Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Help, mijn Hollanderpup wil niet wandelen aan de lijn!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: Help, mijn Hollanderpup wil niet wandelen aan de lijn!

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hammetime schreef:Het niet willen lopen aan de lijn blijft een issue. Benthe het tempo laten bepalen resulteert in een halve kilometer afleggen in een uur, waarbij ik steeds bij mensen voor de ramen sta met de kans dat ze op straat poept voor hun deur. Haar optillen helpt ook niet, dat vindt ze wel prima en ze leert er niks van behalve dat ze wel opgetild wordt als ze niet wil lopen. Ze komt voor me zitten en krabbelt aan mijn schenen ten teken van: 'til me maar op, want lopen vertik ik toch!' Ik kan haar dan evengoed het hele stuk dragen, dus voor Benthe is dat ook niet de juiste aanpak. Vandaag besloot ik maar om wederom de trainingsnoepjes (brokken van Frolic) in de strijd te gooien en dat werkte ditmaal wonderwel. Hoewel ik haar nog iets te vaak beloonde - ook om het bijten in de lijn af te leren, door haar een snoepje te geven nadat ze losliet - liep ze links naast me met slappe lijn en had weinig oog voor haar omgeving wat ik positief vind. Het lopen ging uitstekend zelfs totdat de snoepjes op waren en ze toch weer wat gefrustreerd raakte. Maar ditmaal kon ik het aardig temperen. Als ik nog wat meer snoep had meegenomen had ik de frustratiemomenten kunnen voorkomen.
Wat maakt het uit? Waar ben je nou eigenlijk zo moeilijk over aan het doen? Laat eens los dat er van alles moet.
Het is geen probleem, het is normaal puppy gedrag en een fase.
Je tilt haar op tot je de straat uit bent en laat haar dan naar huis lopen. Kleine stapjes. Ook vanaf de arm kan ze prima indrukken opdoen, ze hoeft niet ver of snel te lopen om moe te worden.
Ook opgetild willen worden is bij grote honden een fase. Zodra ze zwaarder wordt heeft ze daar vanzelf helemaal geen zin meer in.
Ik neem aan dat je haar net zo goed in het park/op de groenstrook of wat dan kan laten lopen in plaats van op de stoep als een puppydrolletje zo vreselijk is.

Ga je eens bezig houden met wat zij ziet, ruikt en interessant vindt.
Hammetime
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hammetime »

Soooof schreef:Waarom is het zo erg als je een halve kilometer aflegt in een uur? Wat doet ze dan, als je haar het tempo laat bepalen en dat blijkbaar het tempo is? Snuffelen? Rondkijken? Waar is ze mee bezig?
Als Benthe een uur doet over haar plas en poeprondjes dan kom ik nergens anders meer aan toe. Tijdens haar uitgebreide wandeling 's avonds mag ze snuffelen wat ze wil.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

malinois schreef:Een huishond is voor mij een hond waar 3x per dag een rondje mee gelopen wordt er verder niets. Mijn honden leven bijna allemaal ook in huis, maar trainen daarnaast minstens 2x per week. En dan zijn ze prima in huis te hebben hoor maar ze moeten wel echt iets meer te doen hebben dan 3x per dag een rondje wandelen. Op dit moment 1 geblesseerde en nu na 3 weken merk ik toch wel enige verveling de kop op steken bij die ene hond. Ondanks nog steeds 4x per dag wandelen, zelfs ook los iom de da maar wel alleen zonder de andere honden, geen training, niet naast de fiets etc.
Niemand zegt dat je niet geschikt bent voor deze pup wel dat t pittige lijnen zijn en een pittige vader. Dat t dus verstandig is om een uitlaatklep te zoeken voor deze hond bij mensen die t type hond kennen en ermee om kunnen gaan.
Helaas zie ik zeer regelmatig hoe slecht sommige hondenscholen met dit soort honden omgaat. Ze weten t niet meer en als t niet meer handelbaar is worden mensen uiteindelijk doorgeschoven naar 'ons' in de africhting als laatste redmiddel. Wij zien die honden liever gewoon als pup komen hoor niet als er geen land meer mee te bezeilen is.

