Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rangorde enzo

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

80564M

Re: Rangorde enzo

Ongelezen bericht door 80564M »

Tamara81 schreef:Ik vraag me bijvoorbeeld af waarom Feta altijd over het plasje van Lanai heen moet plassen. Geen idee waarom ze dit doet en of dit met rangorde heeft te maken... Ik wil er meer over gaan leren, over de samenleving van honden en wolven in een groep :)
Dit is toch ook gewoon hondenforum-taal? "Zo, iedereen zijn plasje erover gedaan? Topic sluiten dan maar."
Bij Saar en Miep was het heel duidelijk, Saar was de oppermutter. Miep mocht alles, zolang Saar dat goed vond. En als Miep iets deed wat Saar niet goed vond (mijn schoen aan gort happen bv) dan kwam Saar mij halen. Buiten hetzelfde. Als Miep te ver weg was ofzo, dan ging Saar haar halen. Niet grommend ofzo, maar uitdagen voor spel en weer terug naar mij komen. Ideaal. Maar ook naar vreemde honden was zij gewoon de baas. Ik had ook geen enkele moeite als ze loops was, met haar blik durfden reuen er gewoon niet op.
En ze hoefde absoluut niet "vermaakt" te worden, ze deed haar eigen ding. Als ze vond dat ze best een half uur muizen kon graven, en mij zuchtend wortel laten schieten, dan deed ze dat. Maar als we daar geen tijd voor hadden, dan deed ze dat niet. Was net alsof ze aanvoelde wat er wanneer nodig was.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Yep, Xavi staat ver boven de rest. Die hoeft ook maar te kijken en de rest dimt in. Het is overigens niet zo dat hij 24/7 dat uit loopt te stralen hoor, 90% van de tijd doet hij zn eigen ding en kan de rest ook gewoon met en bij hem ouwehoeren. Maar als de rust even terug moet keren dan is vaak een blik genoeg. Tussen Xanu en Xygan merk ik niet zoveel nog qua rangorde. Ze staan beiden onder Xavi en dat vinden ze tot op heden best
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Nog nooit wat gemerkt van rangorde tussen de honden. Af en toe stropen ze de mouwen op als iets ze écht niet zint, maar dat gaat over en weer en altijd zonder kleerscheuren. 5 Minuten later liggen ze weer over elkaar heen te ronken.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef: Ik denk dat het niets te maken heeft met rangorde maar alles met de geur toevoegen aan de geur van de groep. Als ik in het bos van me afgezeken had, haastte Topsi zich om eroverheen te piesen. En als iemand niet er op uit was om mij van mijn troon te stoten was zij het wel ;-)
:LOL: Met Sjaak moet ik oppassen. Die loopt er het liefst onderdoor om tegelijk op dezelfde plek te pissen.
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Hier is Jura wel 'de baas' en ook de oudste van de drie. Zij zorgt voor rust als dat nodig is, en ze heeft de andere twee ook echt opgevoed. Maar ze is natuurlijk half herder, dus regels opleggen vindt ze wel heel mooi. :P Maar ze kan zelf ook net zo gek meedoen af en toe, daar voelt ze zich niet te verheven voor ofzo.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Rangorde is en was (destijds met een andere combinatie van honden) nooit een vaststaand feit. Het had altijd te maken waar het over ging (eten, waken, 'mij' etc.) en veranderde ook naar mate de honden ouder werden.
Het is/was in beweging en dat is - denk ik - hoe een roedel huishonden functioneert.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Ik denk dat honden er ook helemaal niet zo mee bezig zijn. Die lopen echt niet de hele dag als Bokito rond om te zien wie ze nu weer een hak kunnen zetten om te laten zien dat ZIJ godverdomme de baas zijn.
Tenminste, normále honden niet. Als je wel zo bent lijkt me dat een enorm stressvol en neurotisch bestaan.
Dat zeker niet maar hier hebben ze onderling toch echt wel een bepaalde rangorde. Wat ik al schreef dat is 90% van de tijd niet zichtbaar maar als t nodig is wordt t wel duidelijk gemaakt.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Mijn eerste teef was een echte Alpha: haar wil was wet. Niet dat ze er zo actief mee bezig was, het wàs gewoon zo en het viel eigenlijk pas op als een andere hond (opvanger) dat durfde te betwisten. Lizzy speelde tweede viool en vond dat prima. Het was mooi om te zien welke onderlinge 'afspraken ' zij op een gegeven moment hadden gemaakt. Bij voorbeeld: Lizzy mocht naast Douscha op de bank, maar mocht haar daarbij niet aanraken anders kreeg ze een flinke correctie. Douscha mocht wel Lizzy als kussen gebruiken, en dan diende ze nog doodstil te blijven liggen ook :mrgreen:

