Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Puppy leren geen behoefte in onze tuin te doen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.
Aantal honden: 3

Re: Puppy leren geen behoefte in onze tuin te doen

Ongelezen bericht door Tony »

Cleva schreef:Straat-buiten en tuin-buiten natuurlijk. Dat is voor de pup toch geen aangeboren kennis ofzo?
Dat zeg ik toch ook nergens ?
Of je een pup nu aanleert om eerst 'via' gebruik van de tuin zindelijk te worden of meteen naar de (buiten) uitlaatplek dat is toch exact dezelfde methode... Met dat verschil dat de hond na het slapen, spelen, eten niet meteen in de tuin wordt gezet maar naar de uitlaatplek wordt gebracht.
Wat ben je toch moeilijk aan het doen?
Ze heeft wel een tuin en die casus bespreken we nu.
Maar dat is TS haar vraag toch helemaal niet! Ik citeer:
Hoi allemaal,
Ik wil dus eigenlijk vanaf het begin af aan duidelijk maken dat de achtertuin niet is om in te plassen of te poepen. Maar hoe maak je nou het verschil duidelijk tussen het ene of het andere grasveldje? Ik ben erg benieuwd naar de tips die jullie hier voor hebben.
Vervolgens begint iedereen, inclusief jij, om hem tóch gewoon de tuin in te doen. Jijzelf vervolgens ook nog om het daarna weer te gaan verbieden, want dát is wat je letterlijk schrijft.
Dus hoezo moeilijk ?
Het is gewoon heel erg onduidelijk voor een pup om hem wel buiten te laten plassen maar niet op de verkeerde pelk want dan is het ineens foei.
Oh, maar het is volgens jou dus duidelijker voor de pup om hem eerst in de tuin toe te staan en het vervolgens weer gaat verbieden... Nogmaals, je eigen woorden. :wink:
Als je echt niet wil dat je pup in de tuin plast dan zou ik hem gewoon niet in de tuin laten.
Dan moet je eerst dat plassen op straat ontwikkelen.
Hahaha, en precies dat is toch de reactie/advies die ik ook gaf. :ok:
Oftewel, tuin (voorlopig) vergeten en meteen buitenshuis op uitlaatplek of whatever aanleren, net zoals mensen moeten doen die geen tuin hebben en/of in flat wonen...
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Mijn ervaring is dat ze dat van nature toch al niet graag doen. Misschien wordt het wat makkelijker als je een grote lap grond hebt, maar anders niet. Ik heb zelf een vrij diepe tuin met ook nog eens veel gras en hier mogen ze het, in geval van nood en ik laat ze ook 's ochtends in de tuin zodat we allemaal gewoon rustig kunnen opstarten. Dat werkt prima, maar het is absoluut geen vervanging van de ronde door de wijk voor ze. Meestal doen ze hooguit een plas in de tuin 's ochtends, voor de rest wachten ze op de uitlaatronde. En als ik ze dit niet had aangeleerd hadden ze ook niet in de tuin geplast gok ik zomaar. Het enige moment waarop ze zelf de tuin in willen is wanneer ze ziek zijn en bijvoorbeeld diarree hebben, dan moet het gewoon snel. Dus ik denk dat als je er zelf geen gewoonte van maakt, de pup het van nature ook wel laat zodra hij genoeg controle over z'n blaas heeft.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Het is natuurlijk wel zo dat als je in de lente/zomer veel tijd met je jonge pup doorbrengt in de tuin, daar zeker wel eens een ongelukje zal gebeuren. Wandelen voordat je de tuin in gaat en zorgen dat hij geplast en gepoept heeft zal zeker schelen, maar een jonge pup moet ook vaak opeens plassen na spelen of activiteit bijvoorbeeld, ook al heeft hij een halfuurtje eerder nog geplast. Of na het drinken van een bak water als het warm is.
Dat gebeurt ook wel eens in huis als je geen tuin hebt en even een seconde niet oplet ;-) Uiteindelijk komt dat ook vanzelf goed doordat de hond het veel langer op kan houden, controle over zijn blaas krijgt en de gewoonte ontwikkelt om zijn behoefte tijdens de wandeling te doen. Dus ik zou me daar verder ook niet druk om maken. Geef hem genoeg gelegenheid om tijdens wandelingen zijn behoefte te doen en beloon hem daar goed voor en dan wordt dat vanzelf een gewoonte.
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.

