laeken schreef:Precies. Dat is overigens niet lullig bedoeld of gericht naar degene die dit post maar elke dalmaat en ook elke bichon Frisee of wat dan ook is sterk verwant en extreem inteelt.dagmar88 schreef:Al reis je er voor naar Timboektoe, genetisch zijn ze nauwer dan Jan en Monique Smit. Dat heeft niets met moeten te maken.Hakuna Matata schreef: Maar dat zegt eigenlijk dat de genenpoel niet heel groot is als je zo ver moet reizen voor een geschikte reu.
Waar we over praten is een zeer genetisch gelijke populatie binnen het begrip hond. Je hebt honden en je hebt Dalmatische honden. Of welk ras dan ook. Van honden heb je honderden varianten en vormen en miljoenen of miljarden? individuen. De dalmaat om erbij te blijven is daar een van en nog geen 0.0001 procent van alle honden op de wereld. Binnen het begrip hond is een dalmaat een extreem ingeteelde mutatie. Ongeacht waar het wereld die dalmaat zit. Het is immers een hond die afstamt van de eerste hond met ronde stippels. Dus elke dalmaat ter wereld is al een afstammeling van die hond. En zo is dat nog een paar keer gegaan met een kampioen of een perfect gestippeld exemplaar en je inteelt is al volledig en extreem. Je kan dus naar de Noordpool reizen maar de dalmaten daar zijn nog steeds achterneefjes en oudtantes en achter achterneefjes van elkaar. Er bestaat geen rashond die niet zeer nauw verwant is aan willekeurig welke andere hond van dat ras. Een was er namelijk ooit de eerste en om er allemaal hetzelfde uit te zien zit er hoe dan ook extreem veel inteelt achter.
Je kan dan 5 keer kruisen met honden die andere namen om de bomen hebben maar puntje bij paaltje is de hond daarna die niet vermeld wordt dezelfde in elke stamboom. Twee zusjes en twee broers uit een ander nest geven nog steeds geen pups die je met elkaar moet laten paren. Dat is de meest basale regel als je gezonde dieren wil fokken. Nieuwe haan en nieuwe ram op de kudde deden ze met reden al in de Middeleeuwen.
klopt, je importeert 1 reu Nederlandse reu naar Rusland, die dekt daar alles wat los en vast zit.. zijn broertje gaat naar Australië en dekt daar alles wat los en vast zit..
er gaat een onderzoek komen via de universiteit Utrecht geloof ik naar de diversiteit van de dalmaat.
maar doordat iedereen maar steeds naar dezelfde reu blijft rennen verklein je de hele genepoel wel heel erg.
ik was laatst bezig met een Duits stamboek uit 2018 en daar waren bij een van de clubs 12 nesten geboren waarvan 10 nesten dezelfde vader hadden... ik snap dat niet zo heel goed..
of reuen met een coi van 47%.. die dan een nichtje dekken...
als je die stamboom ziet is de stamboom van mijn nest niet eens zo schrikbarend. Ik heb die reu niet voor zijn titels gebruikt want dat boeit me niet, al was die weet ik hoe lelijk geweest had ik m nog willen hebben, dit was een once in my lifetime combinatie en hierna moet ik echt iets heel anders gaan zoeken

Ik heb een heel lijstje met reuen en teven die ik niet in mijn stamboom wil hebben om wat voor reden dan ook. Phien gaat dan ook niet eerder gedekt worden voordat ik de perfect passende reu voor haar heb gevonden qua stamboom