Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stel je hebt een prachtige dekreu... (met stamboom)

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Stippelteam
Zeer actief
Mijn ras(sen): dalmatiers
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Stel je hebt een prachtige dekreu... (met stamboom)

Ongelezen bericht door Stippelteam »

laeken schreef:
dagmar88 schreef:
Hakuna Matata schreef: Maar dat zegt eigenlijk dat de genenpoel niet heel groot is als je zo ver moet reizen voor een geschikte reu. :denken:
Al reis je er voor naar Timboektoe, genetisch zijn ze nauwer dan Jan en Monique Smit. Dat heeft niets met moeten te maken.
Precies. Dat is overigens niet lullig bedoeld of gericht naar degene die dit post maar elke dalmaat en ook elke bichon Frisee of wat dan ook is sterk verwant en extreem inteelt.

Waar we over praten is een zeer genetisch gelijke populatie binnen het begrip hond. Je hebt honden en je hebt Dalmatische honden. Of welk ras dan ook. Van honden heb je honderden varianten en vormen en miljoenen of miljarden? individuen. De dalmaat om erbij te blijven is daar een van en nog geen 0.0001 procent van alle honden op de wereld. Binnen het begrip hond is een dalmaat een extreem ingeteelde mutatie. Ongeacht waar het wereld die dalmaat zit. Het is immers een hond die afstamt van de eerste hond met ronde stippels. Dus elke dalmaat ter wereld is al een afstammeling van die hond. En zo is dat nog een paar keer gegaan met een kampioen of een perfect gestippeld exemplaar en je inteelt is al volledig en extreem. Je kan dus naar de Noordpool reizen maar de dalmaten daar zijn nog steeds achterneefjes en oudtantes en achter achterneefjes van elkaar. Er bestaat geen rashond die niet zeer nauw verwant is aan willekeurig welke andere hond van dat ras. Een was er namelijk ooit de eerste en om er allemaal hetzelfde uit te zien zit er hoe dan ook extreem veel inteelt achter.

Je kan dan 5 keer kruisen met honden die andere namen om de bomen hebben maar puntje bij paaltje is de hond daarna die niet vermeld wordt dezelfde in elke stamboom. Twee zusjes en twee broers uit een ander nest geven nog steeds geen pups die je met elkaar moet laten paren. Dat is de meest basale regel als je gezonde dieren wil fokken. Nieuwe haan en nieuwe ram op de kudde deden ze met reden al in de Middeleeuwen. :wink:

klopt, je importeert 1 reu Nederlandse reu naar Rusland, die dekt daar alles wat los en vast zit.. zijn broertje gaat naar Australië en dekt daar alles wat los en vast zit..

er gaat een onderzoek komen via de universiteit Utrecht geloof ik naar de diversiteit van de dalmaat.
maar doordat iedereen maar steeds naar dezelfde reu blijft rennen verklein je de hele genepoel wel heel erg.
ik was laatst bezig met een Duits stamboek uit 2018 en daar waren bij een van de clubs 12 nesten geboren waarvan 10 nesten dezelfde vader hadden... ik snap dat niet zo heel goed..

of reuen met een coi van 47%.. die dan een nichtje dekken...
als je die stamboom ziet is de stamboom van mijn nest niet eens zo schrikbarend. Ik heb die reu niet voor zijn titels gebruikt want dat boeit me niet, al was die weet ik hoe lelijk geweest had ik m nog willen hebben, dit was een once in my lifetime combinatie en hierna moet ik echt iets heel anders gaan zoeken :) waar ik dus ook al mee begonnen ben want die vind je niet 1,2,3 stambomen uitpluizen etc.
Ik heb een heel lijstje met reuen en teven die ik niet in mijn stamboom wil hebben om wat voor reden dan ook. Phien gaat dan ook niet eerder gedekt worden voordat ik de perfect passende reu voor haar heb gevonden qua stamboom :LOL:
Afbeelding
Stippelteam
Zeer actief
Contacteer:

Hakuna Matata schreef:
dagmar88 schreef:
Hakuna Matata schreef: Maar dat zegt eigenlijk dat de genenpoel niet heel groot is als je zo ver moet reizen voor een geschikte reu. :denken:
Al reis je er voor naar Timboektoe, genetisch zijn ze nauwer dan Jan en Monique Smit. Dat heeft niets met moeten te maken.
Nee, maar in Nederland zullen ze nog dichter van elkaar verwant zijn dan heel ver weg ook al is dat ook een genetische poel van inteelt. Het is sowieso allemaal nauw verwant van elkaar. Bedoelde meer dat mensen dan ver reizen om het zo klein mogelijk te maken ook al is het erg verwant van elkaar om het verschil maar iets kleiner te maken.

dat valt best mee eigenlijk, ik denk dat er in Duitsland en belgie meer dicht verwand is aan mijn teef dan in Nederland..
er zijn in Nederland alleen weinig reuen die ik wil gebruiken, fokkers die gezondheid niks boeit als het maar kampioen word. die sla ik toch echt over :mep:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Stippelteam schreef: als je die stamboom ziet is de stamboom van mijn nest niet eens zo schrikbarend.
Nee, het spijt me, maar daar gaat het echt de mist in. Het is wel schrikbarend. Alle alarmbellen zouden af moeten gaan.
Zware inteelt is niet acceptabel omdat anderen nog minder acceptabel fokken.
Over twintig jaar blijkt dat één van die tiendubbel gebruikte voorouders iets had dat op dat moment al door en door in die populatie verankerd zit.
Of gezondheid de fokker wel of niet boeit maakt daar geen verschil in. Die kan niet voorspellen wat er nu aan ellende ingebracht wordt. Je kunt alleen voorspellen dat die afwijking zich als een tiet gaat verspreiden.
De komende paar jaar zijn met een dergelijk COI bepalend voor je ras. Een "outcross" hier en daar binnen het ras gaat niets meer rechtbreien als alle opa's en oma's broer, zus, neef, nicht of vader en zoon van elkaar zijn. Het is een doodlopend straatje.
Wat jullie nu doen gaat de dalmaat, toller, berner en flatcoat maken of nekken. Zonder grootschalig outcrossproject bestaan ze niet meer voor je tussen zes planken gaat.
Als die dalmaat prima gemist kan worden is het ook goed. Ik zou als rasliefhebber alles doen om dat ras veilig te stellen.

Hoeveel dubbele allelen hebben de pups?

Had even voor de grap gekeken, in de eerste de beste portugese combinatie die ik aanklik komen inderdaad precies dezelfde honden terug :ugh:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Meest gemaakte fout: inteeltpercentages berekenen over een beperkt aantal generaties. Je moet over alle generaties bekijken. En dan liggen die vaak schrikbarend hoog.

Overigens schrik ik ook van die stamboom. Zo groot is het markiesje niet qua populatie-grootte en zelfs bij ons worden er eigenlijk geen combinaties gemaakt met in de laatste vier generaties 2 keer dezelfde hond. Dan zou ik bij een 'groter' ras verwachten dat dat helemaal geen probleem zou moeten zijn. Als dat blijkbaar wel lastig is, klinkt het alsof de effectieve populatiegrootte van het Markiesje een stuk groter is dan die van de Dalmaten. En dan is het hard nodig om vers bloed toe te voegen, want de effectieve populatie van het Markiesje is in principe al te klein om een gezonde genenpoel te behouden zonder dieren van buitenaf toe te voegen (waar we gelukkig wel mee bezig zijn)
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

dagmar88 schreef:
Stippelteam schreef: als je die stamboom ziet is de stamboom van mijn nest niet eens zo schrikbarend.
[knip]
Wat zegt het aantal dubbele allelen dan volgens jou?
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Toen ik op de dalmaat stamboom reageerde had ik op de site gekeken en opende hij bij mij enkel de namen, ik had dan ook geen afstamming gezien.

