Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat denken we hiervan?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Wat denken we hiervan?

Ongelezen bericht door DesireeB »

Lieske_1977 schreef:
dagmar88 schreef:
Lieske_1977 schreef: Maar vooruit: eens met Budkes :F:
Ik vind het eigenlijk niet zo grappig, keer op keer een discussie doodslaan met uit de duim gezogen "feiten". Alleen om wij-zij gevoelentjes te etaleren. :U: Veel plezier ermee.
Ik lees in Budkes’ post helemaal geen uit de duim gezogen feiten, dus kennelijk zijn Cleva’s woorden multi-interpretabel.
Ik struikel met name hierover:
“Natuurlijk komt zo'n hond niet tot zijn recht maar als ze geen pijn, geen angst en geen walging voelt gaat het soms gewoon goed genoeg.”
Dat is het voor mij pertinent niet. Honden zijn bij uitstek dieren die graag samenleven met mensen en daarbij gedijen. Ze letterlijk en figuurlijk wegzetten als fokteven, waarbij niet hun welzijn maar de portemonnee van de fokker eerste prioriteit heeft, vind ik verwerpelijk. Ook al zitten ze in schone kennels en krijgen ze op tijd een bak vreten.

Nog iets: deze handelaar fokt niet alleen zelf, maar importeert ook nesten. Daarover is hij naar pupkopers niet eerlijk. In hoeverre zijn die gezondheidsverklaringen en goede testuitslagen van ouderdieren dan wat waard?
Van alle meldingen is er letterlijk 1 melding over import. Wie zegt dat dit waar is? Als het waar zou zijn zouden meer mensen hier toch op ingegaan zijn dat ze ook een import pup hebben gekocht.
Daarbij wordt meermaals aangegeven in de reviews dat ze personeel hebben. Niemand weet of alle honden daar altijd en continu aanwezig zijn of alleen tijden de dracht en het verkoop proces.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk dat aaien door steeds andere mensen en verzorging door steeds andere mensen niks vervult voor een hond. Het dood tijd en verveling maar de honden hebben geen baasje.
Als we een labrador kopen of een bordercollie dan vinden we dat we de juiste baas moeten zijn en dat de hond moet werken en apporteren en zwemmen. Samenwerking met de baas. Waarom is aaien en goed verzorgen bij de fokker dan ineens genoeg?

Ik vind het een goede discussie en ja mijn gevoel bepaalt zeker mijn standpunt. Maar daar is niks mis mee. Je mag je laten leiden door je gevoel.

