Toch snap ik het wel een beetje hoor, dat ze er Whippet van maken. Lijkt er wel een beetje op.
Moderator: moderatorteam
Dat merle gen komt ergens vandaan, border collie is geen rare gok.duitse herder schreef:Hij lijkt wel wat op mijn Perry. En dat is een border collie![]()
Je moet geen windhond maken van een hond die zich niet gedraagt als een windhond. Zoals je ook geen pitbull-kruising labrador-kruising moet noemen, want de karakters verschillen hemelsbreed. In plaats van een ras te noemen dat nergens op slaat, kun je beter beschrijven wat voor soort gedrag de hond heeft (vergelijkbaar met/trekjes van terrier, herder, molosser, spaniel, retriever, windhond, meutehond etc) en wat je van het uiterlijk kunt verwachten.Emma schreef:Ik vind het dan weer niet vreemd, om de ras(sen) te noemen waar de hond gewoon op lijkt. En ik vind Serra ook gewoon het meest op een whippet lijken. Anders krijg je steeds "Leuk hondje" En dat geeft geen beeld voor veel mensen. Als je een bepaald type zoekt, dan zie ik echt geen kwaad in zo iets.
Bovendien worden asielen vaak door vrijwilligers bijgestaan, en vind ik het niet helemaal eerlijk ook om te gaan muggenziften over dat het geen "ras" is, of er niet genoeg op lijkt. De vraag is gewoon of degene die interesse heeft, de hond leuk vindt![]()
Nee, ik kan er niet wakker van liggen
Ja, vind ik ook. En daarnaast zijn er ook genoeg honden die geen rastypisch gedrag vertonen, dus als je gewoon omschrijft hoe ze zijn, is dat veel passender. Of de hond qua uiterlijk lijkt op een labrador, herder of whippet kan de gegadigde zelf ook wel zien op de foto's.Fotogravinnetje schreef:Je moet geen windhond maken van een hond die zich niet gedraagt als een windhond. Zoals je ook geen pitbull-kruising labrador-kruising moet noemen, want de karakters verschillen hemelsbreed. In plaats van een ras te noemen dat nergens op slaat, kun je beter beschrijven wat voor soort gedrag de hond heeft (vergelijkbaar met/trekjes van terrier, herder, molosser, spaniel, retriever, windhond, meutehond etc) en wat je van het uiterlijk kunt verwachten.Emma schreef:Ik vind het dan weer niet vreemd, om de ras(sen) te noemen waar de hond gewoon op lijkt. En ik vind Serra ook gewoon het meest op een whippet lijken. Anders krijg je steeds "Leuk hondje" En dat geeft geen beeld voor veel mensen. Als je een bepaald type zoekt, dan zie ik echt geen kwaad in zo iets.
Bovendien worden asielen vaak door vrijwilligers bijgestaan, en vind ik het niet helemaal eerlijk ook om te gaan muggenziften over dat het geen "ras" is, of er niet genoeg op lijkt. De vraag is gewoon of degene die interesse heeft, de hond leuk vindt![]()
Bij Paco hadden ze dus niet kruising Markiesje moeten zeggen, maar spanielmix van ca 50 cm hoog. Dat omschrijft namelijk behoorlijk wat hij is, qua uiterlijk en qua gedrag. Je moet het dus hebben over types, niet over rassen, en dan formaat specificeren
Ja ik ben inderdaad thuisCleva schreef:En we zijn weer thuis. Als je het maar goed bedoelt hoef je verder niets te kunnen of te weten en lul je maar vrijblijvend wat van je af.Emma schreef:Ik vind het dan weer niet vreemd, om de ras(sen) te noemen waar de hond gewoon op lijkt. En ik vind Serra ook gewoon het meest op een whippet lijken. Anders krijg je steeds "Leuk hondje" En dat geeft geen beeld voor veel mensen. Als je een bepaald type zoekt, dan zie ik echt geen kwaad in zo iets.
Ondertussen stuur je iemand weg met een border collie-kruising terwijl op internet staat dat whippets vooral lekker op de bank willen liggen en dagelijks twee keer een kwartiertje sprinten.
Nee, er moet een beeld geschetst worden want dan gaat ie sneller. Of dat beeld iets met de waarheid te maken heeft is kennelijk niet belangrijk.