Cleva schreef:Het is allemaal niet zo ingewikkeld als het gezegd wordt.

Luister. Het is nu April.
Het maakt niet uit wat je doet, voor september is die hond niet zindelijk.
Wat gebeurt er na september? Ok.....oktoooober, jaa goed zo.
Voor ik iets verkeerd opvat, bedoel je daarmee dan te zeggen dat een pup met 6/7 maanden oud nog niet zindelijk te krijgen is ?

Het gat tussen die pup van eerder dat voorjaar en de bijna volwassen hond die je volgend jaar als het tuinseizoen weer begonnen is hebt is enorm. Dat is het moment om je hond af te richten op zindelijkheid. Niet de eerste zomer.
Dat werkt niet want je hond is gewoon nog te jong.

Kleuters zijn toch ook niet ineens van de een op de andere dag zindelijk omdat de papa een list heeft bedacht? Hou op.

Of dacht je dat het een kunstje voor op zaterdagochtend was?
Ook hier, als ik je goed begrijp zeg je dus dat het volgens jou geen zin heeft om met een pup van 8 weken meteen met zindelijkheidstraining te beginnen omdat die daarvoor nog veel te jong is en dat dit pas vanaf zo'n 11/12 maanden zin heeft ?
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Mijn honden doen wel hun behoefte in de tuin en dat aanleren was echt heel lastig. Ik wandel twee keer per dag een hele grote wandeling dus meeste wordt tijdens de wandeling gedaan. Ik wil echter geen plas en poep rondjes tussendoor doen dus ik heb echt lang moeten oefenen eer ze het in de tuin deden. Wij gooien de drolletjes elke dag weg en de plasjes lijken de tuin geen schade te doen. Gelukkig overal gras en twee kleine hondjes dus wat ons betreft ideaal.

Maar liefst deden ze niks in de tuin hoor. Dus dat aanleren is vaak een stuk lastiger dan afleren. Ik wil gewoon geen honden die van mij afhankelijk zijn om te plassen en te poepen en de tuindeuren staan altijd open in de zomer.

Maar ik snap dat een grote hond en een kleine tuin niet erg aantrekkelijk is. Maar ik denk dat je je totaal geen zorgen hoeft te maken. Mijn honden vonden het erg lastig om hun behoefte in de tuin te doen. Nu niet meer overigens. En ik vind het heerlijk om ze om 23:00 uur de tuin in te doen en te weten dat ze na een kwartiertje snuffelen ook geplast en.misschien gepoept hebben. Ik heb echt geen zin om in het donker met de hondjes door het dorp te zeulen tussen de Mechelaars en andere boerderij honden.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier had de ene met 5 maanden z'n laatste ongelukje in huis en de andere met 12,5 maand. Ook als je weinig aandacht schenkt aan zindelijkheidstraining maar gewoon zorgt dat de hond regelmatig buiten de tuin zich kan ontlasten, worden de meeste vanzelf zindelijk, inclusief niets in de tuin willen doen. En inderdaad mag je zeker het eerste half jaar geen volledige zindelijkheid verwachten (wil niet zeggen dat er geen honden zijn die met een half jaar zindelijk zijn, maar het is ook niet raar als het pas met een jaar komt). Het kwartje dat het buiten huis en tuin moet zal wel sneller vallen als je zo goed mogelijk voorkomt dat ze het in huis en tuin doen en als je buiten huis en tuin beloond voor poepen en plassen en wat in huis en tuin gebeurt negeert, maar het is over het algemeen niet eens nodig, zolang ze maar genoeg gelegenheid krijgen om het buiten huis en tuin te doen. Reken gewoon op een jaar voor die zindelijkheid, valt het niet zo snel tegen ;)
kevers
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Witte Zwitserse Herder (vanaf mei)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kevers »

Wow, ik had niet meteen zo veel reacties verwacht maar bedankt: iedereen die de moeite heeft genomen te reageren. Of je het nu wel met het vraagstuk eens bent of niet.

Ik ben zelf van mening dat je een hond iets aan- of afleert. Half half werkt verwarring in de hand. En, gekeken naar mijn vraag, zeker gezien de beperkte ruimte voor gras in onze tuin, en de beschikbaarheid van een groenstrook direct aan de overkant van onze straat (gezamenlijk met toekomstige factoren als kruipende baby's, geel gras, mooie borders etc. etc.) Hebben ons doen besluiten meteen te willen leren dat de tuin in principe een verlengstuk id van de woonkamer. Ik ben echter wel heel benieuwd hoe je dat goed aanleert. Vandaar mijn vraag.