Mensen kijken wel snel niet verder dan hun neus lang is (ik dus ook ik dit geval omdat met pagina verversen ik het wel gezien had)

Vd week hoorde de eigenaresse van het broertje van mijn Kiara “hij komt wel uit inteelt”

Ehh ja vader is inteelt en moeders moeder is inteelt, de combinatie zelf niet voorzover je daarvan kan spreken binnen een gesloten stamboek. Op papier COI 2,36% over 9 generaties en nadat ik vd week de reactie over inteelt hoorde kwam binnen dat een zusje Embark getest is en genomische COI 10%

Afbeelding

Afbeelding

Inteelt is nog steeds niet erfelijk ;)
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Wilma schreef:
dagmar88 schreef:
[knip]
Hoe meer dubbele allelen, hoe minder genetische variatie, hoe groter de kans op recessieve aandoeningen, inteeltdepressie, auto-immuunziekten, kanker...
Je wil in principe alleen dubbele allelen waar die uiterlijk en karakter bepalen, de rest wil je graag verschillende allelen voor hebben. Tenminste, als je gezondheid op korte én lange termijn voor ogen hebt
dagmar88
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Meest gemaakte fout: inteeltpercentages berekenen over een beperkt aantal generaties. Je moet over alle generaties bekijken. En dan liggen die vaak schrikbarend hoog.
Niks berekenen, gewoon een embark profiel.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

crutz schreef:Toen ik op de dalmaat stamboom reageerde had ik op de site gekeken en opende hij bij mij enkel de namen, ik had dan ook geen afstamming gezien.

Mensen kijken wel snel niet verder dan hun neus lang is (ik dus ook ik dit geval omdat met pagina verversen ik het wel gezien had)

Vd week hoorde de eigenaresse van het broertje van mijn Kiara “hij komt wel uit inteelt”

Ehh ja vader is inteelt en moeders moeder is inteelt, de combinatie zelf niet voorzover je daarvan kan spreken binnen een gesloten stamboek. Op papier COI 2,36% over 9 generaties en nadat ik vd week de reactie over inteelt hoorde kwam binnen dat een zusje Embark getest is en genomische COI 10%

Afbeelding

Afbeelding

Inteelt is nog steeds niet erfelijk ;)
Dat genomische COI wil je inderdaad weten. Dat zegt namelijk daadwerkelijk iets over de genetische variatie. Bij Elco en Gait ligt dat percentage vermoedelijk ook rond de 10%, maar dat is berekend op basis van hun hele afstamming voor zover bekend en die is behoudens wat nieuwkomers waarvan de afstamming niet bekend is (maar ook niet verwant aan de rest van de populatie van dat moment) bijgehouden vanaf het moment dat besloten werd er een daadwerkelijk ras van te maken
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Fotogravinnetje schreef:Meest gemaakte fout: inteeltpercentages berekenen over een beperkt aantal generaties. Je moet over alle generaties bekijken. En dan liggen die vaak schrikbarend hoog.
Dat is inderdaad nog beter ;) Al geeft berekening over alle generaties wel een indicatie. Maar dan dus wel over ALLE generaties
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Fotogravinnetje schreef: Dat genomische COI wil je inderdaad weten. Dat zegt namelijk daadwerkelijk iets over de genetische variatie. Bij Elco en Gait ligt dat percentage vermoedelijk ook rond de 10%, maar dat is berekend op basis van hun hele afstamming voor zover bekend en die is behoudens wat nieuwkomers waarvan de afstamming niet bekend is (maar ook niet verwant aan de rest van de populatie van dat moment) bijgehouden vanaf het moment dat besloten werd er een daadwerkelijk ras van te maken
Heb je ze nog niet embark getest? Want leuk een database maat vaak komt het niet overeen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