Het punt van discussie is echter als je er sec naar kijkt prima te volgen. Waarom mag je daar geen pup halen als de dieren goed verzorgd worden en gezond zijn? Ik zou nooit een pup halen maar mijn gevoel zegt dat ik dieren moet redden. Daar haal ik de meeste voldoening uit. En dat voelt voor mij het meest correct en in orde. Daarmee heb ik niet het recht een ander die mening op te dringen.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Dees en Maylo schreef: Zo ken ik er nog wel een heleboel die niet fokken op de manier zoals ik dat zou willen/doen, dat maakt ze toch niet gelijk slecht.
Nee uiteraard niet maar persoonlijk zou ik dan ook geen hond bij die fokkers kopen.
Als je welbewust een hond koopt dan is dat toch omdat je je goed voelt bij die fokker en niet omdat jij het nooit zo zou doen of willen maar het wel goed vindt voor de pups en ouders daarvan.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Als jij je er goed bij voelt koop je daar toch een hond? Als je het voor jezelf prima vind, doen. Onze mening is dan toch niet van belang? Er zijn ook mensen die van de fokker van 1 van mijn honden geen hond zou kopen. Dat mag toch? Als ik me er maar goed bij voel.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Ik vind dit wel een interessante discussie. Ik heb er niet heel erg mijn best op gedaan, maar kom met een beetje zoeken op deze cijfers:
1,5-1,8 miljoen honden in Nederland, gemiddelde levensverwachting 10 jaar (alle jong gestorven honden meegenomen), dan is er een nieuwe aanwas van 150-180.000 per jaar nodig. 40.000 is stamboomfok, grofweg 10.000 zijn buitenlanders (herplaatsers, niet importpups), dan komen we er nog 100-130.000 tekort.
Een deel daarvan wordt zonder stamboom gefokt, door mien-op-de-hoek of, maar volgens nog veel te weinig, in zorgvuldig gekozen kruisingen. De rest komt uit de broodfok.
Is het wenselijk dat al deze pups door mienen-op-hoeken gefokt worden? In mijn ogen niet, want die hebben er de ballen verstand van en na X generaties zijn die hondjes net zo ingeteeld en ongezond als een heleboel rashonden.
Maar hoe dan wel? En dooddoeners als 'dan wacht men maar lang genoeg op een pup' gaan niet op. Dat doen mensen niet en als iedereen dat wel gaat doen, dan duurt het zometeen 10 jaar eer je aan de beurt bent. 'Niet iedereen hoeft een hond te hebben' is wat mij betreft ook geen argument, want wie bepaalt er dan wie wel en wie niet?
Dan wordt er nog gezegd dat mensen wat meer onderzoek zouden moeten doen, voordat ze een hond aanschaffen, maar als je niet in die wereld zit, is die informatie nog niet zo gemakkelijk te vinden. Ja, de akelige filmpjes over broodfok, die wel, maar zo ziet het er echt niet uit als je zo'n kennel bezoekt. Veel mensen hebben echt géén idee. En broodfokkers zijn veel gemakkelijker te vinden dan stamboomfokkers. Als je niet in die wereld zit, zegt 'Raad van beheer' je niks, 'rasvereniging' ook niet en héél veel websites van fokkers zijn niet up-to-date.

Ik denk dat je prima een fokkerij op kunt zetten waar het welzijn van de honden prima is, niet geweldig, maar prima. Voldoende ruimte, vaste medewerkers, wat stagiares of kennelmeisjes voor extra aandacht. Oudere teven steriliseren en herplaatsen.
Is dat ideaal? Nee, zeker niet, maar het is wél vele malen beter dan de echte malafide hondenhandel en die verdwijnt pas als niemand er meer koopt en om dat te realiseren moet er een alternatief zijn.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Blijft bijzonder.

Ieder nieuw lid dat hier komt met vragen om advies over een parvo of giardia pup,

Ieder nieuw lid dat net vragen komt over een pup die toch net wat angstiger is dan pups die ze bij anderen zag,

Ieder nieuw lid dat vragen heeft over een pup die gekocht is nadat er besloten is een hond te willen en er binnen een week één van marktplaats gehaald is,

Ieder nieuw lid dat vragen heeft over een gewoon gezonde kruisingpup maar waarvan uiteindelijk blijkt dat de pup uit een fokschuur komt,

Al die mensen worden tot de grond toe afgefakkeld.

Nu gaat notabene een persoon die langer lid is (en beter moest weten) vragen stellen over een fokker die echt duidelijk broodfokker is omdat ze er misschien een hond wil kopen, en nu gaan we hier ineens een discussie voeren over of broodfok nu eigenlijk wel zo erg is?

Waar zijn we mee bezig hier?
Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:Ik denk dat aaien door steeds andere mensen en verzorging door steeds andere mensen niks vervult voor een hond. Het dood tijd en verveling maar de honden hebben geen baasje.
Als we een labrador kopen of een bordercollie dan vinden we dat we de juiste baas moeten zijn en dat de hond moet werken en apporteren en zwemmen. Samenwerking met de baas. Waarom is aaien en goed verzorgen bij de fokker dan ineens genoeg?

Ik vind het een goede discussie en ja mijn gevoel bepaalt zeker mijn standpunt. Maar daar is niks mis mee. Je mag je laten leiden door je gevoel.