Nog reagerend op iemand die zei dat twee keer per dag uitlaten dan niet genoeg is. Ons minimum, voor een volwassen herder, is momenteel vier keer per dag. Voor de puppy hebben we zodanig veel weken vrij genomen om en om dat we ruimschoots de tijd
hebben.
Tony
Zeer actief

Cleva schreef:Ja, dat bedoel ik inderdaad. Het is enig dat je met hele dagen tijd en wat beperkende maatregelen je pup niet in huis laat plassen maar diezelfde hond gaat meteen zitten pissen als je even een keer niet oplet en is dus ook niet zindelijk.
Zindelijkheid in de zin van een hond die het belangrijk vindt om rituelen rondom het zich ontlasten te handhaven hoort bij volwassen honden.
Nou, het heeft natuurlijk altijd zin om een beetje de goede kant op te werken maar aks ik weet dat ik straks een half jaar niet in die tuin kom dan vind ik het voor nu niet zinnig om daar superspannend over te doen.
Ik ben aartslui dus als ik zonder moeite hetzelfde resultaat kan bereik als met veel moeite dan weet ik wat ik kies.

Je moet het rastype een beetje in de gaten houden maar een witte herder wordt gewoon altijd zindelijk. Ook als je er geen enorme principekwestie van maakt.
Dan verschillen we daarin duidelijk van mening. :wink:
In ruim 40 jaar honden houden (en niet alleen herders voor de africhting maar ook 'gewone' huishonden) was het bij mij juist een uitzondering dat een pup nog niet zindelijk was met 6/7 maanden oud en om mij heen zie ik precies hetzelfde. Let wel, tuurlijk gebeuren er dan nog wel eens wat ongelukjes maar grofweg kon je zeggen dat ze zindelijk waren. Oh, en zonder ook maar enige dwang.
Wél ervanuitgaande dat het geen getraumatiseerde en/of zieke honden betreft, én dat er ook serieus de tijd voor wordt genomen. Met slechts 5x p/dg eruit bijv. ga je het idd niet redden, daar heb je toch wel enige tijd een dagtaak aan... En als het je ontbreekt aan de tijd/zin daarvoor zou je eigenlijk helemaal niet aan een pup moeten beginnen, want die hebben nu eenmaal behoorlijk wat aandacht nodig de eerste tijd dat je hem hebt (en niet alleen qua zindelijkheid). :19:

Mijn 'opvang zwerver pup' overigens die ik afgelopen zaterdag opgehaald heb is ook pas ca. 6 maanden en deze is ook al volledig zindelijk. :19: (krapt bijv. aan de deur als hij eruit moet of gaat ervoor staan)
Ik ben dan ook van mening dat indien men een (gezonde normale) pup pas met 12 maanden (of nog ouder) zindelijk krijgt dat er dan serieus iets schort aan de opvoedkunde... Of gemakzucht, zoals je zelf in het dikgedrukte laat blijken.

Ik denk ook dat je het vreselijk onderschat wat pups (zichzelf) kunnen aanleren (of wat jé ze zou kunnen aanleren) zonder ook maar enige vorm van dwang. (En met 'Jé' bedoel ik niet jou maar de baas in het algemeen.)
Neem aan dat je de filmpjes kent waarbij een pup van slechts ca. 10 weken met alleen gebruik van brokjes binnen zeer korte tijd het blaffen op een kistje wordt aangeleerd... Zonder enige dwang.
@Crutz kan je daar vast en zeker alles over vertellen, die heeft tenslotte de MCC gedaan en zou heel goed moeten weten waar ik het over heb... :wink:

@Zinodo, het heeft niks met militaire dril te maken, ja... voor jezelf om telkens weer die pup op te pakken en buiten (of uitlaatplek) te zetten zodra hij klaar is met spelen, slapen of eten. Dat is idd dan een soort van dril maar dan wel voor jezelf, niet voor de pup.

Qua het niet kunnen ophouden of geen controle over kringspieren:
Ik geloof dat Dagmar die opmerking maakte (excuses als ik mij in persoon vergis), "een pup bevuilt zichzelf of het nest/bench niet..."
Hoe is dat dan mogelijk als ze totaal geen controle erover zouden hebben !? (Is overigens iets wat ik mij serieus wel eens afvraag, want als pups totaal geen controle zouden hebben dan bevuiligde élke pup zijn bench toch...)

