Ik kan me alleen maar druk maken om alle ziektes en dingen die erin kunnen zitten.

Hoe doen jullie dat? Laat je je hond gewoon zomaar overal in zwemmen? Zijn ze ingeënt tegen Weil?
Moderator: moderatorteam
Precies hier ook nooit last. Ze zijn met deze temperaturen ook vliegend snel weer droogDeDiana schreef:Ik kijk ook naar hoe het water eruitziet en als het een periode lang echt warm is geweest, mogen ze alleen in schoon, liefst stromend water zwemmen. Mijn honden zijn ook niet geënt tegen Weil.
Hier in Spanje is geschikt zwemwater iets lastiger te vinden, maar heb ik gelukkig de zee vrij dichtbij en een grote, stromende rivier op loopafstand.
Wat betreft die vachtbroei: Mila zwemt al acht jaar lang op warme dagen elke dag, soms meerdere keren per dag, en heeft nog nooit van iets dergelijks last gehad. Als de vacht goed onderhouden en luchtig is, gebeurt dat volgens mij niet zo snel. Met warme temperaturen is de vacht in een kwartier weer tot op de huid droog.
Ach ik werd via mijn Sporthond in Conditie FB pagina vd week zelfs gewaarschuwd dat de interne opwarming door actie van het zwemmen gevaarlijk is.malinois schreef:Precies hier ook nooit last. Ze zijn met deze temperaturen ook vliegend snel weer droogDeDiana schreef:Ik kijk ook naar hoe het water eruitziet en als het een periode lang echt warm is geweest, mogen ze alleen in schoon, liefst stromend water zwemmen. Mijn honden zijn ook niet geënt tegen Weil.
Hier in Spanje is geschikt zwemwater iets lastiger te vinden, maar heb ik gelukkig de zee vrij dichtbij en een grote, stromende rivier op loopafstand.
Wat betreft die vachtbroei: Mila zwemt al acht jaar lang op warme dagen elke dag, soms meerdere keren per dag, en heeft nog nooit van iets dergelijks last gehad. Als de vacht goed onderhouden en luchtig is, gebeurt dat volgens mij niet zo snel. Met warme temperaturen is de vacht in een kwartier weer tot op de huid droog.
Dat is ook zo. Ik kende een hond die er aan is overleden, jaren geleden. Ook een dag als deze, eigenaren wilden wat verkoeling voor de hond en gingen ermee naar het strand. Hond zwom, rende achter een bal aan en iedereen had lol. Tot hij wat zwalkend het water uit kwam, onderweg naar de DA is hij overleden. Sectie wees uit dat hij last had gekregen van hartfalen, veroorzaakt door die interne opwarming. Blijkbaar zijn het vooral de hersenen die dan wat uitzetten, en dat geeft problemen.crutz schreef:Ach ik werd via mijn Sporthond in Conditie FB pagina vd week zelfs gewaarschuwd dat de interne opwarming door actie van het zwemmen gevaarlijk is.malinois schreef:Precies hier ook nooit last. Ze zijn met deze temperaturen ook vliegend snel weer droogDeDiana schreef:Ik kijk ook naar hoe het water eruitziet en als het een periode lang echt warm is geweest, mogen ze alleen in schoon, liefst stromend water zwemmen. Mijn honden zijn ook niet geënt tegen Weil.
Ja maar dat is dus niet even een kwartiertje zwemmen geweest. Dat is op t strand zitten en continue gooien.Maeve schreef:Dat is ook zo. Ik kende een hond die er aan is overleden, jaren geleden. Ook een dag als deze, eigenaren wilden wat verkoeling voor de hond en gingen ermee naar het strand. Hond zwom, rende achter een bal aan en iedereen had lol. Tot hij wat zwalkend het water uit kwam, onderweg naar de DA is hij overleden. Sectie wees uit dat hij last had gekregen van hartfalen, veroorzaakt door die interne opwarming. Blijkbaar zijn het vooral de hersenen die dan wat uitzetten, en dat geeft problemen.crutz schreef:Ach ik werd via mijn Sporthond in Conditie FB pagina vd week zelfs gewaarschuwd dat de interne opwarming door actie van het zwemmen gevaarlijk is.malinois schreef:Precies hier ook nooit last. Ze zijn met deze temperaturen ook vliegend snel weer droogDeDiana schreef:Ik kijk ook naar hoe het water eruitziet en als het een periode lang echt warm is geweest, mogen ze alleen in schoon, liefst stromend water zwemmen. Mijn honden zijn ook niet geënt tegen Weil.