Het punt van discussie is echter als je er sec naar kijkt prima te volgen. Waarom mag je daar geen pup halen als de dieren goed verzorgd worden en gezond zijn? Ik zou nooit een pup halen maar mijn gevoel zegt dat ik dieren moet redden. Daar haal ik de meeste voldoening uit. En dat voelt voor mij het meest correct en in orde. Daarmee heb ik niet het recht een ander die mening op te dringen.
Misschien dat het per ras/kruising vreselijk verschilt maar Droef is de meest open hond naar vreemde mensen die ik ooit heb gehad. Hij vind iedereen aardig en doet of het een lang verloren kennis is. Droef is achteraf gezien geboren als kennelhond, vanaf een week of 8 tot een week of 12 ongeveer binnen geweest en daarna weer verderop gegroeid in een kennel en op het perceel. Droef maakte alles behalve een ongelukkige indruk maar is wel duidelijk dat hij liever binnenshuis leeft omdat hij echt aan mensen hangt. Maar om te zeggen dat hij het daar slecht had, nee. Sterker nog ik zou willen dat ik hem ook die buitenruimte zou kunnen bieden met wat vrienden om te ravotten. Maar dan wel na het spelen weer languit op de bank. :wink:
Machie schreef:Als jij je er goed bij voelt koop je daar toch een hond? Als je het voor jezelf prima vind, doen. Onze mening is dan toch niet van belang? Er zijn ook mensen die van de fokker van 1 van mijn honden geen hond zou kopen. Dat mag toch? Als ik me er maar goed bij voel.
Ik ben niet opzoek naar een pup voor nu. Ik ben dus alleen aan het oriënteren en zo kwam ik bij toeval op deze fokker uit. Ze fokken toevallig leuke kruisingen en daardoor zat ik gewoon eens een beetje te neuzen wat zo'n fokker nou goed of slecht doet en kwam ik tot de conclusie dat het misschien niet zo zwart wit is
Afbeelding
Biothane
WashBar
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Ik vind het wel boeiend, om gewoon eens stil te staan bij laten we zeggen een hypothetische hondenfokkerij, ( dus niet dogs of the dutch) waar het best goed geregeld is, versus andere houders van honden.

Zat mensen, ik ken ze, waarbij de honden 6 tot 10 uur in een naar mijn mening, te kleine bench zitten opgesloten, en amper de hele voordeur uitkomen. En dat gebeurd echt veel vaker dan je denkt. Of een hond die hele dagen in de badkamer zit. Ook meegemaakt.

Een hond die door fokkerij zo verkeerd in elkaar zit, dat die hond heel de deur niet uitkomt, omdat ze anders de dierenpolitie o pl hun dak krijgen. Ook meegemaakt in de buurt.

Genoeg honden die 22 uur of meer in kennels leven.

Zogenaamde werkhonden in kennels, waar een uur per dag mee getraind wordt.

Erf honden die zichzelf moeten vermaken, ik ken ze, waar nauwelijks naar omgekeken wordt. Die zijn voor de waak.

Rashonden die kapot gefokt zijn, en waar rustig mee verder gefokt wordt, naar mij idee,ook dierenmishandeling.

Waar ligt de grens, dat vind ik gewoon wel een boeiende vraag. En dat daar op deze manier eens objectief naar gekeken wordt.
Laatst gewijzigd door Emma op 26 aug 2019 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Goed.

Geef ik je 1 overweging.

De teven die uitgefokt zijn, na een jaar of 7.

Waar denk je dat die blijven?

(Ik kan het je van 1 broodfokker met 100% zekerheid zeggen, omdat ik daar voor mijn werk veel geweest ben. Word je niet blij van. Dat kan ik je wél vertellen.)
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Habibi schreef: Waar zijn we mee bezig hier?
We? Een deel in elk geval niet met lezen.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Habibi schreef:Goed.

Geef ik je 1 overweging.

(Ik kan het je van 1 broodfokker met 100% zekerheid zeggen, omdat ik daar voor mijn werk veel geweest ben. Word je niet blij van. Dat kan ik je wél vertellen.)
Dat heb ik dus ook al aangehaald. Precies als met de pups die niet verkocht worden.
Ik denk dat dat dus het hele struikelblok is, wat betreft op een verantwoorde manier hondenfokken op een iets grootschalige manier.
Is dat te tackelen? Was dus ook al mijn vraag.