Maar ik gaf het al eerder aan, en lees hier in diverse reacties de bevestiging, vaak wordt gewoon niet de tijd/moeite genomen om de pup iets (goed) aan te leren. Met 2 uitlaatrondes bijv. en voor de rest zijn gang laten gaan dat gaat dan idd niet werken... (althans niet als je de pup met 7 maanden 'redelijk' zindelijk wilt hebben...)
kevers schreef:Ik ben echter wel heel benieuwd hoe je dat goed aanleert. Vandaar mijn vraag.
Zoals eerder gezegd (ook door mensen die wel de tuin gebruiken);
- Na spelen, slapen en/of eten pak je de pup en neemt hem meteen mee naar de plek waar je hem wilt gaan uitlaten, je zult dus in het begin de kleine goed in de gaten moeten houden wil je 'het moment' (wakker worden, klaar met spelen/eten) niet missen... En als je hem tot daar kunt tillen maakt het alleen maar makkelijker omdat hij 'onderweg' dan niet de kans krijgt om zijn behoefte ergens te doen)
- Doet hij zijn behoefte op de door jou gewenste plek dan beloon je hem (op welke manier dan ook, iets lekkers of speeltje of aanhalen, zelfs klikkeren) uitbundig...
- Je 'bekrachtigt' dus het gewenste gedrag...
- Doet hij het toch nog binnen of bijv. op de stoep, bij de buren in de tuin of whatever dan negeer je die gedraging, het 'levert' de hond dus niks op...
- Pup leert dus vanaf het begin zijn behoefte ergens anders dan binnen of in de tuin te doen...
Maar, je zult dan ook met goed weer, als de pup buiten in de tuin is goed in de gaten moeten houden, dus daar hetzelfde reageren qua handeling alsof het de woonkamer betreft.
Gewoon alles simpel en zonder enige dwang...

En voor de rest... de pup lekker pup laten zijn...
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Als ze echt zindelijk zijn krijgen ze geen ongelukjes meer. Dan hoef je er niet meer omheen te plannen en lukt het met (niet-dwergrassen) 3x per dag uitlaten prima zonder hoge nood of toch lek.

Bij baby's kan je vaak ook al met een paar maanden enige sturing erin trainen, dat heeft echter niets met echte zindelijkheid te maken. Net als dat sommige moeders hun kinderen zo vroeg mogelijk zindelijk willen hebben en zee zindelijk noemen als de kinderen nog met grote regelmaat (wekelijks of vaker) in hun broek plassen, zeker als de polders er niet zeer strak op letten.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

kevers schreef:En, gekeken naar mijn vraag, zeker gezien de beperkte ruimte voor gras in onze tuin, en de beschikbaarheid van een groenstrook direct aan de overkant van onze straat (gezamenlijk met toekomstige factoren als kruipende baby's, geel gras, mooie borders etc. etc.) Hebben ons doen besluiten meteen te willen leren dat de tuin in principe een verlengstuk id van de woonkamer. Ik ben echter wel heel benieuwd hoe je dat goed aanleert. Vandaar mijn vraag.
Zoals al gezegd, precies zoals je dat in huis gaat aanpakken, meer of moeilijker dan dat is het echt niet.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

kevers schreef:Hebben ons doen besluiten meteen te willen leren dat de tuin in principe een verlengstuk id van de woonkamer. Ik ben echter wel heel benieuwd hoe je dat goed aanleert. Vandaar mijn vraag. n.
Meteen gaat niet. Dan moet je hem als je zelf buiten zit in een rennetje zetten.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Ik denk dat het prima kan.

Het is het verschil tussen 'eigen terrein' en niet eigen terrein.

Alleen moet je die tuin dan dus echt beschouwen als deel van het huis.

En daar ook hetzelfde doen als in huis. Vaak uitlaten, steeds na spel, slaap, eten, drinken.

Op de gewenste plek belonen.

En uiteraard zullen er in de tuin, nét als in huis, ongelukjes zijn.

Maar het kán echt.

