Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

update Guus / start CBD

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: update Guus / start CBD

Ongelezen bericht door malinois »

Peter27 schreef:Naja.. dat staat ook op elke info site over artrose.. liever je beweging gelijkmatig over de dag/week verdelen dan 6 dagen rustig aan en dan op zondag uitgebreid naar het strand.
Lunatic schreef:
Peter27 schreef:Fietsen hebben we regelmatig geprobeerd tijdens het revalidatietraject. Maar hij gaat er "gek" van lopen. Dus op advies van de DA mee gestopt.

Bos kan natuurlijk.. maar advies wegens de artrose is om liever wat vaker kort te wandelen dan ineens een uur ofzo.
Lunatic schreef: Naar het bos kan makkelijk, zolang hij niet steeds slidings maakt en naast de fiets is juist heel goed voor zijn bespiering, dus die kan je gewoon met hem doen! Rust roest :wink:
:80: fijne DA, als ik dat tegen Doran zou zeggen zou hij spontaan zijn koffer pakken denk ik :schrik:
Ja maar even he... het is een jonge hond. Je kunt die hond toch niet 15 jaar lang zulke uitjes geven? Als de hond er al niet gillend gek van zou worden werd ik t zeker wel... nogmaals wat heb je te verliezen? Waarom zou je het niet doen? (Naar Crutz of een ander gaan)
Regelmatig bewegen gaat t over, niet overbelasten
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Peter27 schreef:Naja.. dat staat ook op elke info site over artrose.. liever je beweging gelijkmatig over de dag/week verdelen dan 6 dagen rustig aan en dan op zondag uitgebreid naar het strand.
Uh ja, dat kan er best staan, maar wat heeft dat te maken met of je naar het bos gaat en of af en toe fietst? Niemand heeft het toch over 3x per dag 10 minuten lopen en dan op zondag naar het strand om 2 uur te racen?

Rechtlijnige beweging is goed voor een hond, ook voor een hond die aan z’n poten geopereerd is en artrose heeft. Doran’s voorpoten zitten vol artrose, ontstekingen e.d. die heeft zich letterlijk kapot gewerkt, die staat op pijnstilling en supplementen en gaat nog altijd naar het bos, zwemt, apporteert, anders zou die hond dood ongelukkig worden en ja minder lang als voorheen, maar met nog evenveel passie :I:

Wil je trouwens net als iedereen onder de quote antwoorden, erboven antwoorden geeft zo’n onoverzichtelijk zootje :ugh:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Wat gek dat fietsen afgeraden wordt "omdat het zijn grens is". Ik ken toch best veel honden die problemen hebben met schouders / ellebogen en die mogen juist fietsen. Rechtlijnige, gecontroleerde beweging om de spieren op peil te houden.

Ik zou serieus overwegen om een keer bij Crutz langs te gaan om haar mee te laten kijken. Want het klinkt alsof er voor Guus nog meer uit te halen is qua beweging
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Met een gezonde hond moet je ook niet 6 dagen niets doen om dan 1 dag alles te geven :19:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:Met een gezonde hond moet je ook niet 6 dagen niets doen om dan 1 dag alles te geven :19:
Precies.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:
maart schreef:Met een gezonde hond moet je ook niet 6 dagen niets doen om dan 1 dag alles te geven :19:
Precies.
Schrijf ik hierboven ook al
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
malinois schreef:
Precies.
Jammer dat er geen reactie op komt... ik ben wel benieuwd naar het "waarom niet"
Afbeelding
Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door Peter27 »

malinois schreef:
crutz schreef:
malinois schreef:
Precies.
Jammer dat er geen reactie op komt... ik ben wel benieuwd naar het "waarom niet"
Deels omdat ik geen tijd had om te reageren. Daarnaast ben ik soms een beetje klaar met de veroordelende manier van schrijven. Al zal dat ook aan mijn eigen interpretatie liggen hoor.

Het is voor mij heel simpel. Ik probeer een compromis te vinden tussen Guus z'n lichamelijke gesteldheid en z'n geestelijke.
Dat we nou eenmaal zijn gebonden aan beperkingen is een feit. Daarbij heb ik een paar weken geleden vanuit Putten ook wat richtlijnen meegekregen nadat er wederom foto's zijn gemaakt.

