Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Whippet, m'n hoela

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Whippet, m'n hoela

Ongelezen bericht door duitse herder »

Hij lijkt wel wat op mijn Perry. En dat is een border collie :LOL:
Toch snap ik het wel een beetje hoor, dat ze er Whippet van maken. Lijkt er wel een beetje op.
Perry en Noah

Afbeelding
Zyntia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zyntia »

Deze heeft op diverse sites gestaan, of staat er nog steeds.
Bij één site werd het niet eens genoemd dat ze nu al verdedigd, maar dat had natuurlijk ook pas in een kennismakingsgesprek genoemd kunnen worden.
Al zou ik het liever direct geweten willen hebben.
Meen me te herinneren dat dit pupje eerder ook ergens gestaan had waar ze al gereserveerd was.
Later ( gisteren) zag ik haar hier op het forum voorbij komen, nou dan was die reservering vast niet doorgegaan.
Daar werd ze dacht ik als Whippet kruising aangeboden.

En wat ik ook regelmatig zie is resque sites die van elke zwarte hond bijvoorbeeld een Labrador maken, of van elke gele hond een Golden Retriever.
Terwijl vaak duidelijk te zien is dat dat echt niet klopt.
Dat vind ik geen goede indruk wekken.
Niets ten nadele van de betreffende hond misschien, maar dat een stichting er inderdaad zomaar een label/merk/ras op plakt.
Er zal vast een reden voor zijn, maar ik snap er in elk geval niks van.
Misschien doen ze dat omdat ze het echt niet weten, of omdat een populair ras zoals de Labrador sneller geplaatst is?

Toevoeging:
Er zijn stichtingen die een mooi verhaal maken en als het hondje eenmaal hier in Nederland is bij de nieuwe baas dan blijkt het tegendeel waar.
Waarom zou een stichting zoiets doen?
Waarom zijn ze niet gelijk eerlijk?
Ik snap dat er eens iets fout kan gaan, maar als ik advertenties lees dan klinken ze vaak zo mooi dat het haast niet kan kloppen.
Dan zit de nieuwe baas vaak met een hondje die ze eigenlijk niet willen en vaak neemt zo'n stichting de hobd niet eens terug, of het gaat heel moeilijk.

En niks ten nadele van stichtingen verder hoor, want er zijn ook zat goede.
Dat mag ook wel eens gezegd worden.
Heb zelf geen problemen met buitenlandse honden want er zitten me bijvoorbeeld toch leukerds tussen :I:
Maar zelf zou ik er niet snel aan durven beginnen door de verhalen die er zijn, de risico's etc.
Mijn wens is ooit om een Galgo te adopteren over enkele jaren.
Dan vraag ik eerst hier, want wil wel een goede keuze maken en bij een goede stichting adopteren.
Laatst gewijzigd door Zyntia op 28 jul 2019 08:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

De linkerhond op deze foto werd geadverteerd als x Markiesje.... Ze doen vaak maar wat om de hondjes aan de man te brengen. Inderdaad niet gehinderd door enige rassenkennis. De epagneul x cocker zoals in z'n paspoort stond, klopte dan veel beter
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

duitse herder schreef:Hij lijkt wel wat op mijn Perry. En dat is een border collie :LOL:
Dat merle gen komt ergens vandaan, border collie is geen rare gok.
Zyntia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zyntia »

Gevonden, op de facebookpagina van Needy Dogs.
Bericht is van 21-7-2019, bron: Facebook Needy Dogs.
Pupje staat al aantal dagen op gereserveerd volgens hun.
Maar ik begrijp dat dat nu dus niet meer zo is?
Heb screenshots gemaakt, de link delen lukte niet.
Door de screenshots staat de tekst er soms dubbel op :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Collega heeft een labrador uit het asiel gehaald.
Maar toen ik m de eerste keer zag moest ik lachen.
Daar zit meer ridgeback in dan labrador. Ook qua gedrag is het er nogal eentje zeg maar.

Ik snap het niet dat dit zo aangeprezen wordt
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Sien was een labrador mix werd er gezegd. Ze leek er niet eens op.
Zelf je huiswerk doen is natuurlijk ook zo gek nog niet als je een hond wilt aanschaffen.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Stafford kruisingen worden hier in bepaalde asielen standaard een mix met labrador.
Laatst zag ik deze voorbijkomen, een mops volgens het asiel:
Afbeelding
Juist ja :mann:

Ik snap dat bepaalde kruisingen moeilijk te raden vallen, op de Embark facebookgroep zie je geteste kruisingen voorbijkomen waarvan best hoge percentages van een ras zich niet of amper in het uiterlijk tonen.
Maar het wordt bij asielen en stichtingen echt zó vaak opzettelijk gedaan met als doel een hond sneller te plaatsen.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Bij De Doornakker wordt ze inderdaad omschreven als whippetkruising.