Bezopen.
Bij een pup is het best lastig om een omschrijving te geven, want dat kan eenmaal volwassen wel heel anders zijn.DeDiana schreef:Ja, vind ik ook. En daarnaast zijn er ook genoeg honden die geen rastypisch gedrag vertonen, dus als je gewoon omschrijft hoe ze zijn, is dat veel passender. Of de hond qua uiterlijk lijkt op een labrador, herder of whippet kan de gegadigde zelf ook wel zien op de foto's.Fotogravinnetje schreef:Je moet geen windhond maken van een hond die zich niet gedraagt als een windhond. Zoals je ook geen pitbull-kruising labrador-kruising moet noemen, want de karakters verschillen hemelsbreed. In plaats van een ras te noemen dat nergens op slaat, kun je beter beschrijven wat voor soort gedrag de hond heeft (vergelijkbaar met/trekjes van terrier, herder, molosser, spaniel, retriever, windhond, meutehond etc) en wat je van het uiterlijk kunt verwachten.Emma schreef:Ik vind het dan weer niet vreemd, om de ras(sen) te noemen waar de hond gewoon op lijkt. En ik vind Serra ook gewoon het meest op een whippet lijken. Anders krijg je steeds "Leuk hondje" En dat geeft geen beeld voor veel mensen. Als je een bepaald type zoekt, dan zie ik echt geen kwaad in zo iets.
Bij Paco hadden ze dus niet kruising Markiesje moeten zeggen, maar spanielmix van ca 50 cm hoog. Dat omschrijft namelijk behoorlijk wat hij is, qua uiterlijk en qua gedrag. Je moet het dus hebben over types, niet over rassen, en dan formaat specificeren
Dus moet je daar eerlijk over zijn. Ze kunnen vaak al niet eens goed inschatten hoe groot zo'n pup wordt. Daar zijn ze wat mij betreft vaak ook te stellig over. Als je weet hoe de moeder eruit zag, kun je daar iets over zeggen. Maar anders moet je gewoon alles open houden en geen onzinnige labeltjes gaan plakken. Dat wekt nu eenmaal bepaalde verwachtingen die je niet waar kunt makenEmma schreef:Bij een pup is het best lastig om een omschrijving te geven, want dat kan eenmaal volwassen wel heel anders zijn.DeDiana schreef:Ja, vind ik ook. En daarnaast zijn er ook genoeg honden die geen rastypisch gedrag vertonen, dus als je gewoon omschrijft hoe ze zijn, is dat veel passender. Of de hond qua uiterlijk lijkt op een labrador, herder of whippet kan de gegadigde zelf ook wel zien op de foto's.Fotogravinnetje schreef:Je moet geen windhond maken van een hond die zich niet gedraagt als een windhond. Zoals je ook geen pitbull-kruising labrador-kruising moet noemen, want de karakters verschillen hemelsbreed. In plaats van een ras te noemen dat nergens op slaat, kun je beter beschrijven wat voor soort gedrag de hond heeft (vergelijkbaar met/trekjes van terrier, herder, molosser, spaniel, retriever, windhond, meutehond etc) en wat je van het uiterlijk kunt verwachten.Emma schreef:Ik vind het dan weer niet vreemd, om de ras(sen) te noemen waar de hond gewoon op lijkt. En ik vind Serra ook gewoon het meest op een whippet lijken. Anders krijg je steeds "Leuk hondje" En dat geeft geen beeld voor veel mensen. Als je een bepaald type zoekt, dan zie ik echt geen kwaad in zo iets.
