Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Flexi riem

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Teuntje
Actief
Mijn ras(sen): Teckel, standaard ruwhaar
Aantal honden: 1

Flexi riem

Ongelezen bericht door Teuntje »

Met Teun loop ik afgewisseld met de flexi en de gewone riem.altijd aan een tuigje. Aan de gewone riem kan hij al hele stukken keurig meelopen, waarbij naast me loopt en soms ook echt naar me opkijkt. Het is nog een pup, dus dit zijn korte stukjes die uitvoerig worden beloond.
Hij loopt soms ook wel even te trekken aan de riem. Maar dan is stilstaan of de andere kant oplopen en dan gaat het snel weer goed.
Aan de flexi heeft hij de ruimte om in zijn eigen tempo te lopen en te snuffelen. Hij trekt ook dan niet aan de flex als hij op zijn eind is. Ook aan de flex loopt hij af en toe wel even bij me, wat dan goed beloond wordt.
Teun is nog erg onzeker en loslopen is daardoor spannend. Bij enge dingen of gewoon andere honden, smeert hij hem al snel. Loslopen doen we alleen op rustige plekken en tijden.
Flexi is een veilige oplossing.hij heeft dan bewegingsruimte en kan snuffelen.
Hoe kan ik hem het beste het verschil gaan aanlerem tussen netjes meelopen en zn gang mogen gaan aan de flexi?
Ik wil eigenlijk dat netjes meelopen de standaard gaat worden uiteindelijk. En dat ik hem bij een bepaald woord laat gaan. Hoe ga je hier nu goed op oefenen?
Teuntje
Actief

Re: Flexi riem

Hij hoeft ook zeker niet de hele tijd naast te lopen. Maar vrij snuffelen en netjes bij mij in de buurt lopen zonder te trekken, dat verschil zou ik graag willen aanleren.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Heavy schreef:Als hij zo onzeker is zou ik er niet teveel druk op gaan leggen,niet teveel oefenen dus. Dat kan later nog wel als hij ouder is. Wat je nu doet hele korte stukjes naast laten lopen en dan belonen . Je kan daar het woordje naast of volg bij gebruiken. En dan kan je in de toekomst heel langzaam die stukjes langer laten worden. Dus nu een paar seconden en dan steeds langer tot een minuut en later minuten

Al lijkt mij het voor een teckel niet erg leuk om de hele tijd naast te moeten lopen. Trouwens geen een hond vind dat leuk :wink: bij mij moeten ze in de straat netjes naast me lopen en dat betekent dan ook geen gesnuffel en niet plassen. Aan het einde van de straat is het losloopgebied en daar mogen ze los of daar gaat de flex van de rem af
Eens.
Voor echt naast me lopen gebruik ik ook het commando volg, maar dat gebruik ik echt alleen in bepaalde situaties als ze echt even strak naast me moeten lopen, bijvoorbeeld als ik op een smal voetpad een andere hond moet passeren. Van de flexriem maak ik dan ook gewoon een korte riem. Daarna geef ik ze 'vrij' en mogen ze de lengte van de riem gebruiken (en laat ik de rem van de flex los) zonder te trekken en mogen ze dus ook gewoon snuffelen, plassen, etc.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Teuntje schreef:Ook aan de flex loopt hij af en toe wel even bij me, wat dan goed beloond wordt.
Dat vind ik verwarrend. Vrij is vrij.

Verder lijkt hij het toch allemaal prima te snappen?
Droppie

Ongelezen bericht door Droppie »

In geval van een teckel, die ik hoogstwaarschijnlijk alleen maar los zou laten op een omheinde plek omdat het jachtinstinct bij de meesten te groot is.

