Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Van groot naar klein

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Soeb88
Zeer actief
Aantal honden: 0

Van groot naar klein

Ongelezen bericht door Soeb88 »

Zijn er hier wel eens mensen overgestapt van een grote hond naar een kleine hond..
Mis je dan het grote gevaarte in huis?

Ik ben tussen de Rottweilers en stafford achtige op gegroeid, dus eigenlijk wel grote honden gewend..
Kids zijn nu 4 en 1,5 Dus het zijn toekomst plannen en niet per direct ofzo. Toch zit het wel een beetje te kriebelen..

Ik zat een beetje te snuffelen bij de chihuahua, lekker klein en gemakkelijk,... de Chi van een vriendin is hier regelmatig en het is gewoon een lekker makkelijk hondje, qua karakter en ook qua formaat, je propt hem zo onder je armen of in je trui :LOL: Hij is iedergeval erg leuk..

Ik wil iedergeval geen bakbeest van 30 of 50 kg in huis meer.
Soeb88
Zeer actief

Re: Van groot naar klein

Ongelezen bericht door Soeb88 »

Er lopen hier niet veel honden, dan zou ik ze echt moeten op zoeken.
Maar ik denk dat ik met zo'n kleintje het meteen optillen wordt bij een voorbij komende hond. ervaren jullie dat ook?
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Soeb88 schreef:Zijn er hier wel eens mensen overgestapt van een grote hond naar een kleine hond..
Mis je dan het grote gevaarte in huis?
Ik kreeg per ongeluk toch een gevaarte terug, maar zou alleen maar kleintjes net zo leuk vinden.
Altijd grote tot erg grote honden gehad en vond het tijd voor wat anders.

Het is inderdaad wel oppassen als ze extreem klein zijn. Mijn dwergkeesje is net vier kilo.
Die gaat op de arm bij onbekende/lompe honden.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik ben van kleiner naar groter gegaan en dat bevalt prima. Klein is te kwetsbaar ik zou totaal gestrest op straat lopen dus nee dat is niks voor mij
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

hier net een jojo,
van bouvier, naar jack russel,
toen twee staby kruisingen, nu toch weer voor een maat meer gegaan,
als ze in de weg gaan liggen, moet je wel even een grotere stap maken, en optillen is er niet meer bij, qua kosten heb ik niet veel verschil heb er een tijd 3 samen gehad en nu dus maar 1.
ik hou nu eenmaal van grote honden, ik moet ze rechtop staand kunnen aaien bij wijze van spreken.
maar ze waren mij allemaal even dierbaar hoor,
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Ik ben van border collies (variërend van zo'n 43 tot 58 cm schofthoogte) overgestapt op een vlinderhondje van 5,5 kg :mrgreen: Het was even wennen maar het kleinere formaat heeft voor mij veel voordelen. Optillen bij andere honden doe ik zelden tot nooit. Afgelopen zondag heeft hij op de Dag van de Hond nog met van alles en nog wat lopen beppen, van teckeltje tot uit de kluiten gewassen ODH en beauceron. Toen de border collie reu van een kennisje bijna in me kroop om op de grond uitgebreid te knuffelen vond ik dat best grappig want dat is echt een beetje anders met een kleine uk :wink:
Er zijn honden die ik actief ontwijk vanwege onbetrouwbaar gedrag/uitstraling maar dat zou ik met m'n vorige honden waarschijnlijk ook hebben gedaan.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik ben van labrador naar markiesje gegaan. Ja, het was wennen, maar wij willen niet meer terug naar groter
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Wij zijn van groot (Vizsla) naar klein (Jack Russell) gegaan, maar toch blijft de Vizsla m'n grote liefde dus ik hoop dat er binnenkort hier weer eentje rond loopt. :I:
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Van een Jack Russel naar een kruising Herder-Rottweiler, toen een Rottweiler en nu een Herder kruising. Tussendoor nog even een Boerenfox opgevangen.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Hier was het verschil tussen een Labrador en een Toller niet zo groot, en ik vind kleiner wel handiger. Maar ze zijn alsnog niet het formaat om over te struikelen :wink:

Maarre, een Chi gemakkelijk? :engel: Ja, je tilt ze makkelijk op enzo. En ik weet niet of je logeerChi al wat ouder was, maar doorgaans vind ik ze redelijk neurotisch, luidruchtig en niet altijd even stabiel.
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Ik had een middenslag (bull terrier) en krijg over 2 weken een klein kruisinkje die naar verwachting een kilo of 6 gaat wegen.
Geen ervaring nog dus, maar ik verwacht dat het makkelijker en goedkoper gaat worden.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Hier begonnen (hond van mijn ouders) met Kleine Boris, een schnauzer x maltezer van 35cm en 10kg. Die vond ik voor het praktisch een fractie te klein. Voor mijzelf op zoek gegaan naar een middenslag poedel, streven was 40cm en 10-15kg. Dat werden Ninthe, 35cm en 6.5kg en Noa, 40cm en 10.5kg. Ninthe was kwetsbaar, Noa is precies wat ik zocht qua maat. Een vriendin kreeg een chihuahua, Kenji, nog geen 25cm en 2.2kg. Het is net een kat in huis, behalve dan dat hij niet overal op klimt. Buiten gaat op zich goed, maar met grote honden moet je wel echt opletten, want hij is nu eenmaal breekbaar. Toen kregen we nog Grote Boris, een Rottweiler van 40kg (schofthoogte nooit gemeten, gewone maat). Dat is toch heel anders in huis, maar ook buiten. Ja, hij is niet breekbaar, maar makkelijk is het ook niet. Eigenlijk kom ik steeds weer uit op de maat 40cm en 10-15kg. Dat vind ik zelf het fijnste om mee te werken.
Dennenappel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Altijd groot en klein samen gehad, toen een aantal jaar alleen 3 kleintjes omdat er toen een dame was die uitbreiding van de roedel absoluut geen goed idee had gevonden.

Nu weer groot en klein.
Ik ben wel bezorgder om de kleine (shih tzu) met contact met andere grote honden, als ik het niet vertrouw gaat ie razendsnel omhoog.
Die radar heb ik de afgelopen jaren aardig ontwikkeld maar eigenlijk gaat het gewoon heel goed altijd. Waar ik loop is het vaak rustig en kies ook de tijden uit en een grote hond naast een kleintje helpt ook.
Echt een nadeel van klein, het kwetsbare, maar oh zo leuk en gezellig.
Dus geen overstap, gewoon beide :mrgreen:
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ik ben van "groot" (golden retriever, stafford) naar klein gegaan. En nu weer terug naar" groot" ik vind de combinatie van klein en groot juist heel leuk
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Chi is niet klein, dat is mini. Mini trekt me niet maar klein inmiddels wel.

De laatste die hier bijgekomen is wilde ik graag wat lichter en tilbaarder hebben (liefst maximaal 20kg), ik dacht dan aan een middenmaatje maar het is qua grootte alsnog een grote hond geworden alleen dan wel slechts 18/19 kilo. Dat krijg je met een schoothond op stelten :F: . Ik wil ook best klein, heb nu opvanghondjes gehad met als laagste gewicht 8kg en jeetje wat zijn die leuk, zoiets wil ik wel. Ik wil eigenlijk niet meer drie echt grote honden, de vorige combi was samen bijna 90 kilo hond en dat vind ik toch niet zo fijn (past lastiger met z'n allen op de bank en op bed :mann: ) maar er zal hier naast toekomstige kleinere honden toch altijd wel een groterd bij blijven lopen denk ik.
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Wij zijn van groot (Duitse Dog en kruisingen Sint Bernard) naar kleiner gegaan (golden retriever) en wij hebben nu toch weer een grote erbij. De kleintjes (nou ja, middelmaatjes) zijn leuk en lief, maar ik miste toch zo'n grote loebas. Dus nu hebben we het gewoon allebei.
.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Mijn honden zijn mij allemaal even lief. Toch heb ik een voorkeur voor kleine honden. Allemaal een stuk gemakkelijker. Maar ja, de kwetsbaarheid van de kleinere rassen is zeker niet onbelangrijk.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Hier twee chihuahuas.
Ben zowel grote als kleine honden gewend.
Ik mis niks ben gek op die inieminie kleine monstertjes.