Bij het drietal Lizzy / Amber / Kailen was er echt totaal geen rangorde te zien, die waren in volledige harmonie en onderling respect. Ik denk dat de meeste honden daar gewoon naar streven. Toen Maverick erbij kwam, probeerde hij wel de baas te spelen en dat heb ik wel echt moeten begeleiden. Niet dat hij een erg dominante hond is, maar hij zag denk ik kansen omdat de rest zo lief en bescheiden was. Die kans krijgt ie niet meer want nu is er Mara :engel:
Mara is een enorm bazige regelteef, maar niet echt een Alpha zoals Douscha. Het is byzonder om te zien dat ze vooral Maverick in het gareel houdt, alsof ze snapt dat hij de stoorzender is. Bij de rest heeft ze die drang veel minder en is er meer rust. Hierdoor is Maverick wel gaan inbinden en is er meer evenwicht in de roedel gekomen.
Echte rangordes zie ik niet, maar een roedel valt of staat vooral bij samenwerking waarbij ieder zijn eigen rol speelt. Zelf zie ik het dan als mijn 'taak' die voorwaarden te scheppen en Mara voelt dat perfect aan en helpt daarbij :I:
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik zie het hier helemaal niet. Keetje kan best patsen naar andere honden de laatste tijd, maar dat doet ze in huis nooit naar Lizzie. Keetje mag van Lizzie alleen niet bij haar gaan staan als ze een lekker botje heeft. Dan gromt ze en daar heeft keetje ook echt respect voor. Verder accepteren ze alles van elkaar. Voer wordt gedeeld, slaapplekjes ook, spelen gaat harmonieus, er wordt werkelijk nergens moeilijk over gedaan, of dat de een minder recht zou hebben dan de ander...
Laatst gewijzigd door Miezemuis op 06 jan 2020 15:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mila is hier duidelijk degene die de rest enigszins in het gareel houdt. Dat gaat nooit met vechten of zo, meestal is een blik en houding van haar genoeg. Soms trekt ze haar lippen of of snauwt ze een keer, maar dat is meestal niet nodig en eigenlijk nogal uitzonderlijk. Mila is hier ook de hond die het felst is op haar bezit (eten, speelgoed) en een confrontatie niet uit de weg gaat om dat te verdedigen. Omdat ze weet dat ze alleen hoeft te kijken naar een speeltje om het te krijgen en dat geen hond hier speelgoed of eten van haar afpakt, verloopt dat allemaal ook gewoon vreedzaam. Ze weten precies wat ze aan elkaar hebben en gelukkig vindt de rest de lieve vrede bewaren belangrijker. Als een andere hond zich neerlegt bij Mila's bazige gedrag verloopt het allemaal heel vreedzaam. Maar honden die te veel een weerwoord hebben, dat gaat niet altijd goed met Mila. Taartje pikte bijvoorbeeld niet zomaar altijd alles van Mila en dat ontaarde wel eens in wat heen en weer gesnauw, maar nooit in vechten.
Amy is heel onderdanig in de roedel, behalve ten opzichte van Arlo. Amy verlaagt bijvoorbeeld altijd haar houding als Mila in de buurt is. Verder merk ik hier qua verhoudingen tussen de rest niet echt iets van een strakke rangorde. Ja, Arlo wordt door niemand serieus genomen, maar is ook veruit de jongste en de minst zelfverzekerde. En Amy komt met alles weg, ook dingen die Amoz en Mila niet van andere honden accepteren.

