Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Alternatief voor Alprazolam?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Wildflower
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies
Aantal honden: 2

Alternatief voor Alprazolam?

Ongelezen bericht door Wildflower »

Alprazolam mag niet meer voorgeschreven worden voor extreme vuurwerkangst. Nu ben ik op zoek naar een goed alternatief.
Ik baal er van dat ik het niet meer kan geven en ik ben geen fan van gloednieuwe middelen waarbij nog niet duidelijk is of het schadelijk is en of de werking niet toch ergens de angst versterkt. Of spierverslappend is of andere ellende. :ugh:
Heeft iemand hier ervaringen met een middel dat écht helpt om de nare dagen tussen kerst en nieuwjaar door te komen? Bach-bloesem, lavendelolie en andere milde middelen zijn niet sterk genoeg om de extreme angst bij mijn honden te laten afnemen.
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Alternatief voor Alprazolam?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

oh, zo zou ik het ook doen, overleggen met je vaste DA!

Suzanne
Wildflower
Zeer actief

Jion schreef:Ja mijn dierenarts waarschuwde daar vorig jaar al voor, dus toen heb ik een voorraadje voor 5 jaar gekocht. Maar hij zei toen wel dat het alleen niet meer automatisch voorgeschreven mocht worden, maar dat als andere middelen niet afdoende werkten ze het alsnog mochten geven (van de farmaceut die blijkbaar heel veel macht over de dierenartsen heeft). Ik zou dus gewoon even 'met een goed verhaal' aandringen bij je dierenarts en desnoods even rondbellen of je een andere dierenarts kunt vinden die een oogje wil dichtknijpen.
Heb ik gedaan :ugh:
Mijn eigen dierenarts is te netjes om de regels niet strikt op te volgen. Alprazolam mag alleen nog voorgeschreven worden als bewezen is dat andere middelen niet werken.
Mijn andere dierenarts kwam met hetzelfde verhaal.
Wildflower
Zeer actief

Boutje schreef:Xanax via de huisarts. Even dosis bekijken, maar bestaat voor humaan gebruik vanaf 0,25 mg (tot 2 gram dacht ik, zou het moeten nakijken) plus de tabletten zijn deelbaar.
Geweldige tip. Dank je wel! Ik ga er meteen achteraan. :ok:
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Jion schreef:Ja mijn dierenarts waarschuwde daar vorig jaar al voor, dus toen heb ik een voorraadje voor 5 jaar gekocht. Maar hij zei toen wel dat het alleen niet meer automatisch voorgeschreven mocht worden, maar dat als andere middelen niet afdoende werkten ze het alsnog mochten geven (van de farmaceut die blijkbaar heel veel macht over de dierenartsen heeft). Ik zou dus gewoon even 'met een goed verhaal' aandringen bij je dierenarts en desnoods even rondbellen of je een andere dierenarts kunt vinden die een oogje wil dichtknijpen.
Dat komt niet van de fabrikant, maar van de diergeneesmiddelenwet. Als er veterinair een product geregistreerd is voor het doeldier en de indicatie, móet de dierenarts dat voorschrijven. Afwijken mag alleen volgens een strikt schema.
En te netjes is niet zozeer het probleem.... de bedragen aan boetes bij controle wel. (In dit geval heb ik begrepen dat dat om 200 euro per overtreding gaat).

Pexion bestaat al een aantal jaar, dat is epilepsiemedicatie, maar sinds ? Is het ook geregistreerd voor vuurwerk. Hoe effectief het is durf ik niet te zeggen, maar het is wel mild voor de organen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik heb al van een aantal honden gehoord die prima reageren op pexion, ook bij gebruik voor langere termijn. Het helpt goed bij vlot herstellen bij forse geluidsangst en stopt het generaliseren.
Wel ligt de dosering bij angst hoger (tot 3x) dan bij epilepsie en dat maakt het een prijzig middel. Inwerktijd is 3 dagen.
Afbeelding
Wildflower
Zeer actief

Bedankt voor de tips. :ok:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

kipo schreef:
Dat komt niet van de fabrikant, maar van de diergeneesmiddelenwet. Als er veterinair een product geregistreerd is voor het doeldier en de indicatie, móet de dierenarts dat voorschrijven. Afwijken mag alleen volgens een strikt schema.
En te netjes is niet zozeer het probleem.... de bedragen aan boetes bij controle wel. (In dit geval heb ik begrepen dat dat om 200 euro per overtreding gaat).