Ik praat dus niks goed, de broodfokkerij heden ten dagen vind ik niks. Maar erover brainstormen, en eens denken of er in de toekomst op die manier wel op 1 of andere manier er een methode is, om dit wel te kunnen, is een discussie waard. Kom
Je dan tot de conclusie dat dit niet mogelijk is, is dat zo.
kipo
Zeer actief

Geef ik je 1 overweging.

En daar ligt dus een grens, wat mij betreft. Uitgefokte teven kunnen prima herplaatst worden, ook daar is een markt voor.
Ik blijf erbij dat er grootschaliger fok wenselijk is, om aan de vraag te voldoen. En als je dat op een acceptabele manier kunt doen, dan kan dat het antwoord zijn op de malafide hondenhandel, die nu welig tiert. Want de rashondenfok is dat antwoord niet. Die is ondoorzichtig, moeilijk te vinden voor een leek, hautain en te klein.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Emma schreef:Ik vind het wel boeiend, om gewoon eens stil te staan bij laten we zeggen een hypothetische hondenfokkerij, ( dus niet dogs of the dutch) waar het best goed geregeld is, versus andere houders van honden.

Zat mensen, ik ken ze, waarbij de honden 6 tot 10 uur in een naar mijn mening, te kleine bench zitten opgesloten, en amper de hele voordeur uitkomen. En dat gebeurd echt veel vaker dan je denkt. Of een hond die hele dagen in de badkamer zit. Ook meegemaakt.

Een hond die door fokkerij zo verkeerd in elkaar zit, dat die hond heel de deur niet uitkomt, omdat ze anders de dierenpolitie o pl hun dak krijgen. Ook meegemaakt in de buurt.

Genoeg honden die 22 uur of meer in kennels leven.

Zogenaamde werkhonden in kennels, waar een uur per dag mee getraind wordt.

Erf honden die zichzelf moeten vermaken, ik ken ze, waar nauwelijks naar omgekeken wordt. Die zijn voor de waak.

Rashonden die kapot gefokt zijn, en waar rustig mee verder gefokt wordt, naar mij idee,ook dierenmishandeling.

Waar ligt de grens, dat vind ik gewoon wel een boeiende vraag. En dat daar op deze manier eens objectief naar gekeken wordt.
Ik heb weleens gedacht waarom zet er nu niet iemand een kennel op met honden waar vraag naar is en dan in samenwerking met een buitenlandse kennel omdat daar de prijzen beduidend lager liggen.
Maar dan wel netjes dus niet die erbarmelijke omstandigheden die je weleens ziet.

Natuurlijk ligt de winstmarge dan lager maar als jij foto's en filmpjes kunt laten zien, en wel echte dus , van verder goed verzorgde vrolijke honden dan zegt dat mensen vast ook wel wat.

Dan kun je wellicht een tegenhanger bieden aan de broodfok.

De situaties die jij noemt zijn schrijnend maar persoonlijk vind ik dat je je daar niet aan moet spiegelen.
Een baas die zijn hond trapt is imo een rot baas en geen betere omdat hij het maar eens per week doet en de buurman dagelijks.

De grens ligt bij iedereen anders, persoonlijk houd ik aan dat hoe de ouders erbij zitten wel degelijk een hele doorslaggevende rol speelt.
Voor ons dan uiteraard :wink:
Ik weet prachtige Fila's te zitten in Brazilië, verkopen wereldwijd, maar imo is het een Fila fabriek, en ik hoef er geen.
Honden worden keurig verzorgd, is personeel voor ,maar zitten wel in kennels en komen daar zelden uit.
Ze hebben er een stuk of zestig dus naar mijn idee teveel om ze allemaal de nodige persoonlijke aandacht te geven
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Geef ik je 1 overweging.

Wie zegt dat die teven daar altijd wonen. Wie weet zit een deel wel op uitzetbasis bij een gezin en komt alleen bij de fokker voor het einde van de dracht tot de pups verkocht zijn.
Teven die daar wel zitten en uitgefokt zijn daar zal mogelijk wel een geschikt huisje voor gezocht worden. Maar volgens mij is dat meer iets voor een herplaats topic, ik ben niet zo voor en tegen herplaatsen maar snap wanneer het bedrijfsmatig gebeurt dan wel weer. Daarmee zeg ik nog steeds niet dat ik er blij mee ben.

