Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Deemoedsplassen, GT?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Teuntje
Actief
Mijn ras(sen): Teckel, standaard ruwhaar
Aantal honden: 1

Deemoedsplassen, GT?

Ongelezen bericht door Teuntje »

Teun is nu 7,5 maand en wordt langzaamaan wat zelfverzekerder, ook naar andere honden toe.
hij blijft echter deemoedsplassen doen. en geen kleine plasjes, maar echt een grote plas, ook als hij net uit geweest is.
hij heeft het soms bij mij bij het omdoen van de riem nog wel eens, sochtends, als de nood hoog is zeg maar.
bij mijn man heeft hij het veel vaker. hij negeert hem wanneer hij de kamer in komt, maar Teun gaat dan in een lage houding naar hem toe en laat het evengoed lopen. soms gaat het wat langer goed en kan mijn man gewoon op de bank gaan zitten. hij blijft Teun dan negeren, die gaat naar hem toe, soms ook met een kluif of speeltje, gaat door zn hurken/maakt zich klein en laat het lopen, dus ook wanneer mijn man hem negeert.
wat kunnen we hier verder aan doen? we straffen hem uiteraard niet hiervoor en negeren hem, halen hem pas na een paar minuten aan wanneer hij geen lage houding meer laat zien.
het boekje kalmerende signalen hebben we ook gelezen. gapen en wegkijken helpt soms wel, soms niet.
gedragstherapeut kan hier denk ik ook niet veel mee? zo wel, iemand die hier ervaring heeft met een goede GT die thuis komt (noord holland)?
we hopen wel dat hij er overheen gaat groeien, want de plassen worden groter en we blijven dweilen. (met zijn kraantje open :roll: ) er moet gewoon een kraan op zn plasser gemonteerd worden. :tongue:

andere momenten is hij totaal niet onderdanig, daagt hij uit om te spelen en duwt met zn neus tegen mijn man zijn handen om dan te gaan spelen. het is dus niet dat hij een soort onderdanigheid/angst naar mijn man heeft continue. het is vooral bij binnenkomst in de kamer, als hij hem even niet gezien heeft.
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Re: Deemoedsplassen, GT?

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Dushi heeft het de eerste 1,5 a 2 jaar van haar leven ook gedaan bij ons, en Lizzie tot haar tweede loopsheid alleen bij André honden. Beide zijn gewoon uit zichzelf gestopt. Ik zou gewoon nog ff geduld hebben.
Afbeelding
Teuntje
Actief

lastig lastig.... het leek even beter te gaan, maar nu gebeurt het weer wat vaker. kan dit door puberteit weer tijdelijk verergeren?
Teuntje
Actief

hij slaapt snacht in de bench in de woonkamer. optillen? geen succes, dan sproeit t alle kanten op, want dan doet hij t evengoed.
ik laat hem zn bench uitlopen naar de voordeur en klik zn riem aan de halsband tijdens zijn loopje naar de voordeur. als ik dat sneaky genoeg doe, dan gaat het zonder plasje goed.

mishandeld is ie zeker niet en ik hoop dan ook dat hij eroverheen gaat groeien. weet wel dat ook zijn moederhond hier last van heeft, ook op volwassen leeftijd nog.
hoop dat wanneer de hormonen inkicken hij wat stoerder wordt en dat hij de noodzaak om zich op deze manier op te stellen wat minder gaat voelen.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Borderteef van m'n zus deed het van pup af aan ook. Na een jaartje of twee, drie is ze er overheen gegroeid.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik zou doorgaan met het even negeren bij binnenkomst of even de spanning er af door een handje brokjes te strooien.
En wellicht de ochtendplas even in de tuin en daarna het aanlijnen etc oefenen
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Hoe vaak laat je de hond uit per dag?
Afbeelding
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Je kan voor de zekerheid nog even een plasje bij de dierenarts brengen, het zou natuurlijk een blaasontsteking kunnen zijn.