In de regel lopen we 4/5 x 15/20 minuten op een dag waarvan minstens 1x los op de dijk. Dit is soms ook wat langer hoor, vooral als het rustig is en ze lekker bij het water aan het klooien zijn. Is dat ideaal?? Nee natuurlijk niet. Ik heb hier geen hond voor genomen.
Maar ik ben allang blij dat het redelijk goed met hem gaat. Zoals ik in het begin topic al schreef.

Ik heb ook niet het idee dat het per definitie te weinig voor hem is. Dat we niet zo vreselijk veel lopen wil niet zeggen dat we verder niets doen. Hij gaat mee naar de speeltuin, op visite, koffie drinken op het terras etc. Daarbij liepen we eerder ruim 2 uur per dag met revalideren. Dat vonden ze in Putten teveel van het goede. Dus zie daar mijn onderbouwing van die 1/1,5 uur.
Wegens dit topic heb ik gister toch weer de fiets gepakt om te kijken hoe dat nu gaat. Na een paar minuten zie je dat hij meer gaat kreupelen. Hij loopt dan overigens zoveel mogelijk op het gras om zoveel mogelijk harde ondergrond te vermijden.
blablabla :)
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Peter27 schreef:
malinois schreef:
crutz schreef:
malinois schreef:Precies.
Deels omdat ik geen tijd had om te reageren. Daarnaast ben ik soms een beetje klaar met de veroordelende manier van schrijven. Al zal dat ook aan mijn eigen interpretatie liggen hoor.

Het is voor mij heel simpel. Ik probeer een compromis te vinden tussen Guus z'n lichamelijke gesteldheid en z'n geestelijke.
Dat we nou eenmaal zijn gebonden aan beperkingen is een feit. Daarbij heb ik een paar weken geleden vanuit Putten ook wat richtlijnen meegekregen nadat er wederom foto's zijn gemaakt.

In de regel lopen we 4/5 x 15/20 minuten op een dag waarvan minstens 1x los op de dijk. Dit is soms ook wat langer hoor, vooral als het rustig is en ze lekker bij het water aan het klooien zijn. Is dat ideaal?? Nee natuurlijk niet. Ik heb hier geen hond voor genomen.
Maar ik ben allang blij dat het redelijk goed met hem gaat. Zoals ik in het begin topic al schreef.

Ik heb ook niet het idee dat het per definitie te weinig voor hem is. Dat we niet zo vreselijk veel lopen wil niet zeggen dat we verder niets doen. Hij gaat mee naar de speeltuin, op visite, koffie drinken op het terras etc. Daarbij liepen we eerder ruim 2 uur per dag met revalideren. Dat vonden ze in Putten teveel van het goede. Dus zie daar mijn onderbouwing van die 1/1,5 uur.
Wegens dit topic heb ik gister toch weer de fiets gepakt om te kijken hoe dat nu gaat. Na een paar minuten zie je dat hij meer gaat kreupelen. Hij loopt dan overigens zoveel mogelijk op het gras om zoveel mogelijk harde ondergrond te vermijden.
Warmgelopen, uitgelopen? Of zo koud gaan fietsen.
Wat is een paar minuten? Want een gezonde hond begint al maar met enkele minuten
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Peter27 schreef:
malinois schreef:
crutz schreef:
malinois schreef:Precies.

Maar waarom niet naar iemand die wat meer weet van spieren dan een dierenarts? Dat vraag ik me af? Voor een dieet ga je ook naar de dietiste ipv huisarts, bij spierproblemen naar fysio. Waarom in dit geval dan niet?
Afbeelding
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik denk dat een fysio nog helemaal geen gek idee is. Misschien dat die ook wat tips nog kan geven om hem soepel en fit te houden.
Wellicht is iets van balans&coördinatie nog iets voor jullie, of speuren oid.

Je merkt toch echt zelf het beste wat te veel of te weinig is. En misschien is stimuleren in hersenwerk en dergelijke naast deze wandelingen wel een leuke toevoeging voor hem.

Ik zou wel iets zoeken waar hij echt lol uit haalt zoals misschien iets van bovenstaande. Gevoelsmatig zou ik niet een jonge hond levenslang alleen maar kwartiertjes uitlaten, maar hem toch ook wel lol laten hebben vooral. Maar ook dat kun je het beste zelf inschatten.
Peter27
Zeer actief

crutz schreef:
Peter27 schreef:
malinois schreef:
crutz schreef: Schrijf ik hierboven ook al