Wel zijn er dingen die je voor jezelf moet bedenken als je eraan begint. Mogelijk heb je je daar al in verdiept hoor.

- ze worden net als grote honden niet opgevoed geboren. De opvoeding daar heb je werk aan. Ze zijn stront eigenwijs en daardoor moet je nog eens zeer consequent zijn ook. "onze Dex is een uitzondering die is heel makkelijk" maar Saartje is op en top Chi.

- Ze zijn kwetsbaar dat is al genoemd maar kan geen kwaad om dat nog extra te benadrukken. Dex weegt 2,4 kg en Saartje nu net aan 2 kg. Met kleine kinderen vind ik een stevigere hond beter passen. Jij kent je kinderen het beste maar ook daar zijn ze kwetsbaar.

- Er komen wat erfelijke ziektes voor binnen het ras. Sommige minder ernstig maar ook afwijkingen die komen omdat ze ze nog kleiner fokken dan dat hoort en nouja die koppies zijn dan te klein. Daarnaast is het een mode ras waar ook veel broodfokkers proberen te profiteren. Het is dus goed zoeken waar je je hondje vandaan haalt of het nou met of zonder stamboom is :wink: .

Maar zoals ik al zei. Ik heb twee hele leuke exemplaren en vind ze hartstikke leuk.

Ik loop en train er best veel mee. Veel mensen verkijken zich erop denk ik. Het zijn energieke en leergierige hondjes! Met een pittig karakter.

O ja, ik til niet bij elke voorbij komende hond op. Dan creëer je meestal een hondje met een enorme grootheidswaanzin. Ik til ook niet nooit op. Soms moet het :wink:
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Ik heb altijd een grote en kleine hond samen gehad. Na het overlijden van mijn grote hond heb ik bewust besloten om er geen grote hond meer bij te nemen. Ik had al een chihuahua kruising en heb er een chihuahua kruising bij genomen dit was makkelijker in mijn situatie. En ja, wat mis ik dat grote gevaarte in huis, in alles eigenlijk. De kleintjes zijn heel leuk met elkaar en ze spelen wat af, iets dat ik bij de kleine en grote wel in de gaten moest houden. Ik zal mijn ukken voor geen goud willen missen maar ik vind het toch heel anders dan met zo'n grote knuffelhond in huis.
Ik til mijn kleintjes wel op als ik een loslopende hond zie. Vroeger deed ik dit niet maar na een slechte ervaring met een los gebroken hond durf ik niet meer anders.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Mijn eerste hond was een reu van 50 kg. Ik vond hem nooit heel groot, maar daar was hij natuurlijk wel. Daarna een Duitse herder teef, redelijk aan de maat met 62 cm en 34 kg.
Toen Pol van 7 kg, Aura 19 kg, Linda 38 en als laatste Piko van 7 of 8 kg.

Formaat Aura vind ik nu eigenlijk het fijnst, voldoende formaat en toch heel handzaam. Veel groter wil ik, denk ik, niet meer. En formaat Pol/ Piko is vreselijk leuk voor erbij, kleiner dan 5 kg wil ik niet, dat wordt me te kwetsbaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Voordeel van een windhond vind ik dat je toch een makkelijke grootte hebt (hoeft niet te bukken om te aaien/koekjes te geven :tongue: ) zonder dat het meteen zwaar is, ideaal.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik ben van klein naar groot (groter) gegaan.
Van teckel naar Griffon Korthals.
Best fijn om niet meer te hoeven bukken :tongue:
Ik vind ze gemakkelijker dan Teckels :lol1:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Van herder naar franse bulldog naar chihuahua x shihtzu gegaan. ;)
De kleintjes moet je absoluut meer beschermen tegen de wereld, helaas. Lang niet alle grote honden zijn ineens nog 'veilig'. Zelfs hele lieve maar lompe groters kunnen zo'n minitje verwonden. Waar Branco (franse bull) nog genoeg tank was om lekker zelf rond te darren heb ik Kyuubi sinds een aanval aan een lange lijn, zodat ik hem sneller bij me kan hebben als het nodig is. Hij luistert an sich goed, maar het is een puber, en het is het risico niet waard.