Als dat in orde is, zoveel mogelijk buiten begroeten en het plassen negeren.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Nee, een gt lijkt me hier niet bij nodig. Lily heeft het ook vrij lang gedaan als we binnenkwamen. Uit blijdschap, onderdanigheid en opwinding. Als ik jou was zou ik gewoon blijven negeren als hij plast en rustig blijven. Hou die emmer sop en dweil nog maar even bij de hand.
Lily deed het trouwens ook bij de begroeting van andere honden die ze leuk en spannend vond: Op haar rug liggen en dan spoot er zo een fonteintje uit. Het is vanzelf uitgedoofd, maar ik weet niet meer wanneer. Ze is nu drie.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Teuntje
Actief

Hij wordt 4x per dag uitgelaten. Houd alles netjes op en is super zindelijk. Dat is het probleem niet.
Zou het dan evengoed een blaasontsteking kunnen zijn?
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Teuntje schreef:Hij wordt 4x per dag uitgelaten. Houd alles netjes op en is super zindelijk. Dat is het probleem niet.
Zou het dan evengoed een blaasontsteking kunnen zijn?

Kan, maar ik vermoed dat het puur gedragsmatig is.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

Lana heeft het tot een jaar gedaan, als ze heel enthousiast werd, bij bezoek bv.
zo gauw als er iemand door het hek kwam, deed ik haar al buiten, want zelfs negeren hielp niet,
ze is er gewoon over heen gegroeid, had wel altijd een dweil paraat staan.
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Hij is nog erg jong.

Ik zou toch naar 6 x per dag uitlaten proberen te gaan.
Die blaas iets minder op spanning laten komen.

Daarnaast: proberen als man thuis komt eigenlijk heel zakelijk hond nagenoeg negeren, vlot naar buiten.

Zelfde in huis, als de hond zo enorm onderdanig aankomt, loop desnoods van hem vandaan.
Iedere vorm van enthousiasme en uitgebreid aaien pas als de 'begroetingspanning' weg is.
Afbeelding
Teuntje
Actief

Vaker uitlaten helpt hier niet tegen. Hij doet het ook als hij net goed is uitgeweest en meerdere keren heeft geplast.
Het heeft niks met hoge nood te maken.
Lekkers strooien bij de kamer inkomen kunnen we eens proberen, maar ik denk niet dat dit helpt. Hij is niet erg voergefocust en we hebben dit ook een tijd geprobeerd bij het aanlijnen, zonder succes.
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Ik weet dat het niets met hoge nood op dat moment te maken heeft.

Maar als de blaas een paar keer per dag wat verder opgerekt wordt, kan dat net iets gevoeliger zijn, en net even moeilijker op zo'n moment om de plas op te houden.

Dat weglopen bij hem vandaan als hij zo onderdanig aan komt kruipen is wel simpel uit te proberen.
(Dus ook niet precies langs hem, gewoon echt van hem vandaan)
Uiteraard heeft dat de eerste keer niet per se meteen nut, heeft even nodig.

Verder gaat het als hij wat volwassener wordt, en wat zekerder, waarschijnlijk ook vanzelf uitdoven.
Hoewel ik een paar honden ken die het op hun 5e en 6e jaar nog doen.
Maar dat zijn uitzonderingen.
Afbeelding
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Gentle (teckeldame) heeft het gedaan tot ze een jaar of 4 was. Het werd wel steeds minder.
Bij mijn moeder deed ze het tot het laatst maar als die op visite kwam dan lieten we Gentle in de tuin en daar kon mijn moeder haar daar begroeten.

Het is nu helemaal klaar en ze doet het eigenlijk nooit meer.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik zou juist niet negeren maar gewoon luchtig gedag zeggen en verder even niks met hem doen tot hij gekalmeerd is. Het plassen bij aanlijnen is te verhelpen door hem zelf naar je te laten komen en niet naar hem te komen. Liefst zelf in een lijntje (jachtlijntje) of tuig laten lopen in plaats van aandoen.
Negeren is voor sommige honden de ergste straf die je ze aan kan doen.Voor andere honden is het op zijn minst zeer onbegrijpelijk gedrag. Want waarom zou je niet gewoon gedag zeggen? Moet je je voorstellen dat jij heel blij bent om iemand te zien en diegene (die je zelfs kent) doet ineens of je er niet bent. Dus laat wel zien/merken dat je hem ziet maar ga nog even geen actieve interactie aan (als in aaien of aanlijnen) dat doe je pas als de onderdanige plichtplegingen voorbij zijn.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Ik bedoel uiteraard ook niet negeren tot in de eeuwigheid...