Pexion bestaat al een aantal jaar, dat is epilepsiemedicatie, maar sinds ? Is het ook geregistreerd voor vuurwerk. Hoe effectief het is durf ik niet te zeggen, maar het is wel mild voor de organen.

wat is eigenlijk de reden dat alprazolam niet meer voorgeschreven wordt nu? Te zwaar middel?
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Nee. Eigenlijk is alprazolam nog steeds een van de effectiefste middelen. Alleen zijn er nu veterinair geregistreerde alternatieven. Namelijk sileo en Pexion.
Vorig jaar was er iemand zo slim om te vragen bij de NVWA of daarop gecontroleerd word. Het antwoord was: nee, niet specifiek, maar het wordt wél bestraft als er om een of andere reden een controle plaatsvindt bij een praktijk.
Heel de veterinaire wereld in paniek.....

sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

kipo schreef:Nee. Eigenlijk is alprazolam nog steeds een van de effectiefste middelen. Alleen zijn er nu veterinair geregistreerde alternatieven. Namelijk sileo en Pexion.
Vorig jaar was er iemand zo slim om te vragen bij de NVWA of daarop gecontroleerd word. Het antwoord was: nee, niet specifiek, maar het wordt wél bestraft als er om een of andere reden een controle plaatsvindt bij een praktijk.
Heel de veterinaire wereld in paniek.....

oh het is een humaan middel? Ik ben niet zo thuis in al die medicatie :)

neem aan dat dit voor alle humane geneesmiddelen geldt waar een alternatief voor is, zijn dat er veel?
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

sbientje schreef:oh het is een humaan middel? Ik ben niet zo thuis in al die medicatie :)

neem aan dat dit voor alle humane geneesmiddelen geldt waar een alternatief voor is, zijn dat er veel?
Niet alleen alternatieven, ook gewoon dezelfde geneesmiddelen maar ander merk. Clomipramine voor de hond kost me zestig euro per potje, dezelfde hoeveelheid zou me 19 euro kosten als ik een humaan geregistreerd merk kon kopen. Had me een slordige 1000 euro gescheeld :80: .

'Leukste' was nog dat toen de diergeneeskundige versie niet beschikbaar was ik de humane kreeg en daar ook zestig euro voor af mocht tikken bij de DA :hmmm: . Ik heb toen de apotheek maar eens gebeld voor de prijs van het humane merk (want ik kon me dus niet voorstellen dat die hetzelfde zou zijn) en dat bleek dus die 19 euro te zijn dus toen ben ik er even bij de DA erop teruggekomen. Oh foutje zeiden ze, volgende keer zouden ze het verrekenen (wat ze ook deden maar ik vond het een bijzonder foutje).
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Zamunda schreef:
sbientje schreef:oh het is een humaan middel? Ik ben niet zo thuis in al die medicatie :)

Niet alleen alternatieven, ook gewoon dezelfde geneesmiddelen maar ander merk. Clomipramine voor de hond kost me zestig euro per potje, dezelfde hoeveelheid zou me 19 euro kosten als ik een humaan geregistreerd merk kon kopen. Had me een slordige 1000 euro gescheeld :80: .

'Leukste' was nog dat toen de diergeneeskundige versie niet beschikbaar was ik de humane kreeg en daar ook zestig euro voor af mocht tikken bij de DA :hmmm: . Ik heb toen de apotheek maar eens gebeld voor de prijs van het humane merk (want ik kon me dus niet voorstellen dat die hetzelfde zou zijn) en dat bleek dus die 19 euro te zijn dus toen ben ik er even bij de DA erop teruggekomen. Oh foutje zeiden ze, volgende keer zouden ze het verrekenen (wat ze ook deden maar ik vond het een bijzonder foutje).
Dat geldt inderdaad ook voor Allopurinol - geneesmiddel bij Leishmania, officieel humaan geneesmiddel tegen jicht. Daar betaal je in Nederland bij de dierenarts 6 tot 8 keer zo veel voor als wanneer je het bij de humane apotheek haalt.

