Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zwemwater?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

sjm
Zeer actief

Zwemwater?

Ongelezen bericht door sjm »

Ik zie dat iedereen z'n honden met dit weer laat zwemmen, maar waar vinden jullie toch allemaal geschikte meertjes?

Ik kan me alleen maar druk maken om alle ziektes en dingen die erin kunnen zitten. :schrik: Zijn jullie niet bang voor blauwalg, Weil etc?
Hoe doen jullie dat? Laat je je hond gewoon zomaar overal in zwemmen? Zijn ze ingeënt tegen Weil?
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Zwemwater?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ja, ben ik weer met de waarschuwing: zwemmen met dit weer is niet altijd een goed plan. Hou rekening met de mogelijkheid tot vachtbroei. Vaak wordt de hond niet goed droog na zwemmen en als hij dan gaat lopen / rennen in de zon is het risico dat er vachtbroei ontstaat niet denkbeeldig. Je hond oververhit dan alsnog.

Geldt ook voor spelen in ene badje.. in de tuin in de zon... als de hond maar nat genoeg wordt is dat een reeel risico.

Suzanne
Nikki90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Hussel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Nikki90 »

Hier is het zwemwater schaars helaas. De grotere plassen mogen tot 1 oktober geen honden meer komen, de IJssel stroomt te hard en de beekjes zit nauwelijks stroming in waardoor het nu al blauwig/groenig en vies eruit ziet. :ugh:

Ik ben wel vrij kieskeurig wat dat betreft. Jet heeft vrij snel last van d'r darmen als het water viezig is en ze is niet geënt tegen Weil. Dus deze warme dagen doet ze het met d'r eigen grote zwembad (onder een grote parasol :cool2: ) gevuld met vers kraanwater :mrgreen:
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Hier in het stadspark is het water gelukkig altijd schoon, 9 van de 10 wandelingen gaan we daarheen.
Ze mogen niet in ondiepe stilstaande watertjes die er niet meer fris uitzien nu.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Hier is weinig zwemwater. Of ja, er is wel wat, maar dat zijn allemaal sloten langs weilanden. De een schoner dan de ander. Met Tess moet ik nu iets meer opletten, die wil nog wel eens een duik nemen. Zeker nadat haar mechelvriendin het goede voorbeeld gegeven heeft :LOL:
Ik kijk vooral hoe het water eruit ziet. Als ik een gekke waas over het water zie, mogen ze er niet in en als er veel (groene) alg in zit ook niet, al is het maar om ze gewoon een beetje schoon te houden :wink: Ziet het water er schoon uit, stroomt het lekker door en is de kant een beetje veilig zodat ze goed in en uit kunnen, dan mogen ze er in. Voor blauwalg ben ik op het moment nog niet zo bang, volgens mij is die kans later in het seizoen groter.

Ze zijn hier niet geënt tegen Weil. Is met Finn niet echt nodig, die loopt aangelijnd, gaat niet zwemmen en als hij erg dorstig is en toch wil gaan drinken, kan ik hem makkelijk stoppen. Tess was vorig jaar ook niet zo geïnteresseerd in de sloten, maar dit jaar wel. Ik ga het wel in de gaten houden en ze zal wel minder in het water mogen als de waterkwaliteit achteruit gaat. Ik zorg dan wel voor vers drinkwater, zodat ze niet de behoefte hebben steeds te gaan drinken.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Niet geent tegen Weil. Ze zwemmen hier op t industrieterrein. Het stroomt en is vrij diep in verhouding tot sloten etc. Er zitten veel waterdieren met jongen: zwanen, eenden, ganzen en meerkoetjes. Jongen gaan als eerste dood bij bijv botulisme.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ik ga overigens zelf ook zwemmen in t lokale kanaal. Zonder honden...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Rex niet laten zwemmen is geen optie, die ligt er al in voor je met je ogen kunt knipperen. Ik neem hem dus alleen mee naar plekken waar het ook kan en waar ik weet dat het tamelijk schoon is. En sowieso in zee, dat acht ik veilig genoeg. :wink:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik kijk ook naar hoe het water eruitziet en als het een periode lang echt warm is geweest, mogen ze alleen in schoon, liefst stromend water zwemmen. Mijn honden zijn ook niet geënt tegen Weil.