Zou ik netjes meelopen aan vaste lijn doen, dus als we langs de straat lopen, in de stad etc.
De flex lijn gebruiken waar de hond nu los mag lopen, dus in het bos ed maar niet tussen andere honden....het zal niet de eerste keer zijn dat een andere hond gefileerd wordt aan een flexlijn.
Je zou als tussenoplossing een revierlijn kunnen kopen, daar lopen andere honden zich niet op stuk.
Je moet er even aan wennen om de lijn te handelen, maar eenmaal geleerd is het gemakkelijker dan de flexilijn, en tegenwoordig heb je de lijnen met een antislip laagje, erg fijn.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier is dat vanzelf gegroeid. Belangrijkste 2 regels voor het aan de flex lopen hier zijn: je komt als ik roep en er wordt niet aan het eind van de lijn getrokken, vooruit noch achteruit. Het bij je roepen is dan voor als er verkeer aan komt, bijvoorbeeld. En verder kan het me weinig schelen wat ze doen, zolang ik maar geen druk op die lijn krijg. En ze moeten uiteraard op de stoep blijven, maar ook dat is een kwestie van een paar keer waarschuwen als hij de straat op wil gaan. Bij het passeren van mensen/honden moeten ze inderdaad even 'naast' (en dan gaat de flex op de rem, dus lopen ze in feite aan een korte lijn) en dat wordt dan ook uitbundig beloond (met stem, zo heel voergericht zijn mijn heren niet, wel gericht op goedkeuring van de baas). Mijn tempo geeft ook aan wat ze mogen: als ik rustig loop, mogen ze snuffelen en blijf ik zelfs wel staan wachten als ze iets interessants ruiken. Loop ik door, dan wil ik ook dat zij even goed doorstappen. Dat laatste doe ik vooral als ik logees heb. Met meer dan 2 is dat vrije toch wat lastiger, dus dan gaat alles aan een korte lijn (of flex op de rem) en lopen we zo snel mogelijk naar de plek waar een deel los en de rest vrij aan de flex mag. Belangrijkste is dat je voor jezelf helder hebt wat je wilt en dat je daar consequent in bent en ook duidelijk uitstraalt wat op welk moment de bedoeling is. Als ik doorstap is mijn hele houding anders dan als ik gewoon rustig loop en ze wel mogen snuffelen. Ben ik aan het doorstappen en willen ze toch gaan snuffelen, dan krijgen ze een geïrriteerde reactie: niet de bedoeling, en al snel zullen ze wél mogen snuffelen
Droppie

Ongelezen bericht door Droppie »

En het verschil zou bij mij zitten in het soort commando´s die ik geef, flexilijn is los is omklikken en zeggen toe maar, kom, etc.
Aan de lijn is het volg, zit, wacht, brave meid etc.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Droppie schreef:In geval van een teckel, die ik hoogstwaarschijnlijk alleen maar los zou laten op een omheinde plek omdat het jachtinstinct bij de meesten te groot is.
Vrijwel alle teckels die ik ken en tegenkom, waaronder de mijne, lopen gewoon los.
Afbeelding
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Als netjes lopen de norm moet zijn zou ik geen Flexi gebruiken.

Hier lopen ze in de wijk meestal aan korte lijn. En in het bos aan de flexi, gewoon lekker snuffelen met de lijn die ze hebben.
Als ze goed luisteren in de wijk ook wel aan flexi. Dan roep ik ze zodra er iemand aankomt of als er verkeer aankomt. Dus daar lopen ze echt in de wijk alleen aan als ze goed hierkomen op commando.
Teuntje
Actief

Netjes meelopen is niet de norm, maar zou wel fijn zijn als dat op momenten mogelijk is.
Dus bij "vrij" zn gang mogen gaan en daarnaast netjes meelopen wanneer riem op de rem.
Hoeft niet nu, want hij is nog pup, maar is wel waar ik naartoe wil gaan werken.
Loslopen is op dit moment een beetje een issue omdat hij te onzeker is en dan wegrent. Wordt aangewerkt wanneer dit veilig en mogelijk is.maar daarnaast is de flexi een goede tussenoplossing. Hij trekt niet en komt ook terug wanneer ik roep, dus kan snuffelen en zn gang gaan.

Het vreemde is dat hij aan de gewone riem grotendeels netjes meeloopt zinder het einde van de riem op te zoeken, en dat hij bij de flexi echt zijn gang gaat.alsof hij het verschil tussen de riemen weet.
Wil dus met flexi ook 2 manieren van wandelen erin gaan krijgen: rustig meelopen, en snuffelend en vrij meelopen.
Hoe dit het beste te gaan oefenen?
Misschien eerst oefenen met de gewone riem, daarbij dan een commando aanleren voor netjes meelopen en dit dan doorvoeren aan de flexi?
Eigenlijk wil ik juist andersom hebben: netjes meelopen bij mij in de buurt met lijn op de rem is ook aan de flexi standaard, maar bij het woordje "vrij" mag hij zijn gang dan gaan. Hoe ga ik dat het beste aanpakken?
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik heb daar verschil in gemaakt.
Als ik iemand passeer of er komt een oversteek aan, moeten ze even bij me komen.