De vraag of je het wil, en er de energie in wil steken komt daar alleen voor.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Die ongelukjes zijn er in huis net zo goed natuurlijk.
Dat valt niet te voorkomen.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Heavy schreef:
Habibi schreef:Die ongelukjes zijn er in huis net zo goed natuurlijk.
Dat valt niet te voorkomen.
Klopt , maar mijn ervaring is dat een pup die zelf naar buiten kan veel minder ongelukjes heeft in huis. Ik vond het altijd heerlijk dat de deur open kon staan naar de tuin toe

Uiteindelijk is het een zaak van voorkomen door goed op te letten en duidelijk aan geven waar het wel mag

Maar omdat nu het mooie weer aankomt en mensen vaak in de tuin zitten of bezig zijn lijkt het me zo moeilijk voor een pup om zelf vanuit de tuin naar binnen naar de voordeur te lopen om aan te geven dat hij een plas moet. Maar misschien denk ik wel te moeilijk hoor :wink:
Met een half jaar ofzo gaan ze zelf wel aangeven dat ze moeten en dat graag buiten de tuin willen doen. Zelfs als je ze leert dat in de tuin poepen/plassen (nog) is toegestaan. Dat is het nou juist. TS denkt dat je je hond later weer moet afleren om het in de tuin te doen, terwijl de meeste honden uit zichzelf op een gegeven moment ervoor gaan kiezen het niet meer in de tuin te doen, MITS ze voldoende gelegenheid krijgen het buiten de tuin te doen. Zelfs bij hoge nood moet ik er op aandringen dat ze het in de tuin doen 's nachts, want liever zouden ze naar het grasveld lopen waar ze normaal gesproken hun eerste plas doen (en dan liever nog wat verder doorlopen, zodat het echt een goed eind van thuis af ligt, liever op 150 meter afstand dan op 100 meter)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

_Tiny_ schreef:
Fotogravinnetje schreef:TS denkt dat je je hond later weer moet afleren om het in de tuin te doen, terwijl de meeste honden uit zichzelf op een gegeven moment ervoor gaan kiezen het niet meer in de tuin te doen, MITS ze voldoende gelegenheid krijgen het buiten de tuin te doen.
Precies. Dat gedrag dooft bij 9 van de 10 honden vanzelf weer uit als ze eenmaal volwassen zijn. Helemaal als er straks een herfst en een winter tussen zitten waarbij je nooit in die tuin bent, wat cleva ook al schreef. Volgend jaar zomer is die hele hond al lang vergeten dat hij als pup in de tuin mocht plassen.

Je pup meteen gedrag aanleren wat je ook wilt zien als hij volwassen is is prima als het gaat om opspringen, netjes zitten bij de voerbak, niet op de bank etc. Bij andere zaken werk je in etappes passend bij de ontwikkeling van de pup toe naar het eindresultaat. Alleen slapen is daar 1 van en zindelijkheid is een andere.
Buiten plassen is buiten plassen. Ik beloon voor elke plas die buten terecht komt. Of dat nu op het gemeentegras is of mijn eigen gras of het park of het bos. Buiten is buiten is braaf.
Ik denk dat je het voor een pup nodeloos ingewikkeld maakt als je onderscheid gaat maken tussen de verschillende stroken gras. Het zal wel kunnen hoor. Alles kan. Maar het is dus niet zo dat je dan altijd weer moet afleren omdat je anders met een hond zit die de tuin bevuild. Dat is meestal gewoon niet zo.
Dat is mijn ervaring dus ook met alle honden
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik heb 2 puppen met 2 jaar ertussen opgevoed, althans ik ben er nog steeds mee bezig en het is vrij simpel denk ik en Cleva heeft het ook al genoemd. Als je niet wil dat je pup in de tuin zijn behoefte doen moet je de pup niet in de tuin laten want tot een maand of 4 zijn ongelukjes onvermijdelijk. En dat gebeurt altijd als je een nanoseconde de andere kant opkijkt. Dus pas in de tuin laten als je hond echt zindelijk is.
Afbeelding
kevers
geregistreerd lid

Even een uitgebreider antwoord (sorry, was op vakantie). Mijn vorige reactie is ook op de een of andere manier later geplaatst, waardoor er nog wat reacties zaten die ik toen nog niet had gelezen en mijn reactie wat summier leek.