Maar dat gruwelijk onderdanige kruipmoment met de staart laag, plassend en blij, dus laag en tegelijkertijd hyper zoals ik het iig ken van honden die deemoed plassen, dát moment zou ik even niets met de hond doen.

Gewoon echt niets.

De druk en spanning die er blijkbaar toch is bij het moment begroeten wegnemen dus.

Of gewoon net doen of er niet geplast wordt, maar je er dan ook écht niet druk over maken, en wachten tot het uitslijt.

Maar bij de honden die ik kende die dit deden was dat niet buitengewoon effectief.
Het enige dat daar hielp was die begroeting gewoon echt minder leuk, gezellig of spannend maken.
Pas begroeten, rústig, als alle spanning uit de hi d weg was en die eigenlijk alweer ergens anders was met zijn aandacht.
Maar goed, dat waren ook wel een stel heel extreme hondjes die het dus rúim volwassen nog deden, als ze maar iets teveel emotie hadden.
(Kon dus ook blijdschap zijn)
Laatst gewijzigd door Habibi op 17 sep 2019 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ik bedoel met niet negeren dat je niet nadrukkelijk moet doen of je hem niet ziet. Daar wordt hij alleen onzekerder van.
Je kunt gewoon laten weten dat je hem ziet zonder actief interactie met hem aan te gaan. Alsof je iemand gedag zegt die je een tijdje geleden nog hebt gezien. Je vriend na het boodschappen doen ofzo. Die ga je ook niet uitgebreid omhelzen en knuffelen maar die zeg je wel gewoon gedag. Zoiets ;)
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Lynnepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door Lynnepien »

Gimmick schreef:Gentle (teckeldame) heeft het gedaan tot ze een jaar of 4 was. Het werd wel steeds minder.
Bij mijn moeder deed ze het tot het laatst maar als die op visite kwam dan lieten we Gentle in de tuin en daar kon mijn moeder haar daar begroeten.
Pippa doet het ook nog steeds bij mij. Zij is zeven, ondertussen. Ik heb twee jaar met haar in één huis gewoond waarbij ik bijna alles met haar deed. Ik woon nu op mezelf, en als ik op bezoek kom, gaan mijn ouders standaard met haar naar buiten omdat ze het nog steeds doet bij mij. Niet echt deemoed trouwens, eerder hysterische blijheid :schrik:
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Toch lijkt het me best de moeite waard om even een deskundig persoon mee te laten kijken, die kan jullie misschien met een paar aanwijzingen helpen. Rond de situatie van het begroeten maar ook daarbuiten, op het gebied van het vergroten van het zelfvertrouwen.
Teuntje
Actief

ja dat lijkt mij ook geen kwaad kunnen op zich. maar ja, wie dan? ze vinden zichzelf allemaal goed. maar wie kijkt er nou echt naar de hond en situatoe zelf met echte kennis van hondengedrag en lichaamstaal ? de meeste zijn van die standaard hokjesdenkers en clickie koekies. daar komen we niet verder mee.
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Teuntje schreef:ja dat lijkt mij ook geen kwaad kunnen op zich. maar ja, wie dan? ze vinden zichzelf allemaal goed. maar wie kijkt er nou echt naar de hond en situatie zelf met echte kennis van hondengedrag en lichaamstaal ? de meeste zijn van die standaard hokjesdenkers en clickie koekies. daar komen we niet verder mee.
Ja dat lijkt me ook lastig hoor, want met een verkeerde aanpak kun je het ook erger maken natuurlijk, het is niet een gevalletje 'baat het niet dan schaadt het niet'. Misschien even een apart topic aanmaken met in de titel de vraag om een goede GT in Noord Holland?
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Tiba heeft dat tot 1,5 jaar oud gedaan. En dat is een herder/molosser-kruising, kun je nagaan wat voor plassen daar uit komen :LOL:
Dweilemmer in de hoek van de kamer en hopen dat het stopt, dat is de enige oplossing denk ik. Of buiten kennis laten maken.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Niet negeren aub want negeren is het meest dominante dat je kan doen als baas. Laat je man zichzelf klein maken en met hoge stem iets lekkers meenemen als hij beneden komt. Dan gaat je hondje nog even door met plassen maar omdat hij steeds iets lekkers krijgt en geprezen wordt door een baasje dat zich klein maakt en hem prijst en lief is stopt dat plassen en wordt je hondje zelfverzekerd.