In Spanje werkt dat overigens niet zo. Voor elk middel dat ook een humaan geneesmiddel is (antibiotica, prednison, etc.) kun je gewoon naar de apotheek met je recept, waardoor medicatie voor huisdieren meteen ook vaak een stuk goedkoper is.

Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen t.z.t. met de alternatieven voor Alprazolam. Ik had zelf ook goede ervaringen met Alprazolam bij vuurwerkangst.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Zamunda schreef:

Die prijsverschillen gelden overal.
Honden met epilepsie kregen phenobarbital uit de gewone apotheek tot er een veterinaire variant kwam Phenoral.
Je betaalt vele malen meer voor de veterinaire variant.
De DA is verplicht die variant voor te schrijven.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Zelf zit ik in een groep voor paraveterinairen waar ook ervaringen ed uitgewisseld worden. Daar ging het kort geleden ook over deze vraag. Hieronder de conclusies van de reacties (dus van paraveterinairen die er ervaring mee hebben in de praktijk). Even als extra opmerking, ik heb dus zelf geen ervaring met de middelen en er niet in verdiept. Maar vond het wel erg nuttig om te lezen en heb de info voor mezelf wel opgeslagen.

Je hebt dus Sileo en Pexion. Veruit de meesten waren het meest positief over Pexion en gaven dat echt de voorkeur.

Sileo zou je maar 5 à 6 keer mogen geven, dus langer gebruik daarvan is niet aan te raden. Daarbij gaven veel aan dat Sileo veel lastiger te doseren is. De hond mag het niet doorslikken en het doseren zelf zou vaak als lastig ervaren worden. Daardoor kan het ook overgedoseerd worden en reden voor aantal praktijken het niet eens aan te bieden. Een aantal gaven wel aan prima ervaring met Sileo te hebben, maar dan dus bij eigenaren die geen moeite hebben met het toedienen en een hond hebben die enkel tijdens de jaarwisseling zelf ondersteuning nodig hebben.

Daarentegen veel goede ervaringen over Pexion. Wel ook wat opmerkingen. Sommige honden zouden in het begin last hebben van coördinatie problemen in de achterhand. Dit gaat over maar daardoor gebruikten ze het advies om te beginnen met een halve dosering, dan gaat dit wel gewoon goed en kun je altijd nog verhogen als nodig. Er waren ervaringen dat Pexion bij honden die erg druk/hyper worden van de angst dat het dan niet voldoende werkt als je pas op dat punt begint met het middel. Dus op tijd beginnen voor goede werking van dit middel. Verder dus allemaal goede ervaringen met Pexion. Ook dat honden die voor een langere periode op Alprazolam stonden het nu erg goed doen op de Pexion als vervanger.
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Dank je .

Ik ben ook echt op zoek naar iets wat Baloe kan helpen.
Hij is sowieso erg geluid gevoelig maar als ze nu knallen in marokko is het al mis .
Ik wil niet weer zo 2 maanden door zoals vorig jaar . Dat is voor ons beiden echt niet leuk.
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Wildflower
Zeer actief

hakunamatata schreef:Zelf zit ik in een groep voor paraveterinairen waar ook ervaringen ed uitgewisseld worden. Daar ging het kort geleden ook over deze vraag. Hieronder de conclusies van de reacties (dus van paraveterinairen die er ervaring mee hebben in de praktijk). Even als extra opmerking, ik heb dus zelf geen ervaring met de middelen en er niet in verdiept. Maar vond het wel erg nuttig om te lezen en heb de info voor mezelf wel opgeslagen.

Je hebt dus Sileo en Pexion. Veruit de meesten waren het meest positief over Pexion en gaven dat echt de voorkeur.

Sileo zou je maar 5 à 6 keer mogen geven, dus langer gebruik daarvan is niet aan te raden. Daarbij gaven veel aan dat Sileo veel lastiger te doseren is. De hond mag het niet doorslikken en het doseren zelf zou vaak als lastig ervaren worden. Daardoor kan het ook overgedoseerd worden en reden voor aantal praktijken het niet eens aan te bieden. Een aantal gaven wel aan prima ervaring met Sileo te hebben, maar dan dus bij eigenaren die geen moeite hebben met het toedienen en een hond hebben die enkel tijdens de jaarwisseling zelf ondersteuning nodig hebben.