Over elkaars plasjes heen plassen doen ze hier allemaal over en weer, dat heeft denk ik inderdaad meer met de groepsgeur te maken dan met rangorde.
Laatst gewijzigd door DeDiana op 06 jan 2020 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Hier heeft de een het op 't ene vlak voor 't zeggen en de ander op 't andere vlak.
Eten is Yara d'r onderdeel bijvoorbeeld.
Als Yara loops is, plast Jamie altijd over haar plasjes heen. Wij maken daar altijd van dat hij daarmee bedoeld dat het zijn teef is, of dat ze bij ons hoort ofzo.
Maar het is niet echt dat de een boven de ander staat, al denkt Yara daar af en toe anders over :mrgreen:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

HIer denkt Boots vaak dat hij alles moet sturen ( hij heeft ook het meeste energie) en daar heeft hij het druk mee, maar de rangorde wisselt, ze hebben wel allemaal een karakter die een bepaalde stempel drukt op het samen functioneren
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk dat wij mensen rangorde aan macht en agressie koppelen. Een asosociale hond die vermeden wordt omdat hij of zij flink kan uitvallen lijkt al snel de baas. Een hond die kan grommen en dan zijn zin krijgt zien wij als alpha.
Voor mij is de meest stabiele hond die het belangrijkste is voor de roedel de alpha.

Wat heel veel mensen vergeten is dat bij wolven precies dat geldt. Het is niet de sterkste teef die de baas is maar het is de oudste teef die de baas is. De meest ervaren en meestal ook de moeder. Datzelfde geldt ook voor de reu. De vader is de baas. Al zijn zijn zonen 2 keer zo groot. Het heeft te maken met de positie en het belang voor de rest en de ervaring. Want een wolf heeft er niks aan om de alpha van de troon te stoten. De reu zal niet paren en met zijn dochter.

Mijn ervaring is ook dat de oudste eerst aanwezige hond mits het karakter past meestal de baas is en blijft. Dat kan een teckel zijn die een dog onder de duim heeft maar ook een chihuahua die een stafford weg kan gillen bij de bank en de baas.

Ik heb honden gehad die dermate onvriendelijk waren dat ze altijd de baas waren. Puur fysiek en puur op vervelende reacties. Toch vind ik dat in een vredige roedel niet gelden. De hond waar het om draait is de baas. De hond die altijd bekeken wordt, altijd het voorbeeld is en die nergens warm of koud van wordt. Hier is dat Bas. Guus adoreert Bas. Bas is zijn wereld. Andersom kan Guus gestolen worden. Wij zijn de wereld van Bas. Alles draait bij haar om ons. Bij Guus draait de wereld ook echt heel erg om Bas. Als die uit beeld is gaat hij direct zoeken.
Afbeelding
Dennenappel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Wat mij betreft omschrijft Laeken het mooi, zo ervaar ik het ook.

Verder over rangorde en wolven gesproken, ik vind dit in het boek van Elli H. Radinger, de wijsheid van wolven, heel mooi en duidelijk omschreven.
Sowieso een heel mooi boek, een aanrader.
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

laeken schreef:Ik denk dat wij mensen rangorde aan macht en agressie koppelen. Een asosociale hond die vermeden wordt omdat hij of zij flink kan uitvallen lijkt al snel de baas. Een hond die kan grommen en dan zijn zin krijgt zien wij als alpha.
Voor mij is de meest stabiele hond die het belangrijkste is voor de roedel de alpha.
Ik denk bij rangorde alvast helemaal niet aan macht en agressie, en ik ben het helemaal eens met je laatste zin. Saar heeft nog nooit in haar leven gepatst, naar wie dan ook. Was niet nodig, alles leek gewoon heilig ontzag voor haar te hebben :19:

Misschien werd dat het duidelijkst toen we haar lieten inslapen. Ik was zelf enorm bang dat we 2 weken later Miep ook moesten laten inslapen, want wat moest die zonder haar grote voorbeeld? Zonder zwaan om aan te kleven? Daar had ik dus geen seconde bang voor hoeven zijn, want vanaf het moment dat we Saar in de tuin begroeven, was het iets van "zoooo, nu ben ik de prinses!". Ze heeft sindsdien (ze heeft nog 4 jaar geleefd) ook geen enkele wandeling meer overgeslagen. Ze is geen seconde rouwig geweest.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Rangorde bij wolven wordt ook altijd heel vreemd bekeken door mensen. Wij kijken naar gedrag rondom dominant en niet dominant. Gek genoeg is geen wolf ooit dominant geworden door vechten. Beter gezegd, het zijn vaak de wolven die weggejaagd worden die later de Alpha zijn. Stel dat een verjaagde wolvin een partner vindt. Zij paren en zijn daarmee per direct gepromoveerd tot alphapaar. Dat zal ook zo blijven. Al zijn hun dochters en zonen nog zo sterk. De wolvin zal nooit een zoon die de vader verdrijft als partner nemen. Eigenlijk laat dat al zien hoe rangorde echt werkt. De oudste meest ervaren dieren zijn de baas. Punt. Die hebben de pups grootgebracht dus zijn ze automatisch iets waar de pups naar opkijken.

