Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bedplassen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Karlijnnie
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Bedplassen

Ongelezen bericht door Karlijnnie »

Beste allemaal,

Sinds januari woont Truus bij ons. Eigenlijk gaat alles heel goed alleen nu lopen we tegen een probleem aan. Ze plast af en toe in ons bed.

Truus was ongeveer 4 maanden toen ze bij ons kwam. Ze was met 7 maanden best betrouwbaar zindelijk. In het begin deed ze veel in de tuin en af en toe waren er ongelukjes op de slaapkamer maar wel altijd voor de deur naar buiten. Op dit moment doet ze haar behoefte eigenlijk nooit meer in de tuin en buiten doet ze het eigenlijk het liefst in de goot (iets wat ze zichzelf heeft aangeleerd).

Maar nu plast ze dus af en toe in ons bed en ik snap niet zo goed waar het vandaan komt. We hebben een beetje een vreemd huis en de slaapkamer hoort ook echt een beetje bij het woongedeelte. De hond is ook graag op de slaapkamer. Ik vind het dus jammer om de kamer voor haar af te sluiten maar dat is wel wat ik nu ga doen. Ik denk niet dat er fysiek iets mis met haar is. Ze eet en drinkt goed. Ze is vrolijk en haar vacht glanst. Ook met haar ontlasting is niks mis (dat weten we nu van heel dichtbij :ugh: ). We gaan binnenkort wel naar de dierenarts voor haar entingen en dan zal ik dit ook voorleggen.

Afgelopen maand ben ik bij een nieuwe baan begonnen. Hierdoor is Truus eigenlijk minder alleen thuis dan eerst. Mijn vriend is overdag weg en ik vaak 's avonds. We wandelen veel met haar en we nemen haar ook vaak mee als we naar vrienden gaan oid. Ik heb nog een oppashond waar ik 2x per week mee wandel en dan gaat truus ook mee. Heel af en toe gaat ze ook mee als ik moet werken op plekken waar het kan. Ik heb dus het idee dat ze genoeg beweging krijgt en mogelijkheden om te plassen. Maar sinds een maand doet ze het dus af en toe in bed. Ik heb het idee dat ze het ook doet als we thuis zijn. Of misschien wel vooral als we thuis zijn. Wat ik zo gek vind is dat als wij niet in bed liggen, de hond vaak wel in bed ligt. Terwijl ik dacht dat een hond eigenlijk zijn eigen nest niet wil bevuilen. Ik heb ook niet het idee dat het claimgedrag is, want dat doet ze verder helemaal niet en vind ik ook niet echt bij haar karakter passen. Maar het zou natuurlijk kunnen. Soms heb ik wel het idee dat we misschien iets te weinig regelmaat bieden voor de hond. Elke dag is anders, soms zijn we een hele dag op pad en soms zijn we de hele dag thuis en gaan we alleen de normale rondjes wandelen. Maar dat is altijd zo geweest en is volgens mij nooit een probleem geweest.

Ik heb al een beetje op het forum gezocht maar zou het fijn vinden als iemand misschien een beetje mee wil denken en een idee heeft waar dit vandaan komt en hoe we het op kunnen lossen? Want ik vind het vervelend als de hond niet meer op de slaapkamer kan en dan ook niet meer naar buiten aan die kant.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes Karlijn
Ps: heb net een foto van de dader op de plaats delict gemaakt. Nu nog even kijken hoe ik die ook alweer moest uploaden
Karlijnnie
Vaste gebruiker

Re: Bedplassen

[img]IMG_20190820_164234[/img]

[img]IMG_20191028_104554[/img]

Een van truus op het bed. En de andere is met de oppashond.
Karlijnnie
Vaste gebruiker

Afbeelding
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:Is ze nog intact? Je ziet het sommige teven wel doen als ze tegen een loopsheid aan zitten.
:ok:
En anders even een plasje meenemen om zeker te weten dat er geen blaasontsteking o.i.d. is?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Karlijnnie
Vaste gebruiker

Ja ze is nog intact. En met ongeveer 10 maanden voor het eerst loops geweest. Ze is nu 14 maanden. Zou dat zo snel alweer kunnen?
Karlijnnie
Vaste gebruiker

ranetje schreef:
Nanna schreef:Is ze nog intact? Je ziet het sommige teven wel doen als ze tegen een loopsheid aan zitten.
:ok:
En anders even een plasje meenemen om zeker te weten dat er geen blaasontsteking o.i.d. is?
Ja zal ik doen!
nomo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door nomo »

Ayla is zo zindelijk als maar zijn kan en toch heeft ze een paar weken voor haar tweede loopsheid in huis geplast. Helaas net bij mijn ouders thuis... op het nieuwe kleed :schrik: Gewoon waar iedereen bij zat, we zaten te praten, ze wandelde door de kamer, hurkt neer en plast een flinke plas op het kleed :19:

Dus ik zou een aankomende loopsheid niet uitsluiten.