crutz schreef:
Fotogravinnetje schreef: Dat genomische COI wil je inderdaad weten. Dat zegt namelijk daadwerkelijk iets over de genetische variatie. Bij Elco en Gait ligt dat percentage vermoedelijk ook rond de 10%, maar dat is berekend op basis van hun hele afstamming voor zover bekend en die is behoudens wat nieuwkomers waarvan de afstamming niet bekend is (maar ook niet verwant aan de rest van de populatie van dat moment) bijgehouden vanaf het moment dat besloten werd er een daadwerkelijk ras van te maken
Heb je ze nog niet embark getest? Want leuk een database maat vaak komt het niet overeen.
Er wordt nog gekeken via welke dna-test-organisatie, maar het is de bedoeling op termijn van alle Markiesjes een dergelijk profiel te laten maken en dat ook te gebruiken voor het maken van nog betere combinaties, zodat we nóg beter de genetische diversiteit kunnen bewaren. Zodra bekend is welke we als vereniging gaan gebruiken, ga ik zorgen dat Elco en Gait zo'n profiel krijgen. Zou alleen jammer zijn als ik nu via Embark DNA-test zou gaan doen en we besluiten MyDogDNA te gaan gebruiken. Vandaar dat ik nog afwacht
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Fotogravinnetje schreef:
crutz schreef:
Er wordt nog gekeken via welke dna-test-organisatie, maar het is de bedoeling op termijn van alle Markiesjes een dergelijk profiel te laten maken en dat ook te gebruiken voor het maken van nog betere combinaties, zodat we nóg beter de genetische diversiteit kunnen bewaren. Zodra bekend is welke we als vereniging gaan gebruiken, ga ik zorgen dat Elco en Gait zo'n profiel krijgen. Zou alleen jammer zijn als ik nu via Embark DNA-test zou gaan doen en we besluiten MyDogDNA te gaan gebruiken. Vandaar dat ik nog afwacht
Voor zover ik weet is embark op moment de enige die ook de genomische COI bepaald
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Fotogravinnetje schreef:
Wilma schreef:
dagmar88 schreef:
[knip]
Hoe meer dubbele allelen, hoe minder genetische variatie, hoe groter de kans op recessieve aandoeningen, inteeltdepressie, auto-immuunziekten, kanker...
Je wil in principe alleen dubbele allelen waar die uiterlijk en karakter bepalen, de rest wil je graag verschillende allelen voor hebben. Tenminste, als je gezondheid op korte én lange termijn voor ogen hebt
Ik heb net bij een nest van 10 gekeken en daar varieert het aantal dubbele allelen van 3 t/m 9.
Wat zegt dat dan? Mijn ras heeft een open stamboek en de opa van de pups is in dit geval een aangekeurde hond en ingeschreven in de bijlage van het stamboek. Pups dus G-2 in het NHSB.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
dagmar88
Zeer actief

Wilma schreef: Ik heb net bij een nest van 10 gekeken en daar varieert het aantal dubbele allelen van 3 t/m 9.
Wat zegt dat dan? Mijn ras heeft een open stamboek en de opa van de pups is in dit geval een aangekeurde hond en ingeschreven in de bijlage van het stamboek. Pups dus G-2 in het NHSB.

https://www.nipponinu.nl/informatie/inf ... e-syndrome
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Misschien dat ik er voor Cody ook een Embark tegenaan ga gooien als ik er ooit het geld voor over heb of er een leuke aanbieding voorbij komt. Gewoon uit nieuwsgierigheid. COI voor de combi waar hij uit komt is 0,22 % over 7 generaties. Het genomische COI zal aanzienlijk hoger liggen, ben wel benieuwd hoe hoog. Weet iemand welke kit ik het beste kan bestellen als ik o.a. wil laten testen op het genomisch COI, kleurgenetica en de hele riedel aan gezondheidstesten? Moet ik dan de Breed & Health Kit onder het kopje Pet Owner kiezen of toch de kit voor Breeders? En is het überhaupt mogelijk om die laatste te bestellen als je niet fokt? Marjoleine, help!! :engel:

Om terug te komen op de beginvraag uit het topic: fokker zal ik vast nooit meer worden maar als ik een raszuivere dekreu zou hebben die zowel goed door de 'vereiste' gezondheidstesten is gekomen als ook een stabiel en prettig karakter en correcte bouw heeft, mocht die van mij onder bepaalde omstandigheden gerust een kruising - of bastaardteefje dekken. Dat hondje moet dan wel bij voorkeur van een bekende achtergrond zijn en als minimale eisen hoort ze een prettig karakter te hebben en goede uitslagen voor gezondheidsonderzoeken passend bij dat type hond. Daarnaast moet het hondje mij persoonlijk ook een beetje aanspreken en moet ik het idee hebben dat de twee honden elkaar goed aanvullen in hun sterke en minder sterke punten.