Ik heb ook geen idee waarom mensen zo graag een etiketje van een ras plakken als de herkomst helemaal onbekend is. Geen idee overigens of dat in dit geval zo is, wellicht is de moederhond gewoon bekend?
Ik zie het ook geregeld gebeuren bij buitenlandse honden die zonder moeder zijn gevonden en dan ben je dus maar gewoon wat aan het gokken op basis van het uiterlijk. Daar zie ik ook de meerwaarde niet van.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Ik vind het dan weer niet vreemd, om de ras(sen) te noemen waar de hond gewoon op lijkt. En ik vind Serra ook gewoon het meest op een whippet lijken. Anders krijg je steeds "Leuk hondje" En dat geeft geen beeld voor veel mensen. Als je een bepaald type zoekt, dan zie ik echt geen kwaad in zo iets.
Bovendien worden asielen vaak door vrijwilligers bijgestaan, en vind ik het niet helemaal eerlijk ook om te gaan muggenziften over dat het geen "ras" is, of er niet genoeg op lijkt. De vraag is gewoon of degene die interesse heeft, de hond leuk vindt :pffff:

Nee, ik kan er niet wakker van liggen :mrgreen:
Hakkene
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hakkene »

“Kan jij niet wachten om te verdrinken in Serra’s ogen”

Brrrrrr
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Geen idee of de moeder bekend is. Zou een whippet kunnen zijn. Maar dan is het een kruising.

Tja, men vindt dan weer wel dat als een hond op een amstaff lijkt het expliciet vermeld moet worden, en daar ben ik het ook mee eens. Maar dat is toch tegenstrijdig?
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Emma schreef:Ik vind het dan weer niet vreemd, om de ras(sen) te noemen waar de hond gewoon op lijkt. En ik vind Serra ook gewoon het meest op een whippet lijken. Anders krijg je steeds "Leuk hondje" En dat geeft geen beeld voor veel mensen. Als je een bepaald type zoekt, dan zie ik echt geen kwaad in zo iets.
Bovendien worden asielen vaak door vrijwilligers bijgestaan, en vind ik het niet helemaal eerlijk ook om te gaan muggenziften over dat het geen "ras" is, of er niet genoeg op lijkt. De vraag is gewoon of degene die interesse heeft, de hond leuk vindt :pffff:

Je moet geen windhond maken van een hond die zich niet gedraagt als een windhond. Zoals je ook geen pitbull-kruising labrador-kruising moet noemen, want de karakters verschillen hemelsbreed. In plaats van een ras te noemen dat nergens op slaat, kun je beter beschrijven wat voor soort gedrag de hond heeft (vergelijkbaar met/trekjes van terrier, herder, molosser, spaniel, retriever, windhond, meutehond etc) en wat je van het uiterlijk kunt verwachten.
Bij Paco hadden ze dus niet kruising Markiesje moeten zeggen, maar spanielmix van ca 50 cm hoog. Dat omschrijft namelijk behoorlijk wat hij is, qua uiterlijk en qua gedrag. Je moet het dus hebben over types, niet over rassen, en dan formaat specificeren
DeDiana
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:
Emma schreef:Ik vind het dan weer niet vreemd, om de ras(sen) te noemen waar de hond gewoon op lijkt. En ik vind Serra ook gewoon het meest op een whippet lijken. Anders krijg je steeds "Leuk hondje" En dat geeft geen beeld voor veel mensen. Als je een bepaald type zoekt, dan zie ik echt geen kwaad in zo iets.

Je moet geen windhond maken van een hond die zich niet gedraagt als een windhond. Zoals je ook geen pitbull-kruising labrador-kruising moet noemen, want de karakters verschillen hemelsbreed. In plaats van een ras te noemen dat nergens op slaat, kun je beter beschrijven wat voor soort gedrag de hond heeft (vergelijkbaar met/trekjes van terrier, herder, molosser, spaniel, retriever, windhond, meutehond etc) en wat je van het uiterlijk kunt verwachten.
Bij Paco hadden ze dus niet kruising Markiesje moeten zeggen, maar spanielmix van ca 50 cm hoog. Dat omschrijft namelijk behoorlijk wat hij is, qua uiterlijk en qua gedrag. Je moet het dus hebben over types, niet over rassen, en dan formaat specificeren
Ja, vind ik ook. En daarnaast zijn er ook genoeg honden die geen rastypisch gedrag vertonen, dus als je gewoon omschrijft hoe ze zijn, is dat veel passender. Of de hond qua uiterlijk lijkt op een labrador, herder of whippet kan de gegadigde zelf ook wel zien op de foto's.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Cleva schreef:

En we zijn weer thuis. Als je het maar goed bedoelt hoef je verder niets te kunnen of te weten en lul je maar vrijblijvend wat van je af.
Ondertussen stuur je iemand weg met een border collie-kruising terwijl op internet staat dat whippets vooral lekker op de bank willen liggen en dagelijks twee keer een kwartiertje sprinten.