Honden zijn eigenlijk totaal anders omdat ze vreemde honden in de roedel accepteren. Dat doen wolven niet. Dus bij honden werkt het wel met kracht soms in een gelegenheid. Neem er is een loopse teef. Daar zal om gevochten worden als er veel reuen op af komen. Dat soort gedrag is ook bepalen wie de baas is. Is de teef niet meer loops dan verandert alles weer. De kleine maar superslimme oudere reu die overal eten weet te snaaien en die voor de duivel niet bang is kan ineens een gevolg hebben van reuen die hem eerder bij de teef wegvochten maar die nu braaf achter hem aanhobbelen waar hij ook gaat.

Rangorde is denk ik domweg iets heel ingewikkelds. Ik denk dat honden en wolven niet een vaste rang hebben.

Ook denk ik dat het hele omega verhaal wel bestaat maar in de natuur niet lang zal bestaan. Een wolf die constant op zijn falie krijgt en nooit mag eten is zo weg. Tenzij hij in een dierenpark zit. En uiteindelijk als hij of zij dit overleefd gaat de rol naar Alpha als er een succesvol nest uit komt. Hoe onlogisch allemaal.
Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Izzy is hier de baas als het aan haar ligt. Die commandeert een lustig op los als ze de kans krijgt. Helaas voor haar mag dat allemaal niet.

Als ik haar dr gang laat gaat zou Droef geen leven meer hebben, en wij ook niet want ze test ons nog geregeld uit of haar wil geen wet is.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Galga's
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Galga's »

Bij mijn 6 geen duidelijke rangorde. Ze hebben allemaal hun eigen karakter en een zekere mate van respect voor elkaar. Kiki is bijvoorbeeld behoorlijk jaloers en krijgt graag haar zin. Maar krijgt ze dat? Afhankelijk van de hond en hoe de pet staat van de hond op dat moment.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Duidelijke rangorde zie ik hier bij mijn teven ook niet (bij mijn reuen was dat duidelijker).
Over plasjes ………………. plassen is hier geen groepsgebeuren.
Rana plaste over een plas van Ita en omgekeerd gebeurde niet.
Als Ita het lef had om dat toch te doen keerde Rana terug om er nog een drup bovenop te leggen.

Bij Ita en Claire zie ik dat Ita niet over een plas van Claire heen plast, maar Claire wel over een plas van Ita, al maakt ze daar geen halszaak van.
Als er een confrontatie dreigt met Claire en een andere hond (doorgaans omdat Claire een balletje heeft gejat) is het Ita die er met strakke blik tussen gaat staan en voorkomt dat het uit de hand loopt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Met plassen staan ze hier in de rij te wachten tot de voorganger klaar is. Daar zit geen enkele volgorde in.
Afbeelding
Mary O
Actief
Mijn ras(sen): X herdertje Dana, X teckel Joep, Spanjaard Santos, Roemeentje Vera
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Mary O »

Als je meerdere honden hebt krijg je regelmatig de vraag: wie is nu de baas? In het verleden kon ik dat met de honden van toen niet aanwijzen. Het hing van de situatie af.
Met de roedel van nu weet ik het wel en iedereen is verbaasd over mijn antwoord. Ze verwachten Dana of Joep, maar het is Santos.
Veel mensen denken Dana omdat ze het langste bij ons is en een regelteef is, maar als een andere hond zijn/haar mouwen opstroopt is ze weg. Anderen denken Joep, omdat hij zo vocaal is. Aan het geluid wat hij produceert weet je wat voor stemming hij heeft :hmmm:
En dan Santos: rustig, bedaard, nooit op de voorgrond, speelt niet met andere honden en bemoeit zich zelden met andere honden :I: En toch is hij de ranghoogste. Ik ben meer een meelezer en las dat mensen spraken over DE BLIK :80: Ik begreep niet wat ze bedoelden, want elke hond kijkt toch? :lol1: Tot op een avond nadat hij hier net was, Dana en Joep heel onrustig werden. In mijn ogen was er niets aan de hand, totdat ik naar Santos keek. Zo'n blik had ik nog nooit eerder gezien en zonder geluid hield hij ze bij hem weg. En nog steeds gebeurd er niets wat Santos niet wilt. Zijn wil is wet, zonder geweld :I:
Andere honden nemen Santos serieus, waar ze Joep nog net niet uitlachen :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”