Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat zoek ik?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

sjm
Zeer actief

Wat zoek ik?

Ongelezen bericht door sjm »

De laatste tijd zit ik na te denken wat ik voor volgende hond zou willen. Niet nu. Later.

Het liefst zou ik nog een Saluki willen, ik vind ze eigenlijk bijna perfect en práchtig. Het liefst een reu dan, nog wat statiger. 2-3 Saluki's aan de lijn naast je te dansen is het ultieme plaatje. :mrgreen: :I:
Maar een extra Saluki erbij geeft altijd wat twijfels, mede omdat ze dan samen zouden kunnen gaan jagen.

En ik zou eigenlijk ook wel eens een wat ongecompliceerdere hond willen hebben. Een stabiele hond naar andere honden. Een stabiele hond in je boswandeling.

Mijn hart maakt sowieso een sprong bij alle windhondtypes. Ik vind het gewoon de mooiste honden en geen enkele hond kan daar qua gangwerken atletische bouw aan tippen. :LOL: :I:
Ook vind ik het heerlijk dat Zahra in huis zo rustig is, niets hoeft en gewoon lekker wil liggen slapen. En buiten lekker racen. :D Maar ze heeft niet elke dag een dikke training of 'werken' nodig.

Ook denk ik hierbij aan mijn werk (hondenfotograaf en fotograferen voor bedrijven/merken met honden): Ik zou het heerlijk vinden om een fotogenieke, goed luisterende, op afstand bestuurbare hond te hebben. Een Border Collie of een Aussie ofzo. Prachtige, innemende blikken.
Vooral een mooie Merle vind ik prachtig om te zien ook. Maar een Border Collie zou ik helemaal tureluurs van worden. Ik moet sowieso niet echt een hond hebben waar je echt elke dag mee moet werken. Een Aussie leek me wel een leuke hond maar ik heb een aantal gezien die heeeeeel zenuwachtig, angstig en gevoelig waren. Dat trekt me ook weer niet.

Dus wat zoek ik:
- Schoon en geen stinkhond :pffff: :schrik:
- Stabiel
- Vriendelijk naar mens, kind en hond
- Geen enorme werkhond, maar wel will to please en trainbaar. Hond moet het wel leuk vinden om wat samen te doen of voor je te doen. Iets minder middelvinger dan Zahra :goeie:
- Goed loslopen
- Niet te kwetsbaar
- Liefst wel (wat) waaks
- Niet echt jachtinstinct

Een Aussie oid leek me dus heel gaaf. Ik vind ze mooi, ze leken me trainbaar en fotogeniek. :engel: Maar dat gevoelige, zenuwachtige en bange heb ik geen zin in. Zo zullen ze vast niet allemaal zijn natuurlijk, maar inmiddels heb ik er wel al een aantal meegemaakt die zo zijn.

Ik denk dat ik Zahra maar moet combineren met een stabiele Border Collie/Aussie oid :LOL: Nee gekheid.
Ik ben benieuwd wat jullie in deze situatie zouden vinden passen.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Re: Wat zoek ik?

Ongelezen bericht door Habibi »

Aussies vallen om nog een extra reden af, als ik jouw verhaal lees.
Ook aussies moeten toch écht wel veel werk en uitdaging hebben.

En ik ken er ook een stel dat echt niet erg fijn is naar andere honden. Hangt bij deze waarschijnlijk samen met te weinig uitdaging en werk, en dat wordt uitgekuurd zeg maar.

Ik moet zeggen dat het me een lastige zoektocht lijkt.

Bijna onmogelijk.

Moet 'fotostudiowaardig' mooi zijn
Rustig in huis
Weinig mee móeten doen
Wél gehoorzaam/trainbaar
Hondsociaal
Buiten speels
Liefst windhondtype
Los kunnen lopen, niet teveel jacht.

Klinkt bijna als een utopie eigenlijk.

Ik ben wel benieuwd of er hondenrassen zijn die hier aan voldoen, en ga beslist belangstellend meelezen.

Enige waar ik aan denk nu zijn Afghaanse windhonden, maar ik denk dat die qua trainbaarheid ook tegenvallen?
En die zullen net zo goed op zicht willen jagen als een Saluki.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Whippet/Silken.