Warmgelopen, uitgelopen? Of zo koud gaan fietsen.
Wat is een paar minuten? Want een gezonde hond begint al maar met enkele minuten
Ik heb eerst 5 minuten gewoon gewandeld naast de fiets en toen de timer gezet op 5 minuten. Laag tempo zodat hij heeeeel rustig draaft. En tussen mocht hij ook paar keer plassen omdat hij het wel spannend vond haha.
Peter27
Zeer actief

malinois schreef:
Peter27 schreef:
malinois schreef:
crutz schreef: Schrijf ik hierboven ook al

Maar waarom niet naar iemand die wat meer weet van spieren dan een dierenarts? Dat vraag ik me af? Voor een dieet ga je ook naar de dietiste ipv huisarts, bij spierproblemen naar fysio. Waarom in dit geval dan niet?
Fysio heb ik overwogen. Heb er zelfs een paar gebeld om te vragen hoe dat werkt.
Ik kreeg er niet echt gevoel bij dus in Putten bij laatste consult om advies gevraagd. Zij gaven aan (korte versie) dat fysio elleboog problemen vaak geen waarde toevoegt. Wel bij heupen en schouders.
Peter27
Zeer actief

Lucia schreef:Ik denk dat een fysio nog helemaal geen gek idee is. Misschien dat die ook wat tips nog kan geven om hem soepel en fit te houden.
Wellicht is iets van balans&coördinatie nog iets voor jullie, of speuren oid.

Je merkt toch echt zelf het beste wat te veel of te weinig is. En misschien is stimuleren in hersenwerk en dergelijke naast deze wandelingen wel een leuke toevoeging voor hem.

Ik zou wel iets zoeken waar hij echt lol uit haalt zoals misschien iets van bovenstaande. Gevoelsmatig zou ik niet een jonge hond levenslang alleen maar kwartiertjes uitlaten, maar hem toch ook wel lol laten hebben vooral. Maar ook dat kun je het beste zelf inschatten.
Ow maar leuke dingen doen we wel hoor. Loslopen, spelen, spelletjes in de tuin, mee op visite etc. En af en toe door sloten banjeren gebeurt ook heus wel.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Waar kun je terecht om te leren quoten? :LOL:

Ik zou zelf nog even wat meer doorproberen om te zien waar het fysiek nog beter kan, zeker met zo'n jonge hond.
Maar als jij tevreden bent met deze situatie en dit als het maximale aanschouwt, is dat verder ook helemaal prima uiteraard.
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lucia »

Peter27 schreef:[Ow maar leuke dingen doen we wel hoor. Loslopen, spelen, spelletjes in de tuin, mee op visite etc. En af en toe door sloten banjeren gebeurt ook heus wel.
En als dat naar jou idee voldoende voor hem is, dan is dat prima. Zolang er maar een uitlaatklep is, vooral gezien dat dus niet kan in veel samen op pad gaan.

Zelf zou ik bij een jonge hond dus nog wel kijken of je kunt investeren in spieropbouw/ondersteuning door een goede fysio. Baad het niet dan schaad het ook niet. Ik heb er echt heel slechte honden die anders ingeslapen zouden worden echt van zien opknappen. Dan wellicht niet ellebogen, maar dierenartsen zijn niet echt fysiotherapeuten.
Peter27
Zeer actief

Cleva schreef:Jullie moeten Peter niet zo'n wortel voorhouden. Die hond wordt niet meer sound.
Goed verzorgen en RRR maar daarnaast gewoon pijnstilling. Zo'n ramp is dat toch niet?
Dat doe je toch zelf ook als je pijn aan je enkel hebt?
Dank..
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Elleboogproblemen zijn gewoon ruk. Ken echt genoeg labradors die daar toch nooit helemaal van herstellen, is echt een vervelend probleem. Valt volgens mij ook vrij weinig aan te doen qua fysio, want dat gewricht is gewoon pijnlijk omdat het onregelmatig is of er een botsplinter in rondschuift. Dat gaat irriteren en ontsteken bij meer beweging denk ik, daar valt weinig aan te doen ben ik bang. Ik zou hem ook pijnstilling geven en als ie van fietsen gaat manken ging ik ook niet fietsen. Klinkt leuk namelijk, warming up en cooling down maar een jonge hond van 1 jaar loopt niet na 5 minuten naast de fiets mank, ook zonder warming up. (dat het niet het beste voor zijn spieren is, ben ik het mee eens maar daar heb ik het nu niet over).
Peter27
Zeer actief