Zo was er iemand op mn werk die een stamboomloze werklijn Duitse herder had gekocht
Hadden ze best moeite mee met die hond , en dat was nog maar een pup

De hondenschool waar ze liepen hadden een of andere test afgenomen
Want hondje was anders dan de andere honden
Uit die test kwam dat de hond een kronkel in dr kop had en dat ze haar maar moesten inslapen
Beestje was 5 maanden

Hij vertelde dat en wat er getest is , ik heb heel hard gelachen en gezegd dat dan zelfs mijn honden een kronkel zouden hebben
Nr van de trainer bij ons op de Duitse herder club gegeven en ze zijn daarheen gegaan
Hondje is met dankzij de goede begeleiding de meest makkelijke hond die je maar kan hebben
Inmiddels is de hond 2 jaar en hebben ze een stamboom pup erbij , maar zijn me nog altijd dankbaar dat ik ze doorgestuurd heb

Voor hetzelfde geld waren ze daar blijven hangen en was het niet goed gegaan
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hammetime schreef:
Soooof schreef:Waarom is het zo erg als je een halve kilometer aflegt in een uur? Wat doet ze dan, als je haar het tempo laat bepalen en dat blijkbaar het tempo is? Snuffelen? Rondkijken? Waar is ze mee bezig?
Als Benthe een uur doet over haar plas en poeprondjes dan kom ik nergens anders meer aan toe. Tijdens haar uitgebreide wandeling 's avonds mag ze snuffelen wat ze wil.
Maar het is een pup! Daar moet je tijd voor maken anders moet je er niet aan beginnen met trainen. Ik heb weleens 25 meter in 20 min gehaald. Prima toch dat doe je dan 7x per dag en dan is t nog zat!
En ja ook van tillen leren ze zat hoor, ze lopen hier allemaal gewoon mee nu ze volwassen zijn.
Een pup kost tijd, heel veel tijd. Dat moet je ook investeren dat betaald zich later uit
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Hammetime schreef:

Gewoon even loslaten dat je een bepaald rondje moet lopen. Al loop je de straat uit en weer terug, dat maakt niet uit. Ze hoeft nog geen km's te lopen :wink: Is er vanaf huis niet echt een goede plek om te plassen/poepen, dan til je haar even de straat uit, naar het veldje waar dat wel kan en 'wandel' je daar.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

** Angela ** schreef:
malinois schreef:Een huishond is voor mij een hond waar 3x per dag een rondje mee gelopen wordt er verder niets. Mijn honden leven bijna allemaal ook in huis, maar trainen daarnaast minstens 2x per week. En dan zijn ze prima in huis te hebben hoor maar ze moeten wel echt iets meer te doen hebben dan 3x per dag een rondje wandelen. Op dit moment 1 geblesseerde en nu na 3 weken merk ik toch wel enige verveling de kop op steken bij die ene hond. Ondanks nog steeds 4x per dag wandelen, zelfs ook los iom de da maar wel alleen zonder de andere honden, geen training, niet naast de fiets etc.
Niemand zegt dat je niet geschikt bent voor deze pup wel dat t pittige lijnen zijn en een pittige vader. Dat t dus verstandig is om een uitlaatklep te zoeken voor deze hond bij mensen die t type hond kennen en ermee om kunnen gaan.
Helaas zie ik zeer regelmatig hoe slecht sommige hondenscholen met dit soort honden omgaat. Ze weten t niet meer en als t niet meer handelbaar is worden mensen uiteindelijk doorgeschoven naar 'ons' in de africhting als laatste redmiddel. Wij zien die honden liever gewoon als pup komen hoor niet als er geen land meer mee te bezeilen is.

Zo was er iemand op mn werk die een stamboomloze werklijn Duitse herder had gekocht
Hadden ze best moeite mee met die hond , en dat was nog maar een pup

De hondenschool waar ze liepen hadden een of andere test afgenomen
Want hondje was anders dan de andere honden
Uit die test kwam dat de hond een kronkel in dr kop had en dat ze haar maar moesten inslapen
Beestje was 5 maanden

Hij vertelde dat en wat er getest is , ik heb heel hard gelachen en gezegd dat dan zelfs mijn honden een kronkel zouden hebben
Nr van de trainer bij ons op de Duitse herder club gegeven en ze zijn daarheen gegaan
Hondje is met dankzij de goede begeleiding de meest makkelijke hond die je maar kan hebben
Inmiddels is de hond 2 jaar en hebben ze een stamboom pup erbij , maar zijn me nog altijd dankbaar dat ik ze doorgestuurd heb