Dat lijken mij honden die in je straatje passen. Maarja het blijven honden.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Silken of een whippet?
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Een Silken of pup van de whippet hier vt forum tzt

Ik weet op moment een plaatje van een witte saluki teef die beschikbaar is gekomen omdat de privé situatie vd fokker het niet toelaat haar te houden, maar vast te vroeg.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Whippet was ook mijn eerste gedachte
sjm
Zeer actief

Ik was er al bang voor dat ik m'n eigen 'ras' moest gaan maken :schrik: :LOL:
Silken zou ik ook gaaf vinden, zouden die iets meer Will to please hebben? En stabiel?
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

sjm schreef:Ik was er al bang voor dat ik m'n eigen 'ras' moest gaan maken :schrik: :LOL:
Silken zou ik ook gaaf vinden, zouden die iets meer Will to please hebben? En stabiel?
Moet je doen.

Een Zus past, alleen is die altijd goor :mrgreen:
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

crutz schreef:Een Silken of pup van de whippet hier vt forum tzt

Ik weet op moment een plaatje van een witte saluki teef die beschikbaar is gekomen omdat de privé situatie vd fokker het niet toelaat haar te houden, maar vast te vroeg.
Als ik mijn vriend toch eens over kon halen kwam hier absoluut een whippet. Of een silken.
Ik vind whippet echt geweldig. Maar mijn vriend heeft echt niks met windhonden. Ooit had hij niks met chihuahuas dus wellicht gaat het ooit nog gebeuren.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
sjm
Zeer actief

dagmar88 schreef:
sjm schreef:Ik was er al bang voor dat ik m'n eigen 'ras' moest gaan maken :schrik: :LOL:
Moet je doen.

Een Zus past, alleen is die altijd goor :mrgreen:
Oh ja, die wil ik wel. Wanneer kan ik d'r ophalen?
En er is een verschil tussen goor en goor. :D

Ik wil geen grote stinkhond met kwijldraden enz. zeg maar. Maar een hond die vies is omdat ie door de modder banjert vind ik niet erg.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

sjm schreef: Oh ja, die wil ik wel. Wanneer kan ik d'r ophalen?
En er is een verschil tussen goor en goor. :D

Ik wil geen grote stinkhond met kwijldraden enz. zeg maar. Maar een hond die vies is omdat ie door de modder banjert vind ik niet erg.
:hmmm: Een Zus, niet mijn Zus.

Dat valt dan mee. Meestal is het modder. Wel van haar staart tot in haar oren.

Hanglippen wil ik ook niet meer nee :schrik: Helemaal niks hang.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

De fokster van m'n toekomstige Silken heeft dit jaar 2 nesten. 'Moet' je wel even op de wachtlijst gaan staan.

Maar will to please...mwah ;)
Saba
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saba »

Ik zou ook whippet zeggen als je van het wezen windhond houdt, ze zijn beduidend makkelijker en gehoorzamer dan een saluki (ik heb zelf naast de whippets ook een oosterse windhond als referentiekader :lol1:), en van de windhonden hebben ze denk ik toch wel de meeste will-to-please. Die van mij zijn beslist geen weglopers en kunnen prima loslopen (ook allemaal tegelijk, al ken ik inderdaad ook wel verhalen van koppels die samen eerder geneigd zijn te gaan jagen), al blijven het wel windhonden. Een wegstuivende haas o.i.d. zullen ze achterna jagen en dan haalt roepen niks uit maar zodra ze deze kwijt zijn is het ook over. Maar goed, je weet zelf ook vast alles van hoe dat werkt met een zichtjager.