Allereerst bedankt iedereen voor het reageren, de suggesties en natuurlijk ook de (kritische) kanttekeningen. Ik heb het vrij gechargeerd neergezet natuurlijk. Ik snap dat de puppy niet meteen weet wat het verschil is tussen het gras in de tuin is en het grasveldje aan de overkant van de straat. Dat verwacht ik ook zeker niet. Ik verwacht ook niet dat hij meteen alles op kan houden terwijl we in de tuin zijn, want hij mag pas aan de overkant of in het bos. Ik loop inderdaad vaak op mijn blote voeten door de tuin, we hebben regelmatige kleine kinderen op visite die dan op ons grasveldje spelen en ik vind het idee gewoon niet fijn. Vandaar dat ik tips vraag van mensen die het idee dat honden in hun tuin regelmatig hun behoeften deden ook niet fijn vonden en daar werk van hebben gemaakt. Ik herken het zichzelf afleren namelijk niet. De volwassen Duitse Herder van de ouders van mijn vriend plast vrolijk op het grasveld in de tuin, bovenop de bloemen, graaft nog even lekker tussen de spinazie een kuil voor zijn bot etc.

Met de gegeven tips van onder andere Zamunda, Tony, Habibi, Sterre, DeDiana en vast nog een paar anderen die ik hier nu vergeet (sorry, maar bedankt!) kan ik zeker wat. Mocht het toch gebeuren dan staat de puppy/hond natuurlijk geen zweep en een week water en brood te wachten en ik ga ook niet spastisch erachteraan lopen. Bij een krijsende diarree-aanval is de tuin nog altijd een aantrekkelijker alternatief dan de houten vloer inderdaad. Vooralsnog beginnen we gewoon, zoals we al van plan waren, met het heel regelmatig naar buiten laten naar het grasveldje waar we de voorkeur aan geven en positief belonen wanneer de behoeftes daar gedaan worden, en het negeren van de behoeften die in de tuin worden gedaan. Wel zal ik in ieder geval iedere keer even naar het grasveldje lopen voordat we de tuin in gaan.
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Wel zal ik in ieder geval iedere keer even naar het grasveldje lopen voordat we de tuin in gaan.quote

:ok: En heel veel plezier met je pup.
kevers
geregistreerd lid

Dankjewel Sterre. Dat moet helemaal goed komen. We zijn al tot over onze oren verliefd en kunnen niet wachten tot hij eindelijk bij ons komt wonen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Tony schreef: Neem aan dat je de filmpjes kent waarbij een pup van slechts ca. 10 weken met alleen gebruik van brokjes binnen zeer korte tijd het blaffen op een kistje wordt aangeleerd... Zonder enige dwang.
@Crutz kan je daar vast en zeker alles over vertellen, die heeft tenslotte de MCC gedaan en zou heel goed moeten weten waar ik het over heb... :wink:
Crutz heeft geen MCC gedaan, wel BKD en daarna KI (met ABA en ABA gevorderden, een onderdeel van de MCC, het onderdeel dat over honden en training gaat, want kan me weinig anders voorstellen wat de KNPV nog toevoegt en had niet de behoefte om trainingsdagen op te offeren om BKD te geven, wat destijds nog verplicht was als je MCC deed)
maar weet wel idd heel goed waar je het over hebt
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Tony schreef: In ruim 40 jaar honden houden (en niet alleen herders voor de africhting maar ook 'gewone' huishonden) was het bij mij juist een uitzondering dat een pup nog niet zindelijk was met 6/7 maanden oud en om mij heen zie ik precies hetzelfde. Let wel, tuurlijk gebeuren er dan nog wel eens wat ongelukjes maar grofweg kon je zeggen dat ze zindelijk waren. Oh, en zonder ook maar enige dwang.
Wél ervanuitgaande dat het geen getraumatiseerde en/of zieke honden betreft, én dat er ook serieus de tijd voor wordt genomen. Met slechts 5x p/dg eruit bijv. ga je het idd niet redden, daar heb je toch wel enige tijd een dagtaak aan... En als het je ontbreekt aan de tijd/zin daarvoor zou je eigenlijk helemaal niet aan een pup moeten beginnen, want die hebben nu eenmaal behoorlijk wat aandacht nodig de eerste tijd dat je hem hebt (en niet alleen qua zindelijkheid). :19:

Mijn 'opvang zwerver pup' overigens die ik afgelopen zaterdag opgehaald heb is ook pas ca. 6 maanden en deze is ook al volledig zindelijk. :19: (krapt bijv. aan de deur als hij eruit moet of gaat ervoor staan)
Ik ben dan ook van mening dat indien men een (gezonde normale) pup pas met 12 maanden (of nog ouder) zindelijk krijgt dat er dan serieus iets schort aan de opvoedkunde... Of gemakzucht, zoals je zelf in het dikgedrukte laat blijken.
inderdaad zijn pups van nature zindelijk, vanaf een dag of 14 zoeken zij in de werpkist al een plek op anders dan hun slaapplek om zich te ontlasten
een fokker die daar alert op is en mogelijkheid toe biedt levert zindelijke pups af

dat geldt dus ook voor je zwerver of een fokker waar ze wat meer ruimte hebben en naar eigen inzicht afstand kunnen nemen van hun slaap-/woonplek
Tony
Zeer actief

crutz schreef:Crutz heeft geen MCC gedaan, wel BKD en daarna KI (met ABA en ABA gevorderden, een onderdeel van de MCC, het onderdeel dat over honden en training gaat, want kan me weinig anders voorstellen wat de KNPV nog toevoegt en had niet de behoefte om trainingsdagen op te offeren om BKD te geven, wat destijds nog verplicht was als je MCC deed)
Oeps, excuseer... Was van mening dat jij ook de MCC had gedaan... :flower: (Heb ik dan waarschijnlijk verward met de KI...)
Het voegt idd weinig toe als je toch de intentie niet hebt/had om de BKD ooit zelf te gaan geven (en ben je met de beide ABA's idd beter af).
Daarbij (naast het opgeven van die dagen), ga er maar aanstaan om een groep (vaak in principes vastgeroeste) koppige KNPV'ers deze materie bij te brengen... :schrik:
Eigenlijk hadden ze (Tinley), wat mij betrof, de BKD veel uitgebreider moeten maken op met name de praktijk, dát had waarschijnlijk (of misschien beter gezegd 'hopelijk') meer of beter resultaat opgeleverd dan dat dat nu het geval is...
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Tony schreef:
crutz schreef:Crutz heeft geen MCC gedaan, wel BKD en daarna KI (met ABA en ABA gevorderden, een onderdeel van de MCC, het onderdeel dat over honden en training gaat, want kan me weinig anders voorstellen wat de KNPV nog toevoegt en had niet de behoefte om trainingsdagen op te offeren om BKD te geven, wat destijds nog verplicht was als je MCC deed)
Oeps, excuseer... Was van mening dat jij ook de MCC had gedaan... :flower: (Heb ik dan waarschijnlijk verward met de KI...)
Het voegt idd weinig toe als je toch de intentie niet hebt/had om de BKD ooit zelf te gaan geven (en ben je met de beide ABA's idd beter af).
Daarbij (naast het opgeven van die dagen), ga er maar aanstaan om een groep (vaak in principes vastgeroeste) koppige KNPV'ers deze materie bij te brengen... :schrik:
Eigenlijk hadden ze (Tinley), wat mij betrof, de BKD veel uitgebreider moeten maken op met name de praktijk, dát had waarschijnlijk (of misschien beter gezegd 'hopelijk') meer of beter resultaat opgeleverd dan dat dat nu het geval is...

Oké, ik geef op....

Dit zijn zo veel voor mij onbekende afko's dat ik geen idee meer heb waar het over gaat...
Afbeelding
Tony
Zeer actief

BKD = BasisCursus KNPV Dresseur
MCC = Master Class Coach
KI = Kynologisch Instructeur
ABA = Algemene Basis opleiding voor Africhters (en de gevorderden)

De bovenste 2 zijn cursussen door TinleyAcademie/Dogvision speciaal voor de KNPV (Koninklijke Nederlandse Politiehonden Vereniging) ontwikkeld, de onderste 2 zijn van Tinley zelf...

Uitleg wat de BKD inhoud: Klik hier
Maar in het kort o.a.:
- Zintuigen
- Gedrag en gedragsherkenning
- Agressie
- Dominantie en submissie.
- Angst bij honden
- Algemene leerprincipes en trainen
- Levensfasen en de functies van spel
- Samenwerking, organisatie en plezierig oefenen

De MCC is de instructeurs versie van de BKD waar iets uitgebreider op de materie wordt ingegaan...

Alles van Tinley vind je op hun site zelf maar de ABA is dus uitgebreider dan de BKD: Klik hier

In grote lijnen is alles gebaseerd op de "Klassieke Conditionering" theorie van Pavlov...

Hoop dat het zo ietsie duidelijker is ?
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Ah sjuust, dank.

Weet best veel van honden, van leersystemen en van training.

Maar dit zit net in een hoek waar ik eigenlijk nooit mee te maken heb.

Dank voor de uitleg!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”