Nee, er moet een beeld geschetst worden want dan gaat ie sneller. Of dat beeld iets met de waarheid te maken heeft is kennelijk niet belangrijk.
Bezopen.
Ja ik ben inderdaad thuis :engel:
Tja, als je het heel belangrijk vindt, dat een hond echt op een ras moet lijken, koop je maar een rashond.
Bij honden zonder stamboom, kan het gerust op iets lijken, maar ja, garantie heb je dan niet.
En dat is in asielen zo, bij stichtingen en op MP.

Ja, in een ideale wereld,. . . maar een dna testje laten doen :mrgreen: nee grapje. Ik vind het ook beter als ze het een whippetkruising noemen. Ook al lijkt het op een whippet, er hoeft natuurlijk geen whippet in te zitten. Maar dan blijf je steken in "een leuk hondje" type ,slank geval :engel:

Want je kan nu wel denken dat er border collie in zit, maar het hoeft natuurlijk helemaal geen schapendrijf talent te bezitten.

Maar hoe wil jij zo een hondje dan benoemen? Schaar jij het dan onder een "kruising" ? Met pups is het best heel lastig vind ik.
Emma
Zeer actief

DeDiana schreef:
Fotogravinnetje schreef:

Ja, vind ik ook. En daarnaast zijn er ook genoeg honden die geen rastypisch gedrag vertonen, dus als je gewoon omschrijft hoe ze zijn, is dat veel passender. Of de hond qua uiterlijk lijkt op een labrador, herder of whippet kan de gegadigde zelf ook wel zien op de foto's.
Bij een pup is het best lastig om een omschrijving te geven, want dat kan eenmaal volwassen wel heel anders zijn.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Emma schreef:
DeDiana schreef:
Fotogravinnetje schreef:

Bij een pup is het best lastig om een omschrijving te geven, want dat kan eenmaal volwassen wel heel anders zijn.
Dus moet je daar eerlijk over zijn. Ze kunnen vaak al niet eens goed inschatten hoe groot zo'n pup wordt. Daar zijn ze wat mij betreft vaak ook te stellig over. Als je weet hoe de moeder eruit zag, kun je daar iets over zeggen. Maar anders moet je gewoon alles open houden en geen onzinnige labeltjes gaan plakken. Dat wekt nu eenmaal bepaalde verwachtingen die je niet waar kunt maken
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Ik denk dat jullie overschatten hoeveel mensen überhaupt geïnteresseerd zijn in rastypisch gedrag. Of er rekening mee houden bij hun keuze.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
DeDiana
Zeer actief

Emma schreef:
DeDiana schreef:
Fotogravinnetje schreef:

Ja, natuurlijk, zo'n beschrijving is altijd een momentopname en ook een volwassen hond kan zich in een andere situatie met een andere baas compleet anders tonen. Je kunt geen garanties geven over hoe een pup zich eenmaal volwassen gaat gedragen, noch bij een kruising, noch bij een raspup. Daar moet je dan ook gewoon duidelijk over zijn en met het plakken van labeltjes van een bepaald ras kun je verwachtingen kweken die misschien helemaal nergens op gebaseerd zijn.

Nogmaals, ik zeg niet dat het hier nergens op gebaseerd is, want wellicht is de moeder gewoon bekend. Maar als dat niet zo is, is het gokken van wat voor kruising het misschien is, volgens mij helemaal niet relevant.
Agnes-en-Balou
Zeer actief

Ongelezen bericht door Agnes-en-Balou »

Ik denk dat een andere reden om rassen te noemen is dat mensen een hond moeten kunnen vinden. Alleen zou ik het dan persoonlijk anders doen, meer in de trant van "Heeft uiterlijk iets weg van een cocker spaniel mix, maar qua formaat verwachten wij dat het in de buurt komt van een golden retriever" oid. Dan heb je wel de zoektermen, zonder te liegen over de hond in kwestie. Want laten we wel wezen, het is heus niet altijd per ongeluk. Er zitten er echt bij die gewoon expres een aantal populaire rassen benoemen. Prima, maar dat kan ook op een manier waarbij je de hond niet getiteld als een kruising van dat ras.
Groetjes van Agnes en Balou & Nouska
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Jion schreef:Iemand hier in de wijk loopt met een Boxer die hem als pup door het asiel als Jack Russel is verkocht. :LOL:
:lol1:
De ouders van een vriendinnetje van mij kochten een spaniëlpupje dat groeide en groeide en er uiteindelijk uit zag als blonde bouvier :mrgreen:

En een van mijn medecursisten bij een KC kocht een zeer harige wat dikke grote reu, zag thuis dat het toch eigenlijk een teef was.
Dik van pups (stuk of 10) :8):
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

ranetje schreef:
Jion schreef:Iemand hier in de wijk loopt met een Boxer die hem als pup door het asiel als Jack Russel is verkocht. :LOL:
De ouders van een vriendinnetje van mij kochten een spaniëlpupje dat groeide en groeide en er uiteindelijk uit zag als blonde bouvier :mrgreen:

En een van mijn medecursisten bij een KC kocht een zeer harige wat dikke grote reu, zag thuis dat het toch eigenlijk een teef was.
Dik van pups (stuk of 10) :8)
:
ai... dat is niet om te lachen natuurlijk maar hoe is het toch mogelijk dat de verkoper dat niet... oh.. wacht.. er gaat me een lamp aan... maar goed, als koper heb je het dan ook niet helemaal begrepen. Drachtig, dat verwacht ik niet van een leek dat ze zien maar reu of teef...???

Suzanne
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

~Suzanne~ schreef:
ranetje schreef:

Dik van pups (stuk of 10) :8)
:
ai... dat is niet om te lachen natuurlijk maar hoe is het toch mogelijk dat de verkoper dat niet... oh.. wacht.. er gaat me een lamp aan... maar goed, als koper heb je het dan ook niet helemaal begrepen. Drachtig, dat verwacht ik niet van een leek dat ze zien maar reu of teef...???

Suzanne
Vertrouwen in de kennis van het asiel waar ze de hond kocht (dat asiel bood haar dus aan als reu) en niet het idee gehad om al die haren opzij te schuiven om te zien of er echt een piemel onder hing?
Met weinig kennis van honden is het vertrouwen in een asiel vaak groter dan verdiend.

Toen ik die dame sprak was ze aan het trainen met een hond die een van die pups was geweest.
Ze had in de tussentijd heel veel bijgeleerd
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ik had haar gedeeld in Stille liefdes. Het is een prachtig hondje, ik val er helemaal voor :love: Beetje gedragsproblematiek is geen probleem, ik heb 2 moedertjes hier die dat in een paar daagjes wel wegstrijken :mrgreen: Helaas nu niet het juiste moment.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Dat is toch een dingetje van asiels en herplaatsorganisaties. Het moet wel een (kruising van een) ras zijn. In facebookgroepen zie je het heel veel, vind ik. Dan hebben mensen een middelgrote, donkergele/rode bastaard uit het asiel en dan is het een kruising Toller, of zelfs een echte! Zelfs als dat hele lijf Terrier of Podenco schreeuwt. Maar de kleur he. Oh en witte voetjes is ook een indicatie dat het een Toller is. Bij straathondjes uit Griekenland enzo, want daar stikt het ook van de Tollers :Q: Maar zoiets verkoopt blijkbaar toch beter dan "onherleidbare bastaard"
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

-Saskia- schreef:Stafford kruisingen worden hier in bepaalde asielen standaard een mix met labrador.
Laatst zag ik deze voorbijkomen, een mops volgens het asiel:
Afbeelding
Juist ja :mann:

Ik snap dat bepaalde kruisingen moeilijk te raden vallen, op de Embark facebookgroep zie je geteste kruisingen voorbijkomen waarvan best hoge percentages van een ras zich niet of amper in het uiterlijk tonen.
Maar het wordt bij asielen en stichtingen echt zó vaak opzettelijk gedaan met als doel een hond sneller te plaatsen.

Omg wat een lekker ding! Daar zou ik zo voor gaan. Een mops/jack die geweldig is uitgepakt. Hmmmm.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Maar het is natuurlijk wel een kruising whippet en dan is het toch wel handig dat het gejaag dan in elk geval geanticipeerd en ingecalculeerd is.
Ik zie er wel een whippet x iets in en denk dat het een zigeuner hondje is. Een lurcher.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Kwam net deze tegen, Gevonden labrador teefje
klik
Mensen zien t volgens mij gewoon niet?
doe m ff in de link want nogal grote foto :)
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

sbientje schreef:Kwam net deze tegen, Gevonden labrador teefje
klik
:LOL: Jezus
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

sbientje schreef:Kwam net deze tegen, Gevonden labrador teefje
klik
Ja nou, het is toch zwart?! :LOL:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”