Maar verder? Ik ben helemaal blij met mijn pockethondje hoor. Net zoals ik dolgelukkig was met mijn forse herder en mijn groot uitgevallen bullie. Kyuubi is ongelooflijk sociaal en makkelijk met mens en dier en ik heb er een heerlijk hondje aan. Ik vind het ideaal dat hij meekan in zijn rugzak en hij vrijwel overal welkom is; je ziet en hoort hem gewoon niet. Dat ik hem gemakkelijk kan dragen en altijd met alle gemak zelf in alle situaties kan verzorgen vind ik ideaal. Geen angst meer dat ik hem niet zou kunnen verplaatsen als hij oud of ziek is. Ik vind het ongelooflijk gemakkelijk en heb geen seconde spijt van mijn microwoof.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Frootje schreef:Je loopt toch continu met ogen in je achterhoofd. :U:
Denk dat het scheelt dat ik niet anders gewend ben. Met een beetje stevige reu heb je vaak hetzelfde. En nu met mijn super sociale reu van 40 kilo moet ik ook voortdurend oppassen met kleine hondjes en agressieve tokkenbeesten.
Ik vind het juist wel fijn dat ik met sjaak niet ver uit hoef te wijken. Beestje op de arm en ik straal uit dat ze niet aan hem moeten komen :S:
Tot nu toe heb ik één keer een strontvervelende bouvier aan de halsband gepakt en naar de baas gebracht. Verder niks geen ellende.

En nee, je kunt hem niet zoals een grote hond knuffelen of gelijkwaardig stoeien, maar dat warme lijfje in je armen is wel zo heerlijk :I:
dagmar88
Zeer actief

Oh ja, dat doe ik met sjaak ook. In de lucht gooien en platknuffelen als ik thuiskom :mann:

Had het er toevallig pas over met een stel met een chihuahua. Zij zijn best wel angstig omdat ze grote honden en met name klapkaken niet in kunnen schatten.
Ik zei dat ik dat probleem niet heb omdat ik net uit de klapkaken ben. Ze hebben zich kapot gelachen want ze konden me helemaal niet voorstellen met zo'n gevaarte :lol1:
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

dagmar88 schreef:
En nee, je kunt hem niet zoals een grote hond knuffelen of gelijkwaardig stoeien, maar dat warme lijfje in je armen is wel zo heerlijk :I:
Jaaaaaaaa :I:
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Hakuna Matata
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hakuna Matata »

Ik zou met kleine kinderen voor een slag groter gaan dan een Chihuahua.
Zelf heb ik 1 hond, volgende is waarschijnlijk zelfde maat of groter.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Ik heb nu een kleine hond en ik houd zielsveel van haar, maar god wat mis ik mijn grote stoere berner!
En ja, er zijn veel voordelen, maar dat gevoel van veiligheid dat zij me gaf, die power, dat blijft toch wel een gemis. Het is van een andere orde.
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Ben van kleiner naar groter gegaan.
Eerst toen ik thuis woonde een teckel en een dwergpoedel en toen ik op mezelf woonde een cairnterrier.
Ideale grootte voor mij, robuust genoeg om tegen een stootje te kunnen want een wawa zou zo vrees ik geen leven bij me hebben.
Toen kwam Rasta op mijn pad en deze grootte vind ik dan ook wel weer wat hebben.
Voor het schootgeknuffel heb ik Ziggy dan weer, super combinatie.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Van huis uit ben ik honden van gemiddelde grootte gewend. (retriever hoek van +/- 23 tot 27kg).
Mijn huidige hond valt overal een beetje tussen (+/- 30cm hoog en 13kg).
Ze is niet heel klein en fragiel maar toch door haar geringe hoogte, lange rug en kwetsbare knieën wel vaak kwetsbaar dus opletten doe ik altijd wel met onbekende honden. Ze heeft daarnaast niet echt overtuigingskracht.
Ze heeft alleen dan weer geen praktische maat om op te tillen of om op schoot te houden. Daarnaast verliest ze net zoveel haar als drie Duitse herders tezamen. :mrgreen:
Ik zou hierna denk ik kiezen voor een kleiner hondje zonder lange rug die zijn mannetje wel staat jegens andere honden, of juist gewoon een flinke middelmaat.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”