"Kom maar even hier jongens".
Als ze omkijken en inhouden ben ik daar al tevreden mee. Ze lopen dan ook pas verder als ik bij hen ben. Ik heb dat nooit echt aangeleerd eigenlijk, ze hebben gewoon doorgehad dat ik even aandacht vraag en tevreden ben als ze alleen al inhouden en even opletten.

"Toe maar".
Wel even contact maken voor ik je vrij geef. Ze mogen nu vooruit wandelen en gaan snuffelen. Het staat gewoon voor "vrij", eigenlijk.

Als ze ergens lang snuffelen en ik wil doorlopen zeg ik eerst altijd even "nou, kom op". Als ze niet opschieten: "ik tel tot dríe".
:lol1:

Zo loop ik eigenlijk altijd rond.
Ik ben niet zo heel streng en ik heb niks getraind, gewoon herhaald. Aandacht vragen door iets te zeggen en dan hen de kans geven in te vullen wat ik wil. Daarvoor beloon ik.
Als ze niet doen wat ik hoopte dat ze zouden doen, dan herhaal ik gewoon nog eens. Voor mijn honden werkt dit heel goed omdat het ook wel behoorlijk zelfstandige honden zijn die niet zoveel hebben met commando's :engel: Ik denk dat dit ook wel een leuke manier is voor jou en je pup. Ik heb het idee dat je erg veel bezig bent met trainen en op deze manier kan het allemaal wat losser en gezelliger terwijl je hetzelfde bereikt.
Maar van mij hoeft het allemaal nooit zo strak :D
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Hij loopt toch al netjes aan de flexi? Wat wil je er anders mee doen dan? Als hij naast moet lopen, moet je geen flexi gebruiken :wink:

Hier loopt Finn altijd aan de 5m flex. Hij trekt dan helemaal niet. Komt er een auto aan, of moet hij om een andere reden dichterbij lopen, dan moet hij wachten en zo kan de lijn oprollen terwijl ik dichterbij loop. Aangezien hij beter is in wachten dan in terugkomen doen we het zo :wink: Als het weer veilig is om op afstand te lopen, knip ik het slotje van de flex los en kan hij weer lekker voorop. Daar heb ik bij hem helemaal geen commando's aan gekoppeld, want dat is gewoon niet nodig. Moet hij langer dan normaal dichtbij lopen, helpt met regelmaat belonen goed genoeg.

Tess is een heel ander verhaal en die vaart wel bij duidelijkheid. Dus die krijgt ook duidelijkheid als ze aan de flex loopt. Dichtbij lopen is 'naast' en bij niet trekken mag het slotje eraf en krijgt ze een 'oke' en mag ze voorop. Maar dat is nog veel work in progress, ze beschouwt de flex nog te vaak als loslopen en houdt dan ook dat tempo aan. Aan de flex lopen doet ze dan ook niet zoveel, we houden het vooral bij vast en los, dat is duidelijker.

Ik zou gewoon zo doorgaan als je al deed. Belonen als hij met aandacht bij je loopt en hem verder vooral lekker zijn gang laten gaan.
Marlett
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel

Ongelezen bericht door Marlett »

Omdat Tosca de eerste flexi heeft doorgebeten, (ja, ai) heb ik aan de tweede een tussenstuk gemaakt van zwart nylonband (dat spul wat ook aan de band van een rugzak zit) en twee D-ringen. Dat stuk is zo'n 80 cm en ik zet in situaties dat ze naast me moet lopen de flexi vast, voor haar is dan duidelijk dat het even uit is met de pret. Het voordeel is dat je een klikje hoort als de flexi helemaal ingerold is, dus dat is dan het signaal.

