Wat doe jij zelf op het moment dat hij iets spannend vindt?
Wat ceciel ook al schrijft: samen vanaf een veilige afstand kijken naar het spannende en zelf initiatief nemen om voor hem de situatie veilig te houden (dat kan dus ook betekenen: even optillen als er een grote, lompe hond op hem af gedenderd komt) zijn onder andere manieren om hem buiten ook dat gevoel te geven dat jij ervoor zorgt dat hij veilig is, dus dat hij naar jullie 'vlucht' in plaats van in paniek de andere kant op rent.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Flexi riem
Moderator: moderatorteam
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
- ceciel
- Zeer actief
Re: Flexi riem
Jazeker, hij loopt nu eigenlijk meer los dan aan de lijn. Vertrouwen komt van twee kanten en moet opgebouwd worden in mijn beleving. Als ik het zo lees is de basis tussen jullie en Teun prima en is het gewoon een kwestie van oefenen en (vertrouwen) opbouwen.Teuntje schreef:@ceciel: met jouw hond is het uiteindelijk ook goedgekomen met loslopen?
Teun vertrouwd ons prima en zoekt thuis veel contact.is een enorme knuffelkont,maar dat vertrouwen heeft hij buiten dus niet.veel is spannend en wegrennen is dan een snel gemaakte keuze.
Hij moet ook wel de kans krijgen dit los te oefenen.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Precies wat jij en Ceciel zeggen, zo doe ik het ook altijd. Veel op je hurken zodat je hond tussen je benen kan kruipen als veilige plek, samen dingen bekijken, ook leuke dingen, ga eens samen op een grasveld zitten en ga dan samen bloemetjes besnuffelen, zo leert een hond dat er met jou altijd iets leuks te doen is en dat jij altijd alles opknapt als het spannend of gevaarlijk is. Als steun tussen of achter je benen, zodat jij een andere hond weg kan sturen, of oppakken als je een andere hond niet vertrouwd (te groot en lomp) Verder lekker gek doen op onverwachte momenten, ineens leuke geluidjes maken en een stukje gaan rennen, dat soort dingen, zo gaat een hond je in de gaten houden en vind het leuk om samen met jou op pad te gaan, je weet tenslotte nooit wanneer er iets leuks gebeurt of wanneer je iets lekkers of leuks krijgt. Maak hem gek op een bepaald speeltje en neem die mee als beloning tijdens de wandeling, iets goed gedaan, super braaf hier is je speeltje als beloningDeDiana schreef:Wat doe jij zelf op het moment dat hij iets spannend vindt?
Wat ceciel ook al schrijft: samen vanaf een veilige afstand kijken naar het spannende en zelf initiatief nemen om voor hem de situatie veilig te houden (dat kan dus ook betekenen: even optillen als er een grote, lompe hond op hem af gedenderd komt) zijn onder andere manieren om hem buiten ook dat gevoel te geven dat jij ervoor zorgt dat hij veilig is, dus dat hij naar jullie 'vlucht' in plaats van in paniek de andere kant op rent.

Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Als hij ergens kort mee moet lopen dan ze je de flex op de rem en gebruik je hem als gewone riem, dus dat leer je ook aan zoals je dat met de gewone riem hebt gedaan. Is dat nog te moeilijk dan neem je toch lekker een gewone riem mee voor die stukjes.

Man gebruikt die voor Willem omdat bij laatstgenoemde de flex absoluut niet mag vallen (zeker niet op vreemd terrein) en we gebruiken hem ook nog weleens bij opvangers.
Dan zou ik er een handsfree ding tussen zetten zodat hij niet meer op de grond kan vallen, prettiger voor de honden. Wij hebben de Ezydog Handy Riem:Fotogravinnetje schreef:Ik laat de flex overigens ook regelmatig schieten, vooral als ik weer bijna m'n vitamine-B12-injectie mag halen. Gait raapt hem dan voor mij op. Nee, leuk vinden ze het niet, maar ze hebben al snel geleerd dat stil staan of bij mij komen het probleem oplost

Man gebruikt die voor Willem omdat bij laatstgenoemde de flex absoluut niet mag vallen (zeker niet op vreemd terrein) en we gebruiken hem ook nog weleens bij opvangers.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Handig ding. Ik moet alleen te vaak de lijnen overpakken, omdat Elco en Gait zo vaak van plek wisselen en om me heen lopen. Die enkele keer dat ik de lijn laat vallen, moeten ze maar aankunnen (kunnen ze ook, ze springen aan de kant om te zorgen dat ie hun niet raakt en blijven dan staan of lopen naar mij toe. Gait wil het handvat nog wel oprapen en naar ons toe brengen, Elco loopt gewoon naar ons toe met dat ding achter zich aan)
Zelfs toen Gait nog een klein puppedupje was en schrok van een niet zo vriendelijke labrador die op ons af stoof, waardoor hij de lijn uit m'n hand trok, draaide hij binnen tien meter om en kwam naar mij terug: langs de hond en met de flex achter zich aan
Zelfs toen Gait nog een klein puppedupje was en schrok van een niet zo vriendelijke labrador die op ons af stoof, waardoor hij de lijn uit m'n hand trok, draaide hij binnen tien meter om en kwam naar mij terug: langs de hond en met de flex achter zich aan
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Zo doe ik het ook. Ik babbel wat tegen de honden en ze doen het dus prima. Hup hup. Lopen nu! En even aan de kant want er komt een fiets aan...etc. Ze luisteren heel erg goed naar mijn gebrabbel.Manuma schreef:Ik heb daar verschil in gemaakt.
Als ik iemand passeer of er komt een oversteek aan, moeten ze even bij me komen.
"Kom maar even hier jongens".
Als ze omkijken en inhouden ben ik daar al tevreden mee. Ze lopen dan ook pas verder als ik bij hen ben. Ik heb dat nooit echt aangeleerd eigenlijk, ze hebben gewoon doorgehad dat ik even aandacht vraag en tevreden ben als ze alleen al inhouden en even opletten.
"Toe maar".
Wel even contact maken voor ik je vrij geef. Ze mogen nu vooruit wandelen en gaan snuffelen. Het staat gewoon voor "vrij", eigenlijk.
Als ze ergens lang snuffelen en ik wil doorlopen zeg ik eerst altijd even "nou, kom op". Als ze niet opschieten: "ik tel tot dríe".
![]()
Zo loop ik eigenlijk altijd rond.
Ik ben niet zo heel streng en ik heb niks getraind, gewoon herhaald. Aandacht vragen door iets te zeggen en dan hen de kans geven in te vullen wat ik wil. Daarvoor beloon ik.
Als ze niet doen wat ik hoopte dat ze zouden doen, dan herhaal ik gewoon nog eens. Voor mijn honden werkt dit heel goed omdat het ook wel behoorlijk zelfstandige honden zijn die niet zoveel hebben met commando'sIk denk dat dit ook wel een leuke manier is voor jou en je pup. Ik heb het idee dat je erg veel bezig bent met trainen en op deze manier kan het allemaal wat losser en gezelliger terwijl je hetzelfde bereikt.
Maar van mij hoeft het allemaal nooit zo strak