Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tibetaanse spaniel

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Tibetaanse spaniel

Ongelezen bericht door DesireeB »

Zijn er hier mensen met ervaring met dit ras? Ik heb uiteraard al het e.e.a. nagelezen en gedaan maar lees eigenlijk overal hetzelfde verhaal, letterlijk hetzelfde dus.

Hoe is het karakter? Energielevel zou niet zo hoog zijn waardoor ze met 3 x per dag een blokje om prima kunnen functioneren maar lange wandelingen is geen probleem, hoe ziet dat er in de praktijk uit.
Ze zijn wat eenkennig maar niet angstig, klopt dit?
Blaffen als er iemand aan de deur staat maar niet onnodig blaffen of lang door gaan. Is dat ook wel zo?

En dan het belangrijkste. Hoe zit het met de gezondheid, volgens de rasvereniging is patella onderzoek en evco verplicht voor het fokken. Zijn oog en knie problemen dan het enige dat in het ras voorkomt of zijn er meer zaken om rekening mee te houden die al bekend zijn?
De vacht zou met 1 x per week goed borstelen prima te onderhouden zijn. Is dit in de praktijk ook zo?

Wat ik tot nu toe heb gelezen klinkt het als een ideaal hondje. Maar ik ben dus vooral nieuwsgierig naar ervaringen ipv een verhaaltje van een fokker of rasvereniging. :wink:
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
dagmar88
Zeer actief

Re: Tibetaanse spaniel

Ongelezen bericht door dagmar88 »

DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:Even hier kijken.

https://www.ofa.org/diseases/breed-statistics#detail
Hmm, de verhalen over de gezondheid lijken wel aardig overeen te komen met wat hier staat. Nadeel alleen is dat het aantal honden dat op die punten geregistreerd is best laag is in verhouding met bijvoorbeeld de chihuahua daar zijn er meer van geregistreerd.
Wel staan ook de heupen op 11,9 % als afwijkend, in hoeverre leveren kwalitatief minder goede heupen een probleem op voor kleine honden?
Afbeelding
Biothane
WashBar
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

ze zijn leuk. Ik ken er verschillende en die zijn allemaal eigenlijk heel erg leuk. Op de hondenclub zat een echte durfal.
gezondheid kan ik je niets over vertellen. je komt de mensen met hun hondjes tegen en dan praat je wat over hoe leuk de hondjes samen spelen enz. maar niet over de gezondheidsproblemen binnen het ras.
Afbeelding
gevni havanezers
dagmar88
Zeer actief

Dees en Maylo schreef:

Hmm, de verhalen over de gezondheid lijken wel aardig overeen te komen met wat hier staat. Nadeel alleen is dat het aantal honden dat op die punten geregistreerd is best laag is in verhouding met bijvoorbeeld de chihuahua daar zijn er meer van geregistreerd.
Wel staan ook de heupen op 11,9 % als afwijkend, in hoeverre leveren kwalitatief minder goede heupen een probleem op voor kleine honden?
Bij de keesjes komt HD ook geregeld voor, alleen wordt er normaal niet op getest.
Sjaak heeft milde HD in één heup. Hij loopt nu als een zonnetje.
Wellicht dat er zich op latere leeftijd wat artrose zal vormen, maar geen bejaarde hond die daar volledig aan ontkomt.
Hij moet alleen geen C+ honden dekken.
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Dees en Maylo schreef:

Bij de keesjes komt HD ook geregeld voor, alleen wordt er normaal niet op getest.
Sjaak heeft milde HD in één heup. Hij loopt nu als een zonnetje.
Wellicht dat er zich op latere leeftijd wat artrose zal vormen, maar geen bejaarde hond die daar volledig aan ontkomt.
Hij moet alleen geen C+ honden dekken.
Eigenlijk is bij het bij die kleintjes alleen belangrijk om te weten voor de fok? Maar in het dagelijks leven zou dit weinig beperking moeten geven afgezien dan van de ouderdom met bijbehorende kwalen.
Afbeelding
Biothane
WashBar
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Kleine honden kunnen prima leven met hd.
Wel even zoeken naar een goede fokker. Iemand die ik ken en ze gefokt heeft zei dat ze enorm verharen en best veel blaffen.
Verharen is tot daar aan toe. :wink: Dat doet Droef ook al genoeg dus ben ik wel gewend. dat veel blaffen zou ik wel eens een nadeel kunnen vinden, Izzy heeft daar ook een handje van en echt om alles. Soms is dat leuk maar meestal moet ze gewoon haar smoeltje maar houden want dat schelle blafje gaat door merg en been. :hmmm:
Afbeelding
Biothane
WashBar
tibbie
Actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tibbie »

Ik heb nu een tibbie en mijn vorige hond was er ook eentje van dit ras. Ik weet dat er oogproblemen voor kunnen komen (entropion) en dat ze gevoelig kunnen zijn voor patella-luxatie. Wil je uitgebreide info dan zou ik contact opnemen met een fokker in Almere (Pul-i-khumri). Zij wil je vast alles vertellen wat je wilt weten.