Als ze aan het einde van de flexi begint te trekken, laat ik haar eerst terugkomen tot het 'klikje' en dan lopen we verder. Dat komt trouwens steeds minder voor.
Zyntia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zyntia »

Ik heb de flexi een keer per ongeluk laten vallen.
Dat ding kwam met veel kabaal op hem af en mijn hond rende daardoor in paniek weg met de flexi achter hem aan gerold.
Het is al een wat onzeker en schrikachtig hondje.
Hij schrok dus zo dat hij er met flexi en al vandoor ging.
De flexi bleef gelukkig achter een geparkeerde auto haken waardoor ik mijn hond snel kon pakken.
Voor mij geen flexi meer.
Ik gebruik nu een lange riem van vier meter, vind ik veiliger.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Even strak meelopen aan de flex gaat hier met de rem erop en een slappe lijn. Zodra ze de druk van de flex weer voelen omdat ik de rem eraf gehaald heb, weten ze dat ze weer gewoon mogen snuffelen. Het is dus niet zozeer de gebruikte lijn die hier het verschil maakt maar lichte druk of niet op de lijn. Toen we nog een flex met koord gebruiken ipv lint, was het voor Gait Vaak lastig te bepalen of hij netjes mee moest lopen of vrij mocht, vanwege het gebrek aan druk op de lijn als hij dichtbij was. Elco had er minder moeite mee, dus kreeg Gait, ondanks dat hij op dat moment nog een stuk kleiner en lichter was dan Elco, de flex met lint om waar meer druk op staat. Nu zijn beide flexi's met lint, dus is er geen onduidelijkheid meer
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Ik laat de flex overigens ook regelmatig schieten, vooral als ik weer bijna m'n vitamine-B12-injectie mag halen. Gait raapt hem dan voor mij op. Nee, leuk vinden ze het niet, maar ze hebben al snel geleerd dat stil staan of bij mij komen het probleem oplost
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

alm@ schreef:
Droppie schreef:In geval van een teckel, die ik hoogstwaarschijnlijk alleen maar los zou laten op een omheinde plek omdat het jachtinstinct bij de meesten te groot is.
Vrijwel alle teckels die ik ken en tegenkom, waaronder de mijne, lopen gewoon los.
Op de mijne na, maar die ben je nooit tegengekomen denk ik :lol1:

Ik zie ze hier trouwens zelden los lopen.
Verschilt kennelijk per omgeving?

Aan de flexi zonder rem was "vrij" en aan een korte riem of de flexi op de rem was "naast" bij mij.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marlett
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel

Ongelezen bericht door Marlett »

Zyntia schreef:Ik heb de flexi een keer per ongeluk laten vallen.
Dat ding kwam met veel kabaal op hem af en mijn hond rende daardoor in paniek weg met de flexi achter hem aan gerold.
Het is al een wat onzeker en schrikachtig hondje.
Hij schrok dus zo dat hij er met flexi en al vandoor ging.
De flexi bleef gelukkig achter een geparkeerde auto haken waardoor ik mijn hond snel kon pakken.
Voor mij geen flexi meer.
Ik gebruik nu een lange riem van vier meter, vind ik veiliger.
Die heb ik ook nog, een biothane. Superfijn spul, maar Tosca loopt er veel minder rustig mee, dán hangt ze dus wel volop in de lijn en met de flexi niet. Dus hoewel ik vanuit de puppycursus het advies kreeg om geen flexi te gebruiken (leren ze niet netjes lopen, te veel druk op het lichaam, de 'klap' van de stopknop is te hard, etc.) vind ik het voor ons allebei véél leuker wandelen, nu komt ze juist uit zichzelf veel meer in de buurt lopen en kijkt ze naar me. Juist omdat er een beetje druk op zit, heeft ze veel meer het idee dat ze echt vast zit, denk ik.
Teuntje
Actief

Lange lijn van 5m heb ik ook.vind het niet fijn lopen.
Ben er te onhandig mee, het steeds inhalen en lossen is te onrustig voor Teun, dus flexi werkt dan fijner.
Bedankt voor alle ervaringen en tips. We gaan er lekker mee aan de slag. Eens kijken hoe we dit t beste kunnen aanpakken. Misschien gewoon lekker doorgaan met belonen wanneer hij aandacht zoekt en bij me loopt, en als hij dat echt door gaat krijgen en steeds vaker gaat doen, dan zal dit vanzelf gewoon gaan worden als hij ouder wordt.maar hoe leer ik hem dan wanneer hij wel zijn gang mag gaan? Vrij roepen en de lijn van de rem en gek doen en rennen met m? Zodat hij weet dat hij bij vrij zn gang mag gaan ?
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

ranetje schreef:
alm@ schreef:

Ik schreef ook: vrijwel :wink: in het buitengebied waar ik s'morgens kom moet ik, met name in het voorjaar, Frodo voortdurend in de gaten houden. 1 seconde niet opletten en hij is weg om 2 uur later weer tevoorschijn te komen. Zolang hij weet dat ik hem in de gaten én vlakbij mij houd is er niks aan de hand. Gandalfje is een tikje onzeker, gaat best op onderzoek uit maar blijft in mijn buurt. In het bos is er niks aan de hand, blijven ze beiden bij me en luisteren goed.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Ik zou niet al te gek doen. Vrij geven en dan negeren tot ie z'n eigen gang gaat. Als hij incheckt, is dat een mooi moment om even een naast of volg te vragen, en dan beloning en weer vrij voordat het te lang duurt. Ik moedig soms nog even aan om voor me uit te lopen, maar aangezien het geen verplichting is, ga ik dat voor me uit lopen niet afdwingen. Vrij betekent hier dat ze even geen interactie met mij kunnen verwachten. Dus vlakbij mij blijven lopen wordt op dat moment net zo min beloond als lekker gaan snuffelen. Ze zoeken het dan maar even zelf uit. Dat kwartje viel toch best snel, ook bij Gait die nog weleens aan mijn been geplakt zit. Hoe harder hij op zo'n moment z'n best deed een beloning te verdienen, hoe afwijzender ik werd: nee, ik had gezegd vrij, dus verwacht niets van mij, hup, ga jezelf vermaken of niet, maar niet met mij
petra1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door petra1 »

alm@ schreef:
Die van mij 9 van de 10 keer ook, alleen nu even niet op het pad waar we normaal lopen, maar dat is vanwege de eikenprocessierups. Zodra ik ruim voorbij de eiken ben, gaan de lijnen eraf.

@Teuntje: het is een hele jonge teckel en ik denk echt dat je je verwachtingen voor nu wat bij moet stellen.
Ik wilde met mijn Teun ook te snel, want dat was ik met Dax ook gewend. Zij leerde veel sneller dan Teun, dus bij hem heb ik er echt aan moeten denken om alles wat langzamer aan te pakken en met veel meer rust bij mezelf.
Odie en Sjakie leren ook veel makkelijker dan Teun, Teun doet alles op zijn tijd, en dan komt het ook echt wel goed, dus ik denk dat dat bij jouw Teun ook wel het geval gaat zijn.
Afbeelding

In loving memory of Denzel, Stef en Dax.
Groetjes Petra en de hondjes
Teuntje
Actief

Ik heb er ook vertrouwen in dat het vanzelf goed komt hoor, doe alles spelenderwijw zeg maar, zodat het op een gegeven moment een automatische zal gaan worden.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

alm@ schreef:
ranetje schreef:
alm@ schreef:

Ik schreef ook: vrijwel :wink: in het buitengebied waar ik s'morgens kom moet ik, met name in het voorjaar, Frodo voortdurend in de gaten houden. 1 seconde niet opletten en hij is weg om 2 uur later weer tevoorschijn te komen. Zolang hij weet dat ik hem in de gaten én vlakbij mij houd is er niks aan de hand. Gandalfje is een tikje onzeker, gaat best op onderzoek uit maar blijft in mijn buurt. In het bos is er niks aan de hand, blijven ze beiden bij me en luisteren goed.
Zeker :D