Hier in Spanje is geschikt zwemwater iets lastiger te vinden, maar heb ik gelukkig de zee vrij dichtbij en een grote, stromende rivier op loopafstand.

Wat betreft die vachtbroei: Mila zwemt al acht jaar lang op warme dagen elke dag, soms meerdere keren per dag, en heeft nog nooit van iets dergelijks last gehad. Als de vacht goed onderhouden en luchtig is, gebeurt dat volgens mij niet zo snel. Met warme temperaturen is de vacht in een kwartier weer tot op de huid droog.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Baloe zwom vanmorgen vroeg in de berkel . Stromend water dus ik zie daar geen probleem
Fenneke en Baloe
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Zwemwater?

Ongelezen bericht door crutz »

Ja ze zijn weil geënt. Niet ivm zwemmen overigens maar woonde tegen een spoordijk aan met een hoge populatie ratten.

Zwemmen, thuis (verwend) of op de club. Bij die laatste op moment voorzichtig. Is vt voorjaar teveel gesnoeid waardoor het (stilstaande) water meer in de directe zon ligt.

Thuis is het stromend water, inlaat vanuit sloot eh pomp die het terugpompt + skimmer voor oppervlakte. En de sloot is een doorgaande poldersloot.
Laatst gewijzigd door crutz op 25 jun 2019 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

Lang leven dicht bij zee wonen :cheer: Noah is momenteel veel in de zee te vinden. Watertjes hebben we hier niet. Wel op loopafstand een leuke sproei fontein, daar mag ze van mij ook af en toe in spelen.
Perry en Noah

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

DeDiana schreef:Ik kijk ook naar hoe het water eruitziet en als het een periode lang echt warm is geweest, mogen ze alleen in schoon, liefst stromend water zwemmen. Mijn honden zijn ook niet geënt tegen Weil.

Hier in Spanje is geschikt zwemwater iets lastiger te vinden, maar heb ik gelukkig de zee vrij dichtbij en een grote, stromende rivier op loopafstand.

Wat betreft die vachtbroei: Mila zwemt al acht jaar lang op warme dagen elke dag, soms meerdere keren per dag, en heeft nog nooit van iets dergelijks last gehad. Als de vacht goed onderhouden en luchtig is, gebeurt dat volgens mij niet zo snel. Met warme temperaturen is de vacht in een kwartier weer tot op de huid droog.
Precies hier ook nooit last. Ze zijn met deze temperaturen ook vliegend snel weer droog
Afbeelding
Annika
Actief
Mijn ras(sen): keeshond

Ongelezen bericht door Annika »

Yuki heeft wel last van vachtbroei. Afgelopen zaterdag is hij gewassen en helemaal klit vrij gemaakt. Zondag na het zwemmen heb ik het in de gaten gehouden en na 30 min was hij gloeiend heet in z'n vacht en heb ik hem toch maar droog geblazen met de waterblazer
jenn90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel

Ongelezen bericht door jenn90 »

Ik woon dichtbij Erkemederstrand dus hondjes kunnen lekker zwemmen ik parkeer bijna altijd op de laatste parkeerplaats zeker als ik met alle 4 de honden ga zodat het kwa mensen met honden rustiger is.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik en geen Weil, ben wel alert op de symptomen en mocht ik die zien worden ze er direct op getest.
Verder zoek ik het liefst naar stromend water, maar dat is hier vrij zeldzaam. Bij stilstaand water kijk ik vooral naar de kwaliteit dus. Blauwalg kun je niet altijd maar vaak wel zien. Een soort blauw/groene waas over het water betekent niet zwemmen. Net als water dat er op een andere manier niet fris uitziet.
100% garantie heb je nooit denk ik, maar ze helemaal uit het water houden vind ik ook niet eerlijk met Retrievers.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
DeDiana schreef:Ik kijk ook naar hoe het water eruitziet en als het een periode lang echt warm is geweest, mogen ze alleen in schoon, liefst stromend water zwemmen. Mijn honden zijn ook niet geënt tegen Weil.