Het kan natuurlijk ook gewoon een plasplek geworden zijn. Zou in elk geval matras en dekbed nog eens heel goed schoonmaken zodat echt alle geur weg is. Had hier een mand waar altijd weer in werd geplast door Morris, daar bleef de geur blijkbaar toch wat aan hangen. Die mand heb ik weggedaan en de nieuwe mand is nooit in geplast. Maar ja, bed het huis uitdoen is wat lastiger :mrgreen:
Karlijnnie
Vaste gebruiker

Tamara81 schreef:Aah, wat een leuk beestje!
Dankjewel! Ze is ook hartstikke leuk. We zijn heel blij met haar. Hopen dan maar dat het met haar loopsheid te maken heeft.
nomo schreef:Ayla is zo zindelijk als maar zijn kan en toch heeft ze een paar weken voor haar tweede loopsheid in huis geplast. Helaas net bij mijn ouders thuis... op het nieuwe kleed :schrik: Gewoon waar iedereen bij zat, we zaten te praten, ze wandelde door de kamer, hurkt neer en plast een flinke plas op het kleed :19:

Dus ik zou een aankomende loopsheid niet uitsluiten.

Het kan natuurlijk ook gewoon een plasplek geworden zijn. Zou in elk geval matras en dekbed nog eens heel goed schoonmaken zodat echt alle geur weg is. Had hier een mand waar altijd weer in werd geplast door Morris, daar bleef de geur blijkbaar toch wat aan hangen. Die mand heb ik weggedaan en de nieuwe mand is nooit in geplast. Maar ja, bed het huis uitdoen is wat lastiger :mrgreen:
Het matras is eigenlijk nooit "geraakt" we hebben behoorlijk wat dekens al op het bed liggen. Maar ik ga dat morgenvroeg voor de zekerheid ook nog even een keer goed schoonmaken en omdraaien. En ik haal nu 's ochtends alles eraf en dan doe ik een zeil over het matras heen. Hopelijk gaat het over een tijdje beter. :19:
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

ik heb niet goed begrepen of ze het alleen in bed doet of ook ergens anders? en gaat ze echt zitten plassen of laat ze het gewoon lopen?
Mijn mechelse herder Amber heeft nl een dergelijk probleem. Zij is zeer stressgevoelig. Kleine veranderingen kunnen haar van slag maken. Daar merk je eigenlijk vrij weinig van, ze is ook gewoon vrolijk en zeker niet ziek, maar dan laat ze haar plas gewoon lopen waar ze ligt. Juist wanneer ze ontspannen is. Het kan een periode zo zijn en dan is het ineens weer voorbij. Soms zijn er flinke veranderingen en is er niks aan de hand, en dan ineens is een kleine afwijking op de dag alweer genoeg (hier is ook iedere dag anders. Amber heeft eigenlijk veel structuur nodig). Cranberry capsules kunnen helpen, maar verder doe ik er niks aan. Gaat vanzelf weer over. Zoveel mogelijk duidelijkheid geven.
Hoeft natuurlijk niet zo te zijn met jouw hond, maar misschien heb je er toch iets aan.
Afbeelding
Karlijnnie
Vaste gebruiker

@lucie ze doet het echt alleen in bed. En ik heb het haar nog nooit zien doen. Dus ik weet niet of ze het laat lopen of dat ze er echt voor gaat zitten. Ik denk dat laatste. Maar ik denk wel dat ze wat meer structuur nodig heeft en dat ik sommige wandelingen misschien iets te veel ben gaan zien als een manier om van A naar B te komen. In plaats van haar ook de tijd en ruimte te geven om haar behoeftes te doen. Daarom ben ik nu begonnen met wat meer kleine rondjes te lopen die echt voor haar zijn zeg maar. Dankjewel voor je reactie.