Ik bedoelde dat ik bij jou in de buurt woonde toen ik mijn teckels had (en die liepen zelden of nooit los) :tongue:
In de streek waar ik nu woon zie ik de teckels vrijwel nooit los.
Dus dat verschilt kennelijk met jouw omgeving
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Fotogravinnetje schreef:Hier is dat vanzelf gegroeid. Belangrijkste 2 regels voor het aan de flex lopen hier zijn: je komt als ik roep en er wordt niet aan het eind van de lijn getrokken, vooruit noch achteruit. Het bij je roepen is dan voor als er verkeer aan komt, bijvoorbeeld. En verder kan het me weinig schelen wat ze doen, zolang ik maar geen druk op die lijn krijg. En ze moeten uiteraard op de stoep blijven, maar ook dat is een kwestie van een paar keer waarschuwen als hij de straat op wil gaan. Bij het passeren van mensen/honden moeten ze inderdaad even 'naast' (en dan gaat de flex op de rem, dus lopen ze in feite aan een korte lijn) en dat wordt dan ook uitbundig beloond (met stem, zo heel voergericht zijn mijn heren niet, wel gericht op goedkeuring van de baas). Mijn tempo geeft ook aan wat ze mogen: als ik rustig loop, mogen ze snuffelen en blijf ik zelfs wel staan wachten als ze iets interessants ruiken. Loop ik door, dan wil ik ook dat zij even goed doorstappen. Dat laatste doe ik vooral als ik logees heb. Met meer dan 2 is dat vrije toch wat lastiger, dus dan gaat alles aan een korte lijn (of flex op de rem) en lopen we zo snel mogelijk naar de plek waar een deel los en de rest vrij aan de flex mag. Belangrijkste is dat je voor jezelf helder hebt wat je wilt en dat je daar consequent in bent en ook duidelijk uitstraalt wat op welk moment de bedoeling is. Als ik doorstap is mijn hele houding anders dan als ik gewoon rustig loop en ze wel mogen snuffelen. Ben ik aan het doorstappen en willen ze toch gaan snuffelen, dan krijgen ze een geïrriteerde reactie: niet de bedoeling, en al snel zullen ze wél mogen snuffelen
Zo ongeveer gaat het hier ook. En als pup al aan de flex en oefenen met bij ons komen, wachten bij de straat, even naast als er andere honden of passanten kwamen, dat alles in stapjes en met beloning aangeleerd.
Eerst met hier, en dan benoemen naast te blijven lopen tijdelijk (deed ik met een brokje in mijn hand, wat ik na een paar seconden gaf als de neus bij mijn hand bleef hangen en netjes dus naast liep)
Nu volstaat naast, en dan komen ze terug om even naast me te lopen.

Verder heb ik wel bewust ook geoefend met de gewone lijn. Omdat ik zelf de flex niet altijd even fijn vind, in tegenstelling tot mijn vriend.
Het aanwennen om aan een wat kortere lijn te lopen vond ik gewoon nodig,en ik merk ook dat ze het verschil prima weten inmiddels.

Ik ben dus meer gaan oefenen met de flex ook op bepaalde commando's die ook gebruikt worden als ware ze los zouden lopen. En dan niet commando aanleren en tegelijkertijd op de stopknop drukken, maar in situaties waarbij je kan oefenen op aanleren met kunnen belonen zonder noodzaak van de stopknop dat ook daadwerkelijk zo geoefend.
En aan de flex mogen ze ook gewoon een flink stuk voor me uit lopen, mits wel vanuit een positie dat de controle eerst vanuit degene komt die ze uit laat.
Dus bij oversteken naar een stuk groen, eerst wachten, samen oversteken en daarna krijgen ze een "toe maar".
Verder dus gangbare dingen aangeleerd als "even wachten", hier, naast, voet (aan de voet zitten als het echt nodig is), oh en de meest handige vind ik altijd "kijk" daarbij heb ik geleerd dat ze oogcontact met me maken uiterst handig op bepaalde momenten als fixeren op iets of als ze gefixeerd worden :wink:
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Zelf ga, of ging, ik pas met een flex aan de slag als een hond heeft geleerd om aan de lijn te lopen.

Waarom ga je niet ( verder) werken aan het leren van Teun dat hij steun bij jou kan zoeken i.p.v. het hazenpad kiezen als hij ergens van onder de indruk is?
Dat heeft mij met Styx in ieder geval reuze geholpen. Nou ja, geholpen.. tegenwoordig komt er 90 kilo hond met een reuzevaart mijn knieholte ingehold als het kind ergens van schrikt :tongue: Dat moet met een teckel minder zeer doen :wink:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

