Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Je hond aan het werk. Hoe dan?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Re: Je hond aan het werk. Hoe dan?

Ongelezen bericht door maart »

laeken schreef:
-Saskia- schreef:
laeken schreef:Ik doe werkelijk niks met mijn honden. Letterlijk. Ik wandel maar dat betekent gewoon alleen dat wij de route bepalen en dat de hondjes los uit de auto springen en klaar. Thuis lopen ze over de meubels en de tuin in en uit. That's it. Dus mijn hondjes werken nooit. Maar ze lopen wel gemiddeld 2 of soms zelfs 3 uur per dag los door de bossen met zwijnen en herten of de polders. Dus dan verzinnen ze hun eigen werk. Bas volgt ons als een schaduw en Guus doet aan muizenjacht. Heel soms stuiven ze samen achter de wilde dieren aan maar dat mag eigenlijk niet.
Dit is ook voornamelijk wat mijn honden doen hoor, en daar zijn ze prima tevreden mee.
Dat wissel ik voor mijn werklustige honden nu en dan af met andere activiteiten maar ik ga niet drie keer per week op een trainingsveld staan omdat mijn hond niet zonder kan (of omdat ik er onbewust voor heb gezorgd dat mijn hond niet zonder kan).
Ik vind het persoonlijk ook niet echt getuigen van een gezonde geestestoestand als een hond zich gaat afvragen wat ie in hemelsnaam moet op wandeling.
Snuffel, markeer, jaag, je bent een hond for fuck's sake.
Eens hoor. Als ik een bordercollie had deed ik er ben ik bang precies hetzelfde mee en misschien dat ik dan wat zou apporteren indien dat in de smaak valt en fietsen misschien. Eva was een super werklustige Laekense herder maar die was ook heel blij met een heerlijke wandeling en lekker zwemmen. Dat werken is sowieso altijd maar een heel klein deeltje van het leven. De rest van de tijd moeten ze echt gewoon hond zijn. Ik zou er bij mezelf zelfs alle vertrouwen in hebben dat de gemiddelde bordercollie of mechelaar heel erg happy wordt van het leven dat ik mijn hondjes geef. Ze mogen de hele dag in de tuin waken. Elke dag heel veel rennen door de bossen en de polders en ze liggen elke avond bij ons op de bank. We zijn niet heel veel weg van huis dus een prima hondenleven. Of 2 avondjes van 1 uur effectief werken dan echt zoveel verschil maakt?
ik werd op fb afgelopen weekend zowat uitgemaakt voor dierenbeul omdat ik bij 38° niet in de auto kruip om naar het water te rijden om daar in de vlakke volle zon balletjes te gooien :piew:
als ik dat al niet over heb voor ze, doe ik vast helemaal niets.

(dat is bij 38° overigens ook effectief zo. 's morgens vroeg en 's avonds laat wandelen.Overdag zoeken ze zelf maar uit waar ze zich het prettigste voelen. )
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

maart schreef:
laeken schreef:
-Saskia- schreef:
laeken schreef:Ik doe werkelijk niks met mijn honden. Letterlijk. Ik wandel maar dat betekent gewoon alleen dat wij de route bepalen en dat de hondjes los uit de auto springen en klaar. Thuis lopen ze over de meubels en de tuin in en uit. That's it. Dus mijn hondjes werken nooit. Maar ze lopen wel gemiddeld 2 of soms zelfs 3 uur per dag los door de bossen met zwijnen en herten of de polders. Dus dan verzinnen ze hun eigen werk. Bas volgt ons als een schaduw en Guus doet aan muizenjacht. Heel soms stuiven ze samen achter de wilde dieren aan maar dat mag eigenlijk niet.
Dit is ook voornamelijk wat mijn honden doen hoor, en daar zijn ze prima tevreden mee.
Dat wissel ik voor mijn werklustige honden nu en dan af met andere activiteiten maar ik ga niet drie keer per week op een trainingsveld staan omdat mijn hond niet zonder kan (of omdat ik er onbewust voor heb gezorgd dat mijn hond niet zonder kan).
Ik vind het persoonlijk ook niet echt getuigen van een gezonde geestestoestand als een hond zich gaat afvragen wat ie in hemelsnaam moet op wandeling.
Snuffel, markeer, jaag, je bent een hond for fuck's sake.
Eens hoor. Als ik een bordercollie had deed ik er ben ik bang precies hetzelfde mee en misschien dat ik dan wat zou apporteren indien dat in de smaak valt en fietsen misschien. Eva was een super werklustige Laekense herder maar die was ook heel blij met een heerlijke wandeling en lekker zwemmen. Dat werken is sowieso altijd maar een heel klein deeltje van het leven. De rest van de tijd moeten ze echt gewoon hond zijn. Ik zou er bij mezelf zelfs alle vertrouwen in hebben dat de gemiddelde bordercollie of mechelaar heel erg happy wordt van het leven dat ik mijn hondjes geef. Ze mogen de hele dag in de tuin waken. Elke dag heel veel rennen door de bossen en de polders en ze liggen elke avond bij ons op de bank. We zijn niet heel veel weg van huis dus een prima hondenleven. Of 2 avondjes van 1 uur effectief werken dan echt zoveel verschil maakt?
ik werd op fb afgelopen weekend zowat uitgemaakt voor dierenbeul omdat ik bij 38° niet in de auto kruip om naar het water te rijden om daar in de vlakke volle zon balletjes te gooien :piew:
als ik dat al niet over heb voor ze, doe ik vast helemaal niets.