sbientje schreef:Elleboogproblemen zijn gewoon ruk. Ken echt genoeg labradors die daar toch nooit helemaal van herstellen, is echt een vervelend probleem. Valt volgens mij ook vrij weinig aan te doen qua fysio, want dat gewricht is gewoon pijnlijk omdat het onregelmatig is of er een botsplinter in rondschuift. Dat gaat irriteren en ontsteken bij meer beweging denk ik, daar valt weinig aan te doen ben ik bang. Ik zou hem ook pijnstilling geven en als ie van fietsen gaat manken ging ik ook niet fietsen. Klinkt leuk namelijk, warming up en cooling down maar een jonge hond van 1 jaar loopt niet na 5 minuten naast de fiets mank, ook zonder warming up. (dat het niet het beste voor zijn spieren is, ben ik het mee eens maar daar heb ik het nu niet over).
Eerder dit jaar zijn opnieuw foto's gemaakt omdat hij niet lekker bleef lopen. Daarop was artrose te zien. Niet extreem maar toch. Het lastige is dat de hoeveelheid artrose op de foto niet perse de mate van kreupelen onderbouwd. Het enige wat verbetering kon brengen volgens de DA waren supplementen en pijnstillers.
En dat krijgt hij dus. In combinatie met voldoende rust en beperkt bewegen.
Peter27
Zeer actief

Cleva schreef:
sbientje schreef: Ik zou hem ook pijnstilling geven en als ie van fietsen gaat manken ging ik ook niet fietsen. Klinkt leuk namelijk, warming up en cooling down maar een jonge hond van 1 jaar loopt niet na 5 minuten naast de fiets mank, ook zonder warming up. (dat het niet het beste voor zijn spieren is, ben ik het mee eens maar daar heb ik het nu niet over).
Ik zou het allemaal wel doen maar met pijnstilling. Dan loopt je hond ineens wel goed/veel beter en kun je met conditie opbouwen aan de slag.

Ik ben zelf behoorlijk van de holistische aanpak maar blessures en blijvende zwakke plekken bestaan gewoon ook en daar moet je dan ook mee overweg kunnen en niet blijven jammeren over wat je allemaal kunt doen om dat ene gewricht te herstellen want dat is gewoon niet altijd een optie.

Gewoon carporal in het voer, een supplementje erbij (groenlipmosselextract, een glucosaminepreparaat en geelwortel) en verder gewoon elke week 48 uur strikte rust (tijdens weekdagen natuurlijk).
Niet al te idioot raggen op mulle of gladde ondergrond en verder is het wat het is.

Op een bepaald moment moet je terug gaan genieten van je hond en niet alleen maar met die ene elleboog bezig blijven.
Gewoon heel goed verzorgen is genoeg.
Hebben we geprobeerd met dexamethason. Daar liep hij behoorlijk goed op. Maar elke keer met afbouwen ging het mis.

Carporal heb ik liggen. Maar het gaat dermate goed op supplementen dat ik het de moeite waard vind een tijdje te stoppen met pillen. Dit mag overigens van de DA. Dus ik zit niet zelf maar wat te klooien, voordat iemand dat weer tegen me gebruikt haha.
Peter27
Zeer actief

Cleva schreef:Waarom wil je afbouwen?
Omdat hij op supplementen zo onwijs verbeterd is dat ik wil kijken in hoeverre hij zonder kan. Dan spaar ik z'n maag voorlopig en dan is er meer ruimte naar boven voor als hij ouder is.
Peter27
Zeer actief

Cleva schreef:
Peter27 schreef:
Cleva schreef:Waarom wil je afbouwen?
Omdat hij op supplementen zo onwijs verbeterd is dat ik wil kijken in hoeverre hij zonder kan. Dan spaar ik z'n maag voorlopig en dan is er meer ruimte naar boven voor als hij ouder is.
Oke. Ja, snap ik.
En wat is je doel? Wil je echt helemaal geen klachten zien of het scherpe randje er af?

Ik weet trouwens niet zeker of ik dat opbouwschema waarbij het altijd meer moet worden om na verloop van tijd hetzelfde te bereiken wel onderschrijf.
Je kunt gewoon week of anderhalf pauze nemen en overnieuw beginnen.
Meerdere pogingen gedaan met hetzelfde resultaat. Vandaar de foto's eerder dit jaar. DA wilde kijken of ze de oorzaak konden vinden. Zichtbare artrose werd als meest waarschijnlijke oorzaak benoemd. Vandaar.

Doel is zo goed mogelijk met een relatief lange termijn doelstelling. Dus gewoon leuk leven als gezinshond. We hoeven er niet de 4 daagse mee te lopen.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”