En zo doet iedereen het weer anders.
Wij kozen voor de flex omdat we een enorme stuiterbal hadden en ik werd gek van de regel "stilstaan als de hond trekt" pas doorlopen als het kwartje valt en hij netjes bij je blijft lopen.
Daarbij waren in de directe omgeving niet echt veel "veilige" losloop stukken om te oefenen zonder aan een lijn te lopen.
En hij vloog net als vrijwel iedere pup heerlijk achter vallende blaadjes aan, en was de wereld aan het ontdekken, dat werkte niet aan een korte vaste lijn.
Oefenen op aandacht en van daaruit speels wat andere commando's aanleren vond ik dus echt ideaal, en als hij te druk in de kop was om te beseffen wat ik van hem vroeg was er ook geen man overboord, want hij kon na 8 meter niet nóg verder weg rennen :mrgreen:
Ik vond het dus een uitkomst om meer aan de flex aan te leren, en daarnaast op echt bepaalde momenten het oefenen aan een vaste lijn te doen.
Teuntje
Actief

ceciel schreef:Zelf ga, of ging, ik pas met een flex aan de slag als een hond heeft geleerd om aan de lijn te lopen.

Waarom ga je niet ( verder) werken aan het leren van Teun dat hij steun bij jou kan zoeken i.p.v. het hazenpad kiezen als hij ergens van onder de indruk is?
Dat heeft mij met Styx in ieder geval reuze geholpen. Nou ja, geholpen.. tegenwoordig komt er 90 kilo hond met een reuzevaart mijn knieholte ingehold als het kind ergens van schrikt :tongue: Dat moet met een teckel minder zeer doen :wink:
Das een hele goeie. En ik zou daar graag aan werken, maar hoe vind ik moeilijk te bepalen. Met loslopen gaat dat niet lukken, want dan kiest hij het hazenpad. Tot nu toe kreeg ik hem dan steeds wel weer te pakken, maar hij was dan wel in paniek aan het zoeken. Ben echt bang dat ik een keer echt kwijt raak bij blinde paniek. Dus hoe?
Laatst gewijzigd door Teuntje op 09 jul 2019 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Teuntje schreef:
ceciel schreef:Zelf ga, of ging, ik pas met een flex aan de slag als een hond heeft geleerd om aan de lijn te lopen.

Das een hele goeie. En ik zou daar graag aan werken, maar hoe vind ik moeilijk te bepalen. Met loslopen gaat dat niet lukken, want dan kiest hij het hazenpad. Tot nu toe kreeg ik hem dan steeds wel weer te pakken, maar hij was dan wel in paniek aan het zoeken. Ben echt bang dat ik een keer echt kwijt raak bij blinde paniek. Dus hoe?
Ondanks dat we eerder honden hebben gehad was Styx onze eerste pup. En ondanks alle (gelezen) verhalen dat leren loslopen met een pup zo makkelijk is kwam ik er ook achter dat die van ons liever het hazenpad koos dan veiligheid bij ons te komen zoeken. Huis en tuin waren buutvrij voor de hele pot, ik niet vanzelfsprekend :tongue:

Wat wij hebben gedaan is hem in een veilige omgeving wel loslaten en hem en de omgeving scannen. Als er iets was waar het mormel van onder de indruk was of zou gaan ging ik, nog ruim op afstand, door mijn hurken. Koekje erin, samen kijken, niets forceren. Hiermee heeft hij mettertijd geleerd dat hij bij onraad bij mij terecht kan. Ook ben je daardoor dichtbij je hondje zodat je eventuele ongeleide projectielen op andere gedachten kan brengen of hem aan kan lijnen, weg kan lopen, op kan tillen etc. om nare ervaringen zoveel mogelijk te voorkomen.

Volgens mij moet je ook leren vertrouwen te geven aan je hond. Dat moest ik in ieder geval wel, Styx is me reuze dierbaar, maar hij is niet suïcidaal. Zelfs als hij wegrende en ik 1000 rampscenario's voorbij zag trekken in gedachte bleef hij uiteindelijk stilstaan om contact te zoeken.
Teuntje
Actief

@ceciel: met jouw hond is het uiteindelijk ook goedgekomen met loslopen?
Teun vertrouwd ons prima en zoekt thuis veel contact.is een enorme knuffelkont,maar dat vertrouwen heeft hij buiten dus niet.veel is spannend en wegrennen is dan een snel gemaakte keuze.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”