@Frootje ik denk dat ik inderdaad ook haar signalen mis en dat haar drempel ook (nog) wat laag is. Vandaag liep ze ook een beetje zoekend door het huis. Dat doet ze soms als ze een bot heeft wat ze wil verstoppen. Dat was nu ook zo maar op een gegeven moment had ze het bot bij me laten vallen en bleef ze onrustig. Dus toen we naar buiten gingen moest ze ook inderdaad plassen. Ze is toch wat subtieler dan ik gewend ben.
Ze is wel heel schattig inderdaad. :)

Ook de loopsheid is toch wel echt een mogelijkheid denk ik. Nu weet ik niet of het tussen mijn oren zit omdat ik het nu pas als een reden zie. Maar vandaag kwamen we twee reuen tegen die ze echt van zich af moest houden had ik het idee.
Karlijnnie
Vaste gebruiker

@Cleva: ja vooral regelmaat is denk ik een ding waar ik mee aan de slag moet. We wandelen elke dag minimaal anderhalf uur in buiten gebieden waar ze los kan. Ik probeer de gebieden ook af te wisselen zodat we niet elke dag op hetzelfde stuk lopen. Maar ik ga nu eens proberen dit op te splitsen in 2x daags een uur. Ik hoop niet dat ze zich verveelt..
Een bench hebben we niet en dat wil ik ook niet. Ze heeft haar eigen mand en daar slaapt ze ook in. Maar als we niet thuis zijn dan ligt ze in ons bed. Haar mand staat ook op onze slaapkamer. Maar die zou ik ook in de woonkamer kunnen zetten en dan als we er niet zijn de deur naar de slaapkamer dicht doen.
Ik hoop inderdaad dat het een fase is. En ik denk dat met wat meer oplettendheid van mijn kant al een hoop te ondervangen is. Ben sowieso erg blij met de hier ontvangen adviezen!
Karlijnnie
Vaste gebruiker

Buiten die anderhalf uur lopen we trouwens ook nog een aantal kleinere rondes :)
Karlijnnie
Vaste gebruiker

@cleva: wat bedoel je trouwens met dat soort honden?
Karlijnnie
Vaste gebruiker

Jion schreef:Wat een ontzettend leuke hond heb je! :I:
Dankjewel :D
Het zal inderdaad voor ons allemaal even wennen zijn aan de nieuwe routine. Ik denk dat dat ook wel meespeelt. Truus kan bij ons ook eigenlijk altijd naar buiten. Nu iets minder omdat het wat kouder wordt. Maar 's nachts hebben we de deur meestal wel op de haak zodat ze naar buiten kan. Maar ze plast dus niet meer in de tuin. Onze oppashond doet dat wel als ze hier is maar die van ons niet meer.' s Nachts is het ook nooit een probleem. Het zijn de momenten dat ze alleen op de slaapkamer is.
Maar zoals je al zei zal de nieuwe routine een rol spelen. Waarschijnlijk omdat wij zelf ook nog moeten wennen.
Karlijnnie
Vaste gebruiker

Cleva schreef:
Karlijnnie schreef:@cleva: wat bedoel je trouwens met dat soort honden?

Van die herderachtige koppies. Bezige types met flink wat in hun mars.
Te slim voor een gepensioneerd huisdierleven.
Haha ja daar heb je zeker een punt. Haar pienterheid verbaast me soms, daarentegen doet haar sulligheid dat ook.
Karlijnnie
Vaste gebruiker

Cleva schreef:
Karlijnnie schreef:@Cleva: ja vooral regelmaat is denk ik een ding waar ik mee aan de slag moet. We wandelen elke dag minimaal anderhalf uur in buiten gebieden waar ze los kan. Ik probeer de gebieden ook af te wisselen zodat we niet elke dag op hetzelfde stuk lopen. Maar ik ga nu eens proberen dit op te splitsen in 2x daags een uur. Ik hoop niet dat ze zich verveelt..
Eigenlijk verveelt een jonge energieke hond zich altijd wel een beetje.
Het gaat er meer om dat je dat beheersbaar houdt. En dat kan ook gewoon.
Anderhalf/twee uur is genoeg.
Maar als we niet thuis zijn dan ligt ze in ons bed. Haar mand staat ook op onze slaapkamer. Maar die zou ik ook in de woonkamer kunnen zetten en dan als we er niet zijn de deur naar de slaapkamer dicht doen.
Oke. Daar kun je iets mee.
Wanneer ga je dat doen? De kunst zit hem er in dat je dat insteekt op een moment dat het voor haar ook uitkomt. Dat ze dat leuk gaat vinden.
Je kunt ook gewoon nog een mand kopen, trouwens. Dat is dan weer niet iets anders.
Met veel misbaar samen uitzoeken in de winkel en er een ouwe trui van jezelf in leggen.
Je snapt wel waar ik heen wil.
Laat haar zelf bedenken dat dat de betere plek is.
En wederom vantevoren goed uitlaten. Lekker even naast de fiets flink die tong laten zien.
Ja dankjewel. De mand in de woonkamer zetten kan denk ik prima als wij daar zelf ook zijn, gezellig samen de avond doorbrengen en dan gaan wij naar bed en blijft zij liggen. Vaak gaat ze eerder, dan wij naar bed gaan, naar haar mand. Omdat die nu in de slaapkamer staat gaat ze daarheen. Maar eerder stond de mand in de woonkamer en sliep ze daar gewoon. Snap nu ik erover nadenk niet echt waarom ik hem ooit in de slaapkamer heb gezet.
Als de oppashond hier is slaapt ze ook in de woonkamer en dat is geen probleem. Er staat daar ook nog een stoel waar ze vaak in ligt.
Twee manden zou ook nog kunnen maar in principe is het prima als ze gewoon altijd in de woonkamer slaapt. Ook als wij in de slaapkamer slapen.