Ik heb o.a. in Duitsland op een coursing een aantal silken windsprites meegemaakt en die vond ik wel anders van karakter dan de whippet, toch wat reactiever/gevoeliger voor prikkels, ik kan me voorstellen dat dat toch de sheltie is die z’n stempel op het ras drukt. Ik zou daardoor zelf niet zo snel voor een silken kiezen ondanks dat ik er qua uiterlijk aantrekkelijke hondjes bij vind zitten.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik heb er één. hij heet willem. wil enorm graag samen iets doen, maar slaapt net zo lief de hele dag. jaagt niet. gewoon niet.

is natuurlijk gruwelijk mooi én heeft een opgetrokken buiklijn dus een beetje windhonderig issie wel :-)

maar helaas is hij een kruising en dus per ongeluk goed gelukt.
Afbeelding
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Bij alles wat jij schrijft denk ik aan een leuke witte herder. Van een fokker die kijk heeft op lijnen en oog heeft voor stabiliteit.
Een leuke teef, zou ik doen.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Mojo en Kiitos zouden beiden prima in je plaatje passen, maar ja die wonen hier en gaan nergens heen. Een soortgelijke kruising zounwel prima kunnen, maar zie die maar eens te vinden.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Een silken is toch een kruising met een sheltie? Lijkt me trainbaar ;-)

Suzanne
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Saba schreef: Ik heb o.a. in Duitsland op een coursing een aantal silken windsprites meegemaakt en die vond ik wel anders van karakter dan de whippet, toch wat reactiever/gevoeliger voor prikkels, ik kan me voorstellen dat dat toch de sheltie is die z’n stempel op het ras drukt. Ik zou daardoor zelf niet zo snel voor een silken kiezen ondanks dat ik er qua uiterlijk aantrekkelijke hondjes bij vind zitten.
Ja dat is wel een beetje zo. Als de deurbel gaat bij de fokster dan staan er tig Silkens te krijsen. Maar dat jut elkaar natuurlijk ook op. Ergens heb ik het idee dat een stel Whippets sneller geneigd zijn om hun smoeltjes te houden. Maar dat is een inschatting.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Habibi schreef:Ik moet zeggen dat het me een lastige zoektocht lijkt.

Bijna onmogelijk.

Moet 'fotostudiowaardig' mooi zijn
Rustig in huis
Weinig mee móeten doen
Wél gehoorzaam/trainbaar
Hondsociaal
Buiten speels
Liefst windhondtype
Los kunnen lopen, niet teveel jacht.

Klinkt bijna als een utopie eigenlijk.

Ik ben wel benieuwd of er hondenrassen zijn die hier aan voldoen, en ga beslist belangstellend meelezen.
Een poedel. Echt.
Niet helemaal windhond, maar wel slank en sierlijk. Wel wat kans op jachtinstinct, maar niet vergelijkbaar met de gemiddelde windhond. Afhankelijk van type hoeveel je er mee 'moet' doen. Het lijkt mij prima passen.

Elmo is heel rustig in huis en buiten kan hij een druktemaker zijn. Hij heeft wel echt veel energie en ik heb er ook best werk aan om hem tevreden te houden. Hij kan best een paar dagen zonder al te veel beweging, maar ik moet hem wel voldoende uitdagen. Ik heb wel eens het idee dat ik meer met hem moet doen dan de gemiddelde poedeleigenaar met zijn/haar poedel doet, maar hij is natuurlijk ook wel zo opgegroeid en ik vind het zelf heerlijk. Het is geen border collie qua 'moeten' denk ik, maar ook daar hoor je veel verschillende verhalen over.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

_Tiny_ schreef:Hangt er van af hoe hard de eis "fotogenieke hond" is.
Denk dat er meer mensen zijn die een poedel een lelijke truthond met belachelijke kapsels vinden. Of dat nu handig is in je beroep als fotograaf van bedrijven en merken met honden?

Weet het niet hoor. Zeg maar wat :wink:
Dat is zo. Ik ben blind van verliefdheid :mrgreen:
Al is het ook wel weer afhankelijk van het kapsel. Er is zo veel mogelijk!
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ik zou ook een grote poedel zeggen. En dan met stamboom, stamboomloos, zeker als ze bont (particolor) in de lijn hebben zijn ze vaker relatief grof gebouwd. Maar in de basis zijn het ranke honden die maar net iets zwaarder zijn dan windhonden.

Een saluki van 58-71cm weegt maar net 2-3kg minder dan een poedel van die hoogte (18-25kg, t.o.v. 20-28kg).
Hilde
Zeer actief

Domor schreef:Ik zou ook een grote poedel zeggen. En dan met stamboom, stamboomloos, zeker als ze bont (particolor) in de lijn hebben zijn ze vaker relatief grof gebouwd. Maar in de basis zijn het ranke honden die maar net iets zwaarder zijn dan windhonden.