Die eene broodfokker die jij kent daar zullen er vast meer van zijn. Maar ik denk dat je het kaf van het koren moet scheiden en daar gaat dit topic over.

En om even terug te komen op je eerdere post. Ik ben niet opzoek naar een pup, ik ben me aan het oriënteren wat me zoal aantrekt. Dit is overigens ook al meerdere malen te lezen, ik heb dus geen idee waar ik mijn denkbeeldige toekomstige pup of misschien toch een herplaatser zal halen.
Afbeelding
Biothane
WashBar
kipo
Zeer actief

Tineke schreef: Ik heb weleens gedacht waarom zet er nu niet iemand een kennel op met honden waar vraag naar is en dan in samenwerking met een buitenlandse kennel omdat daar de prijzen beduidend lager liggen.
Maar dan wel netjes dus niet die erbarmelijke omstandigheden die je weleens ziet.

Dan kun je wellicht een tegenhanger bieden aan de broodfok.

De grens ligt bij iedereen anders, persoonlijk houd ik aan dat hoe de ouders erbij zitten wel degelijk een hele doorslaggevende rol speelt.
Dit dus. Dan red je/we een heleboel meer honden dan enkel met je/mijn eigen asielhonden :wink:
dagmar88
Zeer actief

kipo schreef: Ik denk dat je prima een fokkerij op kunt zetten waar het welzijn van de honden prima is, niet geweldig, maar prima. Voldoende ruimte, vaste medewerkers, wat stagiares of kennelmeisjes voor extra aandacht. Oudere teven steriliseren en herplaatsen.
Is dat ideaal? Nee, zeker niet, maar het is wél vele malen beter dan de echte malafide hondenhandel en die verdwijnt pas als niemand er meer koopt en om dat te realiseren moet er een alternatief zijn.
Zo ken ik iemand met een stuk of tien fokteven. Het terrein is gekocht van een voormalige broodfokker en is daar volledig op ingericht, met grote speelweides en huisvesting. Overdag zijn ze buiten (waar van alles te doen en te zien is), 's avonds liggen ze op de bank.
De honden zijn allemaal getest en er wordt zorgvuldig op afkomst gelet. Pups groeien binnen op met kinderen, katten en worden voldoende gesocialiseerd. Ze spelen op de weide naast de schaapjes.
Je kunt daar vaak snel terecht voor een prima hondje.
De teven zijn nog jong, wat er gebeurt als ze een paar nesten hebben gehad heb ik niet gevraagd.
Dat zou ik zelf dus niet kunnen, een oudere teef herplaatsen. Verder hebben die hondjes een veel leuker leven dan bij de doorsnee baas.
Voor dat gezin is het een baan en op dat principe heb ik niets tegen.

De een is na een nest meteen jaren genezen, de ander droomt al weer van het volgende zodra ze de deur uit zijn.
Na emigratie zou ik best altijd een paar nesten willen. Ophalen uit het dodingsstation en met een zo goed mogelijke start alleen maar pups en de moeder aanbieden in nederland.
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Geld verdienen aan dieren, daar heb ik persoonlijk geen probleem mee.

Honden in bio-industrie-achtige situaties wel.

En daar zit voor mij het grote verschil.

De handigere broodfokkers hebben bovendien meestal nog wel 1 of 2 schuren die het publiek níet ziet.
De schuur waar je wel komt is de schuur met de teven die op dát moment pups hebben.

Eventueel een paar reuen, en 1 kennel met teven zo der pups.

De rest zie je niet. (Het algemene publiek dus)
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Habibi schreef:Geld verdienen aan dieren, daar heb ik persoonlijk geen probleem mee.

De handigere broodfokkers hebben bovendien meestal nog wel 1 of 2 schuren die het publiek níet ziet.
De schuur waar je wel komt is de schuur met de teven die op dát moment pups hebben.

Maar daar vraagt zich toch niemand van af of dat acceptabel is of niet?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door natalie »

Habibi schreef:Geld verdienen aan dieren, daar heb ik persoonlijk geen probleem mee.

