tibbie schreef:Ik heb nu een tibbie en mijn vorige hond was er ook eentje van dit ras. Ik weet dat er oogproblemen voor kunnen komen (entropion) en dat ze gevoelig kunnen zijn voor patella-luxatie. Wil je uitgebreide info dan zou ik contact opnemen met een fokker in Almere (Pul-i-khumri). Zij wil je vast alles vertellen wat je wilt weten.
Qi blaft veel uit waaksheid (soms ook in de nacht). Hij gaat goed met andere honden en is speels, maar van sommige andere reuen moet ie niets hebben en laat dat dan flink merken door agressief te blaffen en een enkele keer te sneppen als de situatie te bedreigend wordt. Hij is in eerste instantie wantrouwend en ook wat angstig, maar beslist niet onderdanig wat dus lastig kan zijn. Dat wantrouwig zijn heeft hij ook als je iets bij hem wil doen (dierenarts e.d) Luisteren is niet zijn sterkste kant en hij kan maar in beperkte mate loslopen. Ik maak gebruik van een 10 meter lijn en als het kan mag hij los. Lange wandelingen zijn geen probleem, drie keer per dag een blokje om ook niet. Verharen valt erg mee, ze hebben een makkelijke vacht en een keer per week een borstelbeurtje is voldoende.
Mijn vorige hond was heel anders van karakter. Blaffen alleen naar andere honden (een echte mensenhond), veel minder speels en qua gedrag bijna als een kat. Qi is veel meer aanwezig en meer 'honds' (weet niet hoe ik het anders uit moet leggen). Het hangt dus maar net van de hond af.
Dat van die katten beschrijving had ik inderdaad ook wel al gelezen. Izzy heeft dat ook wel een beetje. Die doet vooral wat ze zelf wil en waag het niet je daartegen aan te bemoeien dan kan je nog een grote smoel krijgen ook.

Droef is wat dat betreft wat meer honds in de zin dat hij makkelijker stuurbaar is dan Izzy zonder bijdehand te doen, in het ergste geval negeert hij je of laat zich op de grond vallen omdat hij het allemaal wel gescheten vind.
Zit dat wantrouwen echt in het ras gebakken of zijn er lijnen waarbij dit ook minder is? Wat ik namelijk uit de omschrijving begreep is dat ze wat afstandelijk zijn. Dan heb ik het idee dat ze vreemde sneller negeren maar zonder lelijk te doen.
dagmar88 schreef:Nanna schreef:Dees en Maylo schreef:
Eigenlijk is bij het bij die kleintjes alleen belangrijk om te weten voor de fok? Maar in het dagelijks leven zou dit weinig beperking moeten geven afgezien dan van de ouderdom met bijbehorende kwalen.
Kleine rasjes worden niet op HD gescreend omdat het klinisch geen problemen gaat geven.
De Puli moet wel getest worden maar ook daar geeft het geen problemen als ze HD in hoge mate hebben (je mag er dan uiteraard niet mee fokken) Een vriendin van me heeft een Puliteef met dermate slechte heupen dat er niet eens meer een letter aan te hangen is. Beestje is 13 en nu pas merk je dat ze wat moeite krijgt met in de stoel springen maar dat was het dan ook wel.
Over HD zou ik me dus totaal niet druk maken als ik een klein hondje zocht.
Nee. Het ging me er meer om dat je op de rasverenigingen niet hoeft te rekenen wat betreft communicatie naar buiten toe.
Deze statistieken zijn ook niet helemaal correct hoor; alleen lijnen waar problemen zijn worden in de regel getest.
Alsnog vind ik die statistieken betrouwbaarder.
Het is dus een gezond ras.
Keesjes worden ook niet getest, Sjaak "toevallig" omdat er onder een aantal dierenartsen overeenstemming was dat dit voor de voortgang va de pomsky nuttig is.
Volgens de kees rasvereniging zijn er genetische aandoeningen. Ja, doei.
Dat is ook wat ik een beetje ervaar, met meerdere rassen overigens. Dan lees je iets dan ben je ergens op ingesteld en dan blijkt dat in de praktijk toch grotendeels anders te zijn in negatieve zin.
Net als bijvoorbeeld de oldie, ingelezen keus gemaakt en 2 x een kneus rijker en als je er eenmaal in zit komt alles pas aan het licht maar als buitenstaander lees/hoor je er vrijwel niks over. Datzelfde had ik ook wel een beetje bij de Wetter, daarom heb ik me weer laten uitschrijven voor de pup bemiddeling. Dat ras bekijk ik over een paar jaar wel weer of het dan staat.