Qi blaft veel uit waaksheid (soms ook in de nacht). Hij gaat goed met andere honden en is speels, maar van sommige andere reuen moet ie niets hebben en laat dat dan flink merken door agressief te blaffen en een enkele keer te sneppen als de situatie te bedreigend wordt. Hij is in eerste instantie wantrouwend en ook wat angstig, maar beslist niet onderdanig wat dus lastig kan zijn. Dat wantrouwig zijn heeft hij ook als je iets bij hem wil doen (dierenarts e.d) Luisteren is niet zijn sterkste kant en hij kan maar in beperkte mate loslopen. Ik maak gebruik van een 10 meter lijn en als het kan mag hij los. Lange wandelingen zijn geen probleem, drie keer per dag een blokje om ook niet. Verharen valt erg mee, ze hebben een makkelijke vacht en een keer per week een borstelbeurtje is voldoende.

Mijn vorige hond was heel anders van karakter. Blaffen alleen naar andere honden (een echte mensenhond), veel minder speels en qua gedrag bijna als een kat. Qi is veel meer aanwezig en meer 'honds' (weet niet hoe ik het anders uit moet leggen). Het hangt dus maar net van de hond af.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef:
Dees en Maylo schreef: Eigenlijk is bij het bij die kleintjes alleen belangrijk om te weten voor de fok? Maar in het dagelijks leven zou dit weinig beperking moeten geven afgezien dan van de ouderdom met bijbehorende kwalen.
Kleine rasjes worden niet op HD gescreend omdat het klinisch geen problemen gaat geven.
De Puli moet wel getest worden maar ook daar geeft het geen problemen als ze HD in hoge mate hebben (je mag er dan uiteraard niet mee fokken) Een vriendin van me heeft een Puliteef met dermate slechte heupen dat er niet eens meer een letter aan te hangen is. Beestje is 13 en nu pas merk je dat ze wat moeite krijgt met in de stoel springen maar dat was het dan ook wel.
Over HD zou ik me dus totaal niet druk maken als ik een klein hondje zocht.
Nee. Het ging me er meer om dat je op de rasverenigingen niet hoeft te rekenen wat betreft communicatie naar buiten toe.
Deze statistieken zijn ook niet helemaal correct hoor; alleen lijnen waar problemen zijn worden in de regel getest.
Alsnog vind ik die statistieken betrouwbaarder.
Het is dus een gezond ras.

Keesjes worden ook niet getest, Sjaak "toevallig" omdat er onder een aantal dierenartsen overeenstemming was dat dit voor de voortgang va de pomsky nuttig is.
Volgens de kees rasvereniging zijn er geen genetische aandoeningen. Ja, doei.
Laatst gewijzigd door dagmar88 op 17 okt 2019 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

tibbie schreef:Ik heb nu een tibbie en mijn vorige hond was er ook eentje van dit ras. Ik weet dat er oogproblemen voor kunnen komen (entropion) en dat ze gevoelig kunnen zijn voor patella-luxatie. Wil je uitgebreide info dan zou ik contact opnemen met een fokker in Almere (Pul-i-khumri). Zij wil je vast alles vertellen wat je wilt weten.

Qi blaft veel uit waaksheid (soms ook in de nacht). Hij gaat goed met andere honden en is speels, maar van sommige andere reuen moet ie niets hebben en laat dat dan flink merken door agressief te blaffen en een enkele keer te sneppen als de situatie te bedreigend wordt. Hij is in eerste instantie wantrouwend en ook wat angstig, maar beslist niet onderdanig wat dus lastig kan zijn. Dat wantrouwig zijn heeft hij ook als je iets bij hem wil doen (dierenarts e.d) Luisteren is niet zijn sterkste kant en hij kan maar in beperkte mate loslopen. Ik maak gebruik van een 10 meter lijn en als het kan mag hij los. Lange wandelingen zijn geen probleem, drie keer per dag een blokje om ook niet. Verharen valt erg mee, ze hebben een makkelijke vacht en een keer per week een borstelbeurtje is voldoende.

Mijn vorige hond was heel anders van karakter. Blaffen alleen naar andere honden (een echte mensenhond), veel minder speels en qua gedrag bijna als een kat. Qi is veel meer aanwezig en meer 'honds' (weet niet hoe ik het anders uit moet leggen). Het hangt dus maar net van de hond af.
Dat van die katten beschrijving had ik inderdaad ook wel al gelezen. Izzy heeft dat ook wel een beetje. Die doet vooral wat ze zelf wil en waag het niet je daartegen aan te bemoeien dan kan je nog een grote smoel krijgen ook. :mrgreen: Droef is wat dat betreft wat meer honds in de zin dat hij makkelijker stuurbaar is dan Izzy zonder bijdehand te doen, in het ergste geval negeert hij je of laat zich op de grond vallen omdat hij het allemaal wel gescheten vind.