Dat zou mij ook zorgen baren. Hoe weet je zeker dat je alle juiste informatie (te zien) krijgt?
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

natalie schreef:

Dat zou mij ook zorgen baren. Hoe weet je zeker dat je alle juiste informatie (te zien) krijgt?

Niet.

Het plaatje dat je ziet is niet zo heftig.

Honden die kwispelen, iemand met mooie verhalen over zijn honden.
Oké, de geur is wat overweldigend met 10 nesten bij elkaar, maar het lijken toch gewoon aardige mensen.
(En dat zullen ze zelfs wel zijn...)
Laatst gewijzigd door Habibi op 26 aug 2019 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

natalie schreef:

Hoe weet je dat bij een zogenaamd erkende fokker alles oke is? Of iemand die eenmalig een nest fokt? Je kan alleen je eigen intuïtie als er geen bewijzen zijn.
Afbeelding
Biothane
WashBar
dagmar88
Zeer actief

Dees en Maylo schreef: Hoe weet je dat bij een zogenaamd erkende fokker alles oke is? Of iemand die eenmalig een nest fokt? Je kan alleen je eigen intuïtie als er geen bewijzen zijn.
:mrgreen: Dat mag nu wel een keer klaar zijn. Hoe lang heeft Tara dat in haar onderschrift gehad?
Erkende fokkers bestaan in nederland niet.
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Dees en Maylo schreef: Hoe weet je dat bij een zogenaamd erkende fokker alles oke is? Of iemand die eenmalig een nest fokt? Je kan alleen je eigen intuïtie als er geen bewijzen zijn.
:mrgreen: Dat mag nu wel een keer klaar zijn. Hoe lang heeft Tara dat in haar onderschrift gehad?
Erkende fokkers bestaan in nederland niet.
Zogenaamd zeg ik toch. :lees: :engel:
Afbeelding
Biothane
WashBar
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik zou denk geen pup bij zulke fokkers halen als ik een pup wil dan wil ik er 1 die gewoon in een huiskamer opgroeit bij mensen, maar ik kies dan ook voor gezelschapshonden voor werkhonden is het misschien anders.
Natuurlijk kan ik dan ook genept worden,
Maar dit vindt ik er niet na lijken dat het oke is
Afbeelding
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Dees en Maylo schreef:
natalie schreef:

Hoe weet je dat bij een zogenaamd erkende fokker alles oke is? Of iemand die eenmalig een nest fokt? Je kan alleen je eigen intuïtie als er geen bewijzen zijn.
Ook een fokker die bij een rasvereniging is aangesloten kan dingen doen waar je niet achter staat. Ook dan moet je goed je huiswerk doen inderdaad. Daarom wilde ik graag contact met een fokker ruim voordat er een nest geboren was. Dan kun je daar een (paar) keer mee afspreken en dan kun je het proces volgen. Ik had vertrouwen in haar aanpak. Nu, vier jaar later, heb ik nog steeds contact met haar en wandelen we wel eens samen met de broertjes en zusjes. Maar als ik nu naar een ander ras of een kruising zou overstappen, dan zou dat opnieuw weer een lastige zoektocht worden ja, dat klopt. Ik vind het te gemakkelijk om te zeggen dat je alleen je intuïtie kan volgen, want je kan wel wat meer onderzoek doen dan alleen op je gevoel af gaan. En dat bedoel ik dan in zijn algemeenheid hè. Ik heb het niet over jouw situatie en jouw openingspost, want ik vind het juist goed van je dat dit onderwerp hier bespreekbaar maakt :)
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Op je vraag: wat denken we hiervan? Tja, wat 'we' er van denken blijkt dus voor iedereen anders te liggen, maar wat ik er van denk: geen cent geef ik uit aan een 'fokker' als deze. Ik zou toch echt het idee hebben dat ik meehelp aan het in stand houden van dit soort fokpraktijken (die alleen gaan om winst, winst en nog eens winst en waar het welzijn van honden niet voorop staat) en dat wil ik niet.
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Pendrag schreef:Ik vind de vraag wanneer is iets broodfok en wat zijn de minimale eisen een hele interessante en relevante vraag. Want zoals eerder in dit topic gezegd: er is een groot tekort in Nederland. Hoe Los je dat op zonder vrachtwagens vol pups te importeren. Of zonder dat teven en reuen een hondwaardig bestaan hebben?