Daarentegen veel goede ervaringen over Pexion. Wel ook wat opmerkingen. Sommige honden zouden in het begin last hebben van coördinatie problemen in de achterhand. Dit gaat over maar daardoor gebruikten ze het advies om te beginnen met een halve dosering, dan gaat dit wel gewoon goed en kun je altijd nog verhogen als nodig. Er waren ervaringen dat Pexion bij honden die erg druk/hyper worden van de angst dat het dan niet voldoende werkt als je pas op dat punt begint met het middel. Dus op tijd beginnen voor goede werking van dit middel. Verder dus allemaal goede ervaringen met Pexion. Ook dat honden die voor een langere periode op Alprazolam stonden het nu erg goed doen op de Pexion als vervanger.
Bedankt voor je informatie.
Als ik niet aan alprazolam kan komen zit er niets anders op dan één van deze nieuwe middelen te gebruiken. Ik vind dat griezelig. Er is nog te weinig bekend over de gevolgen op de lange termijn. Ook is mijn teef drager van een defect MDR-1 gen. Ik heb nergens informatie kunnen vinden over het gebruik van deze middelen bij dragers. Ik weet daarom ook niet of ik het aandurf, maar niets doen is ook geen optie voor mijn borders die overgevoelig voor geluiden zijn :ugh:
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Wildflower schreef:
hakunamatata schreef:Zelf zit ik in een groep voor paraveterinairen waar ook ervaringen ed uitgewisseld worden. Daar ging het kort geleden ook over deze vraag. Hieronder de conclusies van de reacties (dus van paraveterinairen die er ervaring mee hebben in de praktijk). Even als extra opmerking, ik heb dus zelf geen ervaring met de middelen en er niet in verdiept. Maar vond het wel erg nuttig om te lezen en heb de info voor mezelf wel opgeslagen.

Als ik niet aan alprazolam kan komen zit er niets anders op dan één van deze nieuwe middelen te gebruiken. Ik vind dat griezelig. Er is nog te weinig bekend over de gevolgen op de lange termijn. Ook is mijn teef drager van een defect MDR-1 gen. Ik heb nergens informatie kunnen vinden over het gebruik van deze middelen bij dragers. Ik weet daarom ook niet of ik het aandurf, maar niets doen is ook geen optie voor mijn borders die overgevoelig voor geluiden zijn :ugh:
Ik heb je een pb gestuurd.
Afbeelding
Wildflower
Zeer actief

Hilly45 schreef:
Wildflower schreef:

Ik heb je een pb gestuurd.
Gelezen en gereageerd :wink:
Wildflower
Zeer actief

Cleva schreef:Gelezen dat jullie gepbt hebben en me driekwart seconde afgevraagd waarom we het hier in godesnaam over hebben.
Wellicht overbodige informatie maar weghalen is ook zo wat.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

metav schreef:
fenneke schreef:Dank je .

Ik ben ook echt op zoek naar iets wat Baloe kan helpen.
Hij is sowieso erg geluid gevoelig maar als ze nu knallen in marokko is het al mis .
Ik wil niet weer zo 2 maanden door zoals vorig jaar . Dat is voor ons beiden echt niet leuk.
ALs jij iets hebt gevonden wat je nu al kan geven en wat echt werkt wil je het dan laten weten Zaartje wilt nu al niet meer wandelen en ik heb nu al een paar dingen geprobeerd ben al een hoop geld kwijt (maar dat heb ik wel over voor haar) maar er is nog niets dat werkt
Ook hier een hele bange hond voor vuurwerk en ook voor andere harde geluiden :ugh:
Ze knallen hier dit jaar al ongeveer het hele jaar door.
Ze wordt niet hysterisch druk, maar verstijfd volledig, totaal onbereikbaar.

Inmiddels gaat het bij haar als de knallen op afstand zijn, wel bang, maar herstel is redelijk goed. De knallen wat dichterbij, daar is eigenlijk niets
tegen opgewassen helaas :ugh:
Ook GT zei dat als een hond zo bang is, dat je het eigenlijk alleen maar uit kan zitten en hond ondersteunen met medicatie.