Ja, natuurlijk, zo'n beschrijving is altijd een momentopname en ook een volwassen hond kan zich in een andere situatie met een andere baas compleet anders tonen. Je kunt geen garanties geven over hoe een pup zich eenmaal volwassen gaat gedragen, noch bij een kruising, noch bij een raspup. Daar moet je dan ook gewoon duidelijk over zijn en met het plakken van labeltjes van een bepaald ras kun je verwachtingen kweken die misschien helemaal nergens op gebaseerd zijn.Emma schreef:Bij een pup is het best lastig om een omschrijving te geven, want dat kan eenmaal volwassen wel heel anders zijn.DeDiana schreef:Ja, vind ik ook. En daarnaast zijn er ook genoeg honden die geen rastypisch gedrag vertonen, dus als je gewoon omschrijft hoe ze zijn, is dat veel passender. Of de hond qua uiterlijk lijkt op een labrador, herder of whippet kan de gegadigde zelf ook wel zien op de foto's.Fotogravinnetje schreef:Je moet geen windhond maken van een hond die zich niet gedraagt als een windhond. Zoals je ook geen pitbull-kruising labrador-kruising moet noemen, want de karakters verschillen hemelsbreed. In plaats van een ras te noemen dat nergens op slaat, kun je beter beschrijven wat voor soort gedrag de hond heeft (vergelijkbaar met/trekjes van terrier, herder, molosser, spaniel, retriever, windhond, meutehond etc) en wat je van het uiterlijk kunt verwachten.Emma schreef:Ik vind het dan weer niet vreemd, om de ras(sen) te noemen waar de hond gewoon op lijkt. En ik vind Serra ook gewoon het meest op een whippet lijken. Anders krijg je steeds "Leuk hondje" En dat geeft geen beeld voor veel mensen. Als je een bepaald type zoekt, dan zie ik echt geen kwaad in zo iets.
Jion schreef:Iemand hier in de wijk loopt met een Boxer die hem als pup door het asiel als Jack Russel is verkocht.
ai... dat is niet om te lachen natuurlijk maar hoe is het toch mogelijk dat de verkoper dat niet... oh.. wacht.. er gaat me een lamp aan... maar goed, als koper heb je het dan ook niet helemaal begrepen. Drachtig, dat verwacht ik niet van een leek dat ze zien maar reu of teef...???ranetje schreef:Jion schreef:Iemand hier in de wijk loopt met een Boxer die hem als pup door het asiel als Jack Russel is verkocht.![]()
De ouders van een vriendinnetje van mij kochten een spaniëlpupje dat groeide en groeide en er uiteindelijk uit zag als blonde bouvier![]()
En een van mijn medecursisten bij een KC kocht een zeer harige wat dikke grote reu, zag thuis dat het toch eigenlijk een teef was.
Dik van pups (stuk of 10) :8):
Vertrouwen in de kennis van het asiel waar ze de hond kocht (dat asiel bood haar dus aan als reu) en niet het idee gehad om al die haren opzij te schuiven om te zien of er echt een piemel onder hing?~Suzanne~ schreef:ai... dat is niet om te lachen natuurlijk maar hoe is het toch mogelijk dat de verkoper dat niet... oh.. wacht.. er gaat me een lamp aan... maar goed, als koper heb je het dan ook niet helemaal begrepen. Drachtig, dat verwacht ik niet van een leek dat ze zien maar reu of teef...???ranetje schreef:Jion schreef:Iemand hier in de wijk loopt met een Boxer die hem als pup door het asiel als Jack Russel is verkocht.![]()
De ouders van een vriendinnetje van mij kochten een spaniëlpupje dat groeide en groeide en er uiteindelijk uit zag als blonde bouvier![]()
En een van mijn medecursisten bij een KC kocht een zeer harige wat dikke grote reu, zag thuis dat het toch eigenlijk een teef was.
Dik van pups (stuk of 10) :8):
Suzanne
-Saskia- schreef:Stafford kruisingen worden hier in bepaalde asielen standaard een mix met labrador.
Laatst zag ik deze voorbijkomen, een mops volgens het asiel:
Juist ja![]()
Ik snap dat bepaalde kruisingen moeilijk te raden vallen, op de Embark facebookgroep zie je geteste kruisingen voorbijkomen waarvan best hoge percentages van een ras zich niet of amper in het uiterlijk tonen.
Maar het wordt bij asielen en stichtingen echt zó vaak opzettelijk gedaan met als doel een hond sneller te plaatsen.
sbientje schreef:Kwam net deze tegen, Gevonden labrador teefje
klik
Mensen zien t volgens mij gewoon niet?
doe m ff in de link want nogal grote foto
Ja nou, het is toch zwart?!sbientje schreef:Kwam net deze tegen, Gevonden labrador teefje
klik
Mensen zien t volgens mij gewoon niet?
doe m ff in de link want nogal grote foto