Voor hetzelfde geld waren ze daar blijven hangen en was het niet goed gegaan
Nou precies dat dus. Echt bijna maandelijks komen er wel mensen langs met zulke honden. Ik vraag me echt af welke kennis en ervaring die hondenscholen hebben af en toe. Tot op heden geen enkele echt gestoorde hond gezien uiteindelijk. Zodra ze duidelijkheid kregen verdwenen de problemen ook.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Hammetime schreef:
Maar dat zei je niet. :cool2:

Ik sluit me aan bij de rest. Volgens mij moet je gewoon onderscheid gaan maken in je rondjes; een rondje waarin ze mag doen wat ze wil, snuffelen wat ze wil en op haar tempo, dus jij hebt maar te wachten. En plasrondjes waarbij je haar optilt, meeneemt naar het veldje waar geplast dient te worden, daar neerzet, plassen, even rondkijken en weer meenemen naar huis.
dagmar88
Zeer actief

Hammetime schreef:
Dan moet je duidelijk zijn. Voor wandelen neem je de tijd.
Als het geen wandeltijd is ga je naar een vaste ontlastplaats, blijven staan en wachten tot ze wat gedaan heeft en weer terug.
Uiteraard beloon je en koppel je er een woord aan. Ook dat gaat allemaal niet in één keer.
Zij gaat niet mee in jouw ritme. Ze moet plassen als ze moet, niet als het jou toevallig uitkomt.
Hammetime
Zeer actief

malinois schreef:
Hammetime schreef:
Maar het is een pup! Daar moet je tijd voor maken anders moet je er niet aan beginnen met trainen. Ik heb weleens 25 meter in 20 min gehaald. Prima toch dat doe je dan 7x per dag en dan is t nog zat!
En ja ook van tillen leren ze zat hoor, ze lopen hier allemaal gewoon mee nu ze volwassen zijn.
Een pup kost tijd, heel veel tijd. Dat moet je ook investeren dat betaald zich later uit
Misschien wil ik wat te snel, maar het is voor mij ook wennen! Vooralsnog vindt ze me nog wel lief dus so far so good! :D
Hammetime
Zeer actief

Soooof schreef:
Hammetime schreef:
Maar dat zei je niet. :cool2:

Ik sluit me aan bij de rest. Volgens mij moet je gewoon onderscheid gaan maken in je rondjes; een rondje waarin ze mag doen wat ze wil, snuffelen wat ze wil en op haar tempo, dus jij hebt maar te wachten. En plasrondjes waarbij je haar optilt, meeneemt naar het veldje waar geplast dient te worden, daar neerzet, plassen, even rondkijken en weer meenemen naar huis.
Dat is een goeie tip!
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik ga mee met m'n voorgangers: voor alleen poepen en plassen optillen en neerzetten waar ze zich mag ontlasten en dan terug naar huis. Wil ze niet zelf terug naar huis lopen, til je haar gewoon weer op. Op de 'lange wandeling' laat je haar lekker bepalen. En als je dan maar 10 meter van huis raakt, so what? Met dat haar vertrouwen groeit, zal ook de wens om op ontdekking te gaan groeien. Pas je aan aan haar tempo en geniet samen van alle grote en kleine dingen die er buiten zijn
Hammetime
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Hammetime schreef:
Als het geen wandeltijd is ga je naar een vaste ontlastplaats, blijven staan en wachten tot ze wat gedaan heeft en weer terug.
Uiteraard beloon je en koppel je er een woord aan. Ook dat gaat allemaal niet in één keer.
Zij gaat niet mee in jouw ritme. Ze moet plassen als ze moet, niet als het jou toevallig uitkomt.
Ik ga er mee aan de slag. Het is een hele uitdaging een pup in huis nemen.
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik benoem alles wat er gebeurt/gedaan wordt. Eerste x dat ik dat nu doe bij een hond.
Plassen = jaa dat is plassen
Halsbandje om = even halsbandje om doen
Ik merk dat hij zo al heel veel dingen vanzelf kent op commando. Poepen en plassen doet hij al sinds dag 3 of 4 ook op commando.
En wandelen, tijdens het wandelen jubel ik steeds als hij paar passen goed doet: jaa dat is knap wandelen.

