ik werd op fb afgelopen weekend zowat uitgemaakt voor dierenbeul omdat ik bij 38° niet in de auto kruip om naar het water te rijden om daar in de vlakke volle zon balletjes te gooienlaeken schreef:Eens hoor. Als ik een bordercollie had deed ik er ben ik bang precies hetzelfde mee en misschien dat ik dan wat zou apporteren indien dat in de smaak valt en fietsen misschien. Eva was een super werklustige Laekense herder maar die was ook heel blij met een heerlijke wandeling en lekker zwemmen. Dat werken is sowieso altijd maar een heel klein deeltje van het leven. De rest van de tijd moeten ze echt gewoon hond zijn. Ik zou er bij mezelf zelfs alle vertrouwen in hebben dat de gemiddelde bordercollie of mechelaar heel erg happy wordt van het leven dat ik mijn hondjes geef. Ze mogen de hele dag in de tuin waken. Elke dag heel veel rennen door de bossen en de polders en ze liggen elke avond bij ons op de bank. We zijn niet heel veel weg van huis dus een prima hondenleven. Of 2 avondjes van 1 uur effectief werken dan echt zoveel verschil maakt?-Saskia- schreef:Dit is ook voornamelijk wat mijn honden doen hoor, en daar zijn ze prima tevreden mee.laeken schreef:Ik doe werkelijk niks met mijn honden. Letterlijk. Ik wandel maar dat betekent gewoon alleen dat wij de route bepalen en dat de hondjes los uit de auto springen en klaar. Thuis lopen ze over de meubels en de tuin in en uit. That's it. Dus mijn hondjes werken nooit. Maar ze lopen wel gemiddeld 2 of soms zelfs 3 uur per dag los door de bossen met zwijnen en herten of de polders. Dus dan verzinnen ze hun eigen werk. Bas volgt ons als een schaduw en Guus doet aan muizenjacht. Heel soms stuiven ze samen achter de wilde dieren aan maar dat mag eigenlijk niet.
Dat wissel ik voor mijn werklustige honden nu en dan af met andere activiteiten maar ik ga niet drie keer per week op een trainingsveld staan omdat mijn hond niet zonder kan (of omdat ik er onbewust voor heb gezorgd dat mijn hond niet zonder kan).
Ik vind het persoonlijk ook niet echt getuigen van een gezonde geestestoestand als een hond zich gaat afvragen wat ie in hemelsnaam moet op wandeling.
Snuffel, markeer, jaag, je bent een hond for fuck's sake.

als ik dat al niet over heb voor ze, doe ik vast helemaal niets.
(dat is bij 38° overigens ook effectief zo. 's morgens vroeg en 's avonds laat wandelen.Overdag zoeken ze zelf maar uit waar ze zich het prettigste voelen. )