Naast de fiets rennen vind ze heel erg leuk!

Dat stuk golfplaat is ook een idee. Maar daar wacht ik nog even mee. Eerst nog even de rest uit proberen. :D
Karlijnnie
Vaste gebruiker

Cleva schreef:Zwemmen is een godsgeschenk. Het is fysiek prikkelend, mentaal heel actief werk en je moet ook nog ergens naartoe.
Je denkt dat het niets met elkaar te maken heeft maar als ik je iets over honden kan verklappen is het dat alles met elkaar te maken heeft.
Neem maar gewoon van me aan.
Nou dat geloof ik! Alleen Truus zwemt (nog) niet. Mijn moeder heeft het van de zomer een keer op de lompe manier geprobeerd door haar gewoon het water in te bonjouren. Maar dat was geen succes. :oohja:
Het gaat inmiddels al een stuk beter en ik ben erachter gekomen dat stilstaand water een stuk leuker voor haar is dan stromend water. We komen best vaak bij het water en inmiddels zijn we zo ver dat ze uit zichzelf het water inloopt en daar lol heeft. Echt zwemmen heeft ze tot nu toe in haar eentje niet echt gedaan. Weet nu ook even niet hoe ik dat aan moet pakken want ik ga nu zelf het water niet meer in.
Karlijnnie
Vaste gebruiker

Hai! Na even stilte vanwege drukte, een korte update. Het gaat vooralsnog erg goed. Truus heeft niet meer in ons bed geplast. We hebben een paar kleine aanpassingen gemaakt en zijn vooral bezig geweest met wat meer structuur bieden. Inmiddels staat er ook weer een mand in de woonkamer waar ze veel gebruik van maakt. Ik denk vooral omdat het in de slaapkamer nu erg koud is. Maar goed het werkt.

@cleva we hebben op cursus gezeten maar dat beviel niet zo goed. We zaten in een erg grote groep en raakten daardoor een beetje onder gesneeuwd. Dan wordt het inderdaad erg makkelijk om niet te gaan als je geen zin hebt. We zijn nu wel op zoek naar een school die wat beter bij ons past. Ook omdat we nu weer wat nieuwe uitdagingen te trotseren hebben. Maar dat is misschien iets voor een nieuw topic. Ga er eerst zelf even mee aan de slag.
In ieder geval nogmaals bedankt voor jullie adviezen!
Karlijnnie
Vaste gebruiker

@jion dat zou best kunnen wat je zegt over de oppashond. Die is hier nu niet meer geweest, of in ieder geval niet blijven logeren. Alleen komt zij nooit op onze slaapkamer. Voor nu gaat het in ieder geval goed en daar zijn we blij mee.
Karlijnnie
Vaste gebruiker

Nee dat was bij de dierenbescherming. We hebben er echt wel wat aan gehad hoor, vooral in het begin. Maar na een tijdje kwamen we niet meer echt vooruit en bleef het een beetje hetzelfde. Daarnaast kregen vooral de wat "moeilijkere honden" veel aandacht, waardoor wij eigenlijk alleen maar rondjes aan het lopen waren. Toen werd de hond loops en konden we een aantal weken niet gaan en zo is het er ingeslopen om helemaal niet meer te gaan.
Heb wel naar KC zitten kijken. Maar ook niet echt een aanrader dus?
Karlijnnie
Vaste gebruiker

Oh oké bedankt dan ga ik daar eens even naar kijken. Het lijkt me sowieso erg leuk om iets van sport met haar te gaan doen maar daar moet ik me nog wat meer in verdiepen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Jion schreef:Niet echt nee. Ik heb het zelf toen opgegeven, maar hoor hier heel veel toffe verhalen over Lingewaard in Bemmel.
Lingewaard is zeker iets om eens naar te kijken. :ok:
Positief trainen, met de clicker (dacht ik?)
Ik heb er zelf een tijdje getraind met een oude hond, gewoon voor de aardigheid en om met de clicker te leren werken.

Ga eerst een (paar) keer kijken voor je besluit om in te stappen.
Wat de een prima vindt is voor een ander misschien net weer niet zo geslaagd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”