Los van de aanbieder uit de openingspost. We vinden, in het algemeen gesproken, hier vanalles van broodfokkers en sommige rashonden fokkers. Maar hoe dan wel? Alleen maar schoppen zonder oplossingen biedt niets.
Er zijn toch ook andere manieren om aan een “leuke” hond buiten NL te komen dan via een vrachtwagen? Overal ter wereld worden honden opgevangen, groot en klein, oud en jong, allemaal op zoek naar een eigen baas. Dus als je verder kijkt dan de NL grens is er mi echt geen tekort aan geschikte honden.

Eigenlijk denk ik dat het gewoon gemakzucht is. Men wil een pup van een populair ras en het liefst zo snel mogelijk. Oh en ook niet al te duur. En ook binnen een uur rijden van huis zodat je de pup op zondagmiddag kunt ophalen. Net nadat je bij oma op bezoek bent geweest en vlak voor Studo Sport.
Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Rami schreef:
Pendrag schreef:Ik vind de vraag wanneer is iets broodfok en wat zijn de minimale eisen een hele interessante en relevante vraag. Want zoals eerder in dit topic gezegd: er is een groot tekort in Nederland. Hoe Los je dat op zonder vrachtwagens vol pups te importeren. Of zonder dat teven en reuen een hondwaardig bestaan hebben?

Los van de aanbieder uit de openingspost. We vinden, in het algemeen gesproken, hier vanalles van broodfokkers en sommige rashonden fokkers. Maar hoe dan wel? Alleen maar schoppen zonder oplossingen biedt niets.
Er zijn toch ook andere manieren om aan een “leuke” hond buiten NL te komen dan via een vrachtwagen? Overal ter wereld worden honden opgevangen, groot en klein, oud en jong, allemaal op zoek naar een eigen baas. Dus als je verder kijkt dan de NL grens is er mi echt geen tekort aan geschikte honden.

Eigenlijk denk ik dat het gewoon gemakzucht is. Men wil een pup van een populair ras en het liefst zo snel mogelijk. Oh en ook niet al te duur. En ook binnen een uur rijden van huis zodat je de pup op zondagmiddag kunt ophalen. Net nadat je bij oma op bezoek bent geweest en vlak voor Studo Sport.
Maar daar ga je ook niet even kijken om jouw pup daar uit te zoeken.
Afbeelding
Biothane
WashBar
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:Heb je al bericht gehad over de ouder dieren? Ik denk zelf dat hij geen reuen heeft zitten. Misschien werkt hij met ki. Hij deed ook iets met stieren ?
Nee helaas nog niet maar zag wel op marktplaats de melding dat ze 58% van de berichten binnen 1 dag beantwoorden dus wie weet zijn ze niet heel veel online. Dat is wel iets wat ik jammer vind overigens.

Laatst ook op een huiskamernest gereageerd, ook vooral uit nieuwsgierigheid naar de vader vooral want moeder stond er wel bij. Ik kreeg uiteindelijk wel te horen wat voor kruising de vader was maar een foto mocht ik alleen zien als ik daar kwam want de reu eigenaren hadden gevraagd de reu niet openbaar te maken. Dan ben ik ook gelijk al mijn interesse kwijt, en nu was het dus alleen uit nieuwsgierigheid en niet omdat ik direct een pup wil. Als ik dus wel toe ben aan een pup en ik zou dat soort reactie's krijgen zou ik niet alleen mijn interesse kwijt zijn maar ergens ook teleurgesteld als ik verliefd op een foto wordt.
Afbeelding
Biothane
WashBar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik kan me anders wel voorstellen dat de reu-eigenaar liever geen foto van z'n reu openbaar wil hebben. Kan verschillende redenen geven, bijvoorbeeld dat ie bang is lastiggevallen te worden voor dekkingen, of juist om uitgescholden te worden dat hij z'n hoofd daarvoor heeft laten gebruiken
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”