Zit dat wantrouwen echt in het ras gebakken of zijn er lijnen waarbij dit ook minder is? Wat ik namelijk uit de omschrijving begreep is dat ze wat afstandelijk zijn. Dan heb ik het idee dat ze vreemde sneller negeren maar zonder lelijk te doen.
dagmar88 schreef:
Nanna schreef:
Dees en Maylo schreef: Eigenlijk is bij het bij die kleintjes alleen belangrijk om te weten voor de fok? Maar in het dagelijks leven zou dit weinig beperking moeten geven afgezien dan van de ouderdom met bijbehorende kwalen.
Kleine rasjes worden niet op HD gescreend omdat het klinisch geen problemen gaat geven.
De Puli moet wel getest worden maar ook daar geeft het geen problemen als ze HD in hoge mate hebben (je mag er dan uiteraard niet mee fokken) Een vriendin van me heeft een Puliteef met dermate slechte heupen dat er niet eens meer een letter aan te hangen is. Beestje is 13 en nu pas merk je dat ze wat moeite krijgt met in de stoel springen maar dat was het dan ook wel.
Over HD zou ik me dus totaal niet druk maken als ik een klein hondje zocht.
Nee. Het ging me er meer om dat je op de rasverenigingen niet hoeft te rekenen wat betreft communicatie naar buiten toe.
Deze statistieken zijn ook niet helemaal correct hoor; alleen lijnen waar problemen zijn worden in de regel getest.
Alsnog vind ik die statistieken betrouwbaarder.
Het is dus een gezond ras.

Keesjes worden ook niet getest, Sjaak "toevallig" omdat er onder een aantal dierenartsen overeenstemming was dat dit voor de voortgang va de pomsky nuttig is.
Volgens de kees rasvereniging zijn er genetische aandoeningen. Ja, doei.
Dat is ook wat ik een beetje ervaar, met meerdere rassen overigens. Dan lees je iets dan ben je ergens op ingesteld en dan blijkt dat in de praktijk toch grotendeels anders te zijn in negatieve zin.
Net als bijvoorbeeld de oldie, ingelezen keus gemaakt en 2 x een kneus rijker en als je er eenmaal in zit komt alles pas aan het licht maar als buitenstaander lees/hoor je er vrijwel niks over. Datzelfde had ik ook wel een beetje bij de Wetter, daarom heb ik me weer laten uitschrijven voor de pup bemiddeling. Dat ras bekijk ik over een paar jaar wel weer of het dan staat.
Afbeelding
Biothane
WashBar
dagmar88
Zeer actief

Was een woord vergeten :oohja:

Die aziatische rassen zijn een slag apart. :mrgreen: Uit de hoogte. Vreemd volk is niet goed genoeg om ze te bepotelen.
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:Was een woord vergeten :oohja:

Die aziatische rassen zijn een slag apart. :mrgreen: Uit de hoogte. Vreemd volk is niet goed genoeg om ze te bepotelen.
Prima! Zolang ikzelf maar wel goed genoeg ben om er ze te bepotelen mocht er ooit zo'n typetje hier komen. :wink:
Eerst nog maar eens verder in gaan verdiepen.
Afbeelding
Biothane
WashBar
tibbie
Actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tibbie »

Dees en Maylo schreef:
tibbie schreef:Ik heb nu een tibbie en mijn vorige hond was er ook eentje van dit ras. Ik weet dat er oogproblemen voor kunnen komen (entropion) en dat ze gevoelig kunnen zijn voor patella-luxatie. Wil je uitgebreide info dan zou ik contact opnemen met een fokker in Almere (Pul-i-khumri). Zij wil je vast alles vertellen wat je wilt weten.

Dat van die katten beschrijving had ik inderdaad ook wel al gelezen. Izzy heeft dat ook wel een beetje. Die doet vooral wat ze zelf wil en waag het niet je daartegen aan te bemoeien dan kan je nog een grote smoel krijgen ook. :mrgreen: Droef is wat dat betreft wat meer honds in de zin dat hij makkelijker stuurbaar is dan Izzy zonder bijdehand te doen, in het ergste geval negeert hij je of laat zich op de grond vallen omdat hij het allemaal wel gescheten vind.

Zit dat wantrouwen echt in het ras gebakken of zijn er lijnen waarbij dit ook minder is? Wat ik namelijk uit de omschrijving begreep is dat ze wat afstandelijk zijn. Dan heb ik het idee dat ze vreemde sneller negeren maar zonder lelijk te doen.
LP was helemaal niet zo wantrouwend en afstandelijk, tenminste niet naar mensen. De glazenwasser die het balkon op kwam kreeg bijvoorbeeld een kwispelend onthaal Ik kon heel makkelijk van alles met hem doen. Teken verwijderen etc. Qi is echt een geval van aan mijn lijf geen polonaise. Met veel geduld mag ik nu het een en ander doen. Qi is gewoon wat je noemt een eigenzinnige dreutel, er valt wat aan op te voeden (dus niet een makkelijk en meegaand hondje, maar ook een kleine clown). Zijn houding naar andere reuen heeft misschien ook wel met mijzelf te maken. Ik ben bang van grote, loslopende, onbekende honden die komen buurten. Dat zal Qi heus wel merken. LP ' moeder is de over-over grootmoeder van Qi dus ze hebben wel wat genen gemeen.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”