In Cody's geval (puur hypothetisch, hoor) zou ik dan waarschijnlijk eerst het lidmaatschap van de rasverenigingen moeten opzeggen, aangezien ik niet de indruk heb dat men daar al openstaat voor inmenging van ander bloed :oeps:
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
dagmar88
Zeer actief

Tamara/Bayko schreef:Misschien dat ik er voor Cody ook een Embark tegenaan ga gooien als ik er ooit het geld voor over heb of er een leuke aanbieding voorbij komt.
:lol1: Nu.
Tamara/Bayko
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Tamara/Bayko schreef:Misschien dat ik er voor Cody ook een Embark tegenaan ga gooien als ik er ooit het geld voor over heb of er een leuke aanbieding voorbij komt.
:lol1: Nu.
Ja, had ik gezien op hun site maar welke kit moet ik dan precies hebben? Met Black Friday was de Breeders Kit flink afgeprijsd als je een grote gezamenlijke bestelling plaatste, maar dat bericht op Facebook las ik net te laat.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

dagmar88 schreef:
Zit die bij de breed and health kit dan? Ik zie het helemaal niet staan dat dat erbij zit.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Tamara/Bayko
Zeer actief

sirene schreef:
dagmar88 schreef:
Zit die bij de breed and health kit dan? Ik zie het helemaal niet staan dat dat erbij zit.
Ik ook niet. Volgens mij moet je dan dus toch de kit voor fokkers hebben.
Afbeelding
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Tamara/Bayko schreef:
sirene schreef:
dagmar88 schreef:
Jawel hoor, bij een Breed&Health kit krijg je ook de COI te zien.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef:Zou je de Dalmaatspikkels kunnen bewaren als je wat anders inkruist? Het is natuurlijk wel dé in het oog springende feature van het ras en wie wil nou een effen bruine Dalmaat. :19:
https://www.siamsa.nl/lua-dalmatiers/

https://luadalmatians-world.com/nl/dalm ... dalmatiers
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Marjoleine schreef:
Nanna schreef:Zou je de Dalmaatspikkels kunnen bewaren als je wat anders inkruist? Het is natuurlijk wel dé in het oog springende feature van het ras en wie wil nou een effen bruine Dalmaat. :19:
https://www.siamsa.nl/lua-dalmatiers/

https://luadalmatians-world.com/nl/dalm ... dalmatiers
Haha ik was het net aan het opzoeken :ok:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Stel je hebt een prachtige dekreu... (met stamboom)

Cleva schreef:
Tamara/Bayko schreef:
sirene schreef:
dagmar88 schreef: Niks berekenen, gewoon een embark profiel.
Nou, dan koop je die toch?

140 piek is teveel maar naar oost-duitsland kan wel.
109$ op moment (als je nog 2 geïnteresseerden vind) + 10$ verzenden

viewtopic.php?p=8342573#p8342573
Stippelteam
Zeer actief
Contacteer:

Nest dalmaat x weim het ligt er dus aan wat je erin kruist :)
Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Deze enige forumlelijkerd, dalmaat x bordeaux dog.

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Stippelteam schreef:Nest dalmaat x weim het ligt er dus aan wat je erin kruist :)
Het patroon van een f1 is niet relevant.
Als je het goed wilt doen, breed opzetten en niet weer stuk selecteren, gaat die dalmaat er een beetje anders uitzien ja.
Lijkt me een minimaal offer.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

In de F1, en bij voorkeur ook in de F2, selecteer je niet op uiterlijk, maar op gezondheid. Dat uiterlijk komt namelijk best wel weer terug binnen enkele generaties. Hoe meer dieren je inzet, hoe groter de impact op je genetische diversiteit. Het probleem is dat fokkers liefst in de eerste, maar maximaal in de tweede generatie het oude uiterlijk terug willen hebben en daardoor te snel op uiterlijk selecteren. Je populatie is groot genoeg om geen enkel gezond dier uit te sluiten en toch in elke combinatie iets meer richting gewenst uiterlijk te gaan. Het kost alleen wat meer tijd om dat gewenste uiterlijk weer te hebben als je geen dieren van de fok uitsluit
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”