Negeren is de ultieme vorm van dominant zijn. En dan zoekt je hondje zelf super onderdanig bevestiging en plast om te laten zien dat hij de allerlaagste minst betekende van de roedel is. Niet nodig.
Afbeelding
Teuntje
Actief

Maar iedere vorm van aandacht geven, kijken naar, belonen of wat dan ook, zorgt op de kruiperige momenten voor plassen en nog kruiperiger gedrag. Negeren lijkt tot nu toe de beste oplossing.
Niet negeren = aandacht = meer (positieve) spanning = plassen.....
Teuntje
Actief

Ik heb even een apart topic geopend voor een aanbevolen GT
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Teuntje schreef:Maar iedere vorm van aandacht geven, kijken naar, belonen of wat dan ook, zorgt op de kruiperige momenten voor plassen en nog kruiperiger gedrag. Negeren lijkt tot nu toe de beste oplossing.
Niet negeren = aandacht = meer (positieve) spanning = plassen.....
Negeren is net zo goed communiceren. Je communiceert namelijk "ik wil niks met jou".
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
laeken
Zeer actief

Ik wilde net iets in die richting schrijven. Ik vind het namelijk bijzonder ergelijk dat ik lees dat negeren van de hond het beste werkt tegen het plassen. Waar gaat het jullie om? De hond die niet plast of de hond die meer zelfvertrouwen krijgt en blij en zeker is bij zijn baasjes? Als je een hond volledig gaat negeren zeg je tegen de hond jij bent lucht voor mij. Je plaatst je ook ver boven de hond op die manier. Waarom zou je dat bij-effect pikken tegen het plassen vraag ik me dan af? Ik heb liever dat de hond wat meer vertrouwen ik de baas krijgt en niet bezig gaat met laten zien dat hij het super goed bedoelt en even wat bevestiging nodig heeft. Dat is toch zielig? Of ben ik gek.

Een stroomstoot helpt ook tegen blaffen en opsluiten in een bench helpt prima tegen slopen en onzindelijkheid. Ik vind het leuker en minder triest als je naar de oorzaak kijkt en probeert die weg te nemen. Onzeker gedrag neem je weg door jezelf wat toegankelijker te maken. En minder dominant. Dit hondje is bezig met zichzelf onzichtbaar en klein te maken naar zijn baasje. Ik zou daar nogal moeite mee hebben.

Je kan de hond dus ook gewoon iets lekkers geven. Dan plast hij waarschijnlijk niet want dan wordt hij blij en vrolijk. Stukje leuker dan een hondje dat denkt oh god....daar komt mijn baasje aan. Snel laten weten dat ik absoluut het laagste onderkruipsel van de roedel ben voor hij boos wordt of afwijzend.

Weet je zeker dat je man de hond nooit gestraft heeft of geïrriteerd op dag plassen heeft gereageerd?

Een hondje dat in volledige deemoed te maken krijgt met stemverheffing of ergernis snapt er niks van en gaat alleen nog veel meer deemoedig gedrag vertonen. Zij weten niet beter dan dat hun plasje de agressie van je man remt. In combinatie met over de grond kruipen blijft alleen contact vermijden en gillen over als laatste redmiddel.

Bouw nu eens gewoon vertrouwen op bij dat hondje en accepteer de plasjes. Dan zal hij het snel nooit meer doen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik heb trouwens zelf een heel deemoedig hondje. Als mijn reutje ineens het idee krijgt dat je boos bent of hem moet hebben gooit hij zich al kruipend op zijn rug. Beste medicijn is spelen en hem elke keer het vertrouwen te geven dat hij bij ons niet geslagen of geschopt wordt. Dat is vast en zeker in Spanje al genoeg met hem gedaan. Als hij een uitgestrekt been ziet komen in zijn richting krimpt hij in elkaar. Heel soms bijt hij zelfs. En daarna gaat hij helemaal obsessief rijgedrag vertonen. Doodzielig en puur stress. Het komt nog niet in me op om dat deemoedig gedrag te gaan negeren. Ik laat hem weten dat het niet nodig is en bouw zijn zelfvertrouwen op.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”