Wat ik wel heb gedaan in de hoop dat het dit jaar toch niet zo extreem zal zijn in de dagen voor en na oudjaar (oudejaarsavond daar is geen reden aan):

- Vanaf september heb ik al de adaptil in het stopcontact. Dit leek in eerste instantie niets uit te maken, maar nu we al een tijd verder zijn, zie ik toch
dat ze echt wel sneller hersteld

- Iedere dag, zo mogelijk 2 keer, doe ik vuurwerktraining. Dit is een fijne site met opbouw in de geluiden:
https://www.myhappypet.nl/vuurwerk#tab-0-1

Ik speel het niet zomaar af, maar ga met haar spelen om te proberen die schakeling in de hersens toch een beetje voor elkaar te krijgen.

Daarnaast ga ik dus ergens de komende weken overleggen met de dierenarts voor medicatie.
Vorig jaar was het alprazolam, geen idee of ze dat dit jaar nog krijgt, maar ook dat werkte de angst niet tegen: ze heeft een paar dagen niet
naar buiten gedurfd en alles in huis gedaan.
Dit jaar heb ik van die puppytrainers gekocht om op de grond te leggen.

Edit: o ja, en ik heb de bench een tijd geleden weer tevoorschijn gehaald en opnieuw benchtraining gedaan. Hopelijk gaat ze dat straks
als een veilig holletje zien.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
fenneke
Zeer actief

Afbeelding

Dit is dus als ik thuis de geluidsfragmenten afdraai . Als ik hem superhard zet hooguit een boze blik want meneer wil slapen :engel:
Hij heeft super goed door dat het nep is

Oorbeschermers heb ik nog niet gedaan .
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

fenneke schreef:
Dit is dus als ik thuis de geluidsfragmenten afdraai . Als ik hem superhard zet hooguit een boze blik want meneer wil slapen :engel:
Hij heeft super goed door dat het nep is

Oorbeschermers heb ik nog niet gedaan .

Ditzelfde hadden wij ook vorig jaar, Jessie reageerde er ook niet op. Dit jaar zetten we het dus niet gewoon aan, maar spelen ondertussen
met haar om te zien of er dan toch op één of andere manier een andere associatie komt.
We moeten ook nog op zoek naar trek rotjes, al eerder moeten doen, maar dat is niet gelukt.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Sassy »

Pexion als kalmerend middel bij angst voor harde geluiden zou ik een border collie dus niet durven te geven.
Afbeelding
fenneke
Zeer actief

Want?

In baloe zou ook bordercollie zitten
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Sassy »

Cleva schreef:Border collies zijn de biologische grachtengordelkinderen van de hondenwereld. Wist je dat niet?
Die kunnen niets aan.
:LOL:
Ocharme Cleva, weer iets verkeerds gerookt dit weekeinde? :cool2:
Of alleen last van de kronkel in je kop?
Als je niet zo lachwekkend was, en af toe goed voor een beetje humor dan had ik echt alleen maar medelijden met je.

En nu on-topic: pexion kan juist serie aanvallen triggeren bij een border die met epilepsie te maken heeft, en vaak zijn het de heel gevoelige honden die geen druk of stress aankunnen, of heel erg gevoelig zijn voor geluiden die daar niet goed op reageren. Dus nee, mijn persoonlijke ervaringen met pexion bij een hond waren geen goede.
Afbeelding
Wildflower
Zeer actief

Sassy schreef:
Cleva schreef:Border collies zijn de biologische grachtengordelkinderen van de hondenwereld. Wist je dat niet?
Die kunnen niets aan.
:LOL:
Ocharme Cleva, weer iets verkeerds gerookt dit weekeinde? :cool2:
Of alleen last van de kronkel in je kop?
Als je niet zo lachwekkend was, en af toe goed voor een beetje humor dan had ik echt alleen maar medelijden met je.

En nu on-topic: pexion kan juist serie aanvallen triggeren bij een border die met epilepsie te maken heeft, en vaak zijn het de heel gevoelige honden die geen druk of stress aankunnen, of heel erg gevoelig zijn voor geluiden die daar niet goed op reageren. Dus nee, mijn persoonlijke ervaringen met pexion bij een hond waren geen goede.
Ook is (nog) niet onderzocht welke invloed deze medicatie heeft op dragers en lijders van een defect MDR-1 gen.
Wildflower
Zeer actief

Cleva schreef:Het lijkt me zinniger om je er op te richten geen honden met genetische defecten te fokken.
"Niet te redden met reguliere medische wetenschap" lijkt me nogal een probleem.
Fok er maar een paar kanaänteven of africanissen doorheen en dan terug uitzuiveren tot het ideaal zonder merkwaardige genetische gebreken.