Precies hier ook nooit last. Ze zijn met deze temperaturen ook vliegend snel weer droog
Ach ik werd via mijn Sporthond in Conditie FB pagina vd week zelfs gewaarschuwd dat de interne opwarming door actie van het zwemmen gevaarlijk is.
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Ze zijn niet geënt, en ik woon vlakbij brak stromend water en vlakbij zee. Dus fris water om in te zwemmen.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
malinois schreef:

Ach ik werd via mijn Sporthond in Conditie FB pagina vd week zelfs gewaarschuwd dat de interne opwarming door actie van het zwemmen gevaarlijk is.
Dat is ook zo. Ik kende een hond die er aan is overleden, jaren geleden. Ook een dag als deze, eigenaren wilden wat verkoeling voor de hond en gingen ermee naar het strand. Hond zwom, rende achter een bal aan en iedereen had lol. Tot hij wat zwalkend het water uit kwam, onderweg naar de DA is hij overleden. Sectie wees uit dat hij last had gekregen van hartfalen, veroorzaakt door die interne opwarming. Blijkbaar zijn het vooral de hersenen die dan wat uitzetten, en dat geeft problemen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:
crutz schreef:
malinois schreef:

Dat is ook zo. Ik kende een hond die er aan is overleden, jaren geleden. Ook een dag als deze, eigenaren wilden wat verkoeling voor de hond en gingen ermee naar het strand. Hond zwom, rende achter een bal aan en iedereen had lol. Tot hij wat zwalkend het water uit kwam, onderweg naar de DA is hij overleden. Sectie wees uit dat hij last had gekregen van hartfalen, veroorzaakt door die interne opwarming. Blijkbaar zijn het vooral de hersenen die dan wat uitzetten, en dat geeft problemen.
Ja maar dat is dus niet even een kwartiertje zwemmen geweest. Dat is op t strand zitten en continue gooien.
Laatst gewijzigd door malinois op 25 jun 2019 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:
crutz schreef:
malinois schreef:

Ja en er is ook nog zoiets als goed op je hond letten en idd achter een bal aan rennen is niet aan te raden, of er nu water is of niet. Dat is toch gewoon gezond verstand. Water is leuk en verkoelend (mits dieper want ondiep water is inmiddels al flink opgewarmd) maar bewegen beperkt en met beleid
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef: Ja en er is ook nog zoiets als goed op je hond letten en idd achter een bal aan rennen is niet aan te raden, of er nu water is of niet. Dat is toch gewoon gezond verstand. Water is leuk en verkoelend (mits dieper want ondiep water is inmiddels al flink opgewarmd) maar bewegen beperkt en met beleid
Ja, dat weten jij en ik. Maar vergis je niet hoor, de gemiddelde hondeneigenaar die zich niet heeft ingelezen denkt: water, dat koelt af dus dan kan het allemaal! :cheer: :ugh: Ik heb liever dat ze daar iets te vaak voor waarschuwen :wink:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:
crutz schreef: Ja en er is ook nog zoiets als goed op je hond letten en idd achter een bal aan rennen is niet aan te raden, of er nu water is of niet. Dat is toch gewoon gezond verstand. Water is leuk en verkoelend (mits dieper want ondiep water is inmiddels al flink opgewarmd) maar bewegen beperkt en met beleid
Ja, dat weten jij en ik. Maar vergis je niet hoor, de gemiddelde hondeneigenaar die zich niet heeft ingelezen denkt: water, dat koelt af dus dan kan het allemaal! :cheer: :ugh: Ik heb liever dat ze daar iets te vaak voor waarschuwen :wink:
Nou als reactie op een link over de gevaren van oververhitting en waarop te letten, waarschuwing voor het broeien vd vacht en voor hitte stapeling vond ik het wat dubbelop ;)
Als je nl goed op je hond en symptomen let en er rekening mee houdt dat de warmte langdurig in het lichaam kan blijven (wat ik in september 2011 niet deed, niet wist, niet bij stil stond) dan komt het niet zover
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Onze terreinhonden kunnen 24/7 bij de zwemvijver maar meer dan poten en buik koelen langs de randen doen ze niet uit zichzelf. Zwemmen enkel als wij gaan zwemmen of als we wat gooien.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Xanu zwemt wel zonder iets te gooien... Xavi en Xygan staan dan woest om zich heen te kijken wáár dan die bal is... waar, waar, waar... want je gaat toch niet voor niets zwemmen!
Die rennen wel door t water, drinken en koelen maar zwemmen alleen met bal
Afbeelding
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Geen Weil geënt, en ze zwemt overal. Waar ik het goed vind dan, en dat is (nu nog) bijna overal. Ik kijk vooral ook naar het "leven" in het water. Als pulletjes het overleven, dan overleeft Sis dat ook wel.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Sowieso vind ik vachtbroei een wat twijfelachtig iets. Ja, bij flink vervilte vachten misschien, maar verder? Zou het niet stiekem bij verkeerd geïnterpreteerde EIC bij labradors vandaan komen en daarna een eigen leven zijn gaan leiden?
EIC wordt steeds vaker gerapporteerd bij, vooral jonge, Labradors. Het wordt gekenmerkt door het steeds slapper worden van de hond tijdens hevige inspanning. Na ongeveer 10 minuten gaat de hond hyperventileren, moeilijker lopen en stort dan neer. 10 tot 20 minuten na het begin van de aanval herstelt de hond weer. Tijdens een aanval is de lichaamstemperatuur van de hond sterk verhoogd (>41.5 gr C).
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Als het echt warm is, zwemmen Mila en Amy ook wel zonder iets in het water te gooien. Ik kan ook best een keer een balletje rustig het water in gooien voor Mila met dit weer: ze rent dan wel het water in, maar gaat vervolgens minutenlang rustig een beetje ronddobberen met haar balletje ;-) Daar zie ik haar nog niet oververhit van raken: https://www.facebook.com/DeDiana/videos ... 510374283/
Inderdaad gewoon naar je hond kijken. Natuurlijk is het goed om oplettend en voorzichtig te zijn, maar je kunt het ook overdrijven. Sommige mensen lijken bijna wel bang om hun hond één stap te laten verzetten met warm weer.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

DeDiana schreef:Als het echt warm is, zwemmen Mila en Amy ook wel zonder iets in het water te gooien. Ik kan ook best een keer een balletje rustig het water in gooien voor Mila met dit weer: ze rent dan wel het water in, maar gaat vervolgens minutenlang rustig een beetje ronddobberen met haar balletje ;-) Daar zie ik haar nog niet oververhit van raken: https://www.facebook.com/DeDiana/videos ... 510374283/
Inderdaad gewoon naar je hond kijken. Natuurlijk is het goed om oplettend en voorzichtig te zijn, maar je kunt het ook overdrijven. Sommige mensen lijken bijna wel bang om hun hond één stap te laten verzetten met warm weer.
Dat dus inderdaad...
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
DeDiana schreef:Als het echt warm is, zwemmen Mila en Amy ook wel zonder iets in het water te gooien. Ik kan ook best een keer een balletje rustig het water in gooien voor Mila met dit weer: ze rent dan wel het water in, maar gaat vervolgens minutenlang rustig een beetje ronddobberen met haar balletje ;-) Daar zie ik haar nog niet oververhit van raken: https://www.facebook.com/DeDiana/videos ... 510374283/
Dat dus inderdaad...
Idd las vanochtend op FB een boze reactie op een eigenaar die in de ochtend (voor 730 ongeveer want toen stond het er al) gefietst haf met zijn hond. Echt. Als je dan toch wat wil doen het beste moment vd dag.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”