dat gedrag naar de andere honden, wat zij in de loop der jaren heeft laten zien, typisch is voor een Kuvasz, of dat het typisch gedrag voor Kyra is.
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Kuvasz en andere honden

Ongelezen bericht door Wilma »

Natuurlijk heeft Kyra eigenschappen die toe te schrijven zijn aan haar ras maar Kyra heeft ook aangeleerde eigenschappen die niet rasgerelateerd zijn. Dat zal je hebben met elke hond. Een Havanezer is volgens mij normaal gesproken ook niet zo dominant zoals Shadow is, in jullie geval.
Ik ben zelf Tatrahonden gewent en die zijn volgens mij iets gematigder in karakter dan een Kuvasz, althans voor zo ver ik de Kuvasz ken en het vergelijk met mijn eigen honden. Momenteel hebben wij één Tatra en ook een Gos d´Aturá. Die kleine heeft het hier voor het zeggen maar dat komt omdat mijn Tatra een mak schaapje is en zich niet druk maakt om het gecommandeer van die kleine.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Alhomaro
Actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herder, Kuvasz en Havanezer
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Alhomaro »

Wilma schreef:Natuurlijk heeft Kyra eigenschappen die toe te schrijven zijn aan haar ras maar Kyra heeft ook aangeleerde eigenschappen die niet rasgerelateerd zijn. Dat zal je hebben met elke hond. Een Havanezer is volgens mij normaal gesproken ook niet zo dominant zoals Shadow is, in jullie geval.
Ik ben zelf Tatrahonden gewent en die zijn volgens mij iets gematigder in karakter dan een Kuvasz, althans voor zo ver ik de Kuvasz ken en het vergelijk met mijn eigen honden. Momenteel hebben wij één Tatra en ook een Gos d´Aturá. Die kleine heeft het hier voor het zeggen maar dat komt omdat mijn Tatra een mak schaapje is en zich niet druk maakt om het gecommandeer van die kleine.
Dat is ook mijn vraag. Wat zijn in dit geval raseigenschappen (en zal ik dus bij een volgende Kuvasz vrijwel zeker weer tegenkomen) en wat zijn eigenschappen die specifiek bij Kyra horen (en is de kans kleiner, dat ik die bij een volgende Kuvasz weer tegenkom). Of kan ik maar beter helemaal afzien van een volgende Kuvasz en voor een ander ras gaan? Want ik voel me wel veilig bij haar, maar het is minstens net zo belangrijk, dat mijn andere honden ook veilig zijn en blijven.

En ja, Shadow is behoorlijk dominant, maar mijn vriendin heeft een zusje van hem, die is nog een graadje erger. Die noemen we onder elkaar ook heksje :LOL:
Die zal hier overigens ook regelmatig zijn. Zij hebben het huis achter mij. Daar zijn ze nu alleen nog in de zomers, maar volgend jaar komen ze daar permanent wonen. Het is de bedoeling dat het hekje tussen onze tuinen dan zoveel mogelijk open blijft en haar hond(en) (ze wil er in de toekomst nog een Havanezer en een Labradoodle bij) en mijn honden met elkaar kunnen spelen.
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Wilma schreef:Natuurlijk heeft Kyra eigenschappen die toe te schrijven zijn aan haar ras maar Kyra heeft ook aangeleerde eigenschappen die niet rasgerelateerd zijn. Dat zal je hebben met elke hond. Een Havanezer is volgens mij normaal gesproken ook niet zo dominant zoals Shadow is, in jullie geval.
Dit was ook mijn idee. Dat de tatra wat gematigder is. Ik heb dan maar de ervaring met 1 exemplaar, maar die was vrij eerlijk zeg maar. Goed is goed, fout is fout, reu of teef maakte dan niet uit. Fout is dan als ze zich in zijn ogen ernstig misdragen hadden.
Verder nam hij kleinere reuen meestal niet erg serieus. Ook kon hij het in 1 beweging afkappen, zonder dat de andere ook maar een haar gekrenkt was, alleen gaat ego haat en druk te pakken. Ooit komt er weer eentje :I:
Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Mijn broer had er tot twintig jaar geleden twee, op een flat.
De oudste, een teefje, was een schat van een beest. De jongere reu had wat minder met de wereld om hem heen. Ze liepen iedere dag uren met die twee, aangelijnd want los zouden ze de benen nemen. Maar er waren geen problemen met andere honden, ook niet met de terriers van mijn ouders.
Astrid en Indra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pyreneese Berghond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Astrid en Indra »

Ik heb geen ervaring met de Kuvasz, maar wel met 2 andere type berghonden. Onze 1e hond was een Estrela en nu hebben we een Pyreneese Berghond. Wij hebben nooit meerdere honden tegelijkertijd in huis gehad, dus daar heb ik geen ervaring mee.
Onze ervaring met beide rassen i.c.m. andere honden is heel verschillend. Onze Estrela reu was niet zo sociaal met andere reuen van formaat. Teven gingen altijd goed en kleine hondjes, reu of teef, ook. Ook ging het altijd goed met honden die hij als pup ontmoet had en waar hij goede ervaring mee had. Met onbekende reuen vanaf middelmaat kon hij over het algemeen niet door 1 deur.
Nu hebben we een Pyreneese Berghond, ook een reu. Echt een heel ander type dan onze Estrela. Hij is heel sociaal en kan goed overweg met bijna alle honden die we tegenkomen. Met kleine hondjes is hij heel voorzichtig en als hij door kleine hondjes uitgekafferd wordt, omdat ze hem waarschijnlijk beangstigend groot vinden, loopt hij liever een blokje om :I: Hij is ook veel meer baasgericht dan onze Estrela, hij kan bijvoorbeeld voor een berghond heel aardig loslopen en ook op de hondenschool deed hij het helemaal niet slecht.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”