Hier merk ik echt dat het goed doet.
Ik zou gaan voor succes en dus optillen, neerzetten, benoemen en belonen als hij wat doet en wellicht wil hij terug wel.
Zazoe doet alles voor z'n gewone brokjes al, maar wellicht helpt het om lekkere beloninkjes mee te nemen
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hammetime schreef:
malinois schreef:
Hammetime schreef:
Misschien wil ik wat te snel, maar het is voor mij ook wennen! Vooralsnog vindt ze me nog wel lief dus so far so good! :D
Je wil veel te snel en veel te netjes :)
T is een baby die de lijn en daaraan lopen nog raar vind. Dan moet je haar er even aan laten wennen... dat doe je echt niet door een half uur door te willen stappen maar gewoon naar een veldje lopen met haar en daar wat laten doen. Wil ze niet lopen dan til je dr op en zet je haar daar neer... geplast en gepoept prima dan gaan we naar huis! 9 van de 10x zal ze dat wel willen lopen. Een vsn mijn honden vond als pup dat ie prima alles op t veldje voor mn huis kon doen, 5 meter lopen, poepen en plassen en weer naar huis. Dat hebben we een weekje gedaan, toen zijn we daarna nog even naar een veldje 10 meter verder gelopen. Nou dat was stom... want hij had alles al gedaan vond ie en onzin. Nou ik niet dus opgetild daar even laten snuffelen, voertje en weer naar huis, na 2 dagen liep hij daar (met lichte tegenzin) ook gewoon naar toe en weer naar huis. Toen hij daar gewoon naar toe liep gingen we weer een stukje verder. Etc. Het leukste was dat op de hondenclub hij gewoon honderden meters liep zonder enig probleem want dat was onbekend en geen.huis om naar terug te willen... dat was eventjes en toen liep ie ook thuis gewoon mee.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Hammetime schreef:
dagmar88 schreef: Dan moet je duidelijk zijn. Voor wandelen neem je de tijd.
:ok: Goed zo.

En dat is het zeker. Het wordt wel steeds makkelijker met iedere pup :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hammetime schreef:
dagmar88 schreef:
Hammetime schreef:
Dat is een feit!
Afbeelding
Hammetime
Zeer actief

malinois schreef:
Hammetime schreef: Misschien wil ik wat te snel, maar het is voor mij ook wennen! Vooralsnog vindt ze me nog wel lief dus so far so good! :D
Je wil veel te snel en veel te netjes :)
T is een baby die de lijn en daaraan lopen nog raar vind. Dan moet je haar er even aan laten wennen... dat doe je echt niet door een half uur door te willen stappen maar gewoon naar een veldje lopen met haar en daar wat laten doen. Wil ze niet lopen dan til je dr op en zet je haar daar neer... geplast en gepoept prima dan gaan we naar huis! 9 van de 10x zal ze dat wel willen lopen. Een vsn mijn honden vond als pup dat ie prima alles op t veldje voor mn huis kon doen, 5 meter lopen, poepen en plassen en weer naar huis. Dat hebben we een weekje gedaan, toen zijn we daarna nog even naar een veldje 10 meter verder gelopen. Nou dat was stom... want hij had alles al gedaan vond ie en onzin. Nou ik niet dus opgetild daar even laten snuffelen, voertje en weer naar huis, na 2 dagen liep hij daar (met lichte tegenzin) ook gewoon naar toe en weer naar huis. Toen hij daar gewoon naar toe liep gingen we weer een stukje verder. Etc. Het leukste was dat op de hondenclub hij gewoon honderden meters liep zonder enig probleem want dat was onbekend en geen.huis om naar terug te willen... dat was eventjes en toen liep ie ook thuis gewoon mee.
Zo'n veldje heb ik ook voor mijn huis, ik ga proberen haar daar d'r behoeften te laten doen. :)
Hammetime
Zeer actief

Deze heb ik gisteren genomen, de groetjes van Benthe!

Afbeelding
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

wat een leuk koppie.

toen Lana kwam als pup, hadden wij nog niet de hele tuin [erf] omheind, dus liet ik haar aan de riem buiten,
naar buiten optillen [want zelf naar buiten lopen wilde ze niet] , op het gras neer zetten en dan gewoon het pupje volgen, plassen en poepen en snuffelen, naar huis toe was geen probleem, zo heb ik het steeds verder uitgebreid ook buiten het erf, het kwartje valt vanzelf.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Wat een scheetje :I:
Hammetime
Zeer actief

Dank voor de leuke reacties! Onderweg valt Benthe ook zeer in de smaak kan ik zeggen. :)