Maar goed...kennelijk heb ik de kronkel en moeten we vooral leren leven met de gevolgen van inteelt. :piew:
Want het optimaal verzorgen van een epileptoïde kneus is het summum. Dat moet je willen. Dan heb je er verstand van.
Ik mis de nuance maar in grote lijnen ben ik het met je eens.
Ik heb twee borders die gelukkig geen epilepsie hebben. Daar heb ik mazzel mee. Ik ben dol op het ras maar ik ben als de dood dat de volgende border wél epilepsie heeft.
Laatst gewijzigd door Wildflower op 18 nov 2019 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Wildflower
Zeer actief

Ook de border is ongezond. Epilepsie is een levensgroot probleem bij het ras.
Ik vind het alleen niet terecht dat je de extreme honden die inderdaad eyend en sluipend door het leven gaan, waar nauwelijks contact mee te krijgen is, als de norm neerzet. Dat klopt niet.
Wildflower
Zeer actief

Cleva schreef:
Wildflower schreef:Ook de border is ongezond. Epilepsie is een levensgroot probleem bij het ras.
Ik vind het alleen niet terecht dat je de extreme honden die inderdaad eyend en sluipend door het leven gaan, waar nauwelijks contact mee te krijgen is, als de norm neerzet. Dat klopt niet.
Oke.
Als de nuance tussen "de norm" en "een levensgroot probleem" ligt dan kan ik dat wel accepteren.
Ik snap natuurlijk best dat er meer is dan alleen maar het brandpunt. Tuurlijk snap ik dat.
Als ze allemaal zo waren dan had niemand ze.
Het is misschien niet de norm maar het is wel een probleem in de orde van grootte waarin het niet meer mogelijk is de boel te negeren dus wat doet de rest er dan nog toe?
Ik begrijp best dat je het kunt nuanceren (met moeite dan) maar waarom zou je elkaar liever smakelijk eten wensen dan BRAND! te schreeuwen?
Ik vind nuance niet alleen niet interessant, op een bepaalde manier kan nuanceren terwijl het schip zinkt ook gewoon leugenachtig zijn.

Ik ben dol op rashonden. Ik vind het hele fenomeen prachtig en ik ben ook best positief over de toekomst. Er moeten alleen wel bepaalde stappen genomen worden en bij mensen die het over nuanceren gaan hebben terwijl de noodklok geluid wordt voel ik wel een bepaalde ergernis.
Leuk..dat nuanceren. Ga je dat echt tot het bittere eind volhouden?
Is dat het doel? Dat het gezellig blijft?

De investering die een echt goede baas van zo'n mooie hond moet leveren om die band in het leven te roepen is echt enorm.
Een eenmaal volwassen, opgeleide border collie is goud waard.
Epilepsie of maagkanker met 4 jaar is onacceptabel.
Ik kan daar geen nuance in vinden. En ik wil het eigenlijk ook niet.

Ik ben een beetje klaar met keuvelen terwijl rome brandt.

He jeetje, nou ben ik weer niet genuanceerd bezig!
Ik ben groot voorstander van de stamboeken opengooien en op type fokken in plaats van hengelen in dezelfde vijver. Ik ben ook dol ben op mijn goed opgeleide, werkende border en dank god dat ze geen epilepsie heeft. En ik kan er om janken dat een vriendin vandaag haar border met epilepsie heeft moeten laten inslapen. Ik bén geen voorstander van keuvelen over deze problemen. Ik ergerde me slechts aan je beschrijving van (het karakter van) de border als karikatuur. Omdat ik mijn honden daar niet in herken.
Dat had helemaal niets te maken met nuance over ziektes binnen het ras. Dat laat ik ook niet in m’n schoenen schuiven.
Annemieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded collie

Ongelezen bericht door Annemieke »

Ik lees hier over pexion voor vuurwerkangst, ik heb nog een potje staan voor de liefhebber, mijn hond is afgelopen zaterdag overleden. Af te halen in Hoorn, Noord Holland.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”