(dat is bij 38° overigens ook effectief zo. 's morgens vroeg en 's avonds laat wandelen.Overdag zoeken ze zelf maar uit waar ze zich het prettigste voelen. )
Nou dat is niet waar, het ging niet eens over ballen gooien, niet over in de volle zon en niet over dat je niets voor ze over had.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief

Dat staat er anders wel degelijk hoor ;)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:Dat staat er anders wel degelijk hoor ;)
Je zei dat je ze nu (dat was zondag ofzo) alvast ging laten zwemmen zodat dat niet meer hoefde als t 38°c was ofzoiets. Daar kwamen reacties op. Nergens staat iets over ballen gooien, dat jij slecht bent voor je honden of wat dan ook
Mijn logica was en is nog steeds dat ik een hond laat zwemmen om af te koelen, dat doe ik niet 3 dagen voor t tropisch wordt dan maar tijdens die dagen. Net als ik wisten meer mensen niet dat jij 45 min in de auto moest zitten om bij water te komen. Dan lijkt t me logisch dat je niet in de auto gaat zitten nee maar dat stond toch nergens?
Laatst gewijzigd door malinois op 23 jul 2019 11:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief

malinois schreef:
Je zei dat je ze nu (dat was zondag ofzo) alvast ging laten zwemmen zodat dat niet meer hoefde als t 38°c was ofzoiets. Daar kwamen reacties op. Nergens staat iets over ballen gooien, dat jij slecht bent voor je honden of wat dan ook
dan moet je even terug lezen. Soit, ik ga er hier ook niet over beginnen hoor :wink:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco en Gait geef ik regelmatig kleine taakjes als dingen ophalen/oprapen, ergens moeten wachten (niet mee de tuin in bijvoorbeeld, omdat ik graag een vlinder op de foto wil zetten en ze altijd als een gek de tuin in stormen), ze mogen regelmatig speurspelletjes doen, en wandelen is weliswaar voor een groot deel snuffelen en hun zin doen, maar juist dan vind ik het heel belangrijk als ze goed luisteren. Dus komen als ik dat wil, wachten als ik dat wil. En natuurlijk maken we er dan ook regelmatig even een spelletje van om het leuk te houden
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:
malinois schreef:
dan moet je even terug lezen. Soit, ik ga er hier ook niet over beginnen hoor :wink:
Dat heb ik net gedaan en het staat er gewoon echt niet ;)
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

veertje schreef:Ik werk met Tess ook niet gek veel. We trainen 2 avonden per week een uurtje bij de agilitycursus en de hoopercursus. Verder doen we eigenlijk niet veel aan dat soort werken, soms een beetje balans of hersenwerk in huis als ik 's avonds niet meer op pad ga met ze. Ik zou eigenlijk meer moeten doen aan 'huiswerk', willen we een beetje beter worden, maar ik ben al blij als ik fatsoenlijke wandelingen in mijn dagprogramma gepland heb. Volgens mij hebben de honden daar uiteindelijk meer lol van/baat bij dan dat we nog trainingen erbij gaan doen en de gewone wandelingen erbij inschieten. Al zijn de aangelijnde wandelingen voor Tess al een training op zich.
Ik merk bij Mila dat ze liever een halfuurtje 'aan het werk' is (of dat nu is: spelen, commando's aanleren/oefenen, apporteren, zoekspelletjes doen, etc.) dan een wandeling van anderhalf uur waarbij ze compleet vrijgelaten wordt. Toen ze jonger was gold dat overigens niet, toen was het meer én én omdat ze ook fysiek echt haar energie kwijt moest. Nu is ze 8,5 en is ze fysiek een stukje rustiger. Maar gewoon wandelen geeft haar niet zo veel voldoening, tenzij ik haar tijdens de wandeling 'aan het werk zet'. Dat is ook mijn eigen schuld hoor, ze is natuurlijk lang enigste hond geweest en ze kreeg dus alle aandacht tijdens de wandelingen, waardoor we eigenlijk nooit alleen maar wandelden, maar tijdens de wandeling allerlei dingen samen deden. Voor haar is wandelen dus echt samen iets gaan doen, ze wil dan graag veel interactie in de vorm van samen spelen, opdrachtjes uitvoeren, zoekspelletjes, etc. Ze heeft erg weinig interesse in haar omgeving of in andere honden dan.
Mijn andere honden hebben dat beduidend minder ;-) Die hebben echt eigen hobby's en hoewel Amy en Amoz het superleuk vinden om samen dingen te doen tijdens de wandeling, vermaken ze zich net zo goed als ik dat niet doe :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”