Zonet heb ik een flink stuk gelopen met Benthe niet aangelijnd. Op een gegeven moment zag ik iemand met een hond aan de horizon en lijnde haar aan. Dit omdat ze gisteren op een dame met twee hondjes afstormde en mij en mijn commando's volledig negeerde. Het wekte direct haar ergernis en ze begon in de lijn te bijten en er mee te schudden. Toen ik haar weer los wilde maken nadat de kust weer veilig was beet ze me vrij hard in mijn hand. Toen heb ik haar even in haar nekvel gepakt en hard 'nee' geroepen. Dat maakte wel indruk op haar geloof ik want ze heeft me nog niet weer gebeten.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Hammetime schreef:Zonet heb ik een flink stuk gelopen met Benthe niet aangelijnd. Op een gegeven moment zag ik iemand met een hond aan de horizon en lijnde haar aan. Dit omdat ze gisteren op een dame met twee hondjes afstormde en mij en mijn commando's volledig negeerde. Het wekte direct haar ergernis en ze begon in de lijn te bijten en er mee te schudden. Toen ik haar weer los wilde maken nadat de kust weer veilig was beet ze me vrij hard in mijn hand. Toen heb ik haar even in haar nekvel gepakt en hard 'nee' geroepen. Dat maakte wel indruk op haar geloof ik want ze heeft me nog niet weer gebeten.
Hoe lijn je aan als je andere mensen/honden spot.
Ik vraag dit omdat aanlijnen eigenlijk ook "leuk" gehouden moet worden. Als de pup door gaat krijgen dat je aanlijnt omdat het even einde pret en vrijheid gaat betekenen zal ze binnen de kortste keren sneller zijn dan jij en van je af gaan rennen om maar niet aangelijnd te worden.

Commando's kunnen trouwens ook nog niet genegeerd worden, de jonge hond weet gewoonweg nog niet wat je bedoelt.
Recent hoorde ik ook iemand heel hard "hier" roepen naar een pupje dat ze net een week hadden en dat ontsnapt was en er achteraan rennen nog steeds brullend maar dan met overslaande stem.. grote kans dat een pup juist dan op de loop gaat :wink:

Wij oefenden "hier" met een heel hoog stemmetje, oei wat zijn we leuk :mann: , snoepje erin of lokken met een leuk speeltje aan een touw (of een lang flostouw) en af en toe even kort aanlijnen, zonder dat het nodig was om vervolgens weer los te laten lopen.
Geluid van de musketon die ik liet klikken, met een "even aan de lijn" deden we ook. En dat is als pup goed opgenomen, want als ik gewoon met de musketon klik tegenwoordig en de riem in de lucht houd komt hij ook aan (inmiddels 5 jaar)
Maar van jongs af aan dat bij je roepen en aanlijnen geprobeerd zo leuk mogelijk te houden.

En uiteraard ging dat niet vanzelf... ook onze pup dacht wel eens :lekkerpuh: ik vind dat andere toch leuker en interessanter, tsja daar zijn ze jong voor en is die kadaverdiscipline er nog niet.

Wat bij onze redelijk drukke pup (ook een herder) wel de basis was is rust. Vanuit een rust moment weer iets anders gaan doen.
Een van de eerste dingen was dus ook "zit" wat we aanleerden.
Hier komen, snoepje of even spelen.
Zit, even aanlijnen, aaitje en/of even spelen
Zit, losklikken en "toe maar!"
Roepen om naar huis te gaan, bij komen belonen.
Zit voor het aanklikken, weer een paar mooie woordjes en weer verder lopen.

En wij hadden dus altijd een speeltje met ons mee.. in het begin een flostouw wat in onze jaszak zat, of een klein balletje aan een touwtje. Bij happerig gedrag werd daar met nee op gereageerd en boden we de speel aan om kort mee te spelen waarna deze weer in onze jaszakken verdween.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Hammetime schreef:Dank voor de leuke reacties! Onderweg valt Benthe ook zeer in de smaak kan ik zeggen. :)

Zonet heb ik een flink stuk gelopen met Benthe niet aangelijnd. Op een gegeven moment zag ik iemand met een hond aan de horizon en lijnde haar aan. Dit omdat ze gisteren op een dame met twee hondjes afstormde en mij en mijn commando's volledig negeerde. Het wekte direct haar ergernis en ze begon in de lijn te bijten en er mee te schudden. Toen ik haar weer los wilde maken nadat de kust weer veilig was beet ze me vrij hard in mijn hand. Toen heb ik haar even in haar nekvel gepakt en hard 'nee' geroepen. Dat maakte wel indruk op haar geloof ik want ze heeft me nog niet weer gebeten.
En dan komt ze de volgende keer vast naar je toe als je haar roept :F: :smile2:
En commando's negeren, je klinkt nu al als zo'n drill herdermannetje, flauw grapje maar het is een pup toch, begin daar nu eerst maar mee, leuke dingen doen de wereld ontdekken zonder druk :ok: ik heb niet alles gelezen dus mag dit zeggen. :pffff:
Afbeelding
Hammetime
Zeer actief