Ja en er is ook nog zoiets als goed op je hond letten en idd achter een bal aan rennen is niet aan te raden, of er nu water is of niet. Dat is toch gewoon gezond verstand. Water is leuk en verkoelend (mits dieper want ondiep water is inmiddels al flink opgewarmd) maar bewegen beperkt en met beleidMaeve schreef:Dat is ook zo. Ik kende een hond die er aan is overleden, jaren geleden. Ook een dag als deze, eigenaren wilden wat verkoeling voor de hond en gingen ermee naar het strand. Hond zwom, rende achter een bal aan en iedereen had lol. Tot hij wat zwalkend het water uit kwam, onderweg naar de DA is hij overleden. Sectie wees uit dat hij last had gekregen van hartfalen, veroorzaakt door die interne opwarming. Blijkbaar zijn het vooral de hersenen die dan wat uitzetten, en dat geeft problemen.crutz schreef:Ach ik werd via mijn Sporthond in Conditie FB pagina vd week zelfs gewaarschuwd dat de interne opwarming door actie van het zwemmen gevaarlijk is.malinois schreef:Precies hier ook nooit last. Ze zijn met deze temperaturen ook vliegend snel weer droogDeDiana schreef:Ik kijk ook naar hoe het water eruitziet en als het een periode lang echt warm is geweest, mogen ze alleen in schoon, liefst stromend water zwemmen. Mijn honden zijn ook niet geënt tegen Weil.
Ja, dat weten jij en ik. Maar vergis je niet hoor, de gemiddelde hondeneigenaar die zich niet heeft ingelezen denkt: water, dat koelt af dus dan kan het allemaal!crutz schreef: Ja en er is ook nog zoiets als goed op je hond letten en idd achter een bal aan rennen is niet aan te raden, of er nu water is of niet. Dat is toch gewoon gezond verstand. Water is leuk en verkoelend (mits dieper want ondiep water is inmiddels al flink opgewarmd) maar bewegen beperkt en met beleid
Nou als reactie op een link over de gevaren van oververhitting en waarop te letten, waarschuwing voor het broeien vd vacht en voor hitte stapeling vond ik het wat dubbelopMaeve schreef:Ja, dat weten jij en ik. Maar vergis je niet hoor, de gemiddelde hondeneigenaar die zich niet heeft ingelezen denkt: water, dat koelt af dus dan kan het allemaal!crutz schreef: Ja en er is ook nog zoiets als goed op je hond letten en idd achter een bal aan rennen is niet aan te raden, of er nu water is of niet. Dat is toch gewoon gezond verstand. Water is leuk en verkoelend (mits dieper want ondiep water is inmiddels al flink opgewarmd) maar bewegen beperkt en met beleid![]()
Ik heb liever dat ze daar iets te vaak voor waarschuwen
EIC wordt steeds vaker gerapporteerd bij, vooral jonge, Labradors. Het wordt gekenmerkt door het steeds slapper worden van de hond tijdens hevige inspanning. Na ongeveer 10 minuten gaat de hond hyperventileren, moeilijker lopen en stort dan neer. 10 tot 20 minuten na het begin van de aanval herstelt de hond weer. Tijdens een aanval is de lichaamstemperatuur van de hond sterk verhoogd (>41.5 gr C).
Dat dus inderdaad...DeDiana schreef:Als het echt warm is, zwemmen Mila en Amy ook wel zonder iets in het water te gooien. Ik kan ook best een keer een balletje rustig het water in gooien voor Mila met dit weer: ze rent dan wel het water in, maar gaat vervolgens minutenlang rustig een beetje ronddobberen met haar balletjeDaar zie ik haar nog niet oververhit van raken: https://www.facebook.com/DeDiana/videos ... 510374283/
Inderdaad gewoon naar je hond kijken. Natuurlijk is het goed om oplettend en voorzichtig te zijn, maar je kunt het ook overdrijven. Sommige mensen lijken bijna wel bang om hun hond één stap te laten verzetten met warm weer.
Idd las vanochtend op FB een boze reactie op een eigenaar die in de ochtend (voor 730 ongeveer want toen stond het er al) gefietst haf met zijn hond. Echt. Als je dan toch wat wil doen het beste moment vd dag.malinois schreef:Dat dus inderdaad...DeDiana schreef:Als het echt warm is, zwemmen Mila en Amy ook wel zonder iets in het water te gooien. Ik kan ook best een keer een balletje rustig het water in gooien voor Mila met dit weer: ze rent dan wel het water in, maar gaat vervolgens minutenlang rustig een beetje ronddobberen met haar balletjeDaar zie ik haar nog niet oververhit van raken: https://www.facebook.com/DeDiana/videos ... 510374283/
Inderdaad gewoon naar je hond kijken. Natuurlijk is het goed om oplettend en voorzichtig te zijn, maar je kunt het ook overdrijven. Sommige mensen lijken bijna wel bang om hun hond één stap te laten verzetten met warm weer.