Een saluki van 58-71cm weegt maar net 2-3kg minder dan een poedel van die hoogte (18-25kg, t.o.v. 20-28kg).
Elmo weegt bij ongeveer 56 cm tussen de 18,5 en de 19,5 kilo, ik vind dat echt een heel fijn formaat.
_Tiny_ schreef:Kaal op 3mm :engel: :roos:

/]Afbeelding
Jep, ook ooit gedaan, al was dat 12mm volgens mij :engel: Hier was het alweer iets langer.
Afbeelding
Nu gaat hij altijd kort, maar met iets meer haar op hoofd en staart.

Afbeelding

Ik zal nu ophouden met poedelpromotie :F:
Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Zoéén...

AfbeeldingCOO_9621b by mr. Jones, on Flickr

.. maar dan een teefje! :D
Laatst gewijzigd door Johnny Jones op 14 okt 2019 19:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Johnny Jones
Zeer actief

De kleur merle doet het voor mij niet op een foto. Een wat meer doorsnee kleur als black&tan vind ik meestal veel mooier op de foto. Korthaar vind ik beter op foto, net als rechtopstaande oren. Maar dat is natuurlijk allemaal een kwestie van smaak. Ik heb dan weer niet zoveel met die foto's van Bordercollies in allerlei gemaakte houdingen.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

_Tiny_ schreef:
Johnny Jones schreef:De kleur merle doet het voor mij niet op een foto. Een wat meer doorsnee kleur als black&tan vind ik meestal veel mooier op de foto. Korthaar vind ik beter op foto, net als rechtopstaande oren. Maar dat is natuurlijk allemaal een kwestie van smaak. Ik heb dan weer niet zoveel met die foto's van Bordercollies in allerlei gemaakte houdingen.
Ben ik wel met je eens hoor. Gladhaar met puntoren en een hele intense blik is pracbtig :I:
Of zoals die honden van Sirene. Misschien is dat wat?
Ja, of een podenco ;-) Die heel aardig zou kunnen voldoen aan het lijstje, meestal wel wat beter trainbaar zijn dan een volle windhond en ook vaak zeker wel willen samenwerken, zolang je het spannend en afwisselend houdt en er geen druk op legt - maar dat jachtinstinct hè :schrik:
Johnny Jones
Zeer actief

Podenco's zijn meestal zo fotogeniek :I:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Johnny Jones schreef:Podenco's zijn meestal zo fotogeniek :I:
Ja, vind ik ook, ik vind ze ook vaak erg expressief met hun uitdrukkingen en oren :I:
Borisje
Actief
Mijn ras(sen): Podenco kruising

Ongelezen bericht door Borisje »

Absoluut een Podenco, alleen dat geen jachtinstinct kun je vergeten. :Q:
Verder zijn ze heel trainbaar als je het juist aanpakt, vaak sociaal naar alles behalve wild en ze zijn natuurlijk prachtig om te zien!
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Een podenco... Will to please, kan goed loslopen, geen jachtinstinct...ik weet het niet hoor. Je moet mazzel hebben als je deze eigenschappen in een podenco vindt. Het kan wel. Lily is er zo één bijvoorbeeld. Hoewel, will to please :roll:
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Mijn Podenco is echt alles behalve trainbaar en 0,0 will to please. Dat is eigenlijk nog een te hoog cijfer :goeie:
En ik was al heel wat gewend qua zelfstandigheid.
Het is een jattend gilhert dat overal heen vliegt, zolang het wel in een bepaalde straal om mij heen is. Zij bepaalt wanneer en waar ze slaapt en wanneer ze eet. Die oren zijn decoratie, hoewel ze prima werken als muisradar.
Ik zou wel willen opvoeden maar ze erkent mijn bestaan niet. Behalve als ze honger heeft maar een andere handeling dan eten kan niet bij het kunnen krijgen van eten. Er zit bij mijn Podenco in elk geval niks in qua trainen, behalve herhalen, herhalen, herhalen. Op commando doet ze niks.

Als je een soort kat wil, maar dan één die je ook aan een lijntje uit moet laten, moet je een Uma nemen :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”