Het aanlijnen gaat als volgt: ik roep Benthe, die dan ook komt zolang ze niet afgeleid wordt. Dan breng ik haar tot zit, zeg dat ze braaf is en geef haar een snoepje. Dan lijn ik haar ondertussen aan terwijl ze op het snoepje zit te kauwen. Tot dusver nooit veel problemen, maar helaas waren de snoepjes toen net op en kon ik haar ergernis niet kanaliseren. Op een gegeven moment nam ze de lijn weer in d'r bekje en liep in vrij rap tempo richting auto alsof ze mij uitliet. Dit heeft ze ook al een paar keer halverwege ons vaste rondje gedaan. Ze merkt dan dat de snoep op is vermoedelijk. :wachten:
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Misschien een leuk geknoopt fleecespeeltje meenemen of ander ding waar ze aan kan sjorren? Dan kan ze legaal lekker trekken en kan je haar meteen leren dat sjorren leuk is, maar dat het stopt als jij het zegt :wink: Grote kans dat ze straks dat sjorren veel leuker vindt dan jouw snoepjes en dan heb je een veel leukere en krachtigere beloning op de momenten dat ze luistert. Sjorren met de baas is veel leuker dan dames met kleine hondjes :wink:
Hammetime
Zeer actief

Lol! :D
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Hammetime schreef:Het aanlijnen gaat als volgt: ik roep Benthe, die dan ook komt zolang ze niet afgeleid wordt. Dan breng ik haar tot zit, zeg dat ze braaf is en geef haar een snoepje. Dan lijn ik haar ondertussen aan terwijl ze op het snoepje zit te kauwen. Tot dusver nooit veel problemen, maar helaas waren de snoepjes toen net op en kon ik haar ergernis niet kanaliseren. Op een gegeven moment nam ze de lijn weer in d'r bekje en liep in vrij rap tempo richting auto alsof ze mij uitliet. Dit heeft ze ook al een paar keer halverwege ons vaste rondje gedaan. Ze merkt dan dat de snoep op is vermoedelijk. :wachten:
Je beloond dan niet het komen maar het zitten ;) bij je is braaf en belonen, daar gaat het om, zit is de afwerking later
Hammetime
Zeer actief

Boutje schreef:
Hammetime schreef:Dank voor de leuke reacties! Onderweg valt Benthe ook zeer in de smaak kan ik zeggen. :)

Hoe lang? Hoe ver?

Fleece flos mee om in te bijten (had ik bij Jinn standaard aan mijn broeksriem mee, die moest er om de 5 meter inhangen om af te reageren).
Correctie bij bijten in uw hand is blijkbaar aangekomen, hopelijk hoeft dit nu niet meer.
We hebben een klein uurtje gelopen denk ik. Zal de volgende keer bijttouw meenemen en hopelijk is de correctie nu inderdaad aangekomen! :)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Neem een speeltje of bijtrolletje mee, als ze komt (hoeft ze niet te zitten) geef je het bijtrolletje. Desnoods doe je een touwtje eraan zodat je nog controle over haar hebt zonder direct aan te lijnen. Dan kun je haar even aanlijnen en laat je haar weer los. Ook zonder andere hond in beeld ;)
Maak iets zo leuk dat dit allemaal leuker is dan een andere hond...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hammetime schreef:
Boutje schreef:

Hoe lang? Hoe ver?

Fleece flos mee om in te bijten (had ik bij Jinn standaard aan mijn broeksriem mee, die moest er om de 5 meter inhangen om af te reageren).
Correctie bij bijten in uw hand is blijkbaar aangekomen, hopelijk hoeft dit nu niet meer.
We hebben een klein uurtje gelopen denk ik. Zal de volgende keer bijttouw meenemen en hopelijk is de correctie nu inderdaad aangekomen! :)
Dat is wel erg lang hoor voor zo'n jonge pup. En ik ben echt niet mieperig want ik hou me aan weinig regeltjes maar een uur heb ik nog nooit met een pup gelopen...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”